Ontstekingsprobleem SL450

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Erikvdw
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

25 jul 2020 13:55

Ik heb heb een probleem met mijn mercedes SL450.
Normaal loopt hij best goed, maar als ik nu door de regen rij dan slaat de motor regelmatig af.
Ik kan hem daarna niet meer gestart krijgen.
Er is geen vonk aan de bobinekabel.
Als ik de volgende dag de auto start dan loopt hij weer alsof er niets gebeurd is.
Een half jaar geleden heb ik onderhoud gepleegd
Toen heb ik de contactpunten, bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap en bobine vervangen.

Hij heeft de hele tijd goed gereden, maar sinds kort valt hij uit.
Als hij uitgevallen is krijg ik ook geen vonk meer.
Een dag later start hij weer gewoon.

Wie herkent dit probleem? Wat kan de oorzaak zijn?

Erik
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

25 jul 2020 15:22

Zou als hij niet start kijken of je spanning op je bobine hebt (spanning vergelijken met als hij wel start). Als hij wel spanning op de bobine heeft dan kun je de dikke kabel bij de verdeler er uittrekken en tijdens het starten bij de massa houden. Heb je wel een vonk dan zit het probleem in of na de verdeler (kabels of bougies). Als je geen spanning op de bobine hebt moet je voor de bobine zoeken, voorschakelweerstanden of zo.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Erikvdw
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

25 jul 2020 20:51

Als de motor niet wil starten heb ik ongeveer 12v op de bobine staan als de startmotor niet draait.
Als ik startmotor draait daalt de spanning naar ongeveer 10v, maar de motor slaat niet aan.
Als hij wel aanslaat heb ik tijdens het starten ongeveer 6v op de "+" bobine staan. ???
Raar dat hij met een hogere spanning niet wil starten.
Voorschakelweerstanden hebben deze weerstand zo als opgegeven in het werkplaatshandboek.
Zou dus volgens mij geen problemen mogen geven.

Als hij niet start zie ik geen vonk uit de bobinekabel komen.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

25 jul 2020 23:48

Dan lijkt het er op dat de contactpunten niet goed afgesteld staan, ze lichten mogelijk te weinig. Je hebt wel spanning op de bobine maar geen vonk bij de centrale kabel. Door het lichten van je contactpunten onderbreek je de stroom naar de min pool van de bobine waardoor de vonk ontstaat. Je kunt het testen door zelf de min van de bobine af te halen als er spanning op de bobine staat, dan moet hij vonken op de centrale kabel.

Dat de spanning op de bobine omhoog gaat als je start dat klopt, tijdens het starten krijgt de bobine een spanning buiten de voorschakel weerstand om (of via de lage weerstand als er twee zijn) om de spanningsval tijdens starten te compenseren. Hierdoor heb je tijdens het starten een krachtiger vonk.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Erikvdw
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

26 jul 2020 11:05

Ik zal kijken of ik het kan testen.
Maar dan moet het eerst weer regenen zodat de motor uitvalt, neem ik aan.
Dit is wel een probleem, want dan moet ik hem daarna weer afslepen.
Als het regent ga ik maar blokjes om het huis rijden zo dat ik hem naar huis kan duwen.

Ik snap alleen niet waarom ik alleen problemen heb als het regenachtig weer is.
De contactpuntjes staan op 0.4mm.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

26 jul 2020 12:06

Erikvdw schreef: 26 jul 2020 11:05 Ik zal kijken of ik het kan testen.
Maar dan moet het eerst weer regenen zodat de motor uitvalt, neem ik aan.
Dit is wel een probleem, want dan moet ik hem daarna weer afslepen.
Als het regent ga ik maar blokjes om het huis rijden zo dat ik hem naar huis kan duwen.

Ik snap alleen niet waarom ik alleen problemen heb als het regenachtig weer is.
De contactpuntjes staan op 0.4mm.
Ik heb altijd begrepen dat de afstand van de contactpunt 1 ding is maar dat de contacthóek minstens zo belangrijk is. Dat is de tijd dat de punt open en dicht is, nodig om de bobine voldoende tijd te geven om de volgende hoogspanning voor de vonk te genereren. Is die tijd te kort is de vonk minder sterk.

Er zijn apparaten waarmee je beide, ontstekingstijdstip en contacthoek, kunt meten. Om er zeker van te zijn dat je ontsteking in orde is (om uit te kunnen sluiten dat dat de oorzaak is) zou je beide moeten controleren, net als je condensator (vernieuwen samen met punt) en je voorschakelweerstanden en uitsluitingen daarvan en op de bobine (ivm corrosie en overgangsweerstand).

Omdat dat allemaal nogal een gedoe is iedere grote beurt weer kiezen velen er voor om een elektronische ontsteking te (laten) plaatsen, evt icm een nieuwe bobine. Want ook die hebben het eeuwige leven niet. Van bijv 123.

Ik ben dat ook van plan met mn W114 280 tzt. Onderhoudsvrij en een nauwkeuriger getimede kwalitatief altijd goede vonk. Overwogen?

Ben idd ook wel benieuwd wat hier nu de invloed van vocht is, dus hoop dat je ons op de hoogte blijft houden. :goedzo:
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 26 jul 2020 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
coupe280
Berichten: 608
Lid geworden op: 22 apr 2006 18:56
Mercedes-Benz: Clk 200 compressor
Locatie: Overijssel

26 jul 2020 12:17

Spuit je verdeelkap en. Kabels eens in met WD 40
Als hij weer afslaat bij vochtig weer
Erikvdw
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

26 jul 2020 18:49

Hallo Coupe280,

Omdat ik in mijn vakantie graag van mijn cabrio wil genieten ben ik naar de wasstraat gereden (750m van mijn woning) en heb de auto door de wasstraat gehaald. Het gaat immers voorlopig niet regenen en hij kon wel een wasbeurt gebruiken.
Met goed lopende motor er in gereden en omdat de motor na de wasbeurt weer niet wil starten hem eruit geduwd.
Alle ontstekingsdelen ingespoten.
Helaas maar hij startte niet.


Hallo René,

Alles wat je zegt klinkt logisch en heb ik al gedaan.
Het 123 advies even bekeken.
Op internet worden de 123 ontstekingen voor V8 Mercedesmotoren aangeboden.
Voor mijn auto is de prijs op aanvraag.
Voor vergelijkbare verdelers voor Mercedes V8 motoren vragen ze 1995,00 euro.
Dit is geen kattenpis!
Ik snap er niets van, want voor Rover V8 motoren kun je al een verdeler hebben voor 529,00 euro.
Die 2000,00 euro vindt ik wat veel voor een experiment waarvan ik de uitkomst ook niet weet.

Mijn auto lijkt wel een kat; hij heeft ook een hekel aan water.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

26 jul 2020 21:35

Als je geen vonk hebt op je centrale kabel heeft inspuiten van je verdelerkap en kabels geen zin, want er gaat geen ontsteekspanning naar je verdeler. Het heeft wel zin om alles bij je bobine, voorschakelweerstanden en contactpunten droog te maken, het kan zijn dat je daar lek stroom hebt. Waarschijnlijk heb je een motor met het D-jet tronic inspuitsysteem en die heeft een bijzondere verdeler. Onder de plaat met de contactpunten zit nog een plaat met contactpunten voor het aansturen van het injectie systeem. Je kunt het ontstekingsysteem van een vroeg M117 blok inbouwen, maar je moet wel je eigen verdeler gebruiken. Het past ook niet zo maar, je moet het e.e.a pas maken. Ik heb dat ook ooit gedaan voor mijn 450SLC en het werkte perfect want dan heb je een volledig elektronische ontsteking. Ik denk overigens dat je een luminition voor een rover V8 ook wel werkend krijgt want dat soort systemen is super simpel.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

26 jul 2020 22:11

Prijs op aanvraag ???
Heb ik zeker een andere Google ;)

https://www.123ignition-conversions.nl/ ... -jetronic/
Screenshot_20200726-221011.png
Screenshot_20200726-221011.png (303.94 KiB) 1582 keer bekeken
€ 795,-, inc bobine.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

26 jul 2020 22:34

Is je zekeringkast goed waterdicht?
Massakabels goed verbindingen vast en roestvrij?
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 26 jul 2020 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

26 jul 2020 23:02

Ik heb alle ontsteking delen liggen . Komen van een lopende motor af .

Zijn wel allemaal voor een 450 D-Jetronic
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Erikvdw
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

27 jul 2020 13:25

Hallo W220L

Deze aanbieding ben ik ook tegen gekomen, maar is voor mij geen optie.
Ik heb een originele auto in uittekende staat.
Bij taxatie werd verteld dat een deel van de waarde voortvloeit uit het feit dat de auto geheel origineel is.

Als ik de verdeler om laat bouwen dan gaan ze er in boren, afdraaien etc. (te zien in het filmpje op YouTube)
Ik kan de verdeler daarna nooit meer origineel maken, dus daalt de auto in waarde.
In Duitsland boden ze een verdeler met 123 elektronica aan.
Als ik deze zou kopen blijft mijn originele verdeler in tact en als reserve bij de auto.
Tevens kan hij altijd nog terug geplaatst worden als de 123 niet zou bevallen.

Ik zag dat Petronix een contactpuntvervanger heeft.
De Petronix heeft voor mij het grote voordeel dat indien gewenst alles weer naar de orginele staat terug gebouwd kan worden.
Tevens is de prijs maar 300,00 euro een fractie van 795,00 c.q. 1995,00 euro voor de 123.
De 123 is dus voor geen voor optie mij.

Voor meer info heb ik Petronix gebeld.
Ik kreeg veel informatie over hun ontstekingssysteem en het Mercedes ontstekingssysteem.
Daar werd mij o.a. verteld dat er een ontstekingsmodule tussen de contactpunten en de bobine moet zitten.
Links in de motorruimte.
Helaas zie ik niets zitten wat op een ontstekingmodule lijkt.
Waar zou deze module nog meer kunnen zitten?

Ik weet niet waar het vocht probleem zit, maar ik kan mij ook niet indenken dat het in de verdeler zit.
De verdeler is ook nooit vochtig of nat.
Als er ergens een elektronische ontstekingsmodule zit zou dit best wel eens de mogelijke oorzaak van mijn storingen kunnen zijn.
coupe280
Berichten: 608
Lid geworden op: 22 apr 2006 18:56
Mercedes-Benz: Clk 200 compressor
Locatie: Overijssel

27 jul 2020 16:45

Als jou auto nog contactpunten heeft hoort er volgens mij geen ontsteking module bij.
Ik denk dat die petronix man zich vergist met latere ontsteking systemen
Die hadden meestal wel een elektronische ontsteking met module.
Welke leeftijd is jou auto , ik dacht dat Mercedes begonnen was met elektronische modules in te bouwen in de late jaren 70
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

27 jul 2020 18:02

Deze auto heeft een thyristor ontsteking waarbij de puls van het contactpuntje komt. Het kastje zit volgens mij bij het linker voorwiel in de buurt. Voor de inbouw van een M117 ontsteking hoef je niets aan je eigen verdeler te wijzigen, de aanpassing zit in de grondplaat van die je uit de M117 verdeler haalt. Zolang je de onderdelen bewaard om terug te kunnen bouwen is er niets aan de hand.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Plaats reactie