W203 C55AMG lichte schokken bij stationair

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
SinanC55
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jul 2020 14:15
Mercedes-Benz: C55 AMG

10 jul 2020 12:57

Dag mede Benzbestuurders,

Sinds kort ben ik de eigenaar van een W203 C55 AMG uit 2005 met 87.000 km ervaring. Ze presteert over het algemeen als een zonnetje. Toch zit er een smetje op het blazoen.

Bij stilstand geeft de motor kleine schokken door. Iedere paar seconden voel je dan een lichte schok. Als je gas geeft of de motor draait iets meer toeren omdat die nog koud is heb je er geen last van. Ook onder het rijden voel en hoor je niks. De schokken zijn dermate subtiel dat als je voor de auto staat met kap open je ze niet waar kan nemen.

Ik vermoed bougies en ben van plan om het volgende aan te doen:

- Bougies vervangen (alle 16 :lol:) (ik kom van een 3 cilinder)
- evt. verdeler en bougiekabels vervangen (i.i.g. nakijken)
- Gasklephuis schoonmaken
- EGR buis schoon maken
- Massa luchtstroom sensor schoonmaken

Hopelijk zal dat helpen. Ik zal er i.i.g. verslag van proberen te doen. Maar daarom plaats ik dit bericht niet. Hoe kijken jullie tegen de schokjes aan en wat denken jullie dat de oorzaak hiervan kan zijn. Alvast bedankt!

Groeten,

Sinan
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20703
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

10 jul 2020 13:04

SinanC55 schreef: 10 jul 2020 12:57 - evt. verdeler en bougiekabels vervangen (i.i.g. nakijken)
weet je zeker dat je zelf aan de auto wilt werken?

greetingz,
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

10 jul 2020 13:05

Ik zou de contactpuntjes vervangen of evt afstellen
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

10 jul 2020 13:31

Ik zie dat je de auto pas hebt aangeschaft.
Zit er geen garantie op je hebt hem bij een bedrijf gekocht en niet voor heel weinig gok ik...
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

10 jul 2020 13:35

Lijkt me geen overbodige luxe om je eerst eens goed te verdiepen in het fenomeen M113 voor je hieraan begint, zie ook de opmerkingen boven.

Je klacht klinkt herkenbaar (been there, done that, zie logboek van Joop). Eerste verdachte zou wat mij betreft het stelsel van vacuümslangen zijn. Daar zit genoeg rubber in dat na een jaar of 15 hard en droog is. Het kleinste vacuümlekje geeft al de onrust die je beschrijft. Heb je dat in orde, dan kun je altijd weer verder zien.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
dominus
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
Specialisatie: tobben
Locatie: noord-limburg

10 jul 2020 14:54

Vergeet vooral niet het doosje blauwe vuurvonkjes mee te bestellen voor bij de fluxcondensator
dominus
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
Specialisatie: tobben
Locatie: noord-limburg

10 jul 2020 14:57

Zonder gekheid controleer vacuumverlies knijp eens in wat luchtslangen voel luister en kijk.
SinanC55
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jul 2020 14:15
Mercedes-Benz: C55 AMG

10 jul 2020 17:45

kevin1990 schreef: 10 jul 2020 13:31 Ik zie dat je de auto pas hebt aangeschaft.
Zit er geen garantie op je hebt hem bij een bedrijf gekocht en niet voor heel weinig gok ik...
geen garantie, anders was ik teruggegaan. Ik denk dat ik er naar waarde voor heb betaald.
SinanC55
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jul 2020 14:15
Mercedes-Benz: C55 AMG

10 jul 2020 17:46

dominus schreef: 10 jul 2020 14:57 Zonder gekheid controleer vacuumverlies knijp eens in wat luchtslangen voel luister en kijk.
Dit wordt de eerste stap. Bedankt voor de tip
SinanC55
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jul 2020 14:15
Mercedes-Benz: C55 AMG

10 jul 2020 17:47

gfgf schreef: 10 jul 2020 13:35 Lijkt me geen overbodige luxe om je eerst eens goed te verdiepen in het fenomeen M113 voor je hieraan begint, zie ook de opmerkingen boven.

Je klacht klinkt herkenbaar (been there, done that, zie logboek van Joop). Eerste verdachte zou wat mij betreft het stelsel van vacuümslangen zijn. Daar zit genoeg rubber in dat na een jaar of 15 hard en droog is. Het kleinste vacuümlekje geeft al de onrust die je beschrijft. Heb je dat in orde, dan kun je altijd weer verder zien.
Klinkt als een gouden tip. Ik ga hiermee beginnen op jou aanraden. Merci!
SinanC55
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jul 2020 14:15
Mercedes-Benz: C55 AMG

10 jul 2020 17:51

MBenzNL schreef: 10 jul 2020 13:04
SinanC55 schreef: 10 jul 2020 12:57 - evt. verdeler en bougiekabels vervangen (i.i.g. nakijken)
weet je zeker dat je zelf aan de auto wilt werken?

greetingz,
Ja, waarom niet? Ik moet ergens leren hoe de motor in elkaar zit. Dit leken mij niet al te lastige klussen. Of zie jij dat anders?
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

10 jul 2020 18:01

zoek dan niet naar de verdeler ,,, die zul je niet vinden .

Wat Steve bedoeld is dat je er goed over na moet denken om aan deze kostbare materie te gaan sleutel zonder ervaring, kennis en toegang tot de werkplaat handboeken. kleine weetjes kunnen je behoeden voor onnodige hoge kosten
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
SinanC55
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jul 2020 14:15
Mercedes-Benz: C55 AMG

10 jul 2020 18:34

ElGriffo schreef: 10 jul 2020 18:01 zoek dan niet naar de verdeler ,,, die zul je niet vinden .

Wat Steve bedoeld is dat je er goed over na moet denken om aan deze kostbare materie te gaan sleutel zonder ervaring, kennis en toegang tot de werkplaat handboeken. kleine weetjes kunnen je behoeden voor onnodige hoge kosten
Bedankt voor deze nuance. Zo komen de goede intenties duidelijk over. Fijn dat je zo met me meedenkt Steve. Misschien moet ik er nog eens over nadenken. Het is gewoon dat techniek me al een aantal jaar heel erg boeit en ik heel benieuwd ben hoe alles werkt, in elkaar steekt en wat het doet. Ik was wel voornemens om goed research te doen en dan pas te sleutelen en ook bij het sleutelen 4x kijken voor ik iets los/vast draai.

Ik slaap er een nachtje over.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

10 jul 2020 19:03

Geen garantie? Sterkte!
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3010
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

10 jul 2020 19:13

Motorsteunen, lmm , minder compressie op een cilinder, kan van alles zijn, en de motorloop van een v8 is ook niet helemaal rond en dat voel je eerder in een relatief kleine C klasse.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Plaats reactie