Beste vrienden,
De laatste tijd hoor ik een zacht jankend geluid bij het wegrijden. Het geluid kwam na het preventief vervangen van riem en spanrol.
Het geluid is afhankelijk van gas geven en toerental. Naarmate de wagen opwarmt, is na enige minuten ineens het geluid weg. Uiteraard wees ik de riem aan als schuldige. Maar: Ik kom erachter dat het geluid verdwijnt als je de aanjager uitzet ! Dit kan niet. Wat is dit ??
Edit: Met aanjager bedoel ik de ventilator. De airco-compressor stond de laatste tijd op UIT.
W211 jankend geluid
-
- Donateur
- Berichten: 973
- Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
- Mercedes-Benz: W204 250 CDI
- Locatie: Utrecht
De aanjager is elektrisch. Ik zie het verband (nog?) niet. Of overdracht geluid?
De nieuwe spanrol heeft meer spanning op alle meedraaiende delen. Met als gevolg dat een lager langzaam verslechtert en bij een spanrol die niet zo strak staat, het niet opvalt. Totdat er een nieuwe strakkere spanrol wordt gemonteerd en dan hoor je ineens een matig lager.
De nieuwe spanrol heeft meer spanning op alle meedraaiende delen. Met als gevolg dat een lager langzaam verslechtert en bij een spanrol die niet zo strak staat, het niet opvalt. Totdat er een nieuwe strakkere spanrol wordt gemonteerd en dan hoor je ineens een matig lager.
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Bij mij werd het geluid veroorzaakt door het lager van de aandrijfrol van de airco pomp. Een gierend geluid bij het optoeren van de motor dat onafhankelijk is van airco/ventilatie aan/uit. 9 vd 10 monteurs verdenken de stuurbekrachtigingspomp of de dynamo. Diverse verhalen gelezen op een Duits autoforum van mensen die al €1.000-2.000 hadden uitgegeven alvorens de dader boven water kwam.
Het lager kun je met het juiste gereedschap vervangen, ik heb een verse rol laten plaatsen.
Info hier (Duits) over meerdere oorzaken en oplossingen: https://www.motor-talk.de/forum/w211-32 ... tml?page=2
Het lager kun je met het juiste gereedschap vervangen, ik heb een verse rol laten plaatsen.
Info hier (Duits) over meerdere oorzaken en oplossingen: https://www.motor-talk.de/forum/w211-32 ... tml?page=2
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Ik begrijp uit uw reacties: Als het het geluid verdwijnt met het uitzetten van de aanjager, dat het dan niets anders kan zijn dan de aanjager zelf. In dat geval moet ik de aanjager eens aandachtig bekijken. Het is een slakkenhuis-blower, neem ik aan ? Waar is die gemonteerd en hoe kan ik daar ?
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Het lijkt mij sterk dat een blower de oorzaak is als het gierend geluid meeloopt met het toerental maar ik ben op dat gebied geen maatstaf
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Ik vermoed dat het schoepenwiel doorzakt op de eigen as. Bij het optrekken raakt het schoepenwiel de behuizing. Maar als ik bij de blower kan komen, dan kan ik in ieder geval het geluid nader lokaliseren.
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Dat klinkt logisch.
Hier een video over het demonteren en vervangen van de blower
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Aanjager-motor van achter het dashboardkastje vandaan gehaald, aandachtig bekeken. Geen piep, geen afgebroken schoepen of andere onregelmatigheden. De unit is verder niet meer uit elkaar te halen, dus afstoffen, grondig inspuiten met WD40 en terugzetten was het enige dat ik nog kon doen. De schoepenkorf raakt geen andere delen, zoals ik dacht. Als het piepen wordt veroorzaakt door doorzakken, dan is het in het lager en verdwijnt het geluid door uitzetting van de as of het lager.
Het probleem is niet weg, misschien is het iets minder of beeld ik me nu dingen in Iemand een idee wat een nieuwe blower-motor kost ? Ik denk dat dit minimale piepje het vervangen van de blower niet rechtvaardigt.
Het probleem is niet weg, misschien is het iets minder of beeld ik me nu dingen in Iemand een idee wat een nieuwe blower-motor kost ? Ik denk dat dit minimale piepje het vervangen van de blower niet rechtvaardigt.
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
De kwestie liet me niet los. De afgelopen was het bloedheet, er viel me iets op. Na het indrukken van A/C OFF gaat de compressor niet echt uit, zo leek het, de uitstromende lucht is opvallend koel. Nu heb ik wat gevonden: Het jankende geluid gaat UIT als je de compessor INSCHAKELT.
Hoe werkt dat ? De kop van de compressor loopt altijd mee met de riem, neem ik aan. Tussen de aandrijfrol en de eigenlijke compressor zit een magneetklep, of een visco koppeling ?
Hoe werkt dat ? De kop van de compressor loopt altijd mee met de riem, neem ik aan. Tussen de aandrijfrol en de eigenlijke compressor zit een magneetklep, of een visco koppeling ?
- Mooster
- Berichten: 1252
- Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
- Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Amersfoort
Op de uitgaande as van de AC compressor zit een magneet koppeling die bij bekrachtiging zorgt dat de rol vast 'gekleeft' zit aan de compressor as waardoor de AC compressor gaat draaien en zijn werk kan doen.
Alles went
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
In dat geval loopt de magneet koppeling aan. Dit veroorzaakt het jankend geluid en dat de airco niet uit wil.
Edit :Het schijnt zo te zijn dat sommige auto's zijn uitgerust met een "clutch less" compressor zonder klep. Heeft mijn oude w211 een ouderwetse of een nieuwere airco compressor ?
Edit :Het schijnt zo te zijn dat sommige auto's zijn uitgerust met een "clutch less" compressor zonder klep. Heeft mijn oude w211 een ouderwetse of een nieuwere airco compressor ?
Laatst gewijzigd door lucas99 op 11 aug 2020 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
De w211 blijkt te zijn voorzien van een magneetkleploze compressor met variabele compressie. De compressor ontvangt een elektrisch signaal, waarmee met een roterende schotel met variabele hellingshoek de indruk-diepte van de pistons wordt geregeld (en daarmee de gasdruk). Na enig speurwerk heb ik de volgende theorie: De compressor draait dus altijd mee met de riem, want geen magneet. De auto start met compressie NUL. Afhankelijk van de koudevraag gaat de compressie naar MED of HI. Het Airco UIT knopje zorgt voor compressie LOW. De compressor jankt op LOW. Dat wordt op termijn dus een airco revisie, als het niet het lager is van de kop.