Goedenavond,
ik heb problemen met mijn onlangs aangeschafte W201 met de 2.3 KE-Jetronic m102 motor. Smorgens wanneer ik de auto start springt deze direct aan en gaat richting de 1500 tpm maar valt na een seconde onder de 500 tpm en slaat dan af. Dit herhaalt zich een keer of 4, daarna blijft deze op +/- 500 tpm lopen. Ik moet dan heel voorzichtig gas geven om weg te kunnen rijden. wanneer deze dan op toeren is loopt de auto verder de rest van de dag goed. Misschien vreemde waarneming maar wanneer de auto de hele dag in de hete zon heeft gestaan slaat de auto niet af! Ik krijg allerlei suggesties van zogenoemde monteurs maar zou graag een concrete reactie krijgen van iemand die er wel verstand van heeft. Ben bereid de auto in de buurt van Enschede indien mogelijk naar iemand toe te brengen die er plezier aan heeft dit probleem op te lossen. Natuurlijk tegen vergoeding.
Ik hoop op een reactie en een langdurige oplossing natuurlijk.
Alvast bedankt voor de reacties.
W201 koude startproblemen
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Lijkt op een defecte koelwater temp sensor en wellicht ook een defecte inlaatlucht temp sensor. De inlaatlucht temp sensor zit in het luchtfilter en er zitten 3 sensors voor op het blok. 1 voor de temp aanduiding op het dashboard, 1 voor de aansturing van de koelfan en 1 voor de aansturing van de stappenmotor in de omlooplucht regeling. Die regelaar zit tussen de 3e en 4e buis van het inlaatspruitstuk. Bij koude motor wordt die regelaar gestuurd door de temp sensor zodat extra lucht toegevoerd wordt voor verhogen van het stationair toerental bij lage temperaturen.
Die eerste 1500 toeren wordt veroorzaakt door de extra inspuiting van de koudstart injector net naast de brandstofverdeler aka spinnekop in het inlaatspruitstuk. Verklaard ook het blijven lopen met warme motor of bij hogere temperaturen. Bij die temperaturen is dan de mengselverhouding net voldoende om te blijven lopen. Bij lagere temperaturen blijkbaar niet.
Kan ook zijn dat de omloopregelaar defect is, maar eerst de temp sensoren vervangen is de meest voor de hand liggende en goedkoper.
Zie ook deze tips
Die eerste 1500 toeren wordt veroorzaakt door de extra inspuiting van de koudstart injector net naast de brandstofverdeler aka spinnekop in het inlaatspruitstuk. Verklaard ook het blijven lopen met warme motor of bij hogere temperaturen. Bij die temperaturen is dan de mengselverhouding net voldoende om te blijven lopen. Bij lagere temperaturen blijkbaar niet.
Kan ook zijn dat de omloopregelaar defect is, maar eerst de temp sensoren vervangen is de meest voor de hand liggende en goedkoper.
Zie ook deze tips
prometheus. daar ga ik dan als eerste mee aan de slag.
de auto heeft volgens mijn informatie een tijdje stil gestaan en is sindsdien ( 4-5 maanden) wel steeds beter gaan lopen maar dit probleem bleef zich telkens voor doen.
De auto heeft verder nog wel een paar volgens mij kleine issues maar die zijn van latere zorg. Daar kom ik zeker op terug.
de auto heeft volgens mijn informatie een tijdje stil gestaan en is sindsdien ( 4-5 maanden) wel steeds beter gaan lopen maar dit probleem bleef zich telkens voor doen.
De auto heeft verder nog wel een paar volgens mij kleine issues maar die zijn van latere zorg. Daar kom ik zeker op terug.
eindelijk ben ik er vandaag aan toe gekomen om de temperatuursensoren proberen te vervangen. nu zie ik echter zoveel stekkers en dergelijke dat ik niet weet welke ik vervangen moet. in de bijlage een aantal foto's. wanneer Prometheus of een ander mij hiermee kan helpen zou dat mooi zijn. Ook zie ik dat ik wat vacuumslangetjes mis of maakt dat niet zoveel uit?
- Bijlagen
-
- image.jpg (337.1 KiB) 781 keer bekeken
-
- image.jpg (278.63 KiB) 781 keer bekeken
-
- image.jpg (317.08 KiB) 781 keer bekeken
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
De voorste rode is voor de koelfan. Mengsel- en stationair regeling resp. de groene en de vacuumsensor. Zou beginnen om die 2 laatste te vervangen.
2e foto toont de inlaatvacuum aftakking voor bv automaatbak en/of verbruiksmeter op het dashboard. Daarachter zit overigens de omloopluchtregelaar.
De laatste lijkt een vacuumklep in het interieur verwarmingssysteem. Mij onbekend; iig niet standaard W201
2e foto toont de inlaatvacuum aftakking voor bv automaatbak en/of verbruiksmeter op het dashboard. Daarachter zit overigens de omloopluchtregelaar.
De laatste lijkt een vacuumklep in het interieur verwarmingssysteem. Mij onbekend; iig niet standaard W201
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Kleur lijkt me duidelijk. De sensor met de slangetjes is de vacuumsensor
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 06 nov 2017 12:06
Haak even in als dat mag.
Ik heb nl precies en exact hetzelfde probleem:
terug zakken van de toeren naar 500 rpm en de eerste 1 a 2 km is er bij te veel gasgeven geen reactie.
Na zo'n 2 km is dat probleem weg.
Bij mij is de temperatuursensor goed (?), meerdere keren bij verschillende temperaturen doorgemeten.
De waardes kloppen volgens de tabel in de wis van MB.
Wel is er onderling iets verschil in weerstand en met afgetrokken stekkers start de motor helemaal niet.
Wat is de invloed van die vacuümsensor op de stationair?
Ik heb kunnen vinden dat deze opent bij zo'n 40 a 50 graden.
Ik heb nl precies en exact hetzelfde probleem:
terug zakken van de toeren naar 500 rpm en de eerste 1 a 2 km is er bij te veel gasgeven geen reactie.
Na zo'n 2 km is dat probleem weg.
Bij mij is de temperatuursensor goed (?), meerdere keren bij verschillende temperaturen doorgemeten.
De waardes kloppen volgens de tabel in de wis van MB.
Wel is er onderling iets verschil in weerstand en met afgetrokken stekkers start de motor helemaal niet.
Wat is de invloed van die vacuümsensor op de stationair?
Ik heb kunnen vinden dat deze opent bij zo'n 40 a 50 graden.
Goedenavond,
even een update over de afgelopen tijd;
vorige week eindelijk tijd gehad om de sensoren te wisselen. Helaas heeft het geen gewenst effect gehad en ben ik dus nog niet verder.
Nog steeds smorgens bij koude start slecht lopen maar na een paar minuten geen probleem meer.
Afgelopen vrijdag een aantrekkelijk bod gehad op de auto en maar besloten om de auto te verkopen. De auto gaat weer naar Duitsland en de kopers hebben het volste vertrouwen erin om dit probleem te verhelpen.
Ik heb inmiddels een andere (uiteraard Mercedes) auto gekocht. Het betreft een S204 220cdi automaat met AMG pakket. Zodra ik deze hier heb staan zal ik er foto's van maken en de auto voorstellen.
Tot zover bedank ik Prometheus voor het meedenken en aandragen van oplossingen van het vorige probleem en mag dit topic gesloten worden.
even een update over de afgelopen tijd;
vorige week eindelijk tijd gehad om de sensoren te wisselen. Helaas heeft het geen gewenst effect gehad en ben ik dus nog niet verder.
Nog steeds smorgens bij koude start slecht lopen maar na een paar minuten geen probleem meer.
Afgelopen vrijdag een aantrekkelijk bod gehad op de auto en maar besloten om de auto te verkopen. De auto gaat weer naar Duitsland en de kopers hebben het volste vertrouwen erin om dit probleem te verhelpen.
Ik heb inmiddels een andere (uiteraard Mercedes) auto gekocht. Het betreft een S204 220cdi automaat met AMG pakket. Zodra ik deze hier heb staan zal ik er foto's van maken en de auto voorstellen.
Tot zover bedank ik Prometheus voor het meedenken en aandragen van oplossingen van het vorige probleem en mag dit topic gesloten worden.
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Welk bouwjaar is de auto ? Anders heb je andere temp sensoren.Ik heb nl precies en exact hetzelfde probleem
Vermoedelijk defecte of vervuilde omloopschuif; of de afstelschroef is helemaal dichtgedraaid. (2e foto; tussen 3e en 4 e inlaatbuis)
Van welk bouwjaar ?S204 220cdi
- hansmercedes
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 10 mei 2010 23:00
- Mercedes-Benz: w201 2.6 w108 250s
- Locatie: beverwijk
Open vacuümslang is zo wie zo niet goed maar die slang bij het olie filter daar zit een niet originele sensor in dus zou eerst die slang daar naar toe even afdoppen . het slecht lopen bij koude motor lijkt inderdaad op een temp sensor die verkeerde waardes geeft . ,maar oke zie dat je de auto verkocht hebt dus dat probleem is ook het land weer uit . succes met je nieuwe auto grt Hans
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Dan heb je gelukkig de OM646 motordeze is van september 2008