W164 ML 320 CDI verbruikt behoorlijk olie.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Thomasvkr
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jun 2020 16:47

15 jun 2020 16:55

Hallo.

Ik heb een Mercedes ml 320 cdi automaat . Die de laatste tijd behoorlijk wat olie begint te verbruiken. Ongeveer 1 liter op 1200km. Moet iedere 3 weken 1 liter bij gooien. Nu valt mij op dat hij niet blauw rookt alleen een beetje zwart met Volgas geven. Wat kan dit zijn? Auto heeft nu 260.000 km gelopen en is van 2008. Het valt mij wel op dat de distributie ketting bij het koud starten 3 sec rammelt. Die is 70 duizend km geleden. Al vervangen. Hoop niet dat m’n motor gereviseerd moet worden...


Groet
Thomasvkr
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jun 2020 16:47

15 jun 2020 21:34

Ohja er zit 5w30 olie van kroon in. Zou dikkere olie kunnen helpen tegen het verbruik?
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4067
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

15 jun 2020 23:15

lekt die geen olie ??
Gebruikersavatar
IvoB
Berichten: 256
Lid geworden op: 21 jun 2014 20:56
Mercedes-Benz: s204 c250cdi w211 e200cdi w220 S500 w204 c200cdi
Locatie: Goudswaard

15 jun 2020 23:47

Volgens mij willen de afdichting ringen van de oliekoeler wel eens flink lekken bij dit type.
Thomasvkr
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jun 2020 16:47

16 jun 2020 08:08

W204Avantgarde schreef: 15 jun 2020 23:15 lekt die geen olie ??
Nee geen druppel
Thomasvkr
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jun 2020 16:47

16 jun 2020 08:08

IvoB schreef: 15 jun 2020 23:47 Volgens mij willen de afdichting ringen van de oliekoeler wel eens flink lekken bij dit type.
Oké. Lekt hij dan olie? Hij lekt namelijk geen druppel
Gebruikersavatar
IvoB
Berichten: 256
Lid geworden op: 21 jun 2014 20:56
Mercedes-Benz: s204 c250cdi w211 e200cdi w220 S500 w204 c200cdi
Locatie: Goudswaard

16 jun 2020 08:23

Thomasvkr schreef: 16 jun 2020 08:08
IvoB schreef: 15 jun 2020 23:47 Volgens mij willen de afdichting ringen van de oliekoeler wel eens flink lekken bij dit type.
Oké. Lekt hij dan olie? Hij lekt namelijk geen druppel
In eerste instantie blijft de olie tussen de cilinderkoppen staan, daar zit ook de koeler. Ik zou eerst eens de bodemplaat onder de motor losschroeven en kijken of deze iets aan olie heeft opgevangen.
Laatst gewijzigd door IvoB op 16 jun 2020 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomasvkr
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jun 2020 16:47

16 jun 2020 08:26

IvoB schreef: 16 jun 2020 08:23
Thomasvkr schreef: 16 jun 2020 08:08
IvoB schreef: 15 jun 2020 23:47 Volgens mij willen de afdichting ringen van de oliekoeler wel eens flink lekken bij dit type.
Oké. Lekt hij dan olie? Hij lekt namelijk geen druppel
In eerste instantie blijft de olie tussen de cilinderkoppen staan, daar zit ook de koeler. Ik zou eerst eens de bodemplaat onder de motor losschroeven en kijken of deze iets aan olie heeft opgevangen.

Oké helder. Snap alleen niet dat ik er al meer als 6 liter in heb gegooid de laatste tijd dan zou er toch wel olie moeten liggen?
Gebruikersavatar
IvoB
Berichten: 256
Lid geworden op: 21 jun 2014 20:56
Mercedes-Benz: s204 c250cdi w211 e200cdi w220 S500 w204 c200cdi
Locatie: Goudswaard

16 jun 2020 08:39

6 liter is idd heel erg veel, zowel voor een lekkage als voor eventueel olie verbruik. Mocht het toch de koeler zijn hier een filmpje van van de locatie waar die zit. : https://youtu.be/yDDPajzdlrU
Is nog best een klus.
Om te beginnen zou je ook je turbo kunnen controleren op inwendige lekkage.
Thomasvkr
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jun 2020 16:47

16 jun 2020 09:04

IvoB schreef: 16 jun 2020 08:39 6 liter is idd heel erg veel, zowel voor een lekkage als voor eventueel olie verbruik. Mocht het toch de koeler zijn hier een filmpje van van de locatie waar die zit. : https://youtu.be/yDDPajzdlrU
Is nog best een klus.
Om te beginnen zou je ook je turbo kunnen controleren op inwendige lekkage.

1 liter per 3 weken ongeveer. Als de turbo lekt dan verbrand hij toch ook olie? Heb nog nooit blauwe rook uit de uitlaat gezien. Of word dat gefilterd?
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20701
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

16 jun 2020 09:16

als de oliekoeler lek is dan heb je echt wel overal vlekken olie onder de auto staan - het "vollopen" van de V duurt niet zo lang

het membraam van de motorontluchting wil ook nog wel eens stuk gaan bij deze motoren en dat kan ook een verhoogd olieverbruik veroorzaken maar dan nog steeds geen liter op 1200km

greetingz,
Thomasvkr
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jun 2020 16:47

16 jun 2020 09:18

MBenzNL schreef: 16 jun 2020 09:16 als de oliekoeler lek is dan heb je echt wel overal vlekken olie onder de auto staan - het "vollopen" van de V duurt niet zo lang

het membraam van de motorontluchting wil ook nog wel eens stuk gaan bij deze motoren en dat kan ook een verhoogd olieverbruik veroorzaken maar dan nog steeds geen liter op 1200km

greetingz,
Oké nee er ligt geen drup olie onder de auto. 1 liter op de 1200/1500 km gaat er echt wel in. Zou m’n motor versleten zijn?

Gr
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4579
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

16 jun 2020 09:52

MBenzNL schreef: 16 jun 2020 09:16 als de oliekoeler lek is dan heb je echt wel overal vlekken olie onder de auto staan - het "vollopen" van de V duurt niet zo lang

het membraam van de motorontluchting wil ook nog wel eens stuk gaan bij deze motoren en dat kan ook een verhoogd olieverbruik veroorzaken maar dan nog steeds geen liter op 1200km

greetingz,
er was een modificatie van de carterontluchting ik heb er een paar jaar geleden ook een nieuwe opgezet.
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2166
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

16 jun 2020 12:23

Thomasvkr schreef: 16 jun 2020 09:18
MBenzNL schreef: 16 jun 2020 09:16 als de oliekoeler lek is dan heb je echt wel overal vlekken olie onder de auto staan - het "vollopen" van de V duurt niet zo lang

het membraam van de motorontluchting wil ook nog wel eens stuk gaan bij deze motoren en dat kan ook een verhoogd olieverbruik veroorzaken maar dan nog steeds geen liter op 1200km

greetingz,
Oké nee er ligt geen drup olie onder de auto. 1 liter op de 1200/1500 km gaat er echt wel in. Zou m’n motor versleten zijn?

Gr
Heb ooit voor kort een V6 gereden en die deed 1 op 1000km was elke 3 dagen bijvullen en stonk en rookt ook niet. Met probleem verkocht destijds.
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
Thomasvkr
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jun 2020 16:47

16 jun 2020 12:31

astraTD schreef: 16 jun 2020 12:23
Thomasvkr schreef: 16 jun 2020 09:18
MBenzNL schreef: 16 jun 2020 09:16 als de oliekoeler lek is dan heb je echt wel overal vlekken olie onder de auto staan - het "vollopen" van de V duurt niet zo lang

het membraam van de motorontluchting wil ook nog wel eens stuk gaan bij deze motoren en dat kan ook een verhoogd olieverbruik veroorzaken maar dan nog steeds geen liter op 1200km

greetingz,
Oké nee er ligt geen drup olie onder de auto. 1 liter op de 1200/1500 km gaat er echt wel in. Zou m’n motor versleten zijn?

Gr
Heb ooit voor kort een V6 gereden en die deed 1 op 1000km was elke 3 dagen bijvullen en stonk en rookt ook niet. Met probleem verkocht destijds.

Hoe is het mogelijk. Maar wat het probleem is weet je niet?
Plaats reactie