W204 180k 2008 automaat schokt bij koude motor na olie verversing

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Stefmb204
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2020 22:52

11 jun 2020 20:26

Dag heren,

Ben pas trotse bezitter van een w204 180k uit 2008. Automaat tijdens testrit was in principe goed, maar je kon merken dat de vorige eigenaar een hele andere rijstijl had.
Ook opgemerkt dat de toeren heeeel erg licht schommelde maar dat was niet terug te merken via de motor en de automaat deed ook niet gek ofzo. M'n monteur zei zal me er niet teveel druk om maken ook...
Ik heb zelf een redelijke rustige rijstijl waarbij ik vanuit stilstand gewoon rustig op trek. En de vorige bestuurder denk ik vaak gelijk half gas gaf. Dat was te merken omdat de automaat bij een rustige rijstijl niet altijd echt wist hoe te handelen.. (vaak) maar niet altijd.

Dus preventief maar naar een versnellingsbak specialist gegaan en op aan raden niet laten spoelen maar laten verversen en de automaat waardes naar nul laten zetten (miss niet moeten doen?). A fijn...automaat schakelde veel soepeler en geen problemen. Volgende ochtend bij koude motor automaatbak pakt heel hard in met een harde schok.. Gaat zo tot hij een beetje warm word. En dat probleem had ik dus voor de verversing en reset niet.. Heb ook wel een beetje gelezen op de forum dat de thermostaat er wat mee te maken kan hebben..is dit ook echt zo? Weet wel dat de mijne stuk is en binnekort word vervangen. Eenmaal warm is hij schokloos en geen problemen. Mercedes gesproken...een dealer zegt dat hoort niet...Andere (Mercedes) vestiging gaat mee in het oordeel van de versnellingsbak specialist waar ik heb het laten vervangen en zegt het kan zo 1 a 2 duizend km duren voordat de bak volledig is in geleerd.

Hoe denken jullie erover??

Bijvoorbaat dank!
W204 180k 2008
Gebruikersavatar
MattijsNL
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 nov 2019 05:42
Mercedes-Benz: C200cdi W204

11 jun 2020 21:13

Dag Stef,

Graag zou ik mijn ervaringen met je delen, even los van een eventueel garantietraject want het is denk ik wel verstandig vast melding te maken van jouw probleem.
De rechtsbijstandsverzekering die je mogelijk hebt kan je helpen.
Ik denk alleen dat het je niet gaat helpen dat je al een derde aan de auto hebt laten werken.

Ik heb een half jaar geleden een W204 C200cdi van 2009 gekocht, toen met 135.000 km.
Ook ik ben een rustige rijder.

Tijdens de proefrit heb ik geen bijzonderheden waargenomen aan mijn automaat, voor wat het waard is want ik vond het een dusdanig wazige auto dat er tijdens een proefrit van een half uurtje niet echt mijn vingers achter heb kunnen krijgen.
Ik kom uit een VW Jetta automaat overigens.

Na een paar weken heb ik de auto wat beter leren kennen en toen kwam ik tot de conclusie dat de auto met een koude motor érg laat schakeld (2000+ rpm vind ik erg hoog voor een koude dieselmotor).
Ook ging het allemaal erg stug en ellendig met een koude motor.
Ik heb toen eens geprobeerd om met een koude motor met de hand op te schakelen rond 1500 rpm, simpelweg omdat ik gewend ben het toerental van een koude diesel niet zo hoog op te laten lopen.
Ik heb toen een harde klap gehad van de automaat, ik ben daar toen erg van geschrokken.
Eigenlijk vond ik de automaat helemaal niet zo prettig, zéker in vergelijking met de automaat van mijn VW Jetta.
Zeer nukkig, stug en ellendig allemaal.
De ATF van mijn bak 12.000 km voor dat ik hem kocht vervangen.

Ik heb een week of twee met het idee gelopen een garantieclaim neer te leggen bij de merkdealer waar de auto vandaan komt.

Echter voor het zover was veranderde de ervaring, tegenwoordig schakeld de auto al bij 1400 rpm, alles gaat soepel onder alle omstandigheden.

Nu ga ik er nooit achterkomen of ik aan de auto gewend geraakt ben en hem daardoor beter weet te bedienen, of dat de auto aan mij gewend is geraakt met zijn dynamische schakelspul, of dat mijn auto misschien voordat deze verkocht werd lang stil gestaan heeft en dat dat er wat mee te maken had.

Ik heb dus niets gedaan, bij mijn auto ging het vanzelf over na een aantal weken.
Stefmb204
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2020 22:52

11 jun 2020 22:07

MattijsNL schreef: 11 jun 2020 21:13 Dag Stef,

Graag zou ik mijn ervaringen met je delen, even los van een eventueel garantietraject want het is denk ik wel verstandig vast melding te maken van jouw probleem.
De rechtsbijstandsverzekering die je mogelijk hebt kan je helpen.
Ik denk alleen dat het je niet gaat helpen dat je al een derde aan de auto hebt laten werken.

Ik heb een half jaar geleden een W204 C200cdi van 2009 gekocht, toen met 135.000 km.
Ook ik ben een rustige rijder.

Tijdens de proefrit heb ik geen bijzonderheden waargenomen aan mijn automaat, voor wat het waard is want ik vond het een dusdanig wazige auto dat er tijdens een proefrit van een half uurtje niet echt mijn vingers achter heb kunnen krijgen.
Ik kom uit een VW Jetta automaat overigens.

Na een paar weken heb ik de auto wat beter leren kennen en toen kwam ik tot de conclusie dat de auto met een koude motor érg laat schakeld (2000+ rpm vind ik erg hoog voor een koude dieselmotor).
Ook ging het allemaal erg stug en ellendig met een koude motor.
Ik heb toen eens geprobeerd om met een koude motor met de hand op te schakelen rond 1500 rpm, simpelweg omdat ik gewend ben het toerental van een koude diesel niet zo hoog op te laten lopen.
Ik heb toen een harde klap gehad van de automaat, ik ben daar toen erg van geschrokken.
Eigenlijk vond ik de automaat helemaal niet zo prettig, zéker in vergelijking met de automaat van mijn VW Jetta.
Zeer nukkig, stug en ellendig allemaal.
De ATF van mijn bak 12.000 km voor dat ik hem kocht vervangen.

Ik heb een week of twee met het idee gelopen een garantieclaim neer te leggen bij de merkdealer waar de auto vandaan komt.

Echter voor het zover was veranderde de ervaring, tegenwoordig schakeld de auto al bij 1400 rpm, alles gaat soepel onder alle omstandigheden.

Nu ga ik er nooit achterkomen of ik aan de auto gewend geraakt ben en hem daardoor beter weet te bedienen, of dat de auto aan mij gewend is geraakt met zijn dynamische schakelspul, of dat mijn auto misschien voordat deze verkocht werd lang stil gestaan heeft en dat dat er wat mee te maken had.

Ik heb dus niets gedaan, bij mijn auto ging het vanzelf over na een aantal weken.

Bedankt voor je reactie Mathijs..

Ik heb het nu letterlijk 4 dagen geleden gedaan en mis 250 km mee gereden dus wil niet te vroeg instanties of mensen gaan beschuldigen...dus ik zou het idd zoals de dealer en m'n versnellingsbak specialist zegt ff wat km's gaan maken.. en vraag me dus ook in mijn geval af dan of die kapotte thermostaat er wat mee te maken hebt.. daarom hoop ik dat ook miss iemand anders hier een beetje ervaring ook mee had..
Ben trouwens 10 jaar hoogstaand chauffeur geweest en heb bijna alle e en s klasses gereden zelfs de nieuwere Maybach.. en weet wel als de motoren koud zijn ze iets meer toeren gaan maken ( maar wel allemaal diesels behalve de Maybach). Maar dat doet de mijne niet eens echt miss de eerste 3 a 4 min daarna bij rustig rijden gewoon over schakelend bij 23 a 2500 toeren alleen met een harde stoot erin zeg maar. En kwam rechtsbijstand zoals je zegt gaat helemaal niks helpen..zeker nu het nog te vroeg is.

Dus voor de anderen als je ideetje of ervaring hebt..schiet em maar!
W204 180k 2008
Gebruikersavatar
MattijsNL
Berichten: 221
Lid geworden op: 21 nov 2019 05:42
Mercedes-Benz: C200cdi W204

11 jun 2020 22:55

Rechtsbijstand kan adviseren in waar je juridisch gezien rekening mee kan houden.
Ik bedoelde niet dat je direct een zaak aan moet spannen.
Gebruikersavatar
2Xtreme
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 jun 2019 21:15

14 jun 2020 17:24

Mijn C klasse heb ik juni vorig jaar gekocht en auto bjr 2009 reed prima, schakelde zonder stoten. heb toen rond november 2019 de versnellingsbak olie laten verversen en vanaf dat moment bij de koude start, gaf de auto bij het opschakelen naar de 2e versnelling een fikse duw, eenmaal op temperatuur was het over. Volgens de garage moest de bak aan de olie wennen.. :S en als het langer duurde zou de bak opnieuw ingeleerd moeten worden. De auto heeft nu helemaal geen problemen meer en schakelt zoals het hoort bij koude motor. Ik denk dat wellicht de verandering van de buiten temperatuur misschien van invloed is geweest. November is het al aardig koud en moet de olie eerst op temperatuur komen, denk ik. In elk geval de zomermaanden geen problemen met opschakelen. Ik wacht nog even af als het kouder wordt of dit rond november weer terugkomt. Ik ben inmiddels wel van garage verandert, En heb nu een Mercedes dealer in duitsland die constateerde dat de rubberen pakking van de automaat bak en ook een keerring bij de uitgang van de versnellingbak naar de cardan as olie lekte. Dit is ondertussen vervangen.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

14 jun 2020 18:16

Het gaat om een wagen van 12 jaar oud hè. Verder is algemeen bekend dat Mercedes de bak bij koude motor meer toeren laat maken om sneller op te warmen, dus dat is normaal gedrag. Wat het management van bak en motor ervan vinden dat de boel desondanks niet goed op temperatuur komt, weet ik niet. Ook de adaptatie heeft even tijd nodig.

Dus voordat je de route van rechtsbijstand bewandelt, zou ik eerst eens zorgen dat alles op orde is (thermostaat!). Dan een keer het oliepeil van de bak nazien en nog eens de adaptatie resetten (koud) en zoveel mogelijk een inleerprogramma rijden (paar keer vanuit N naar D en R, rustig optrekken naar de hoogste trap, rustig snelheid verminderen etc.) zodat de bak een nieuwe kans krijgt. Zo snel gaat het niet kapot.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

14 jun 2020 19:21

Adaptie waarden resetten is geen slimme keuze bij een oudere automaat waarvan de plunjers al ingesleten zijn op een gewend patroon.
Doordat deze waardes nu op nul zijn gezet krijg je dit soort gedonder.
Met een beetje pech sloop je op deze manier een automaat die altijd goed is geweest.
Stefmb204
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2020 22:52

14 jun 2020 20:57

bofkont schreef: 14 jun 2020 19:21 Adaptie waarden resetten is geen slimme keuze bij een oudere automaat waarvan de plunjers al ingesleten zijn op een gewend patroon.
Doordat deze waardes nu op nul zijn gezet krijg je dit soort gedonder.
Met een beetje pech sloop je op deze manier een automaat die altijd goed is geweest.
Bedankt voor je reactie bofkont...

Zoals je zegt dus niet echt een slimme keus geweest. Ben wel bij een Mercedes dealer geweest en die had het over waardes terugzetten voor de reset is dat een optie misschien? En zal de thermostaat er niks mee te maken hebben zoals gfgf zei?
En de versnellingsbak specialist waar ik ben geweest die zei ook kan zomaar 1 a 2 duizend km duren voordat hij echt is in geleerd..

En zoals gfgf zei ga ik de bak olie nog een keer laten peilen voor de zekerheid hij had er ongeveer 6.5 liter in gegooid inclusief koppelomvormer zal dat genoeg zijn denk je?

En ff al een update merk wel dat het langzaam aan beter word bij het in de ochtend koud starten en weg rijden..
Want ik rij dan elke keer heel rustig en laat de toeren heel rustig klimmen merk wel dat de duwen/stoten langzaam aan beter worden... Goed teken? Of mag dat helemaal niet zo zijn bij koude blok?

Alvast thanks heren!!
W204 180k 2008
Gebruikersavatar
R Benz E320 CDI
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2013 11:05
Mercedes-Benz: W204 C200 Kompressor Avantgarde
Specialisatie: Sales

14 jun 2020 21:30

Hallo,

Vervelend dat je wat bonken en klunken hebt hier en daar, maar persoonlijk denk ik dat het 'probleem' technisch wel meevalt. (gezien het beter lijkt te worden)

Zelf rijd ik nu een half jaar een w204 c200 kompressor aut. En heb na enkele dagen die transmissie reset uitgevoerd omdat hij heel vroeg opschakelde.

Ik merkte dat wanneer je met koude motor/bak kort achteruit rijd, en daarna in de bak in drive zet. Het beste is om 2 sec. Te wachten alvorens gas te geven, anders voel je een bonk. En dat het ook helpt de auto vrijwel direct met beleid in D te zetten na het starten, maar ook een kleine 10 seconden te wachten alvorens te gaan rijden.

Sinds ik dit toepas, schakelt hij nooit meer met bonken en dergelijke dingen.

Binnenkort staat een afspraak om de bak te spoelen, of liever zoals het bedrijf het zegt, te onderhouden.

Ik zal wel een update achterlaten of er een verschil is opgetreden. P. 's. De mijne is inmiddels ook 12 jaar oud en heeft een tonnetje gelopen. :D

Ook heb ik hiervoor bij een automerk gewerkt waar ik dagelijks met nieuwe DCT transmissies reed, en ook daar kwam echt wel hier en daar een bonk of klunk naar voren. Het blijft mechanische apparatuur en dat blijft beter behouden door het met beleid te gebruiken. 8-)
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

15 jun 2020 17:26

Met een beetje geluk zal de bak zich wel gaan inleren weer idd, tot die tijd lekker rustig aan doen.
Je plunjers moeten weer het juiste patroon vinden.
Oliepeilen van de bak is altijd een goed idee, alleen kun je dit volgens mij niet zelf bij deze bak, de dealer heeft een peilstok ervoor.
Maar goed weet het niet zeker hoe dat bij deze bak zit.
Stefmb204
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2020 22:52

18 jun 2020 08:01

bofkont schreef: 15 jun 2020 17:26 Met een beetje geluk zal de bak zich wel gaan inleren weer idd, tot die tijd lekker rustig aan doen.
Je plunjers moeten weer het juiste patroon vinden.
Oliepeilen van de bak is altijd een goed idee, alleen kun je dit volgens mij niet zelf bij deze bak, de dealer heeft een peilstok ervoor.
Maar goed weet het niet zeker hoe dat bij deze bak zit.
Ff update..

Gisteren naar de MB dealer geweest gepeild en scheen 1 liter te weinig in te zitten... pff mrgoed liever te vroeg dan te laat dus bij laten vullen en nu ff aankijken.
Moet wel zeggen dat hij in de s stand veel beter schakelt..
Vandaag ff de thermostaat laten maken en nieuwe brembo schijven en blokken monteren..en kijken hoe de bak zich gedraagt na t fixen van de thermostaat.

Oh trouwen...2 batterijen laten vervangen bij MB dealer 22 Euro!!! doen we ook nooit meer..volgende keer 2 duracelletjes bij de action hahah..
W204 180k 2008
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

28 jun 2020 16:22

Ach wees blij dat de dealer je automaat voorzien heeft van de olie denk ik dan maar.
Maar slechte zaak hoor te weinig olie, ik zou degene die de bak heeft gespoeld er zeker op aanspreken.
Is een standaard procedure met het opnieuw afvullen.
Lekker rustig wat km's maken en denk wel dat de bak zijn goede patroon weer gaat vinden.
Gebruikersavatar
R Benz E320 CDI
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2013 11:05
Mercedes-Benz: W204 C200 Kompressor Avantgarde
Specialisatie: Sales

10 jul 2020 15:31

Vanmorgen mijn C200 kompressor met 116.000 km uit 2008 5 g tronic bij A.T.R. in Montfoort gebracht voor 'onderhoud' aan de versnellingsbak.

Werd echt super netjes geholpen.

Ik vertelde dat ik via het Mercedes Forum bij hen terecht ben gekomen en kreeg een rondleiding aangeboden. Wat een boel techniek onder 1 dak zeg! :o

De olie was nog niet eerder vervangen of gespoeld. Het was wat dikkig, en daardoor ging het inschakelen van D of R soms ff met een bonk of een hik.

Wat een verschil na het onderhoud zeg! De bak schakelt als een mes door de boter. Lijkt wel als nieuw. Vooral in de stad is het verschil echt merkbaar. Aan te raden voor iedereen met een Automaat die al wat ouder is, en wat ervaring heeft aan kilometers. ATR adviseert zelf bij een volautomaat iedere 60.000 km dit te doen. :applaus:

Zeker voor degene die boven dit bericht wat 'problemen' ervaren is dit een echte aanrader!

Groet,

Rick
White 553
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 jun 2020 07:53
Mercedes-Benz: E 250CDI T-model Bluetec 2014

13 jul 2020 21:29

Rick, ik ben wel nieuwsgierig.
Heb je laten vervangen, of laten spoelen?
Gebruikersavatar
R Benz E320 CDI
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 sep 2013 11:05
Mercedes-Benz: W204 C200 Kompressor Avantgarde
Specialisatie: Sales

14 jul 2020 20:21

White 553 schreef: 13 jul 2020 21:29 Rick, ik ben wel nieuwsgierig.
Heb je laten vervangen, of laten spoelen?
Hi White,

De bak is gespoeld, was ongeveer 2 uur werk.

De olie was waarschijnlijk nooit eerder vervangen. De oude olie was vrij dikkig, vandaar dat het verschil merkbaar is denk ik.

Groet Rick
Plaats reactie