Hallo,
Kan iemand mij raad geven ivm het open maken van mijn versnellingsbak?
Ik heb de koppeling er makkelijk afgekregen als ook alle blauw gekleurde bouten.
Nu zie ik een tandwiel die ik er zo niet vanaf krijg, deze zal los moeten met een tweebenige poelietrekker neem ik aan?
Op de as waar de koppeling op zat zit precies ook een circlip, moet deze er af om de deksel er af te krijgen?
Eigenlijk ben ik blindelings aan het werken omdat ik dus totaal geen tekeningen of duidelijke visuele informatie vind over de versnellingsbak.
Ook ken ik niemand die ervaring heeft met het openmaken van deze versnellingsbak.
Zie foto
Greetz San
Open maken Versnellingsbak a klasse 2013 7g dct
- ElGriffo
- Berichten: 8344
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Ehhh heb je sleutel ervaring ? Zo niet .. niet aan beginnen
En de informatie is er wel , maar niet gratis
Je kunt bij MB tegen betaling toegang krijgen tot de WIS
En daar staat precies beschreven hoe dit soort zaken gegaan moeten worden .
Je kunt toegang kiezen voor 24H , week ,maand of jaar
En de informatie is er wel , maar niet gratis
Je kunt bij MB tegen betaling toegang krijgen tot de WIS
En daar staat precies beschreven hoe dit soort zaken gegaan moeten worden .
Je kunt toegang kiezen voor 24H , week ,maand of jaar
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Even een tussen update IVM mijn versnellingsbak.
ElGriffo Alvast bedankt voor uw tip, ik kon idd via WIS en een aannemelijke som de detailtekeningen bekijken.
Dit heeft me dus enorm geholpen.
Ik apprecieer uw waarschuwing, maar op mijn werk sluit ik hydraulica stuursystemen aan als ook pneumatiek en dergelijk. ik ben niet vies van "complex" werk en met tekeningen komt het wel goed.
Buiten dit heb ik nog een nonkel die versnellingsbakken reviseert voor garages dus dat scheelt.
De oliepomptandwiel heb ik na het maken van een custom trekker er afgekregen, wel met een warmte feun en veel geduld.
Sinds het tandwiel gehard is zijn er geen krassen of dergelijk op gekomen. (meevaller)
de rest van de versnellingsbak is gemakkelijk uit een gekomen.(ge kunt nie veel fout doen sinds alles maar op één manier terug in elkaar kan)
Na het lostrekken van de lager op de as waar de 3de versnellings zat heb ik de synchromesh van dichtbij kunnen bekijken. op het eerste zicht ziet deze er nog cva uit maar eens op de tandwiel ziet je duidelijk dat deze zo goed als tegen het tandwiel aan ligt.
Alle andere synchromeshes hebben minstens een mm opening tussen het tandwiel.
Op de foto zie je duidelijk dat het tandwiel waar de mof over heen schuift heeft geschuurd en dat is wat het typische "tanden poetsen" geluid gaf.
(al had ik meer schade verwacht, blijkbaar is het staal dat gebruikt is voor de tandwielen te maken van zeer goede kwaliteit)
Deze synchromesh is wel niet helemaal versleten moet ik zeggen maar al ver genoeg voor beginnende problemen.
De problemen zijn ongv een jaar geleden heel geleidelijk aan begonnen.
Hoe ben ik tot conclusie gekomen dat het de synchromesh was en niet een probleem van het brein of de koppelingen:
De auto kraakte ENKEL van 2 naar 3 en van 4 naar 3.
Met rustig rijden en de auto te laten schakelen rond de 1800 toeren zorgde voor een (bijna) krasloze schakeling.
Dit betekent dus dat het brein correct schakelde, en sinds het enkel voor kwam bij de 3rde versnelling wilde het ook zeggen dat de koppelingen niet bleven "plakken" zoals sommige me gezegd hadden.
Volgende week ga ik naar mijn dealer voor nieuwe onderdelen en dan kan het heropbouwen beginnen!
Ik snap nu wel dat de garagist zei voor een nieuwe of gereviseerde versnellingsbak te zetten, dit zo repareren voor die mannen is niet economisch want het slorpt toch wat tijd op.[album][/album]
ElGriffo Alvast bedankt voor uw tip, ik kon idd via WIS en een aannemelijke som de detailtekeningen bekijken.
Dit heeft me dus enorm geholpen.
Ik apprecieer uw waarschuwing, maar op mijn werk sluit ik hydraulica stuursystemen aan als ook pneumatiek en dergelijk. ik ben niet vies van "complex" werk en met tekeningen komt het wel goed.
Buiten dit heb ik nog een nonkel die versnellingsbakken reviseert voor garages dus dat scheelt.
De oliepomptandwiel heb ik na het maken van een custom trekker er afgekregen, wel met een warmte feun en veel geduld.
Sinds het tandwiel gehard is zijn er geen krassen of dergelijk op gekomen. (meevaller)
de rest van de versnellingsbak is gemakkelijk uit een gekomen.(ge kunt nie veel fout doen sinds alles maar op één manier terug in elkaar kan)
Na het lostrekken van de lager op de as waar de 3de versnellings zat heb ik de synchromesh van dichtbij kunnen bekijken. op het eerste zicht ziet deze er nog cva uit maar eens op de tandwiel ziet je duidelijk dat deze zo goed als tegen het tandwiel aan ligt.
Alle andere synchromeshes hebben minstens een mm opening tussen het tandwiel.
Op de foto zie je duidelijk dat het tandwiel waar de mof over heen schuift heeft geschuurd en dat is wat het typische "tanden poetsen" geluid gaf.
(al had ik meer schade verwacht, blijkbaar is het staal dat gebruikt is voor de tandwielen te maken van zeer goede kwaliteit)
Deze synchromesh is wel niet helemaal versleten moet ik zeggen maar al ver genoeg voor beginnende problemen.
De problemen zijn ongv een jaar geleden heel geleidelijk aan begonnen.
Hoe ben ik tot conclusie gekomen dat het de synchromesh was en niet een probleem van het brein of de koppelingen:
De auto kraakte ENKEL van 2 naar 3 en van 4 naar 3.
Met rustig rijden en de auto te laten schakelen rond de 1800 toeren zorgde voor een (bijna) krasloze schakeling.
Dit betekent dus dat het brein correct schakelde, en sinds het enkel voor kwam bij de 3rde versnelling wilde het ook zeggen dat de koppelingen niet bleven "plakken" zoals sommige me gezegd hadden.
Volgende week ga ik naar mijn dealer voor nieuwe onderdelen en dan kan het heropbouwen beginnen!
Ik snap nu wel dat de garagist zei voor een nieuwe of gereviseerde versnellingsbak te zetten, dit zo repareren voor die mannen is niet economisch want het slorpt toch wat tijd op.[album][/album]
- Bijlagen
-
- olietandwielpomp.png (735.88 KiB) 719 keer bekeken
-
- 3rd gear.jpg (53.42 KiB) 719 keer bekeken
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11490
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Ik vind je conclusie vrij knap. Indien ik de goede bak voor met had dan is dit er 1 met 2 assen met schakelmoffen. 1 die 1,3,5,enz doet en 2,4,enz.
Tijdens het rijden in zijn 2e (accelereren) zet hij zijn 3e vast klaar en is al ingeschakeld door de mof. Hij hoeft dan alleen de koppeling te wisselen. De versnelling is dus als geschakeld. Voordat je de schakeling voelt is de schakeling dus al gedaan.
Tijdens het rijden in zijn 2e (accelereren) zet hij zijn 3e vast klaar en is al ingeschakeld door de mof. Hij hoeft dan alleen de koppeling te wisselen. De versnelling is dus als geschakeld. Voordat je de schakeling voelt is de schakeling dus al gedaan.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Hallo, hier zijn we weer, voor de geïnteresseerde..
Na een periode van ruwweg 3 weken zit de Aklasse terug in elkaar. (heh eindelijk)
Ik heb iets meer dan een anderhalve week moeten wachten voor paar onderdelen en ondertussen ben ik ook al 2 weken terug op het werk.
Gisterenavond was de auto rij-klaar, na het starten en proefdraaien heb ik deze morgen de eerste testrit kunnen doen.
Halverwege de straat was het al duidelijk, het 'gekraak' is niet meer.
De auto schakelt weer geruisloos, het was dus degelijk de synchromesh.
Dit wist ik al zeker toen ik de oude met de nieuwe vergeleek.
Als je de uren bij elkaar telt ben ik er zo'n 60 uur aan bezig geweest, met wat hulp van mijn broer en heb er ongveer 500 euro aan uitgegeven.
Hier zit alles in van olie, pakkingmateriaal tot nodige sleutel gereedschap (wat ik nog niet had).
Een ervaren garagist zou dit gemakkelijk op 3-4 werkdagen kunnen of zelfs sneller als de versnellingsbak vervangen wordt met een nieuwe of gereviseerde.
Ondanks dat de motor lost moest voor de versnellingsbak los te krijgen was het aangenaam werken, ik ben best onder de indruk van hoe de aklasse in elkaar zat, er is duidelijk nagedacht over de after-service en er was geen enkele bout of moer die op een "vervelende"plek zat.
zie hier enkele fotos:
Na een periode van ruwweg 3 weken zit de Aklasse terug in elkaar. (heh eindelijk)
Ik heb iets meer dan een anderhalve week moeten wachten voor paar onderdelen en ondertussen ben ik ook al 2 weken terug op het werk.
Gisterenavond was de auto rij-klaar, na het starten en proefdraaien heb ik deze morgen de eerste testrit kunnen doen.
Halverwege de straat was het al duidelijk, het 'gekraak' is niet meer.
De auto schakelt weer geruisloos, het was dus degelijk de synchromesh.
Dit wist ik al zeker toen ik de oude met de nieuwe vergeleek.
Als je de uren bij elkaar telt ben ik er zo'n 60 uur aan bezig geweest, met wat hulp van mijn broer en heb er ongveer 500 euro aan uitgegeven.
Hier zit alles in van olie, pakkingmateriaal tot nodige sleutel gereedschap (wat ik nog niet had).
Een ervaren garagist zou dit gemakkelijk op 3-4 werkdagen kunnen of zelfs sneller als de versnellingsbak vervangen wordt met een nieuwe of gereviseerde.
Ondanks dat de motor lost moest voor de versnellingsbak los te krijgen was het aangenaam werken, ik ben best onder de indruk van hoe de aklasse in elkaar zat, er is duidelijk nagedacht over de after-service en er was geen enkele bout of moer die op een "vervelende"plek zat.
zie hier enkele fotos:
- Bijlagen
-
- a klasse.jpg (202.8 KiB) 554 keer bekeken
-
- synchro.jpg (160.68 KiB) 554 keer bekeken
-
- aklasse.jpg (151.29 KiB) 554 keer bekeken
- René SLK230
- Berichten: 11218
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5624
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Mooi man!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- W204Avantgarde
- Berichten: 4048
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Mooi gedaan !!! Hier hou ik wel van..