Ontstekingsprobleem SL450

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Forumregels
Let bij technische vragen op de regels: #2 Vragen en #3 Antwoorden
Erikvdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

28 jul 2020 18:33

Gisteravond aan het zoeken geweest naar de module.
Uiteindelijk gevonden aan de boutenkant in de wielkast.
Vreemd dat de elektronica daar zit.
Hier wordt de module immers door het spatwater van de band nat gehouden.

Auto gestart en de module met de tuinslang voorzichtig natgespoten.
Na enkele minuten sloeg de motor af; dit lijkt het probleem dus te zijn.

Vandaag wat rond gebeld en een telefoonnr gekregen van iemand die deze modules in de avonduren repareert.
Hij heeft mij wel al gewaarschuwd dat de print wel eens zeer slecht zou kunnen zijn; aangetast door corrosie.

Ik kan vanavond om al langs komen.
Nu maar afwachten of hij nog gemaakt kan worden.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3382
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

28 jul 2020 19:02

Ik heb er nog 1 liggen denk ik.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
Erikvdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

29 jul 2020 21:59

Vandaag de module opgehaald.
Ik kreeg te horen dat de module in een zeer slechte staat verkeert.
Hij was blijkbaar al vaker gerepareerd, maar slecht dicht gemaakt waardoor hij lekt.
Hij werkt nog wel en is weer waterdicht gemaakt zodat ik weer kan rijden.
Wel is het advies om een vervanger te zoeken.

Een nieuwe zal wel niet meer leverbaar zijn en de vraag is of een gebruikte dan ook goed waterdicht is.
We hebben even samen op google gekeken naar wat opties.
Daar kwamen we eigenlijk uit bij Petronics, Lumenition en Accuspark.

Petronics, Lumenition of Accuspark zou dan iets kunnen zijn, maar dan moet ik een andere bobine hebben?

Ook zei hij dat hij een paar weken terug een kaartje van SkyFire heeft gehad.
Met SkyFire zou je schijnbaar wel met de mercedes bobine kunnen werken?

Ik weet even niet wat ik moet doen.

Heeft iemand ervaringen met dit soort modules?
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 7586
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29 jul 2020 22:04

Je kunt (zou n andere op zich laten wachten) die module toch in een nieuwe waterdichte behuizing plaatsen?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Logboek W115 200D OM615 bj 1975 “Arie”
Gebruikersavatar
ElGriffo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 6085
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S203 C55AMG W451 Passion W450 Pure W168 A160 S203 C-180K Aut (Ex W210 E55AMG )
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

29 jul 2020 23:04

Denk dat je er over heen gelezen hebt ...

Maar ik heb alles liggen ... wat zoek je precies ?
De grote inspuitcomputer ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 7586
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29 jul 2020 23:41

Nee het kastje met elektronische ontsteking. Thyristor oid die door de contactpunt wordt aangestuurd en j/n spanning naar de bobine geleidt. Dat ding.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Logboek W115 200D OM615 bj 1975 “Arie”
Erikvdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

30 jul 2020 20:36

Om er zeker van te zijn dat hij niet weer uitvalt, loop ik er toch over te denken om alsnog mijn ontsteking aan te passen.
Moet er niet aan denken dat ik op vakantie ben en zou stilvallen.
Ik wil wel alle onderdelen in tact houden, zodat ik altijd nog terug kan en ik nog alles heb.

Ik ga morgen denk ik even rondbellen en wat informatie vragen, zodat ik een beter beeld heb wat de verschillen zijn.

Ik zit er ook aan te denken om toch sowieso een tweede originele spare te halen.
Frits: ik heb jou een pb-tje gestuurd, zou jij misschien wat foto's kunnen mailen?
Erikvdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

31 jul 2020 20:10

Nog even gekeken op intenet naar de opties en wat rond gebeld.

Accuspark en Luminition stellen dat zij geen passende module voor mijn auto hebben.
Petronix heeft een passende module, maar dan moet ik een van hun bobines gebruiken.
Er mag ook geen andere elektronica tussen de opnemer in de verdeler en de bobine zitten.

Ik heb dus geen keuze in contactpuntvervangers; dus of Petronix of originele contactpunten.

Als ik de originele mercedes- of andere ontstekingsmodule wil gebruiken dan leveren zij mij geen onderdelen.
Als een garagehouder de Petronix module wil bestellen voor mijn auto dan zullen zij die wel leveren.
Ze geven dan geen garantie.
Zo werd mij verteld.

Op internet een bedrijf gevonden in de VS die mijn module op voorraad heeft.
Deze is dan gereviseerd en wordt met 3 jaar garantie geleverd.
Mijn originele module hoef ik niet in te leveren.
Hier hangt wel een stevig prijskaartje aan.

Bij andere bedrijven moet ik mijn module opsturen en afhankelijk van de staat krijg ik dan een prijsopgave.
De verwachte kosten zijn dan ongeveer de helft van de kosten van het bedrijf uit de VS.
Als zij niet kunnen repareren moet ik wel ondezoekskosten betalen.


Bij SkyFire ignition werd mij verteld dat zij met elke bobine kunnen werken ook met de originele mercedes bobine.
Zij adviseren laag-ohmige bobines te gebruiken zo als mijn Mercedes bobine.
Ook werd gezegd dat het verstandig is om bij de mercedes de voorschakelweerstanden dan kort te sluiten.
De bobine zou dan zonder problemen een nog betere verbranding/resultaat opleveren.
Petronix is volgens hen bruikbaar, maar de originele contactpunten zijn ook prima.
Over de punten loopt nooit de bobinestroom en gaan daarom heel lang mee bij het gebruik van de mercedes module of de SkyFire.

Ik vraag mij af wat ik moet doen.
Ik zou kunnen beginnen met de Petronix. Als het bevalt dan laat ik het erbij.
Of ik installeer een SkyFire en kijk of dit bevalt met contactpunten.
Mochten er toch problemen met de punten zijn kan ik altijd nog een Petronix installeren.

Bij SkyFire ignition hadden ze mij verteld dat ik het mocht uitproberen alvorens ik het product koop.
Ik zou dan met mijn eigen auto proef kunnen rijden.
Ook hoef ik dan niet mijn auto om te bouwen, want het zijn maar een paar draden aansluiten.
Ik kan dan in ieder geval kijken of het verbetering zou geven.

Wie kan mij vertellen wat de voor- en nadelen zijn van hoog- en laag-ohmige bobines?
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 7586
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag
Contacteer:

31 jul 2020 20:24

@ErikvdW: Ff een vraagje tussendoor.

Je auto loopt prima tenzij die elektronische ontstekingsmodule van binnen nat wordt. Een nieuwe waterdichte behuizing (tupperware-doosje bij wijze van spreken) fixt dat. Printplaat en evt solderingen / aansluitingen oplappen klaar.

Dan lees ik n post van ElGriffo, ook wel bekend als supermarco die zegt dat ie alle delen heeft liggen.

Heb jij er een voorkeur voor om duur en moeilijk te doen als het makkelijk kan of heb ik iets gemist?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Logboek W115 200D OM615 bj 1975 “Arie”
gerson
Berichten: 474
Lid geworden op: 22 jan 2014 13:09
Mercedes-Benz: S213 E200

01 aug 2020 16:19

Als het vochtprobleem is opgelost van de electronische ontstekingsunit en de motor weer goed blijft draaien, ook bij regen, waarvoor wil je dan het ontstekingssysteem compleet veranderen. ,
Er rijden duizenden sl,s en sedans rond met dit ontstekingssysteem.

Zou de ontstekingsmodule onderweg weer problemen geven , wat niet wordt verwacht want het probleem is immers opgelost,kan je altijd nog verder rijden door de unit te bypassen . Paar draden verleggen.

De unit zit buiten de motorruimte voor koeiing.
Zo dom zijn die Mercedes Ingenieurs nou ook weer niet.

René slk230,
De zekeringkast van een w107sl is niet waterdicht, gekker nog je kan er zo inkijken als het klepje verwijderd is.
Hij zit nl bij de voeten van de passagier in de auto samen met de relais

Coupe 280,
De W107sl heeft vanaf 1971 , de eerste jaren, een D- jetronic injektiesysteem , contactpunten en een transitorized ignition switching unit.
De injektoren worden electrisch aangestuurd door de centrale regelunit achter het dashboard kastje.(zit ook bij de voeten van de passagier)
Erikvdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

01 aug 2020 20:55

Gerson

De reparateur stelt dat de print zo slecht is dat hij onbetrouwbaar is; hij kan ieder moment uitvallen.
Hij heeft hem alleen waterdicht gemaakt; zo goed als het ging.

Dus ik moet iets.

Een zelfde module zou prima zijn mits betrouwbaar.
Omdat hij in de wielkast zit is spatwaterdicht niet voldoende.
Als ik op een regenachtige dag met de auto rijdt dan is dat te vergelijken met het onder dompelen van de module in een bak met water.

Inmiddels al veel wijzer geworden door diverse reacties, gesprekken en het zoeken op internet.

Er is mij verteld dat die vervanger niet zomaar een vervanger is, maar hij ook meer vermogen zou geven.
Eventuele fouten in de verdeler zouden ook weggeprogrammeerd kunnen worden, omdat het gecomputeriseerd is.
Ik had begrepen dat ik de originele bobine zou kunnen laten zitten en de voorschakelweerstanden "by-passen".
De unit zou achter het dashbordkastje gezet kunnen worden, zodat hij niet zichtbaar is.

Omdat deze optie niets kost om uit te testen, ga ik eerst dit proberen.

Kun je zomaar de bobine rechtstreeks aansluiten? Ik heb begrepen dat dit bij deze auto's niet kan.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3382
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

01 aug 2020 22:08

Nee, dan verbrand de bobine omdat hij op een te hoge spanning aangesloten wordt. Als je motor loopt gaat de stroom via de voorschakel weerstand naar de bobine. Ziet er wel goed uit dat skyfire verhaal, mooie oplossing.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
gerson
Berichten: 474
Lid geworden op: 22 jan 2014 13:09
Mercedes-Benz: S213 E200

02 aug 2020 11:57

Bobine.jpg
Bobine.jpg (48.34 KiB) 89 keer bekeken
Ook met deze 12V Bobine.?
Rij ik al jaren mee.

Verhaal was meestal : Bobine doet het of doet het niet.
Bobine kan ook slecht werken en hierdoor ontsteking negatief beinvloeden.
Deze Bobine gaf aanzienlijke verbetering t.o.v. originele blauwe bobine.
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 7586
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag
Contacteer:

02 aug 2020 12:18

ElGriffo schreef: 26 jul 2020 23:02 Ik heb alle ontsteking delen liggen . Komen van een lopende motor af .

Zijn wel allemaal voor een 450 D-Jetronic
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Logboek W115 200D OM615 bj 1975 “Arie”
Erikvdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jul 2020 13:04

03 aug 2020 18:46

Vandaag een afspraak gemaakt met SkyFire ignition.
Ik kan in Eindhoven proef gaan rijden met een module.

Ik ben benieuwd.

Ik laat wel weten wat ik er van vond.
Plaats reactie