Schuifdak W211/S211 doet raar

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Forumregels
Let bij technische vragen op de regels: #2 Vragen en #3 Antwoorden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Higgins
Berichten: 1277
Lid geworden op: 26 aug 2006 10:53
Mercedes-Benz: X218 CLS 350CDI Shooting Brake
Specialisatie: slap zeveren
Locatie: Horst

22 aug 2012 22:07

Hoi, ff een vraagje aan de kenners hier....

Mijn schuif/kanteldak doet de laatste tijd raar, eerst ging kantelen wel gewoon, alleen automatisch openschuiven en dicht bleef wel eens haperen. Toen is tijdens de reparatie van de luchtbalg het gehele systeem schoongemaakt en opnieuw gesmeerd en gekalibreerd, en heeft ie het een tijdje goed gedaan. En nu heeft ie zelfs moeite met kantelen, kreeg hem laatst al niet meer dicht zonder de schuif-combinatie te gebruiken.

Vandaag moest ie toch weg voor assyst en APK, en heb ik ff gevraagd om deze fout uit te lezen.
Star gaf aan dat: : Ist nicht normiert --> normering uitvoeren volgens testkast---> werkt nog niet
--> verder hierin gaan met testkast:
----> Bauteil M12 (antriebseinheit SHD) vervangen / normering herhalen / als dit nog niet gaat dan steurgerat N70 vervangen

Vervolgens viel de monteur op daat ook de leeslampjes L/R niet meer werkte.... (was mij nog niet opgevallen want hoe vaak lees je nou in je auto :) )
Vervolgens maakte hij de opmerking dat er ook wel een slechte verbinding zou kunnen zijn ontstaan door wat water wat naar binnen was gekomen en dit wel eens de oorzaak van beide problemen zou kunnen zijn.

Nu is mijn vraag, komt dit vaker voor bij een schuifdak, dat dit deze problemen veroorzaakt?
Wat Bauteil M12 (antriebseinheit SHD) is dit gewoon de motor of wordt hier iets anders mee bedoeld? En waar zit het?
En steuregerat N70, waar kan dit gevonden worden?

Alvast bedankt voor jullie tips
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 17762
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

22 aug 2012 22:33

waterlekkage komt wel vaker voor bij de 211 schuifdaken - er zijn er zelfs wat bij die blijven water lekken (capilaire werking over het zwarte wind-afwijs-rubber wanner het dak dicht zit)

als er al sprake is van water dan kun je het beste meteen maar beginnen te repareren voordat je inderdaad die motor moet gaan vernieuwen (wat al snel nodig is zodra die tanden begint te vreten ten gevolge van een te stroef lopend dak)...reparatie is dan veelal zo eenvoudig als 2 nieuwe kabels trekken voor het dak en weer opnieuw inleren (lang leve het NIET hebben van een panoramadak)

N70 zal de DBE wel zijn (dach bedien einheit - de binnenverlichting)...daar heb ik er ook nog wel een paar van liggen (nieuw) mocht die defect zijn geraakt door water lekkage

greetingz,
Gebruikersavatar
Higgins
Berichten: 1277
Lid geworden op: 26 aug 2006 10:53
Mercedes-Benz: X218 CLS 350CDI Shooting Brake
Specialisatie: slap zeveren
Locatie: Horst

22 aug 2012 22:55

MBenzNL schreef:waterlekkage komt wel vaker voor bij de 211 schuifdaken - er zijn er zelfs wat bij die blijven water lekken (capilaire werking over het zwarte wind-afwijs-rubber wanner het dak dicht zit)

als er al sprake is van water dan kun je het beste meteen maar beginnen te repareren voordat je inderdaad die motor moet gaan vernieuwen (wat al snel nodig is zodra die tanden begint te vreten ten gevolge van een te stroef lopend dak)...reparatie is dan veelal zo eenvoudig als 2 nieuwe kabels trekken voor het dak en weer opnieuw inleren (lang leve het NIET hebben van een panoramadak)

N70 zal de DBE wel zijn (dach bedien einheit - de binnenverlichting)...daar heb ik er ook nog wel een paar van liggen (nieuw) mocht die defect zijn geraakt door water lekkage

greetingz,
Steve, thanks for the info...

met die kabels bedoel je dus de antriebseinheit hoe ie volgens star wordt weergegeven?
En de combi water-lekkage, slecht functionerend dak, leeslampjes die niet werken... zit daar nog enige logica aan vast?
Of is de DBE dan eigenlijk de meest logische oplossing. Is deze makkelijk te verwijderen en dus te controleren op corrosie?

En kabels trekken, is dat echt zo eenvoudig zoals jij het zegt, of is het eenvoudig voor de "kenner"?

alvast bedankt....
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 17762
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

23 aug 2012 08:52

Higgins schreef:met die kabels bedoel je dus de antriebseinheit hoe ie volgens star wordt weergegeven?
En de combi water-lekkage, slecht functionerend dak, leeslampjes die niet werken... zit daar nog enige logica aan vast?
Of is de DBE dan eigenlijk de meest logische oplossing. Is deze makkelijk te verwijderen en dus te controleren op corrosie?

En kabels trekken, is dat echt zo eenvoudig zoals jij het zegt, of is het eenvoudig voor de "kenner"?
met kabels bedoel ik kabels en wel de kabels die het dak heen en weer bewegen (geen electrakabels dus) - dit zijn de kabels die worden bewogen door de antriebseinheit

de DBE pak je er zo uit en dan zie je snel genoeg of er wel of geen water in het spel is (sporen van roestig lekwater aan de bovenzijde van de DBE)

greetingz,
Gebruikersavatar
Higgins
Berichten: 1277
Lid geworden op: 26 aug 2006 10:53
Mercedes-Benz: X218 CLS 350CDI Shooting Brake
Specialisatie: slap zeveren
Locatie: Horst

23 aug 2012 18:36

MBenzNL schreef:
Higgins schreef:met die kabels bedoel je dus de antriebseinheit hoe ie volgens star wordt weergegeven?
En de combi water-lekkage, slecht functionerend dak, leeslampjes die niet werken... zit daar nog enige logica aan vast?
Of is de DBE dan eigenlijk de meest logische oplossing. Is deze makkelijk te verwijderen en dus te controleren op corrosie?

En kabels trekken, is dat echt zo eenvoudig zoals jij het zegt, of is het eenvoudig voor de "kenner"?
met kabels bedoel ik kabels en wel de kabels die het dak heen en weer bewegen (geen electrakabels dus) - dit zijn de kabels die worden bewogen door de antriebseinheit

de DBE pak je er zo uit en dan zie je snel genoeg of er wel of geen water in het spel is (sporen van roestig lekwater aan de bovenzijde van de DBE)

greetingz,

dat je die kabels bedoelde had ik al in de gaten ja. Daarom vroeg ik ook of dat makkelijk te doen was, maar idd.. .de DBE is de meest makkelijk actie om uit te voeren. (overigens werken de leeslampjes wel gewoon, in ieder geval vannacht wel)
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 17762
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

24 aug 2012 01:31

Higgins schreef:Daarom vroeg ik ook of dat makkelijk te doen was
jawel - helemaal in vergelijking met hetzelfde werk voor een panoramadak

greetingz,
Gebruikersavatar
Higgins
Berichten: 1277
Lid geworden op: 26 aug 2006 10:53
Mercedes-Benz: X218 CLS 350CDI Shooting Brake
Specialisatie: slap zeveren
Locatie: Horst

24 aug 2012 22:36

MBenzNL schreef:
Higgins schreef:Daarom vroeg ik ook of dat makkelijk te doen was
jawel - helemaal in vergelijking met hetzelfde werk voor een panoramadak

greetingz,

ok, panorama-dak in een E-combi zou ook wel uniek zijn of niet? Ik zal me er eens in gaan verdiepen....
VincentDerksen
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 jan 2020 20:29
Mercedes-Benz: W211 280T

13 mei 2020 15:03

Mercedes vrienden,

Laat ik maar op dit topics aanhaken, omdat mijn probleem het beste bij dit topic past. Het volgende is het geval:

Ik heb een S211 met schuifkanteldak. Als je het knopje naar boven duwt kantelt het dakje en vice versa. Als je het schuifje naar achteren trekt, dan schuift het dakje open, tot je hem loslaat. Als je het schuifje naar achteren schuift en "klikt" dan gaat het dakje helemaal open. Eigenlijk vergelijkbaar met electrisch bedienbare ramen.

Wat mij opvalt is het volgende: Als ik het dakje dichtdoe door het schuifje naar voren te schuiven/klikken, dan gaat ie een stukje dicht tot ongeveer een derde, dan keert ie weer om tot open. Heel raar. Soms schuift ie wel door, en gebeurt hetzelfde op ongeveer tweederde en keert ie weer om. Het dakje schuift eigenlijk alleen goed dicht als je het knopje naar voren blijft duwen.

Iemand enig idee hoe dit komt? Of dit zo hoort? Zo nee, wat kan ik er aan doen?

Zoe het niet zo moeten zijn dat alle ramen inclusief dakje automatische dichtgaan wanneer je de auto op slot doet? Het slot heeft tenslotte weinig toegevoegde waarde als er ramen open blijven staan. Als ik de knop van binnen lucht circulatie een paar seconden ingrderukt houdt, dan sluit ie wel alles integraal af.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie/bijdragen. Alle informatie wordt gewaardeerd.

groet,

Vincent.
Gebruikersavatar
Lars_
Berichten: 298
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:24
Mercedes-Benz: S212
Locatie: GLD

13 mei 2020 15:22

VincentDerksen schreef:
13 mei 2020 15:03
Mercedes vrienden,

Laat ik maar op dit topics aanhaken, omdat mijn probleem het beste bij dit topic past. Het volgende is het geval:

Ik heb een S211 met schuifkanteldak. Als je het knopje naar boven duwt kantelt het dakje en vice versa. Als je het schuifje naar achteren trekt, dan schuift het dakje open, tot je hem loslaat. Als je het schuifje naar achteren schuift en "klikt" dan gaat het dakje helemaal open. Eigenlijk vergelijkbaar met electrisch bedienbare ramen.

Wat mij opvalt is het volgende: Als ik het dakje dichtdoe door het schuifje naar voren te schuiven/klikken, dan gaat ie een stukje dicht tot ongeveer een derde, dan keert ie weer om tot open. Heel raar. Soms schuift ie wel door, en gebeurt hetzelfde op ongeveer tweederde en keert ie weer om. Het dakje schuift eigenlijk alleen goed dicht als je het knopje naar voren blijft duwen.

Iemand enig idee hoe dit komt? Of dit zo hoort? Zo nee, wat kan ik er aan doen?

Zoe het niet zo moeten zijn dat alle ramen inclusief dakje automatische dichtgaan wanneer je de auto op slot doet? Het slot heeft tenslotte weinig toegevoegde waarde als er ramen open blijven staan. Als ik de knop van binnen lucht circulatie een paar seconden ingrderukt houdt, dan sluit ie wel alles integraal af.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie/bijdragen. Alle informatie wordt gewaardeerd.

groet,

Vincent.
Het dak zal vast weerstand voelen dat hij weer teruggaat; reinigen/invetten?

Alle (dak)ramen gaan niet automatisch dicht op het slot, is op zich logisch, je kunt de boel best willen luchten terwijl de auto op slot staat. Wanneer je de auto op slot doet, gebeurd er veel meer dan alleen een slot activeren (alarm, stuurslot).

Bij het blijven indrukken van het slotje op de afstandsbediening bij de IR van het portier gaan alle ramen dicht, geloof wel dat dat een optie is dus wellicht heb je geen IR-oogje in je portier.
Bij recirculatie gaat de boel dicht, anders heb je ook niets aan recirculatie :) . Leuke functie inderdaad wanneer je geen IR hebt óf graag alle ramen sluiten voordat je de auto verlaat.
VincentDerksen
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 jan 2020 20:29
Mercedes-Benz: W211 280T

22 mei 2020 14:02

Heren,

Ik heb jullie advies ter harte genomen en de geleider van het dakje geprobeerd te reinigen. Dat heb ik gedaan met een tanderborsteltje (ik had een iets grotere moeten gebruiken maar goed) en daarna wat WD-40. Ik weet niet of het de optimale reiniging was maar het dakje functioneert weer smooth, zoals het hoort. Ik vind het top om met open dakje te rijden. Ik snap het Cabrio gevoel dan helemaal :-)

Dank voor jullie tips, ook over de automatische raam-, en daksluiting.

Fijn weekend en op naar het volgende topic.
Dakje_1.jpg
Dakje_1.jpg (224.84 KiB) 142 keer bekeken
Dakje_2.jpg
Dakje_2.jpg (182.58 KiB) 142 keer bekeken
groet,

Vincent.
ERIKW220
Berichten: 284
Lid geworden op: 15 dec 2009 20:56
Mercedes-Benz: W123 230CE '82 / R170 230 SLK '98 / Skoda Suberb MKII/VW LT'84(camper)/triumph spitfire '68
Specialisatie: carrosserie

22 mei 2020 22:54

Er bestaat speciaal vet voor schuifdaken. Vet dat niet kleverig wordt na lange tijd. Vraag eventueel een klein mopje van dat vet aan de dealer. Zo’n pot kost 100 euro of zo... wd40 is maar goed voor even.
Plaats reactie