S211 luchtvering zakt soms door en soms niet

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Forumregels
Let bij technische vragen op de regels: #2 Vragen en #3 Antwoorden
Plaats reactie
Lowdown
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2020 20:13
Mercedes-Benz: S211

14 feb 2020 16:28

Dag! Soms staat mijn auto na een nacht met het kontje helemaal omlaag en op een ander moment kan hij voor langere tijd staan en is er niks aan de hand. Balgen zijn een bekend probleem, maar aangezien er onregelmatigheid in zit ben ik bang ze voor niks te vervangen. Compressor blaast de boel Overigens prima op. Heb de auto vanmiddag even op de brug gehad. Achter zit geen kleppenblok, alleen een t-stuk (zie foto). De balgen worden niet apart opgeblazen, er is maar een toevoer. De leiding naar de compressor loopt naar linksvoor, dus ik vermoed dat daar de compressor zit. Voordat ik de boel helemaal open ga maken: weten jullie hoe dat in elkaar zit? Zit er daar nog iets van een kleppenblok of zo?
Gebruikersavatar
rutger
Berichten: 1431
Lid geworden op: 31 okt 2005 20:36
Mercedes-Benz: Huidige auto's: Mercedes-Benz SLK 200 kompressor R170. Mercedes-Benz E 220 CDI estate S212. ExVolvo S60 D2 R-Design. Ex auto's: W201 190d, W210 E200 CDI, W211 E220 CDI
Locatie: Bergen op Zoom

14 feb 2020 18:17

Bij mijn S212 was het probleem precies zoals bij jouw S211. De monteur heeft het bekeken en zelfs handmatig volledig op druk gezet dus omhoog gepompt. Niet te zien. Toen ging het weken goed. En toen zakte hij steeds weer.
Bij mij zat er bij beide balgen een pereus stukje in de rand waar ze vast zitten. Afhankelijk van hoe de wagen stond de ene keer dus dat stuk afgesloten en dan bleef ie goed. Andere keer kon de luchtver wel uit. Ik heb de balgen laten vervangen. Was niet eens zo heel duur. En heb er geen problemen meer mee.
Eens een Benz, altijd een Benz!
Gebruikersavatar
Cornelis
Donateur
Berichten: 10219
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

14 feb 2020 18:27

Hier staat het meest recente topic (met de zoekfunctie vindt je er nog tientallen ;) )over de niveauregeling op de achteras van de S211 zonder airmatic

viewtopic.php?f=46&t=98683
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Lowdown
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2020 20:13
Mercedes-Benz: S211

14 feb 2020 22:16

Dank voor jullie reacties! Wees gerust, ik heb echt wel de zoekfunctie gebruikt. Echter, tot nu toe ben ik er niet achter gekomen hoe het systeem werkt. Ik zie achter een t stuk met daarin een aanvoer en twee leidingen naar de balgen. Vandaar loopt de leiding naar voren. Ik ben alleen nog geen kleppenblok tegengekomen. Om bij e compressor te komen moet ik de wielkast demonteren.

Ik wil graag snappen hoe het systeem werkt voordat ik lukraak dingen ga vervangen. De auto zakt aan beide kanten weg. Als de balgen werken als communicerende vaten kan 1 lekke balg daarvoor zorgen. Als er inderdaad kleppen in de balgen zitten, moeten ze (heel toevallig) allebei stuk zijn. Het kan ook nog steeds zo zijn dat er verder naar voren een klep niet functioneert waardoor er lucht wegloopt. Vandaar mijn vraag of iemand weet hoe het systeem precies in elkaar zit.
Lowdown
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2020 20:13
Mercedes-Benz: S211

16 feb 2020 20:09

rutger schreef:
14 feb 2020 18:17
Bij mijn S212 was het probleem precies zoals bij jouw S211. De monteur heeft het bekeken en zelfs handmatig volledig op druk gezet dus omhoog gepompt. Niet te zien. Toen ging het weken goed. En toen zakte hij steeds weer.
Bij mij zat er bij beide balgen een pereus stukje in de rand waar ze vast zitten. Afhankelijk van hoe de wagen stond de ene keer dus dat stuk afgesloten en dan bleef ie goed. Andere keer kon de luchtver wel uit. Ik heb de balgen laten vervangen. Was niet eens zo heel duur. En heb er geen problemen meer mee.
Tx. Weet je nog hoeveel 'niet zo heel duur' was? Ik kom op 580 euro voor twee Arnott luchtbalgen en zelf een halve dag sleutelen.
Gebruikersavatar
Lars_
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:24
Mercedes-Benz: S212 E200 CGI AVANTGARDE
Locatie: GLD

17 feb 2020 09:17

Lowdown schreef:
16 feb 2020 20:09
rutger schreef:
14 feb 2020 18:17
Bij mijn S212 was het probleem precies zoals bij jouw S211. De monteur heeft het bekeken en zelfs handmatig volledig op druk gezet dus omhoog gepompt. Niet te zien. Toen ging het weken goed. En toen zakte hij steeds weer.
Bij mij zat er bij beide balgen een pereus stukje in de rand waar ze vast zitten. Afhankelijk van hoe de wagen stond de ene keer dus dat stuk afgesloten en dan bleef ie goed. Andere keer kon de luchtver wel uit. Ik heb de balgen laten vervangen. Was niet eens zo heel duur. En heb er geen problemen meer mee.
Tx. Weet je nog hoeveel 'niet zo heel duur' was? Ik kom op 580 euro voor twee Arnott luchtbalgen en zelf een halve dag sleutelen.
Ik was een paar maanden geleden ongeveer €1400 kwijt voor een S212, origineel, bij een dealer.
Gebruikersavatar
rutger
Berichten: 1431
Lid geworden op: 31 okt 2005 20:36
Mercedes-Benz: Huidige auto's: Mercedes-Benz SLK 200 kompressor R170. Mercedes-Benz E 220 CDI estate S212. ExVolvo S60 D2 R-Design. Ex auto's: W201 190d, W210 E200 CDI, W211 E220 CDI
Locatie: Bergen op Zoom

17 feb 2020 19:07

Ik heb gekeken het was iets duurder dan ik me kon herinneren.
Maar ik betaalde 850,00 incl montage voor 2 balgen bij de universele garage.
Eens een Benz, altijd een Benz!
Lowdown
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2020 20:13
Mercedes-Benz: S211

17 feb 2020 23:02

Dank allemaal! Vandaag zelf gedaan.

Eerst heb ik de compressor opgezocht en gecheckt op lekkage. Die zit links voorin achter het scherm van de wielkast tegen de bumper aan. Geen kleppenblok. Eén simpel slangetje naar achter. Daar wordt de druk via een t-stuk verdeeld over de twee balgen. Deze hebben zelf ieder een klep. Als de niveausensor registreert dat de achterkant te laag staat, gaat de compressor werken. De balgen zelf regelen dat de druk binnen blijft.

Ik was 570 euro incl. Btw kwijt voor de Arnott balgen. Morgenvroeg even kijken hoe hij erbij staat. 😉

Groet!
VincentDerksen
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jan 2020 20:29
Mercedes-Benz: W211 280T

18 feb 2020 11:03

Heren,

Ik heb zelf de beide balgen door mijn merk-onafhankelijke dealer laten vervangen (niveau regeling E240T). Kosten:
€470,- (2 * €235,-) Voor de hardware
€429,- voor de arbeid (dat was incusief het vervangen/omruilen van een parkeer sensor)
Beide bedragen zijn exclusief BTW.

Voor die orde van grootte zou je denk ik die balgen moeten kunnen laten vervangen, lijkt me. Zeker als ik hierboven zie dat Rutger €850,- heeft betaald. Sindsdien zakt de wagen niet meer in, maar wat me wel opvalt is dat de wielen ten opzichte van elkaar ook niet altijd recht staan (de ruimte in de wielkasten links en rechts verschilt). Maar dit kan volgens mij komen doordat de ondergrond niet recht is. Als de auto schuin geparkeerd staat, zal de niveau regeling dat niet aanpassen lijkt me.

Wat me vooral intereseerde toen, en ook nu, is de werking van de niveau regeling. Werkt deze afzonderlijk links en rechts of alleen voor de hele "achtertrein" en reglet de niveauregeling continu bij, dus ook tijdens het rijden of periodiek, alleen bij wegrijden?

Daarom ben ik inene heel erg geinteresseerd in de foto's waaraan hierboven wordt gerefereerd, met T-stukjes, sensoren, vertakkingen etc. Kan iemand die foto's hier posten?

groet,

Vincent.
Lowdown
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2020 20:13
Mercedes-Benz: S211

18 feb 2020 11:55

VincentDerksen schreef:
18 feb 2020 11:03
Heren,

Ik heb zelf de beide balgen door mijn merk-onafhankelijke dealer laten vervangen (niveau regeling E240T). Kosten:
€470,- (2 * €235,-) Voor de hardware
€429,- voor de arbeid (dat was incusief het vervangen/omruilen van een parkeer sensor)
Beide bedragen zijn exclusief BTW.

Voor die orde van grootte zou je denk ik die balgen moeten kunnen laten vervangen, lijkt me. Zeker als ik hierboven zie dat Rutger €850,- heeft betaald. Sindsdien zakt de wagen niet meer in, maar wat me wel opvalt is dat de wielen ten opzichte van elkaar ook niet altijd recht staan (de ruimte in de wielkasten links en rechts verschilt). Maar dit kan volgens mij komen doordat de ondergrond niet recht is. Als de auto schuin geparkeerd staat, zal de niveauregeling dat niet aanpassen lijkt me.

Wat me vooral intereseerde toen, en ook nu, is de werking van de niveau regeling. Werkt deze afzonderlijk links en rechts of alleen voor de hele "achtertrein" en reglet de niveauregeling continu bij, dus ook tijdens het rijden of periodiek, alleen bij wegrijden?

Daarom ben ik inene heel erg geinteresseerd in de foto's waaraan hierboven wordt gerefereerd, met T-stukjes, sensoren, vertakkingen etc. Kan iemand die foto's hier posten?

groet,

Vincent.
Bij mij (s211 met luchtbalgen achter, geen airmatic/ADS) werkt het (als ik het goed heb) als volgt: compressor voorin, slangetje naar achter. Bij de achteras zit een t-stuk (zie foto). Vandaar lopen er slangen naar beide luchtbalgen. Op de achteras zit de niveauregelaar. Als de niveauregelaar constateert dat hij te laag staat gaat de compressor pompen. De balgen blazen op tot de compressor stopt. Volgens mij zitten er kleppen in de balgen die zelf afsluiten.
t-stuk
t-stuk
IMG_4347 2.jpg (265.15 KiB) 134 keer bekeken
VincentDerksen
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jan 2020 20:29
Mercedes-Benz: W211 280T

19 feb 2020 14:19

LowDown,

Kijk, daar kan ik wat mee. Dit geeft al veel extra informatie. Dank daarvoor.
  • Maar betekent dit dan dat er geen regeling zit op links en rechts? Als er onbalans ontstaat tussen rechts en links, doet dan de niveau regeling n(n)iets?
  • En doet de niveau regeling ook iets als de auto te hoog staat? Bijvoorbeeld als de auto zwaar beladen was, en dus flink opgepompt. Vervolgens haal je de spullen eruit. Dan is het logisch dat de auto ineens heel hoog staat, want de balgen zijn flink opgepompt. Dat is met een compressor niet op te lossen. Laat de niveauregeling de auto dan zakken door een ventiel open te zetten of overschat ik het regelsysteem op de niveauregeling?
  • En tot slot, wanneer meet de auto, alleen bij het starten of continu tijdens het rijden? In dat geval zal de niveau regeling het druk hebben?
Weet iemand dit?
Plaats reactie