Luchtmassameter defect

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
ketair
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 dec 2009 22:34
Mercedes-Benz: W208 CLK200
Specialisatie: Vliegen
Locatie: Bergen op Zoom

22 jan 2020 18:22

Momenteel heb ik het probleem met mijn W208 uit 1999 met 2.0 op LPG dat de motor onregelmatig draait bij stationair. Tijdens het rijden blijft hij in de tweede versnelling van de automaatbak hangen. De garage heeft hem uitgelezen, en geeft aan dat de LMM defect is. De LMM wil de garage graag vervangen door een origineel, door Mercedes geleverd exemplaar @ 450 euro. Ik heb zelf verschillende alternatieven op internet gevonden, voor een kwart van dat bedrag (bosch en pierburg). De vermeende kapotte LMM was imitatie en door de vorige eigenaar geïnstalleerd.
Ook is er getik bij de inlaat. Het klinkt niet als een lager, meer een klep die loopt te jutteren. Bougies zijn overigens ook reeds vervangen.
Nu heb ik de volgende vragen:

Kan ik ergens opzoeken welke motor er in deze wagen ooit geleverd is? Ik vind op internet twee opties 280.435 en 280.335.
Waar staat dat op het motorblok?
In tweede versnelling blijven hangen, is dat noodloop?
Hoe kan is snel checken of de auto een 3-weg katalysator heeft of niet? (was schijnbaar ook een optie en dat maakt verschil mbt de LMM)
Waar zou het tikken logischerwijs vandaan kunnen komen? Bij het loshalen van het LMM huis, is er mss een stukje silicone in de motor gezogen. Zou dit het tikken kunnen verklaren? Silicone was voor afdichting tussen de aanzuigpijpen gespoten. (niet veel overigens)


Voor een kenner waarschijnlijk een peulenschil, maar ik heb het er maar druk mee zo.
MVG,
Frans
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

23 jan 2020 12:36

In de W208 2.0 ligt een M111.940 motor.
Tikkende klep kan heel goed een hydraulische stoter zijn die aan vervanging toe is.
ketair
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 dec 2009 22:34
Mercedes-Benz: W208 CLK200
Specialisatie: Vliegen
Locatie: Bergen op Zoom

23 jan 2020 12:55

Prometheus schreef: 23 jan 2020 12:36 In de W208 2.0 ligt een M111.940 motor.
Tikkende klep kan heel goed een hydraulische stoter zijn die aan vervanging toe is.
Met dank voor uw reactie. Ik vraag dit omdat bij zoeken naar LMM steeds een keuze gemaakt moet worden tussen met en zonder geregelde katalysator. Ik heb geen idee hoe ik hierachter moet komen.
Een hydraulische klepstoter, kan daar ook de onregelmatige stationaire motortoerental vandaag komen?
MVG,
Zenobie
Berichten: 214
Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
Locatie: Belgie

23 jan 2020 14:24

Wat Prometheus schrijft is alvast een mogelijkheid maar op LPG kan het ook een verbrande klep zijn die dermate inslaat dat de hydraulische klep niet meer voldoende kan bijstellen. Ik zou een compressie test doen dan weet je of wat ik neer schrijf de oorzaak van tikken is.
En ja daar kan uiteraard een onregelmatig stationair toerental uit voort vloeien maar indien hij het alleen op LPG heeft en alles normaal is op benzine ( toerental ) dan moet je het daar niet gaan zoeken maar k veronderstel dat het getik dan weer zowel op benzine als LPG is en dat voorspeld niet veel goeds
Succes
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

23 jan 2020 14:32

En bij sommige LPGinjectoren hoor je getik als ze open en dicht gaan. Tikt ie op benzine ook?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Zenobie
Berichten: 214
Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
Locatie: Belgie

23 jan 2020 14:41

Wat Prometheus schrijft is alvast een mogelijkheid maar op LPG kan het ook een verbrande klep zijn die dermate inslaat dat de hydraulische klep niet meer voldoende kan bijstellen. Ik zou een compressie test doen dan weet je of wat ik neer schrijf de oorzaak van tikken is.
En ja daar kan uiteraard een onregelmatig stationair toerental uit voort vloeien maar indien hij het alleen op LPG heeft en alles normaal is op benzine ( toerental ) dan moet je het daar niet gaan zoeken maar k veronderstel dat het getik dan weer zowel op benzine als LPG is en dat voorspeld niet veel goeds
Als het uitlezen een foute LMM aangeeft dan zal daar ook wel iets fout mee zijn.
Ik heb vorig jaar in mijn c180 een Lmm van een goedkoper merk Ridex geplaatst en hout vast houden we zijn 15000 km verder en hij doet het nog steeds ........mag ook wel met maar 15000 km :-) wagen had bij de vervanging +/- 135.000 km en was ook al een ridex die ik er uithaalde, hoe lang deze er in zat zou ik niet weten. In mijn SLK die nu ook +/- 135000 km heeft daarentegen zit nog altijd het origineel.
Soms hebben originele onderdelen wel een langere levensduur maar lang niet altijd.
Mercedes batterijen bvb ( alhoewel ze die niet zelf maken ) Zowel in de C180 13 en 1/2 jaar toen ze t begaf en in de SLK ondertussen ook reeds 12 en 1/2 jaar. Nog van geen enkel ander merk mee ge maakt en verder kompleet off topic ............moesten hun distributiekettingen en nokkenas verstellers maar even goed zijn dan waren ze bijna onderhoud vrij :-) :-)
Succes
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
Zenobie
Berichten: 214
Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
Locatie: Belgie

23 jan 2020 14:43

Wat Jeroen is helemaal correct , ik ken zelfs geen LPG injectoren die je niet hoort tikken
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
ketair
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 dec 2009 22:34
Mercedes-Benz: W208 CLK200
Specialisatie: Vliegen
Locatie: Bergen op Zoom

08 mei 2020 10:11

Inmiddels zijn de klachten verholpen. en heb ik 1200 km gereden, voornamelijk met dak open. Hartelijk dank voor jullie reacties. Inderdaad LPG injectoren. Maar dat was niet het enige. De seal voor de LMM sloot nauwelijks af. Volgens de monteur komt er dan een werveling over de LMM die een onrustige motorloop tot gevolg heeft. Een nieuwe seal en LPG-injectoren geplaatst en de motor loopt als een zonnetje.
Plaats reactie