Gisteren ben ik met mijn 313 CDI Sprinter in een erg diepe waterplas gereden waardoor de motor afsloeg. Direct daarna kon ik weer starten, maar na een korte stop viel na het wegrijden de motor weer stil en kreeg ik hem niet meer aan de praat. Ik ben daarop weggesleept door een garage. Diezelfde ochtend heb ik nog eens gestart waarna er nogal wat rook uit de uitlaat kwam maar na een korte hik van de motor weer ophield. Ik heb het luchtfilter gecontroleerd maar die is droog.
De motor start en loopt nu normaal, maar ik ben bang te gaan rijden om weer te stranden. Morgen wordt ik door de garage opgehaald voor controle van de motor.
Weet iemand hier wat er aan de hand kan zijn en moet ik rekening houden met het ergste (waterslag).
Ik ben nu in Spanje en woon in mijn MB Sprinter, en maak me best een beetje zorgen.
Graag uw bevindingen van bovenstaand verhaal.
Met dank voor een reactie,
Johan.
Water in motor?
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Zolang het luchtfilter droog is kan ie ook geen waterslag gemaakt hebben aangezien dat de route is waar het water in de motor kan komen als de motor loopt
En na een waterslag loopt de motor ook niet zo fijn meer
En na een waterslag loopt de motor ook niet zo fijn meer
Merci Pascal, kan het wellicht ook een probleem zijn met de turbo. Vandaar kwam een beetje ratelend geluid wanneer de motor stilviel. Ik moet bekennen dat mijn Sprinter wat onderhoud mist. Morgen naar de garage, en ik spreek geen woord Spaans. Mag ik aannemen dat de motor geen waterschade heeft opgelopen denk je?
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Nieuw luchtfilter en misschien een nieuwe luchtmassameter? Weet niet zeker op dit motor type die heeft, maar een hittedraad meter zal zal water niet fijn vinden.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Merci Frits, een nieuw luchtfilter zou na 6 jaar wel es welkom zijn ja. Ik heb geen idee wat een luchtmassameter is. Moet die ook vervangen?
Gisteren heeft m'n MB geruime tijd in de zon gestaan. Dat zal ie wel lekker gevonden hebben.
Morgen komt hulp.
Bedankt voor de reacties tot zover.
Johan.
Gisteren heeft m'n MB geruime tijd in de zon gestaan. Dat zal ie wel lekker gevonden hebben.
Morgen komt hulp.
Bedankt voor de reacties tot zover.
Johan.
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Als het luchtfilter droog is, zou ik daar niet meer aankomen.
Dan zal er ook geen water bij de LMM zijn gekomen. hoogstwaarschijnlijk water op/in een electrisch component gehad.
gr J
Dan zal er ook geen water bij de LMM zijn gekomen. hoogstwaarschijnlijk water op/in een electrisch component gehad.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als je bij een sprinter je LMM in het water hebt gehad dan zou ik het geen plas meer willen noemen maar eerder een sloot of vijver . Die zit zo hoog dat ongeveer je halve motorkap dan onder gestaan moet hebben. Ik zou hem ook eens even uitlezen. Wellicht dat er dan wat duidelijk wordt.
- Atweehonderdvijftig
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 22 sep 2019 13:32
- Mercedes-Benz: W176 / A 250
Ik weet niet of dit van toepassing is op een kleine hoeveelheid water maar wat ik wel eens gelezen heb is dat wanneer water in de cilinders terecht komt dat het een en het ander zal verbuigen of kapot springen. Water kun je niet comprimeren.
- W204Avantgarde
- Berichten: 4073
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Wat Tom al aangeeft Luchtmassameter/luchtfilter zit zowat op de hoogte van je vooruit/motorkap, als je door zo'n vijver bent gereden daar krijgt een Unimog het lastig mee.
Is je motor ECU niet vochtig ? Inprinciepe is deze met de stekkers ook (spat)waterdicht maar het kan altijd.
Uitlezen is hier de oplossing.
Is je motor ECU niet vochtig ? Inprinciepe is deze met de stekkers ook (spat)waterdicht maar het kan altijd.
Uitlezen is hier de oplossing.