Wallnutblasting,catless downpipes&tuning c63S?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
bryanmercedes
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:34
Mercedes-Benz: C63s amg 2015

16 sep 2019 02:40

Beste,

Ik ben eigenaar van een geweldige c63S Amg uit 2015.

MAAR nu zou ik graag meer geluid en vermogen willen..
Zijn er mensen met ervaring qua andere downpipes en tuning voor de c63S?

Daarnaast zit ik eraan te denken om de motor een wallnutblasting behandeling te geven aangezien dit bij mijn audi s5 v8 enorm veel verschil maakte.(staat nu 100.000km op de klok)

Heeft iemand ervaring met wallnutblasting bij eenc63S?

Groetjes bryan
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

16 sep 2019 09:24

Hoi, Wat zou je met walnootschillen willen laten stralen?
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3197
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

16 sep 2019 09:43

https://transtune.nl/specials/walnutblasting

"Wat is walnut blasting?

Walnut blasting is een effectieve methode om koolstofafzetting op de kleppen en de inlaat van een automotor te verwijderen. Het is een probleem dat zich vooral voordoet bij direct ingespoten diesel- en benzinemotoren. Bekende voorbeelden van deze motoren zijn de TFSI motoren van Audi en de TSI motoren van VW, maar ook andere autofabrikanten zoals BMW en Mini Cooper maken gebruik van dezelfde techniek. Directe inspuiting wordt namelijk steeds vaker toegepast omdat het helpt motoren zuiniger en krachtiger te maken.



Waarom walnut blasting?

Directe inspuiting is dus zeker een stap voorwaarts, maar in combinatie met de EGR (uitlaatgas recirculatie) en carterventilatie zorgt het ook voor koolstofafzetting in de motorinlaat. Walnut blasting kan deze afzetting verwijderen. Maar hoe zit dat eigenlijk met die koolstof? Net zoals wij mensen hebben ook automotoren lucht nodig. Veel lucht zelfs. De aangezogen lucht zorgt er samen met de bougies voor dat de ingespoten brandstof ontbrandt in de cilinder. Alleen: bij de verbranding van benzine (of diesel) komt er ook koolstofdioxide vrij die zich kan afzetten op en rondom de kleppen. In oude motoren was dit nooit een probleem omdat de kleppen als het ware werden gespoeld door de brandstof toen er nog carburateurs en later indirecte injectie werden toegepast."
bryanmercedes
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:34
Mercedes-Benz: C63s amg 2015

16 sep 2019 10:37

Mooster schreef:Hoi, Wat zou je met walnootschillen willen laten stralen?
De gehele inlaat.

Bij mijn audi s5 v8 was het echt een enorm verschil voor en na...
bryanmercedes
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:34
Mercedes-Benz: C63s amg 2015

16 sep 2019 10:40

Poppel180 schreef:https://transtune.nl/specials/walnutblasting

"Wat is walnut blasting?

Walnut blasting is een effectieve methode om koolstofafzetting op de kleppen en de inlaat van een automotor te verwijderen. Het is een probleem dat zich vooral voordoet bij direct ingespoten diesel- en benzinemotoren. Bekende voorbeelden van deze motoren zijn de TFSI motoren van Audi en de TSI motoren van VW, maar ook andere autofabrikanten zoals BMW en Mini Cooper maken gebruik van dezelfde techniek. Directe inspuiting wordt namelijk steeds vaker toegepast omdat het helpt motoren zuiniger en krachtiger te maken.



Waarom walnut blasting?

Directe inspuiting is dus zeker een stap voorwaarts, maar in combinatie met de EGR (uitlaatgas recirculatie) en carterventilatie zorgt het ook voor koolstofafzetting in de motorinlaat. Walnut blasting kan deze afzetting verwijderen. Maar hoe zit dat eigenlijk met die koolstof? Net zoals wij mensen hebben ook automotoren lucht nodig. Veel lucht zelfs. De aangezogen lucht zorgt er samen met de bougies voor dat de ingespoten brandstof ontbrandt in de cilinder. Alleen: bij de verbranding van benzine (of diesel) komt er ook koolstofdioxide vrij die zich kan afzetten op en rondom de kleppen. In oude motoren was dit nooit een probleem omdat de kleppen als het ware werden gespoeld door de brandstof toen er nog carburateurs en later indirecte injectie werden toegepast."
Dit klopt inderdaad,ik heb hier al ervaring mee met een s5 v8.
Vroeg me alleen af of andere mensen hier met een c63s hier ervaring mee hebben. :D
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

16 sep 2019 11:24

Aha duidelijk. Is je idee om het inlaattraject te, zogenaamd, flowtunen? Oppervlakken gladder maken zodat er minder turbulentie optreed, of alleen reiningen?
Gezien t feit dat ik vermoed dat er EGR( exhaust gas recirculation) op de motor zit zal het spruitstuk vrij snel na reiniging weer vervuilen/ aankoeken waardoor t merkbare verschil snel af zal nemen of niet aanwezig zijn. Het zogenaamde flowtunen kan maar daar is meer voor nodig dan alleen stralen omdat je de 'hoeveelheid lucht per tijdseenheid per cilinder' gelijk wil hebben. Daarvoor zou ik em naar een specialist met meetbank brengen.
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3197
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

16 sep 2019 12:18

Is niet tunen maar de vervuiling weghalen waardoor de ademhaling weer optimaal is
Natuurlijk komt de vervuiling terug maar niet zo snel dat je het beter niet kunt doen

Ik kan er over Mercedes motoren met directe injectie weinig over vinden tov BMW en VAG motoren.
Misschien dat 1 van de techniekers hier iets over vervuiling van het inlaattraject kunnen zeggen?
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

16 sep 2019 15:44

Ikzelf zou wel eens willen weten of je dit probleem niet bij de bron kan aanpakken. EGR grotendeels afpluggen en een kleine doorlaat open laten, deze niet op de uitlaat aansluiten maar gewoon lucht onder de motorkap vandaan laten aanzuigen. Dan zou je kunnen bereiken dat je middels een omweg wel nog extra lucht/ zuurstof mee het inlaattraject neemt maar niet de vervuiling die je aantreft in de uitlaatgassen.
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

16 sep 2019 15:46

Bij de M116-117 motoren is t simpel, aansluitingen op het uitlaat en inlaatspruitstuk afpluggen en klaar is Kees.
Ben benieuwd of t bij moderne motoren veel gecompliceerder is.
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Gebruikersavatar
Mercedesfreund
Berichten: 461
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
Mercedes-Benz: S400d
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

16 sep 2019 16:13

Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3197
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

16 sep 2019 16:43

Oil catch can is ook een oplossing maar ik blijf ook benieuwd of dit ook voorkomt bij Mercedes direct ingespoten benzine motoren.

Met google maar weinig over gevonden dus is dat goed nieuws?
Adana01
Berichten: 255
Lid geworden op: 21 mar 2015 23:06
Specialisatie: Lastig vallen

16 sep 2019 17:58

Weistec/Akrapovic zijn wel leuke merken om te monteren als downpipes/decat.
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3010
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

16 sep 2019 21:08

Deze moet je hebben, komt in plaats van de eerste en tweede kat''s
downpipe.jpg
downpipe.jpg (58.12 KiB) 735 keer bekeken
After all is said & done, a lot more is said, than done.
bryanmercedes
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:34
Mercedes-Benz: C63s amg 2015

19 sep 2019 09:48

Poppel180 schreef:Oil catch can is ook een oplossing maar ik blijf ook benieuwd of dit ook voorkomt bij Mercedes direct ingespoten benzine motoren.

Met google maar weinig over gevonden dus is dat goed nieuws?
Ik kan ook weinig vinden over de c63S met walnuttblasten van inlaat traject...bij audi en vw etc is dit echt een probleem vamdaar dat ik het toen heb laten doen.
Maar wat ik begrijp uit reacties is de 4.0 v8 van mercedes dus een direct ingespoten motor?
Dan zou dit verklaren dat dit niet nodig is namelijk.
bryanmercedes
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:34
Mercedes-Benz: C63s amg 2015

19 sep 2019 09:49

schim schreef:Deze moet je hebben, komt in plaats van de eerste en tweede kat''sdownpipe.jpg
Deze zien er inderdaad erg goed uit,wat kosten deze en welk merk is dit?
Plaats reactie