Beste forum leden,
onlangs een w204 200 cdi c klasse aangeschaft, nu heb ik het olie nivo afgelezen mbv de pijlstok nadat ik ongeveer 35 km heb gereden en de motor 5-7 min. uitgezet te hebben .
Dit was het resultaat na meerdere keren pijlen en de pijlstok 4 seconden te hebben laten zitten en langzaam eruit gehaald te hebben:
De vraag is nu zit er teveel olie in en moet er wat uitgehaald worden (ivm mogelijke schade aan de katalysator) of valt dit nog binnen de grenzen van wat nog aanvaardbaar is ?
Mvg
Olie peilstok aflezen
Ik zou eerst een keer met koude motor peilen (of wordt er voor een CDI voorgeschreven om met warme motor te peilen, nee toch?). Dan de peilstok bij de 1e keer er uit halen even schoon te vegen met een papiertje en dan je oordeel op de hoeveelheid olie baseren op de 2e keer peilen.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
- Martin Visser
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 13 mei 2018 18:15
- Mercedes-Benz: W204
- Specialisatie: Schoon en netjes houden :D
- Locatie: Ermelo
Beste Chainy,Chainy schreef:onlangs een w204 200 cdi c klasse aangeschaft, nu heb ik het olie nivo afgelezen mbv de pijlstok nadat ik ongeveer 35 km heb gereden en de motor 5-7 min. uitgezet te hebben.
Wat is eigenlijk de reden dat je na 35km de motor had uitgezet om je oliepeil te meten?
Mercédès is de in het christelijk geloof gebruikte uitdrukking voor Gods welwillende toewending tot de mens, die haar hoogtepunt bereikt in de verlossing door Christus.
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Ik peil de motor olie eigenlijks altijd met koude motor op een vlakke grond
Dan weet je precies hoeveel olie er in de motor zit omdat alle olie naar beneden gestroomd is
Warm is deze al verdeeld over het blok en is het niveau aanmerkelijk lager
Dan weet je precies hoeveel olie er in de motor zit omdat alle olie naar beneden gestroomd is
Warm is deze al verdeeld over het blok en is het niveau aanmerkelijk lager
Met een warme motor stijgt het olie niveau om dat de olie uitzet , meet eens koud zal wel ok zijn dan . Een Halve cm er boven is geen ramp .
Moest het nog hoger komen laat dan zeker de dpf eens nakijken (indien aanwezig) Zou kunnen dat de ecu steeds een regeneratie wil doen en dat er door overmatige en niet succesvolle regeneratie diesel bij de olie komt waardoor het niveau omhoog komt .
Moest het nog hoger komen laat dan zeker de dpf eens nakijken (indien aanwezig) Zou kunnen dat de ecu steeds een regeneratie wil doen en dat er door overmatige en niet succesvolle regeneratie diesel bij de olie komt waardoor het niveau omhoog komt .
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dit is idd rood en dit niveau staat te hoog.
Als je een warme motor meet na een paar minuten (vlak uiteraard) meet je gewoon nette waarden. Koud kan ook natuurlijk.
Als je een warme motor meet na een paar minuten (vlak uiteraard) meet je gewoon nette waarden. Koud kan ook natuurlijk.
Volgens mij komt dit heel vaak voor bij MB. Bij het te veel rijden van korte stukjes, waarbij het regeneratieproces regelmatig wordt onderbroken, zal het olieniveau toe gaan nemen. Bij mijn GLA heeft de dealer bij 12.000 km de olie ververst en 6,5 liter olie er weer in gedrukt. Bij 37.000 km heb ik de olie laten verversen en toen bleek er ruim 7 liter uit te komen! De monteur heeft er daarna 6 liter ingedaan (dus geen 6,5 liter zoals MB voorschrijft!), want dan zat die mooi op het midden van de peilstok. Nu 5000 km mee gereden en het niveau is alweer opgelopen, ik denk nog 5000 km en hij zit weer op z'n max. Ik heb zoiets nog nooit eerder meegemaakt!
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44432
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Jij hebt volgens mij alle mogelijke problemen meegemaakt.Funswijk schreef:... Ik heb zoiets nog nooit eerder meegemaakt!
En als je geen problemen hebt dan zoek je ze wel op.
#doeslief
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Funswijk heeft ongewild de oliespreeuw opgezogen via de luchttoevoer. Wanneer die door de turbo is gegaan produceert die olie door een katalytische reactie van NO2 en remstof.
Een toegenomen olieniveau is dan het resultaat.
Ik ben het vaker tegengekomen. Alleen een Volkswagen lijkt er vooralsnog geen last van te hebben.
Een toegenomen olieniveau is dan het resultaat.
Ik ben het vaker tegengekomen. Alleen een Volkswagen lijkt er vooralsnog geen last van te hebben.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij