Lubberende Distributieketting bij een C180 CDI

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Forumregels
Let bij technische vragen op de regels: #2 Vragen en #3 Antwoorden
Jur63
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2015 23:16

Lubberende Distributieketting bij een C180 CDI

Berichtdoor Jur63 » 14 mar 2019 01:36

Hoi Allemaal!
Ik heb mezelf net even voorgesteld (onder "Even Voorstellen") en ben nu van plan een actieve zoektocht naar m'n eerste Mercedes Benz te starten. De voorkeur gaat uit naar een C-klasse. Ik kwam al twee mooie 180 CDI Avangarde-exemplaren tegen. Alleen las ik op dit forum al dat er behoorlijk wat eigenaren waren die reeds met lage kilometerstanden en redelijk jonge auto's de distributieketting al moesten vervangen i.v.m. ruimte in of lubberen van de ketting. Dat is blijkbaar een dure aangelegenheid!

Nu is mijn vraag of dat werkelijk zo is dat dit veel voorkomt en of er eigenaren zijn van exemplaren met bj 2011/2012 die daar wat over kunnen vertellen. Is dat anders bij exemplaren met een 220 CDI motor? Zijn er bouwjaren waar je wat voor op moet passen en misschien hebben jullie wel wat suggesties bij welke MB-specialist, garage of dealer ik gewoon regelmatig zou moeten gaan kijken?

Dank je wel alvast voor je reactie
Gr, Jur

Gebruikersavatar
jangel
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 feb 2014 06:14
Mercedes-Benz: S205 200d Estate AMG line 2017

Re: Lubberende Distributieketting bij een C180 CDI

Berichtdoor jangel » 14 mar 2019 11:07

Het verschil bij een 220 CDI en een 180 CDI van een c-klasse w/s204 is dat de 180 CDI de "geknepen" versie is van 120 pk en de 220 is (in België 163 pk). Ik heb een S204 180 CDI van 2012 gehad en ik vond het prima rijden. Het is zeker geen strepentrekker maar kan vlot mee in het dagelijks verkeer.
De turboslang durft het wel eens te begeven (motorstoring lampje, vermogen verlies, noodloop) 1 keer voorgehad, bij de dealer binnen gedaan en autooke reed weer super. En ook een sensor kapot in de uitlaat (Was garantie)
Van kettingrek had ik geen last, mijn auto had 190000km op de klok.

Jur63
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2015 23:16

Re: Lubberende Distributieketting bij een C180 CDI

Berichtdoor Jur63 » 14 mar 2019 15:51

Dank je wel Jangel voor je snelle reactie! Begrijp ik het goed dat zowel de 180 als de 220 dezelfde motor heeft en dus dezelfde mankementen kunnen vertonen?

Gebruikersavatar
Snel
Donateur
Berichten: 1302
Lid geworden op: 17 apr 2010 23:28
Mercedes-Benz: ✇ W204 C180 Kompressor Avantgarde AMG
Locatie: Omg. Utrecht

Re: Lubberende Distributieketting bij een C180 CDI

Berichtdoor Snel » 14 mar 2019 16:18

Volgens mij, is je verhaal van de lubberende distributieketting voornamelijk van toepassing op de M271 benzinemotoren en niet de dieselmotoren?
Groet,
Pieter

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln - ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1294
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Re: Lubberende Distributieketting bij een C180 CDI

Berichtdoor Sneaky Pete » 14 mar 2019 16:59

Da's toch de OM651 die er in ligt? Ik dacht dat de 220 en 250 berucht waren om problemen met de Delphi verstuivers. De 200 uitvoering dan weer niet, daar zaten andere verstuivers in dacht ik.Neem aan dat in de 180 uitvoering dan ook andere verstuivers zitten.
Staat me bij dat er ook problemen met de kettingspanner waren maar geen idee of dat voor alle types geldt.
Effe Googlen denk ik, komt vast wel iets naar boven.

Gebruikersavatar
RenevK
Donateur
Berichten: 196
Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; Huidig S204 2012 - C200CDI, Avantgarde
Specialisatie: Autodetailing

Re: Lubberende Distributieketting bij een C180 CDI

Berichtdoor RenevK » 14 mar 2019 17:58

Ik heb een MOPF S204 C200 CDI bwjr nov 2012. Hier zit een (beruchte) OM651 motor in. De motoren van een C180 t/m de C250 zijn OM651 motoren. De C180 en C200 CDI’s hebben een enkele turbo en de C220 en C250 een dubbele. Verder zit er natuurlijk verschil in aantal PK’s.
De problemen met de Delphi verstuivers waren alleen met de eerste type, dus rond 2008, 2009. De C180 en C200 waren er pas later en zijn deze problemen allemaal opgelost.

Ik heb mijn S204 bijna 3 jaar geleden aangeschaft met een kmstand van ong 138.000, inmiddels staat de teller op 225.000 km. In deze periode heb ik een aantal (mijn inziens) kleine zaken gehad die wat mij betreft niet noemenswaardig zijn.
Naast regulier onderhoud heb ik o.a. een gescheurde turboslang gehad, is de kettingspanner vervangen en de waterpomp. Dat zijn ook meteen de aandachtspunten. Als de kettingspanner tijdig wordt vervangen is ook de kans op problemen met de ketting een heel stuk kleiner. Ik heb begrepen dat de originele kettingspanner er ook voor kan zorgen dat de ketting rekt. Ze vervangen deze dan ook voor een gemodificeerd exemplaar.

Ik heb een logboek op het forum, waar al deze zaken in zijn terug te vinden. Tot op heden ben ik heel erg blij met de S204 en hoop er nog heel veel kilometers mee te kunnnen rijden.

Jur63
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2015 23:16

Re: Lubberende Distributieketting bij een C180 CDI

Berichtdoor Jur63 » 15 mar 2019 21:23

Jullie hebben mij zeer verder geholpen!!

Dank je wel!
gr,
Jur