Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
-
Benzlove
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14 jul 2017 15:52
- Mercedes-Benz: W212 220 CDI 2009.
12 dec 2018 14:12
Helmy schreef:plorie schreef:Snelheid verlagen door de cruise control is hetzelfde als je gaspedaal loslaten. Daar gaan je remlichten niet van aan, hij remt op de motor.
Ik zou verwachten dat er een treshold in de systemen zit, tot vertraging X gewoon gas los dus geen licht, en sneller vertragen de remmen erbij en dus wel licht. En bij vrachtwagens zal het ook zo werken, ook daar zal de motor niet genoeg zijn om een volle truck te doen vertragen, vandaar dat je ze op de snelweg ook wel eens ziet aangaan.
Ik heb er een volledige carriere van vrachtwagenbestuurder op zitten en heb nooit gezien dat het vertragen via CC de remlichten laat branden.
De
enige manier om de remlichten te laten aangaan is dmv het rempedaal.
Vroeger hadden vrachtwagens ook een hendel om enkel de aanhanger/oplegger te laten remmen en dan werkten ook de remlichten mee, maar die hendel is nu niet meer te vinden in de huidige modellen, maar daar zal de uitvinding van ABS wel voor iets tussen zitten.
Het is wel zo dat vrachtwagens een motorrem hebben (dat sluit de brandstoftoevoer en uitlaat af) waardoor de motor ook gaat afremmen, maar zelfs ook dan gaan de remlichten niet aan.
Als op de autostrade de remlichten van een vrachtwagen even aangaan dan is dat waarschijnlijk omdat de bestuurder het rempedaal gebruikt om de CC uit te schakelen...
-
plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
12 dec 2018 14:23
Een W212 is ondanks de flinke kofferbak toch net geen vrachtwagen
-
Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
-
Contacteer:
12 dec 2018 14:34
Benzlove schreef:Helmy schreef:plorie schreef:Snelheid verlagen door de cruise control is hetzelfde als je gaspedaal loslaten. Daar gaan je remlichten niet van aan, hij remt op de motor.
Ik zou verwachten dat er een treshold in de systemen zit, tot vertraging X gewoon gas los dus geen licht, en sneller vertragen de remmen erbij en dus wel licht. En bij vrachtwagens zal het ook zo werken, ook daar zal de motor niet genoeg zijn om een volle truck te doen vertragen, vandaar dat je ze op de snelweg ook wel eens ziet aangaan.
Ik heb er een volledige carriere van vrachtwagenbestuurder op zitten en heb nooit gezien dat het vertragen via CC de remlichten laat branden.
De
enige manier om de remlichten te laten aangaan is dmv het rempedaal.
Vroeger hadden vrachtwagens ook een hendel om enkel de aanhanger/oplegger te laten remmen en dan werkten ook de remlichten mee, maar die hendel is nu niet meer te vinden in de huidige modellen, maar daar zal de uitvinding van ABS wel voor iets tussen zitten.
Het is wel zo dat vrachtwagens een motorrem hebben (dat sluit de brandstoftoevoer en uitlaat af) waardoor de motor ook gaat afremmen, maar zelfs ook dan gaan de remlichten niet aan.
Als op de autostrade de remlichten van een vrachtwagen even aangaan dan is dat waarschijnlijk omdat de bestuurder het rempedaal gebruikt om de CC uit te schakelen...
Dan zal het denk ik geweest zijn.
-
W220L
- Berichten: 3441
- Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
- Mercedes-Benz: E55 AMG
- Specialisatie: Wachten
12 dec 2018 15:37
Alles leuk en aardig maar er zijn inmiddels genoeg merken en modellen op de weg waarbij toch echt de remlichten gaan branden bij het afremmen dmv de CC hendel.
M'n 2003 A8 is er één van..
-
MST
- Forum Held
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 06 sep 2010 15:03
- Mercedes-Benz: W213 2020 Eq boost 200 aut9 Sport Style
- Specialisatie: Havenkranen, straddle carriers
- Locatie: Rotterdam en omstreken
12 dec 2018 18:41
Van de week nog geprobeerd met m'n w212 uit 2015.
Cruise control op 140 km/h en dmv de hendel omlaag drukken naar 100 km/h en dan gaan toch echt m'n remlichten branden, de auto vertraagd dan ook alsof er stevig geremd wordt.
Gaat t niet zoals t moet dan moet t maar zoals het gaat
Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
-
Raphie
- Berichten: 1633
- Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
- Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
- Specialisatie: Detailing
12 dec 2018 19:34
Het verbruik met CC is sowieso fors, versnellen is als plankgas en vertragen als remmen.
Wanneer je zonder CC rijdt en gewoon het gas licht aantipt om te versnellen en op tijd los laat om uit te rollen en remmen zo veel mogelijk te vermijden, rij je zo maar 20% zuiniger.
-
Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
12 dec 2018 20:26
MST schreef:Van de week nog geprobeerd met m'n w212 uit 2015.
Cruise control op 140 km/h en dmv de hendel omlaag drukken naar 100 km/h en dan gaan toch echt m'n remlichten branden, de auto vertraagd dan ook alsof er stevig geremd wordt.
Ik heb het ook even geprobeerd vanavond: Cc op 137 en afgeremd via de Cc naar 100 km/u.
De remlichten gaan inderdaad aan, maar dat doen ze niet direct. De wagen vertraagt eerst ook niet zoveel, pas na even gaat de vertraging sterker worden en dan springen de remlichten aan (duidelijk te zien in het achterraam door het derde remlicht dat er iets in opschijnt).
Wagen: C350e W205 uit 2015.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
-
Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
12 dec 2018 20:31
Raphie schreef:Het verbruik met CC is sowieso fors, versnellen is als plankgas en vertragen als remmen.
Wanneer je zonder CC rijdt en gewoon het gas licht aantipt om te versnellen en op tijd los laat om uit te rollen en remmen zo veel mogelijk te vermijden, rij je zo maar 20% zuiniger.
Dat is niet mijn ervaring. Na tippen op de Cc om m te versnellen gaat ie rustig naar de hogere snelheid. Op het eind versnelt ie ook minder hard dan in het begin om netjes op de gewenste snelheid uit te komen.
Afremmen vindt wel “nadrukkelijker” plaats maar ook hier aangepast aan het einde.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
-
Raphie
- Berichten: 1633
- Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
- Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
- Specialisatie: Detailing
12 dec 2018 21:05
Ik krijg met hendel omhoog (+10km) of verkeersborden assistent met distronic toch een flinke duw in de rug voor mijn gevoel
Ook het afremmen is veel agresiever dan ik zelf doe. Tot het punt waar ik voel dat ik associaal rij
Ik schakel nu dus ook disctronic/CC uit bij dit soort acties.
-
Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
12 dec 2018 21:50
Raphie schreef:Ik krijg met hendel omhoog (+10km) of verkeersborden assistent met distronic toch een flinke duw in de rug voor mijn gevoel
Ook het afremmen is veel agresiever dan ik zelf doe. Tot het punt waar ik voel dat ik associaal rij
Ik schakel nu dus ook disctronic/CC uit bij dit soort acties.
Die duw bij versnellen is toch just lekker?
Nadeel van afremmen door de cc uit te doen is dat het ontzettend lang duurt voordat de wagen echt langzamer rijdt. Maar misschien is dat wel omdat een hybride dan alles uitschakelt en zelf in de surf-modus gaat. In de Sport of Sport+ stand remt ie overigens wel sneller af, niet dat ik dan in de gordel hang, maar het afremmen is dan wel aanwezig op een manier dat ik m'n achterliggers in de gaten moet houden.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
-
Guido85
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 23 jun 2014 21:36
- Mercedes-Benz: W211 e350
- Locatie: Rijen
13 dec 2018 07:16
Benzlove schreef:Helmy schreef:plorie schreef:Snelheid verlagen door de cruise control is hetzelfde als je gaspedaal loslaten. Daar gaan je remlichten niet van aan, hij remt op de motor.
Ik zou verwachten dat er een treshold in de systemen zit, tot vertraging X gewoon gas los dus geen licht, en sneller vertragen de remmen erbij en dus wel licht. En bij vrachtwagens zal het ook zo werken, ook daar zal de motor niet genoeg zijn om een volle truck te doen vertragen, vandaar dat je ze op de snelweg ook wel eens ziet aangaan.
Ik heb er een volledige carriere van vrachtwagenbestuurder op zitten en heb nooit gezien dat het vertragen via CC de remlichten laat branden.
De
enige manier om de remlichten te laten
aangaan is dmv het rempedaal.
Vroeger hadden vrachtwagens ook een hendel om enkel de aanhanger/oplegger te laten remmen en dan werkten ook de remlichten mee, maar die hendel is nu niet meer te vinden in de huidige modellen, maar daar zal de uitvinding van ABS wel voor iets tussen zitten.
Het is wel zo dat vrachtwagens een motorrem hebben (dat sluit de brandstoftoevoer en uitlaat af) waardoor de motor ook gaat afremmen, maar zelfs ook dan gaan de remlichten niet aan.
Als op de autostrade de remlichten van een vrachtwagen even aangaan dan is dat waarschijnlijk omdat de bestuurder het rempedaal gebruikt om de CC uit te schakelen...
Vrachtwagens schakelen zeker wel de remlichten in bij remmen met retarder of motorrem.
Zowel scania, volvo als daf doen dit.
Mijn w211 ontsteekt zijn ververlichting bij vertragen om cruise controle.
Gr Guido
-
Evan
- Berichten: 6608
- Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
- Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
- Specialisatie: Hijsen
- Locatie: noord limburg
13 dec 2018 07:26
Guido85 schreef:Benzlove schreef:Helmy schreef:plorie schreef:Snelheid verlagen door de cruise control is hetzelfde als je gaspedaal loslaten. Daar gaan je remlichten niet van aan, hij remt op de motor.
Ik zou verwachten dat er een treshold in de systemen zit, tot vertraging X gewoon gas los dus geen licht, en sneller vertragen de remmen erbij en dus wel licht. En bij vrachtwagens zal het ook zo werken, ook daar zal de motor niet genoeg zijn om een volle truck te doen vertragen, vandaar dat je ze op de snelweg ook wel eens ziet aangaan.
Ik heb er een volledige carriere van vrachtwagenbestuurder op zitten en heb nooit gezien dat het vertragen via CC de remlichten laat branden.
De
enige manier om de remlichten te laten
aangaan is dmv het rempedaal.
Vroeger hadden vrachtwagens ook een hendel om enkel de aanhanger/oplegger te laten remmen en dan werkten ook de remlichten mee, maar die hendel is nu niet meer te vinden in de huidige modellen, maar daar zal de uitvinding van ABS wel voor iets tussen zitten.
Het is wel zo dat vrachtwagens een motorrem hebben (dat sluit de brandstoftoevoer en uitlaat af) waardoor de motor ook gaat afremmen, maar zelfs ook dan gaan de remlichten niet aan.
Als op de autostrade de remlichten van een vrachtwagen even aangaan dan is dat waarschijnlijk omdat de bestuurder het rempedaal gebruikt om de CC uit te schakelen...
Vrachtwagens schakelen zeker wel de remlichten in bij remmen met retarder of motorrem.
Zowel scania, volvo als daf doen dit.
Mijn w211 ontsteekt zijn ververlichting bij vertragen om cruise controle.
Gr Guido
Klopt een truck zal dit inderdaad doen, ik weet wel dat als de vertraging niet voldoende is hij de remlichten niet aan laat gaan. Wanneer ik met veel gewicht rijd (wat nog al vaak voorkomt) vertraagd mijn motorrem niet voldoende en zullen de remlichten niet aanspringen evenals je bijvoorbeeld bergaf rijd en de motorrem gebruikt om bij te remmen. Ik praat dan overigens over een daf.
Maar er wordt dus inderdaad wel degelijk geschakeld naar t remlicht wanneer er voldoende vertraging is. Ik ga er zelfs een beetje vanuit dat wetgevingen zijn die voorschrijven wanneer/bij welke vertraging de remlichten “moeten” branden
greetings Evan
-
Sanderet
- Berichten: 583
- Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
- Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
- Locatie: Ammerzoden
13 dec 2018 07:29
Mijn w212 e350cdi (231pk euro5) verbruikt ook gemiddeld 1:11,8 uitgerekend over de tank bonnetjes.
Dit is met een gevarieerde rijstijl van rustig tot af en toe lekker doortrekken met invoegen. Wel rijd ik hem altijd rustig warm de eerste 15min, want je merkt het goed als hij nog koud is.
Verder gaan bij mij ook de remlichten branden bij meer als 10kmh vertragen op de Distronic (CC), dus handmatig de snelheid verminderen via het keuze handletje.
Als hij zelf rustig remt op de distronic dan branden de lichten niet. Maar als hij iets harder moet remmen dan branden ze al.
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
-
Kokop
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 09 dec 2015 16:00
- Mercedes-Benz: E350CDI
13 dec 2018 07:54
Jou verbruik is normaal. Ik heb dit ook met mijn S212 E350CDI 231pk.
Ik rij 100km per dag woon werk verkeer waarvan zeker 80/85km snelweg. Op boordcomputer zit ik tussen 7.3 - 8.0L. Echter dit klopt natuurlijk niet.
Ik haal in zomer met 245 40 18 banden 1 op 11/12. In winter met 245 45 17 1 op 10/11.
Zuiniger dan dat heb ik hem niet gezien. Ik weet wel dat de 265pk varianten zuiniger zijn.
-
Funswijk
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00
13 dec 2018 17:25
Mijn ervaring met brandstofverbruik bij MB diesels: werkelijk verbruik = theoretisch verbruik x 0,65, dan zit je redelijk in de richting.
Wat betreft de CC: ik heb in de huidige Distronic Plus zitten, maar moet hem regelmatig uitschakelen, want anders gebruikt die onnodig veel brandstof, want na automatisch afremmen (wat meestal ook niet verfijnd verloopt) gooit die hem daarna in een kickdown, dan voel ik mij echt een asociale rijder. Snap echt niet wie dat heeft kunnen bedenken!
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.