accu rot, of toch iets anders?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
slakkie
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 mar 2017 22:14
Mercedes-Benz: '09 SLK 350
Locatie: Rijswijk

20 sep 2018 22:44

Net terug van een weekje vakantie, en helaas was de accu van de SLK (R171 FL) helemaal leeg - zo leeg dat de afstandsbediening niets meer deed, en de sleutel in het contact steken ook geen leven in het dashboard bracht. Nu was dat geen verrassing, want voordat ik vertrok was dat ook al zo, maar had ik nog geen tijd gehad om ernaar te kijken. Ding heeft dus een ruime week helemaal leeg staan zijn.

Met behulp van een andere auto de boel gestart en een uur rondgereden, nergens last van. Auto weer op de oprit gezet, en omdat het mooi weer was, en ik nog vrij, maar de motorolie ververst want dat was alweer een jaar en drie dagen geleden. (Pompje om de olie eruit te halen heb ik niet op de accu aangesloten, dat leek me de goden verzoeken). Hierna de boel geprobeerd te starten, maar de krukas ging niet rond :(

Volgens de boordcomputer was de accuspanning zo'n 10.5V (en was het erg heet buiten, zie hieronder).

De accu is een 1,5 jaar oude duracell. Verder is er - tenzij er iets stukgegaan is - recent niets veranderd aan de elektronica.

Uitlezen met Carly geeft vanzelfsprekend allerlei fouten over te lage spanningen (de deurmodules hebben het kennelijk het langst volgehouden, met een klacht over '< 7.3V gedurende meer dan een seconde'), maar bijvoorbeeld niets over een dynamo die claimt stuk te zijn.

M'n huidige plan is in ieder geval om morgen nog even de startkabels eraan te hangen en langs de lokale kwikfit te rijden om te kijken wat zij eraan kunnen meten. Ik vrees dat de huidige accu deze diepe ontlading niet heeft overleefd en dat het een nieuwe accu gaat worden :(

Iemand nog betere ideeën?
DSC_0780.JPG
DSC_0780.JPG (296.89 KiB) 817 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

20 sep 2018 22:54

Accu even laten testen en eventueel terug gaan. Die moet eigenlijk langer mee gaan. Of je moet hem ernstig mishandeld hebben. Accu's houden niet van leeg staan.....
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

20 sep 2018 23:46

Gelijk even de laadstroom checken als er toch iemand met accu verstand naar kijkt.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 sep 2018 23:49

slakkie schreef:langs de lokale kwikfit te rijden om te kijken wat zij eraan kunnen meten.
...

Iemand nog betere ideeën?
Ja, daar even ver uit de buurt blijven. Even generaliserend gesproken (gebaseerd op meerdere persoonlijke ervaringen) zijn dat geen tenten om een gedegen diagnose te verwachten, alleen om snel en goedkoop niet te duur aan nieuwe olie/banden/uitlaten te komen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

21 sep 2018 00:16

plorie schreef:
slakkie schreef:langs de lokale kwikfit te rijden om te kijken wat zij eraan kunnen meten.
...

Iemand nog betere ideeën?
Ja, daar even ver uit de buurt blijven. Even generaliserend gesproken (gebaseerd op meerdere persoonlijke ervaringen) zijn dat geen tenten om een gedegen diagnose te verwachten, alleen om snel en goedkoop niet te duur aan nieuwe olie/banden/uitlaten te komen.
Het verschilt sterk per vestiging. De Kwikfit in Zwijndrecht is/was een prima garage waar ik goede ervaringen heb en waar ze auto's zichtbaar met respect behandelden :goedzo:
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
slakkie
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 mar 2017 22:14
Mercedes-Benz: '09 SLK 350
Locatie: Rijswijk

21 sep 2018 00:39

mr. Michel schreef:
plorie schreef: Ja, daar even ver uit de buurt blijven. Even generaliserend gesproken (gebaseerd op meerdere persoonlijke ervaringen) zijn dat geen tenten om een gedegen diagnose te verwachten, alleen om snel en goedkoop niet te duur aan nieuwe olie/banden/uitlaten te komen.
Het verschilt sterk per vestiging. De Kwikfit in Zwijndrecht is/was een prima garage waar ik goede ervaringen heb en waar ze auto's zichtbaar met respect behandelden :goedzo:
Ik heb dezelfde (positieve) ervaringen met de vestiging in Delft-Centrum, met de noot dat ik nooit met de SLK langsgeweest ben. Wat verder doorlezen op internet brengt me voor nu op het plan om - mocht er wel een normale laadstroom zijn - eerst eens een goede acculader te scoren alvorens, een rondje te reconditionen en dan pas evt aan een nieuwe accu te gaan denken.

Wordt het toch nog een soort stekkerauto :)
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

21 sep 2018 00:52

Ga als je een goede acculader zoekt ga dan voor een CTEK, ik heb de 5 Ah versie en die bevalt uitstekend :-)

Mijn ervaring met accu's leert overigens dat je met een goede diep ontlading veelal aan een verse accu toe bent. Maar wie weet valt hij nog te reanimeren :)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8346
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

21 sep 2018 06:16

Ik denk dat er ook zo maar een lekstroom in de auto kan zitten . Dan kun je accu’s blijven vernieuwen .. die gaan vanzelf stuk.

Ik zou zeker altijd de laad - en lekstroom meten.

Zorg er wel voor dat de auto in rust is voordat je de lekstroom gaat meten
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
evr66
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 okt 2012 09:01
Mercedes-Benz: S211 E320 AMG

21 sep 2018 09:08

Zoals ElGriffo zegt. Check op lekstromen. Fatsoenlijke accu van deze leeftijd moet gemakkelijk langere tijd kunnen blijven staan. Als er tot 7 Volt ontladen is, gaat dit hem niet meer worden, kun je hem beter meteen vervangen. Reconditioning geeft meestal maar halfbakken resultaten.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

21 sep 2018 09:30

mr. Michel schreef:
plorie schreef:
slakkie schreef:langs de lokale kwikfit te rijden om te kijken wat zij eraan kunnen meten.
...

Iemand nog betere ideeën?
Ja, daar even ver uit de buurt blijven. Even generaliserend gesproken (gebaseerd op meerdere persoonlijke ervaringen) zijn dat geen tenten om een gedegen diagnose te verwachten, alleen om snel en goedkoop niet te duur aan nieuwe olie/banden/uitlaten te komen.
Het verschilt sterk per vestiging. De Kwikfit in Zwijndrecht is/was een prima garage waar ik goede ervaringen heb en waar ze auto's zichtbaar met respect behandelden :goedzo:
Die in Hilversum ook, zocht zelfs 4 banden met gelijke Dot code voor m’n breedset bij elkaar
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

21 sep 2018 09:50

Cornelis schreef:Die in Hilversum ook, zocht zelfs 4 banden met gelijke Dot code voor m’n breedset bij elkaar
Ik dacht dat jij je onderhoud ergens anders deed :lol:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

21 sep 2018 12:10

Onderhoud wel, banden bij de bandenboer en uitlijnen ook
maakt me qua km’s niet uit waar ik het beste kan krijgen en ieder z’n vak toch ;)

(tank m’n diesel toch ook niet bij de garage 8-) )
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
E94
Berichten: 380
Lid geworden op: 31 okt 2016 13:50
Mercedes-Benz: Nu E-klasse, eerst C-klasse

21 sep 2018 23:35

Accu kan wel stuk zijn, mijn W213 van 1,5 jaar had ook een defecte vakantie. En niet lang stil gestaan, hoogstens een paar dagen.
Groetjes

Olav
E94
Berichten: 380
Lid geworden op: 31 okt 2016 13:50
Mercedes-Benz: Nu E-klasse, eerst C-klasse

21 sep 2018 23:36

Bedoel natuurlijk accu in plaats van vakantie. ;)
Groetjes

Olav
TBPOT
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2018 20:49

21 sep 2018 23:51

Ter info

normaal heb je gewoon 2 jaar garantie op je accu. vuistregel bij ontladen accu's; als de accu langzaam is ontladen, deze ook weer langzaam opladen, als de accu snel is ontladen (dmv lang starten) deze ook snel weer opladen.
Ervaring; accu in mijn w203 met 650 K op de teller had in de vakantie leeg gestaan, accu bijna 2 jr oud en met voltmeter nada noppes niks te meten, de acculader sloeg niet eens uit bij het aansluiten van de klemmen, dus beestje dood zou je zeggen. Niet dus, ik heb de lader heel het weekend aan de accu laten staan en s'maandags gaf deze 0.5 A aan. ik meet en test de accu en wonderwel staat deze nu nog steeds in de wagen en werkt (nog steeds) perfect.
helaas wil een mercedes NIET starten indien de batterijspanning naar de 10.5 Volt gaat op 11 volt krijg je een melding (of eerder) maar als je probeert te starten zal waarschijnlijk eenmalig het relais inkomen en daarna niks meer. opladen tot 12-13.5 volt en je bent weer vertrokken. daarna even obd laten uitlezen en resetten. alleen een startkabel plaatsen heeft bij een te diep ontladen accu ook geen zin, hij zal dan niet starten ook al branden alle lichtjes op het dashboard.
Plaats reactie