Net terug van een weekje vakantie, en helaas was de accu van de SLK (R171 FL) helemaal leeg - zo leeg dat de afstandsbediening niets meer deed, en de sleutel in het contact steken ook geen leven in het dashboard bracht. Nu was dat geen verrassing, want voordat ik vertrok was dat ook al zo, maar had ik nog geen tijd gehad om ernaar te kijken. Ding heeft dus een ruime week helemaal leeg staan zijn.
Met behulp van een andere auto de boel gestart en een uur rondgereden, nergens last van. Auto weer op de oprit gezet, en omdat het mooi weer was, en ik nog vrij, maar de motorolie ververst want dat was alweer een jaar en drie dagen geleden. (Pompje om de olie eruit te halen heb ik niet op de accu aangesloten, dat leek me de goden verzoeken). Hierna de boel geprobeerd te starten, maar de krukas ging niet rond
Volgens de boordcomputer was de accuspanning zo'n 10.5V (en was het erg heet buiten, zie hieronder).
De accu is een 1,5 jaar oude duracell. Verder is er - tenzij er iets stukgegaan is - recent niets veranderd aan de elektronica.
Uitlezen met Carly geeft vanzelfsprekend allerlei fouten over te lage spanningen (de deurmodules hebben het kennelijk het langst volgehouden, met een klacht over '< 7.3V gedurende meer dan een seconde'), maar bijvoorbeeld niets over een dynamo die claimt stuk te zijn.
M'n huidige plan is in ieder geval om morgen nog even de startkabels eraan te hangen en langs de lokale kwikfit te rijden om te kijken wat zij eraan kunnen meten. Ik vrees dat de huidige accu deze diepe ontlading niet heeft overleefd en dat het een nieuwe accu gaat worden
Iemand nog betere ideeën?
accu rot, of toch iets anders?
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7261
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Accu even laten testen en eventueel terug gaan. Die moet eigenlijk langer mee gaan. Of je moet hem ernstig mishandeld hebben. Accu's houden niet van leeg staan.....
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Gelijk even de laadstroom checken als er toch iemand met accu verstand naar kijkt.
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- plorie
- Berichten: 20841
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ja, daar even ver uit de buurt blijven. Even generaliserend gesproken (gebaseerd op meerdere persoonlijke ervaringen) zijn dat geen tenten om een gedegen diagnose te verwachten, alleen om snel en goedkoop niet te duur aan nieuwe olie/banden/uitlaten te komen.slakkie schreef:langs de lokale kwikfit te rijden om te kijken wat zij eraan kunnen meten.
...
Iemand nog betere ideeën?
Logboek S500.
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Het verschilt sterk per vestiging. De Kwikfit in Zwijndrecht is/was een prima garage waar ik goede ervaringen heb en waar ze auto's zichtbaar met respect behandeldenplorie schreef:Ja, daar even ver uit de buurt blijven. Even generaliserend gesproken (gebaseerd op meerdere persoonlijke ervaringen) zijn dat geen tenten om een gedegen diagnose te verwachten, alleen om snel en goedkoop niet te duur aan nieuwe olie/banden/uitlaten te komen.slakkie schreef:langs de lokale kwikfit te rijden om te kijken wat zij eraan kunnen meten.
...
Iemand nog betere ideeën?
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 18 mar 2017 22:14
- Mercedes-Benz: '09 SLK 350
- Locatie: Rijswijk
Ik heb dezelfde (positieve) ervaringen met de vestiging in Delft-Centrum, met de noot dat ik nooit met de SLK langsgeweest ben. Wat verder doorlezen op internet brengt me voor nu op het plan om - mocht er wel een normale laadstroom zijn - eerst eens een goede acculader te scoren alvorens, een rondje te reconditionen en dan pas evt aan een nieuwe accu te gaan denken.mr. Michel schreef:Het verschilt sterk per vestiging. De Kwikfit in Zwijndrecht is/was een prima garage waar ik goede ervaringen heb en waar ze auto's zichtbaar met respect behandeldenplorie schreef: Ja, daar even ver uit de buurt blijven. Even generaliserend gesproken (gebaseerd op meerdere persoonlijke ervaringen) zijn dat geen tenten om een gedegen diagnose te verwachten, alleen om snel en goedkoop niet te duur aan nieuwe olie/banden/uitlaten te komen.
Wordt het toch nog een soort stekkerauto
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Ga als je een goede acculader zoekt ga dan voor een CTEK, ik heb de 5 Ah versie en die bevalt uitstekend
Mijn ervaring met accu's leert overigens dat je met een goede diep ontlading veelal aan een verse accu toe bent. Maar wie weet valt hij nog te reanimeren
Mijn ervaring met accu's leert overigens dat je met een goede diep ontlading veelal aan een verse accu toe bent. Maar wie weet valt hij nog te reanimeren
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- ElGriffo
- Berichten: 8346
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Ik denk dat er ook zo maar een lekstroom in de auto kan zitten . Dan kun je accu’s blijven vernieuwen .. die gaan vanzelf stuk.
Ik zou zeker altijd de laad - en lekstroom meten.
Zorg er wel voor dat de auto in rust is voordat je de lekstroom gaat meten
Ik zou zeker altijd de laad - en lekstroom meten.
Zorg er wel voor dat de auto in rust is voordat je de lekstroom gaat meten
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Zoals ElGriffo zegt. Check op lekstromen. Fatsoenlijke accu van deze leeftijd moet gemakkelijk langere tijd kunnen blijven staan. Als er tot 7 Volt ontladen is, gaat dit hem niet meer worden, kun je hem beter meteen vervangen. Reconditioning geeft meestal maar halfbakken resultaten.
- Cornelis
- Berichten: 11185
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Die in Hilversum ook, zocht zelfs 4 banden met gelijke Dot code voor m’n breedset bij elkaarmr. Michel schreef:Het verschilt sterk per vestiging. De Kwikfit in Zwijndrecht is/was een prima garage waar ik goede ervaringen heb en waar ze auto's zichtbaar met respect behandeldenplorie schreef:Ja, daar even ver uit de buurt blijven. Even generaliserend gesproken (gebaseerd op meerdere persoonlijke ervaringen) zijn dat geen tenten om een gedegen diagnose te verwachten, alleen om snel en goedkoop niet te duur aan nieuwe olie/banden/uitlaten te komen.slakkie schreef:langs de lokale kwikfit te rijden om te kijken wat zij eraan kunnen meten.
...
Iemand nog betere ideeën?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- plorie
- Berichten: 20841
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik dacht dat jij je onderhoud ergens anders deedCornelis schreef:Die in Hilversum ook, zocht zelfs 4 banden met gelijke Dot code voor m’n breedset bij elkaar
Logboek S500.
- Cornelis
- Berichten: 11185
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Onderhoud wel, banden bij de bandenboer en uitlijnen ook
maakt me qua km’s niet uit waar ik het beste kan krijgen en ieder z’n vak toch
(tank m’n diesel toch ook niet bij de garage )
maakt me qua km’s niet uit waar ik het beste kan krijgen en ieder z’n vak toch
(tank m’n diesel toch ook niet bij de garage )
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Ter info
normaal heb je gewoon 2 jaar garantie op je accu. vuistregel bij ontladen accu's; als de accu langzaam is ontladen, deze ook weer langzaam opladen, als de accu snel is ontladen (dmv lang starten) deze ook snel weer opladen.
Ervaring; accu in mijn w203 met 650 K op de teller had in de vakantie leeg gestaan, accu bijna 2 jr oud en met voltmeter nada noppes niks te meten, de acculader sloeg niet eens uit bij het aansluiten van de klemmen, dus beestje dood zou je zeggen. Niet dus, ik heb de lader heel het weekend aan de accu laten staan en s'maandags gaf deze 0.5 A aan. ik meet en test de accu en wonderwel staat deze nu nog steeds in de wagen en werkt (nog steeds) perfect.
helaas wil een mercedes NIET starten indien de batterijspanning naar de 10.5 Volt gaat op 11 volt krijg je een melding (of eerder) maar als je probeert te starten zal waarschijnlijk eenmalig het relais inkomen en daarna niks meer. opladen tot 12-13.5 volt en je bent weer vertrokken. daarna even obd laten uitlezen en resetten. alleen een startkabel plaatsen heeft bij een te diep ontladen accu ook geen zin, hij zal dan niet starten ook al branden alle lichtjes op het dashboard.
normaal heb je gewoon 2 jaar garantie op je accu. vuistregel bij ontladen accu's; als de accu langzaam is ontladen, deze ook weer langzaam opladen, als de accu snel is ontladen (dmv lang starten) deze ook snel weer opladen.
Ervaring; accu in mijn w203 met 650 K op de teller had in de vakantie leeg gestaan, accu bijna 2 jr oud en met voltmeter nada noppes niks te meten, de acculader sloeg niet eens uit bij het aansluiten van de klemmen, dus beestje dood zou je zeggen. Niet dus, ik heb de lader heel het weekend aan de accu laten staan en s'maandags gaf deze 0.5 A aan. ik meet en test de accu en wonderwel staat deze nu nog steeds in de wagen en werkt (nog steeds) perfect.
helaas wil een mercedes NIET starten indien de batterijspanning naar de 10.5 Volt gaat op 11 volt krijg je een melding (of eerder) maar als je probeert te starten zal waarschijnlijk eenmalig het relais inkomen en daarna niks meer. opladen tot 12-13.5 volt en je bent weer vertrokken. daarna even obd laten uitlezen en resetten. alleen een startkabel plaatsen heeft bij een te diep ontladen accu ook geen zin, hij zal dan niet starten ook al branden alle lichtjes op het dashboard.