W211 noodloop vermogensverlies inhouden motor

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Forumregels
Let bij technische vragen op de regels: #2 Vragen en #3 Antwoorden
Gebruikersavatar
merak
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

W211 noodloop vermogensverlies inhouden motor

Berichtdoor merak » 14 sep 2018 12:47

Beste Leden,

DE AUTO:
W211 eind 2004, E280 CDI R6 met DPF, 5 traps Automaat.

DE PROBLEMEN:

Probleem 1.
SOMS, doet de auto stationair 805 toeren draaien i.p.v. 680 toeren. Ongeacht airco aan/uit, in N, R, P, D. Motor koud/warm maakt allemaal niks uit.
Ik vermoed zelf een vieze EGR? Motorolie, luchtfilter, olie filter, bak filter, brandstof filter zijn allemaal paar weken geleden vervangen.

Probleem 2.
Bij snelheden boven de 80 km/u doet de auto bonkend inhouden zodra ik het gaspedaal vol intrap. Hij doet mooi terugschakelen gaat dan lekker vermogen leveren en de auto met mooie snelheid vooruit duwen maar doet dat helaas wel met 2-3 keer inhouden over het gehele toerental. Dit probleem is er altijd, ongeacht met/zonder noodloop/motorstoringslampje.
DPF is geforceerd gegenereerd, en is volgens sensor schoon en zonder problemen.
Heb ook een schoonmaakmiddel in de tank gegooid in combinatie met Diesel V Power van Shell en heb er een lang stuk meer gereden op snelweg.

DIAGNOSE:

Sinds aanschaf van de auto doet motorlampje branden, en dan gaat de auto natuurlijk in dit geval in noodloop van tijd tot tijd (eens in de week/2 weken).

Uitgelezen middels STAR en de volgende foutcodes komen eruit:
2641-008 " Check component B60 (Exhaust back pressure sensor). Plausibilty "
2632-008 " Check system 'Charge pressure control'. Charge pressure too high. "

Bij aanschaf van auto had ik met de verkoper afgesproken dat het onderdeel B60 (uitlaattegendruk sensor) vervangen zou worden. Heb er verder ook niet op gecheckt of het wel echt is vervangen.

MIJN IDEE:

Ik heb vele dingen gelezen over acuatator (?) van de Turbo die kapot zou zijn of olie in de Turbo die dit probleem doet veroorzaken.
Ik denk ook dat het iets richting de Turbo is omdat hij soms aanvoelt alsof hij wat vermogen mist en alsof hij aarzelt wanneer vermogen te geven en wanneer niet.

Ik hoor graag jullie bevindingen hierover...
Der. Die. DAS.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 22736
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

Re: W211 noodloop vermogensverlies inhouden motor

Berichtdoor Jeroen » 14 sep 2018 13:24

Laatst iets soortgelijks gelezen op AMT. Daar bleek uiteindelijk dat er een scheurtje in een membraan zat van de vacuumbediening voor de Variabele Turbo Geometrie.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
-----------------------------------------------------------------------------------------
MercedesForum.nl/be: Als Gottlieb en Karl een eeuw later waren geboren, hadden ze het zelf opgericht....
ErikH schreef:Zijn we nou op die leeftijd gekomen dat we de grootte van elkaars remschijven vergelijken? ;)

Gebruikersavatar
merak
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

Re: W211 noodloop vermogensverlies inhouden motor

Berichtdoor merak » 14 sep 2018 15:23

Jeroen schreef:Laatst iets soortgelijks gelezen op AMT. Daar bleek uiteindelijk dat er een scheurtje in een membraan zat van de vacuumbediening voor de Variabele Turbo Geometrie.

gr J


Membraan vervangen en het was opgelost?

UPDATE Probleem 1:

Heb EGR klep getest, volledig functioneel en geen fouten. Losgehaald en schoongemaakt... Was een dikke zwarte smeurie..
Auto loopt heerlijk, veel kalmer en rustiger, maar het probleem is er nogsteeds, helemaal uit het niets bij veel gas geven blijven de toeren bij stationair hangen op 800, tot ongeveer 5 minuten lang, daarna zakt het weer rustig terug naar 680 toeren.

Misschien dat probleem 1 een verband heeft met probleem 2?
Der. Die. DAS.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 22736
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

Re: W211 noodloop vermogensverlies inhouden motor

Berichtdoor Jeroen » 14 sep 2018 18:09

Was (IIRC) het membraan in de versteller. Hij was wel goed gangbaar, maar door het scheurtje reageerde de verstelling te langzaam op het veranderende vacuum. Opgelost met nieuwe versteller.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
-----------------------------------------------------------------------------------------
MercedesForum.nl/be: Als Gottlieb en Karl een eeuw later waren geboren, hadden ze het zelf opgericht....
ErikH schreef:Zijn we nou op die leeftijd gekomen dat we de grootte van elkaars remschijven vergelijken? ;)

Gebruikersavatar
merak
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 okt 2017 23:05
Mercedes-Benz: E280 CDI 2004
Specialisatie: ICT

Re: W211 noodloop vermogensverlies inhouden motor

Berichtdoor merak » 16 sep 2018 12:57

Ik denk dat het geen lek (lucht) ergens is. Anders zou het probleem altijd voor moeten doen toch?
Eerste tweede versnelling doet hij het perfect. Pas na de +- 80 km/u doet hij inhouden.

By the way, dat probleem met stationair, zou dat met knokkenassensor te maken kunnen hebben?
Der. Die. DAS.