Onlangs heb ik een W210 240 benzine opgehaald, bouwjaar 1998.
Avantgarde uitvoering, redelijk nette auto met 174.000 km van eerste eigenaar.
De auto rijdt al een paar jaar niet meer, maar de eigenaar liet de motor wel ieder jaar eens goed warmdraaien.
De laatste keer ongeveer één tot anderhalf jaar geleden heeft hij de motor laten draaien tot de benzine blijkbaar op was.
De accu was uiteraard dood, en de benzinepomp stond vast.
Dat is opgelost, verse benzine erin, de pomp heb ik losgetikt en de auto draait nu mooi stationair, maar reageert niet op het gaspedaal.
Op het display staat de vermelding “Schlupf” en het ASR/BAS lampje brandt.
Als ik onder de motorkap handmatig gas geef, ook geen reactie.
Blijft stationair draaien.
Wat is de volgende stap om de motor te laten reageren op het gaspedaal?
Ik heb al iets gelezen over de gaspedaalsensor.
Kan je dat ding uitmeten en welke waardes zou ik moeten vinden?
W210 240 benzine draait enkel stationair
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
- Mercedes-Benz: S205 C300
- Locatie: DE, Bayern
- Contacteer:
Ik meen dat die sensor zo ongeveer uit 2 tegengestelde potmeters bestaat, gevoed en uitgelezen door het Motorsteuergerät.
Dus de ene high-low en andere low-high.
Ik heb alleen geen idee wat de juiste waarden zouden moeten zijn.
Dus de ene high-low en andere low-high.
Ik heb alleen geen idee wat de juiste waarden zouden moeten zijn.
- Msmax
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
- Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
- Locatie: Zoetermeer
Meest vlotte is aan de diagnose hangen en actuele waarden bekijken als er verder geen fout codes in staan.
Anders is het gissen en missen... met een beetje geluk mischien een keer raak...
Groeten, Msmax
Anders is het gissen en missen... met een beetje geluk mischien een keer raak...
Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
- ElGriffo
- Berichten: 8350
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Houten is iets te ver maar je bent welkom
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Msmax
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
- Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
- Locatie: Zoetermeer
Hoi ElGriffo,
Volgens wat ik lees komt de auto geen meter vooruit.. dus zelfs de hoek haalt ie niet..
Iemand in de buurt die zo goed wil zijn om langs te rijden mischien een oplossing....
Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
- ElGriffo
- Berichten: 8350
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Maar Frank heeft een oprijwagen
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Msmax
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
- Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
- Locatie: Zoetermeer
Ohw.. maar dan gaat het zeker wel lukken...
Is van 1998 dus ronde stekker bij de motor.
Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5665
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Uitlezen is het mooiste, dan weet je meteen waar je moet zoeken. Mijn (ietwat onderbouwde) gok is dat de ASR/BAS-module in de war is en aan de motorstuurunit de opdracht geeft dat er geen gas mag worden gegeven. Ook omdat je 'Schlupf' ziet, een melding van de ASR-module dat er wielslip zou zijn (wat hopelijk niet zo is als je stilstaat).
Wat je zou kunnen proberen is of het verschil maakt als je de ASR/BAS (zo te zien heb je geen ESP) uitzet met de schakelaar boven die van het raampje links voor.
Als je de gaspedaalsensor wilt meten kun je de waardes en pins van de schema's hieronder gebruiken. Maar de gaspedaalsensor is dubbel uitgevoerd dus die zal er niet snel helemaal mee stoppen. Als de ASR de opdracht geeft 'geen gas', dan maakt het niet uit hoe het pedaal staat.
Test voor de zekerheid ook de remlichtschakelaar. Die heeft ook invloed op de werking van de ASR.
Succes! En we horen graag hoe het verder gaat.
Wat je zou kunnen proberen is of het verschil maakt als je de ASR/BAS (zo te zien heb je geen ESP) uitzet met de schakelaar boven die van het raampje links voor.
Als je de gaspedaalsensor wilt meten kun je de waardes en pins van de schema's hieronder gebruiken. Maar de gaspedaalsensor is dubbel uitgevoerd dus die zal er niet snel helemaal mee stoppen. Als de ASR de opdracht geeft 'geen gas', dan maakt het niet uit hoe het pedaal staat.
Test voor de zekerheid ook de remlichtschakelaar. Die heeft ook invloed op de werking van de ASR.
Succes! En we horen graag hoe het verder gaat.
- Bijlagen
-
- Gaspedaalsensor versie vanaf 1 juni 1998, als je een oudere hebt is het ongeveer hetzelfde.
- B37.png (10.45 KiB) 418 keer bekeken
-
- Aansluiting gaspedaalsensor op motorstuurunit
- B37-a.png (19.52 KiB) 418 keer bekeken
-
- Meetwaarden (pinnen van motorstuurunit). WOT is wide open throttle en CTP is closed throttle position
- B37-diagnostic.png (18.41 KiB) 418 keer bekeken
-
- Remlichtschakelaar (dubbel uitgevoerd)
- S9-1.png (5.09 KiB) 418 keer bekeken
-
- Aansluiting op ASR-unit
- S9-1-a.png (2.95 KiB) 418 keer bekeken
-
- Meetwaarden remlichtschakelaar (1.4 en 1.11)
- S9-1-diagnostic.png (22.76 KiB) 418 keer bekeken
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- motorhan
- Donateur
- Berichten: 2291
- Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
- Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
- Locatie: Cranendonck
Kan het niet gewoon de carburateur zijn die verstopt zit door de verouderde benzine heb ik vroeger bij motoren ook gehad BMW en Harley Oude benzine uit de de carburateur en verse er in en dan starten en alles werkte weer.
tegenwoordig doe ik altijd forte bij de benzine als ie lang stil staat en geen problemen meer. en ik tank altijd 98 scheelt misschien ook wat.
hopelijk is het snel voor je opgelost.
tegenwoordig doe ik altijd forte bij de benzine als ie lang stil staat en geen problemen meer. en ik tank altijd 98 scheelt misschien ook wat.
hopelijk is het snel voor je opgelost.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
- ElGriffo
- Berichten: 8350
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Mooie uitleg Godfried
Hier moet Frank verder mee komen
Hier moet Frank verder mee komen
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Frank 117
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
- Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
- Locatie: Knokke
Eerst en vooral: dank aan allen voor de reacties!
Ik ga er binnenkort mee verder.
Een '98 auto is voor mij al redelijk modern, ben meer van de oudere auto's.
Maar ik vind het leuk en leerzaam om iets bij te leren van "modernere" technieken.
Volgens de papieren is de auto eerst in gebruik genomen op 08/09/1998, maar zal in werkelijkheid wel wat ouder zijn.
Wordt in ieder geval vervolgd!
Ik ga er binnenkort mee verder.
Een '98 auto is voor mij al redelijk modern, ben meer van de oudere auto's.
Maar ik vind het leuk en leerzaam om iets bij te leren van "modernere" technieken.
Volgens de papieren is de auto eerst in gebruik genomen op 08/09/1998, maar zal in werkelijkheid wel wat ouder zijn.
Wordt in ieder geval vervolgd!
- Frank 117
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
- Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
- Locatie: Knokke
Gisteren heb ik eens nagekeken of de remlichten werken, die zijn OK.
Dan een paar keer de accu aan- en afgekoppeld, gestart, motor weer uit, en tussendoor een paar keer de schakelaar "ASR uit" verzet.
Aanvankelijk geen verschil, maar na een paar keer opnieuw proberen ging het ASR/BAS lampje uit, "Schlumpf" vermelding weg en het gaspedaal werkte weer!
Hier op de oprit rijdt de auto in ieder geval weer.
Vandaag nog eens geprobeerd, maar helaas weer hetzelfde probleem: enkel stationair, ASR/BAS lampje weer aan, "Schlumpf" dus alles weer als voorheen.
Weer accu af- een aangekoppeld, gestart, motor weer uit enzovoort, maar deze keer helaas geen verbetering...
Dan een paar keer de accu aan- en afgekoppeld, gestart, motor weer uit, en tussendoor een paar keer de schakelaar "ASR uit" verzet.
Aanvankelijk geen verschil, maar na een paar keer opnieuw proberen ging het ASR/BAS lampje uit, "Schlumpf" vermelding weg en het gaspedaal werkte weer!
Hier op de oprit rijdt de auto in ieder geval weer.
Vandaag nog eens geprobeerd, maar helaas weer hetzelfde probleem: enkel stationair, ASR/BAS lampje weer aan, "Schlumpf" dus alles weer als voorheen.
Weer accu af- een aangekoppeld, gestart, motor weer uit enzovoort, maar deze keer helaas geen verbetering...