Een week of twee geleden kreeg mijn W211 E350 uit 2006 af en toe last van een schok tijdens het rijden en ging het motorstoringslampje aan. Er bleek code P0335 opgeslagen, "Crankshaft Position Sensor A Circuit", dus een nieuwe krukassensor besteld en die vervangen. Toen ik de stekker van de sensor loskoppelde, hoorde ik helaas het "plink-plink-plink" van een stukje plastic dat door de motorruimte stuitert, en inderdaad bleek een stuk van het clipje van de stekker afgebroken
Nu blijft de stekker op zich wel vrij stevig zitten als ik hem er zo insteek, maar op zo'n plek met veel trillingen en temperatuurswisselingen vind ik het toch eng om puur op wrijving te vertrouwen voor een kritiek onderdeel. Is die stekker te vervangen? Het gaat om type 203 545 30 28, met een kapje genaamd 000 545 25 84. Probleem is ook dat de stekker op een lastige plek achter de motor zit en er bijzonder weinig ruimte is om te werken. Een tiewrap erom doen lukt ook niet, want die kan ik niet om de sensor heen lussen... Wat is nu wijsheid?
W211 stekker van krukassensor, clipje gebroken
-
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Beetje textieltape er rond
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Stekker vervangen kan. De McGyver versie is om aan beide zijdes een ty-wrap er omheen te doen, en dan in lengterichting aan 1 of 2 zijdes weer een tywrap door de tywraps te doen.
Logboek S500.
- Mooster
- Berichten: 1252
- Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
- Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Amersfoort
Beetje McGyveren brengt je een heel eind!
Alles went
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 mei 2023 19:39
- Mercedes-Benz: W211 E350
De connector vervangen zou het mooist zijn, maar er is zo weinig ruimte om te werken dat ik dat eigenlijk wil vermijden. Maar iets McGyveren met een combinatie van tie wraps is een goed idee! Ik ben even aan het experimenteren geslagen met een reserveconnector:
Er blijkt genoeg ruimte aan de zijkant van de connector om een tie wrapje ertussen te steken, en zo door een tweede die om de sensor heen zit. Op tafel is dit makkelijk te doen, in de motorruimte is het wat lastiger... Maar het is gelukt
Een heel gepriegel, want je moet dit vrijwel helemaal op de tast doen. Ik wou hem eigenlijk aan beide kanten vastzetten, maar aan één kant (de bovenkant op de foto) zit hij zo strak tegen het motorblok aan dat het daar niet gaat. Maar ook met ééntje zit de connector vast genoeg dat hij er niet uit kan, hoewel er nog een klein beetje speling is. Ik hou de komende tijd in de gaten of het allemaal goed blijft zitten, maar voorlopig rijdt de auto weer
Er blijkt genoeg ruimte aan de zijkant van de connector om een tie wrapje ertussen te steken, en zo door een tweede die om de sensor heen zit. Op tafel is dit makkelijk te doen, in de motorruimte is het wat lastiger... Maar het is gelukt
Een heel gepriegel, want je moet dit vrijwel helemaal op de tast doen. Ik wou hem eigenlijk aan beide kanten vastzetten, maar aan één kant (de bovenkant op de foto) zit hij zo strak tegen het motorblok aan dat het daar niet gaat. Maar ook met ééntje zit de connector vast genoeg dat hij er niet uit kan, hoewel er nog een klein beetje speling is. Ik hou de komende tijd in de gaten of het allemaal goed blijft zitten, maar voorlopig rijdt de auto weer
- HighWayStar
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 20 apr 2023 18:58
- Mercedes-Benz: S211 E350 Avantgarde
- Specialisatie: Rakettechnologie
Ik zou hem op den duur gewoon vervangen (staat bij mij ook 2do list, alle vier ) Je kan ze(stekker+kapje) gewoon bij de dealer bestellen met de nummers die je hebt genoemd. Ze kosten maar een paar euro per stuk.
NB. daar zitten geen pinnetjes in, dus die moet je uit de oude verwijderen en in de nieuwe schuiven (kabel blijft dus intact)
NB. daar zitten geen pinnetjes in, dus die moet je uit de oude verwijderen en in de nieuwe schuiven (kabel blijft dus intact)
Few are those who see with their own eyes and feel with their own hearts. - Albert Einstein
- HighWayStar
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 20 apr 2023 18:58
- Mercedes-Benz: S211 E350 Avantgarde
- Specialisatie: Rakettechnologie
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
3m strip calk is ook handig hiervoor. Is een blijvend elastische "kit" die vaak in deuren/deurpanelen genrukt wordt. Heel klein bolletje van dat spul in de stekker en hij blijft perfect zitten en kan ook weer gewoon los zonder schade.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 mei 2023 19:39
- Mercedes-Benz: W211 E350
Mee eens, ik zou de stekker het liefst gewoon vervangen, en ik heb ook al een paar reservestekkers in huis. Probleem is alleen dat je er totaal niet bij kunt: de kabel is vrij kort en zit ergens midden achter het motorblok vast, zodat je alles moet doen in die paar cm ruimte tussen de motor en het dashboard. Dus als een tie wrap een betrouwbare oplossing blijkt, laat ik het voorlopig daarbij. Of is er misschien een manier om de kabel gedeeltelijk los te halen zodat je meer speelruimte hebt?