W205 koelvloeistof temperatuur

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
F30
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 apr 2023 11:51
Mercedes-Benz: W205

01 apr 2023 12:05

Na mijn intro berichtje gelijk maar de reden dat ik lid ben geworden uitleggen. Sinds begin dit jaar na een service beurt BH zie ik dat de temperatuur aan het schommelen is. Voorheen bleven de laatste 3 witte ledjes uit. Nu zijn dat er soms de laatste 4 a 5, alvorens de laatste 3 weer uit zijn.

Uitgevoerde werkzaamheden:
Koelvloeistof vervangen
Motor thermostaat vervangen
Koelsysteem ontlucht

Via de ODB aansluiting zie ik dat de koelvloeistof temperatuur schommelt tussen de 75 en 105 graden. Rij ik stabiel 100km/u zit ik op 95 a 99. Bij 130km/u tussen de 80 en 105. En alles onder de 70 a 80km/u zie ik schommelingen tussen de 75 en 90.

Naar mijn idee moet hij op 90 graden blijven.
Bijlagen
20230401_105427.jpg
20230401_105427.jpg (125.83 KiB) 583 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dies
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 apr 2016 12:31
Locatie: Amsterdam

01 apr 2023 19:14

Ik vermoed dat ze hem niet goed ontlucht hebben.
F30
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 apr 2023 11:51
Mercedes-Benz: W205

01 apr 2023 19:24

Is dat op een of andere manier zelf te controleren/doen?
Gebruikersavatar
Dies
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 apr 2016 12:31
Locatie: Amsterdam

01 apr 2023 21:50

Je kan hem even met de neus omhoog zetten, bijvoorbeeld met de twee voorwielen op de stoep of iets dergelijks.
Vervolgens stationair laten lopen met de dop van de radiateur of het expansie vat er af.
Dan de boel op peil brengen met de geschikte koelvloeistof, ook de verwarming vol open zetten!
Zolang je nog bellen ziet in de radiateur of het vat dan zit er nog lucht in.
Stop niet te snel, je bent er zomaar een klein uurtje mee bezig.

Succes
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

01 apr 2023 22:19

Is dit er niet een waarmee dat normaal gesproken met onderdruk het systeem ingetrokken wordt?
Logboek S500.
F30
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 apr 2023 11:51
Mercedes-Benz: W205

02 apr 2023 16:08

Dies schreef: 01 apr 2023 21:50 Je kan hem even met de neus omhoog zetten, bijvoorbeeld met de twee voorwielen op de stoep of iets dergelijks.
Vervolgens stationair laten lopen met de dop van de radiateur of het expansie vat er af.
Dan de boel op peil brengen met de geschikte koelvloeistof, ook de verwarming vol open zetten!
Zolang je nog bellen ziet in de radiateur of het vat dan zit er nog lucht in.
Stop niet te snel, je bent er zomaar een klein uurtje mee bezig.
Succes
Dank je wel!
plorie schreef: 01 apr 2023 22:19 Is dit er niet een waarmee dat normaal gesproken met onderdruk het systeem ingetrokken wordt?

Bedoel je zoals in deze video?
https://youtu.be/bekrClg9w1o

Ik mag toch hopen dat een Gomes dit wel weet en ook daadwerkelijk zo doet...
F30
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 apr 2023 11:51
Mercedes-Benz: W205

15 mei 2023 15:05

Er zat olie in de carter ontluchting. Dat lekte via de kabelboom zo de ECU in. Vandaar dat de temp niet goed geregeld kon worden. ontluchtventiel vervangen, probleem opgelost.
EricBenz
Donateur
Berichten: 973
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

16 mei 2023 14:33

Of met warme motor ff een minuut in een lage versnelling en hoog toeren rijden. Dan is de koelvloeistofstroom hoog en de kans groot dat luchtbellen worden afgevoerd naar het expansievat.
Plaats reactie