bij uitlezen van de s205 c-200 2016 komt foutcode P06DA00 ( aansturing van ventiel oliepomp in verbrandingsmotor heeft een elektrische storing of onderbreking) naar voren.
verder geen lampjes etc.
wat te doen? negeren? of beter de bekende kabel in het carter vervangen?
“gewoon voor de weet” waarom zit er een regelventiel op de oliepomp? en is deze N/O of N/C?
C-200 s205 foutcode P06DA00
- deJongTimer
- Donateur
- Berichten: 1622
- Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
- Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
- Locatie: Kop Noord-Holland
Wat doet de oliepompsolenoïde?
De oliedrukregelingsolenoïde is een solenoïde met twee poorten die wordt gebruikt om de oliedruk in de mechanische motoroliepomp te regelen en wordt geregeld door de ECU/PCM. De ECU/PCM schakelt de drukfasen van de oliepomp op basis van de bedrijfsomstandigheden van de motor, waaronder de olie- en koelvloeistoftemperatuur, het motortoerental en de belasting.
De oliedrukregelingsolenoïde is een solenoïde met twee poorten die wordt gebruikt om de oliedruk in de mechanische motoroliepomp te regelen en wordt geregeld door de ECU/PCM. De ECU/PCM schakelt de drukfasen van de oliepomp op basis van de bedrijfsomstandigheden van de motor, waaronder de olie- en koelvloeistoftemperatuur, het motortoerental en de belasting.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen.
-
- Berichten: 2217
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Dan is de volgende vraag, of eigenlijk wat TS vraagt:
Als het ding geen spanning meer krijgt, is dan de oliedruk permanent max, of permanent minimaal en komt hij te kort als je hem op z'n pin trapt?
Als het ding geen spanning meer krijgt, is dan de oliedruk permanent max, of permanent minimaal en komt hij te kort als je hem op z'n pin trapt?
- W204Avantgarde
- Berichten: 4070
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Solenoid zit op de oliepomp gemonteerd, meteen het stukje elec. Kabel wat door de olie zwemt mee vervangen.
- deJongTimer
- Donateur
- Berichten: 1622
- Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
- Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
- Locatie: Kop Noord-Holland
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen.
-
- Berichten: 2217
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Is niet gezegd dat de solenoid die MB toepast ook van die frutkwaliteit is. Of wellicht heeft deze veel te lang met vuile olie door gereden waardoor de veer-retour stroef is.
Maar goed, storing is storing en dat zal verholpen moeten worden.
Maar goed, storing is storing en dat zal verholpen moeten worden.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 25 apr 2019 19:52
allen bedankt!! ik zal de pan er toch maar even onderuit halen... en dat ding in z'n geheel vervangen
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 25 apr 2019 19:52
inmiddels is de de storing verholpen door het kabeltje van de oliepomp regelaar te vervangen.
Aangezien het Carter er toch onderuit was, tevens de solonoid klep / tegelklep vervangen.
het uiteindelijk vervangen van het kabeltje en de klep zelf was een kwestie van 2min.
het Carter eronderuit halen is toch wel een aardige klus geweest.
nu gelukkig geen oliestoring meer!
^problem solved^
Aangezien het Carter er toch onderuit was, tevens de solonoid klep / tegelklep vervangen.
het uiteindelijk vervangen van het kabeltje en de klep zelf was een kwestie van 2min.
het Carter eronderuit halen is toch wel een aardige klus geweest.
nu gelukkig geen oliestoring meer!
^problem solved^
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Top dat het probleem opgelost is, echter ben ik ook wel benieuwd naar de technische noodzaak van de solenoid en of deze idd NO of NC is?
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Hoi Marc
Ik heb deze melding ook op mijn cla 200 uit 2016.
Toevallig tegengekomen met uitlezen launch pro 3.
Ik heb hier geen melding van gehad op mijn dashboard.
Vorige maand heeft de auto ook nog een b02 gebeurt gekregen bij mercedes louwman ook die hebben hier niks over gezegd.
Moet ik me zorgen maken om deze melding?
Waar kan dit naar toe leiden als je lang hiermee rijdt
Ik heb deze melding ook op mijn cla 200 uit 2016.
Toevallig tegengekomen met uitlezen launch pro 3.
Ik heb hier geen melding van gehad op mijn dashboard.
Vorige maand heeft de auto ook nog een b02 gebeurt gekregen bij mercedes louwman ook die hebben hier niks over gezegd.
Moet ik me zorgen maken om deze melding?
Waar kan dit naar toe leiden als je lang hiermee rijdt
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 25 apr 2019 19:52
Hoi Bergenaae,
Waar het naar kan toe leiden durf ik je niet exact te zeggen. (ik heb geen glazen bol anders had ik wel een maybach)
Ik weet wel dat mijn overweging om het wel te doen repareren vooral te maken heeft, met het gevoel, dat het betrekking heeft op de smering van de motor.
Zoals op veel plaatsen word aangegeven, kan het geen kwaad, en zal de regelaar (vermoedelijk) zo staan dat er altijd smering is.
Maar voor rust, en om uit te sluiten dat het nét in mijn auto niet zo werkt... heb ik besloten om het toch aan te pakken...
Bij de lokale mercedes dealer liep de magazijn medewerker zonder na te denken naar de juiste plekken om de onderdelen te pakken... hieruit maak ik wel op dat het "wel eens" vaker voorkomt.
wellicht is het een routine ingreep...
de operatie is slechts een dagopname...
Waar het naar kan toe leiden durf ik je niet exact te zeggen. (ik heb geen glazen bol anders had ik wel een maybach)
Ik weet wel dat mijn overweging om het wel te doen repareren vooral te maken heeft, met het gevoel, dat het betrekking heeft op de smering van de motor.
Zoals op veel plaatsen word aangegeven, kan het geen kwaad, en zal de regelaar (vermoedelijk) zo staan dat er altijd smering is.
Maar voor rust, en om uit te sluiten dat het nét in mijn auto niet zo werkt... heb ik besloten om het toch aan te pakken...
Bij de lokale mercedes dealer liep de magazijn medewerker zonder na te denken naar de juiste plekken om de onderdelen te pakken... hieruit maak ik wel op dat het "wel eens" vaker voorkomt.
wellicht is het een routine ingreep...
de operatie is slechts een dagopname...