Toch nog eens een keer hier een balletje opgooien ondanks dat het al vaak over benzineverbruik is gegaan op het forum.
Mijn S204 (c-klassie 2013 -estate) verbruikt het eerste kwartier/ de eerste 10 km. belachelijk veel benzine ( 1 op 5 tot 1-7 bij toch een fluwelen gaspedaal). Volgens mij om de katalysator sneller op te warmen wordt er extra benzine ingegooid. Misschien dat het goed is voor de WLTP testprocedure van de EG, mij lijkt die benzine niet goed voor het milieu en zeker niet voor de motor. De olie spoelt namelijk door deze vele benzine van de cilinderwanden. Nu rij ik veel korte ritten en ik vind dat heel vervelend ik wil namelijk graag een auto die in goede conditie is en daar wil ik graag voor zorgen. Dat beetje extra benzine kosten is niet de belangrijkste drijfveer (misschien € 100 p.j.)
Bij een Saab van begin 2000 programmeren ze het extra benzinetraject er zo uit en laten ze hem ook zuiniger lopen in de koude startfase.
Weet iemand een adres waar ze op dit gebied ook wat kunnen met de programmering van een Mercedes. Dus niet zo maar een tuner die softwarematig mij een paar pk's meer geeft, daar gaat het in eerste instantie niet om. Het valt mij tenminste op dat de meeste op dezelfde vermogenswinst uitkomen in hun advertentie. Doet mij denken dat er software in omloop is die de heren allemaal gebruiken. Prima maar dat is niet wat ik zoek.
alweer benzineverbruik (w204 / s204 -200)
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Je auto schakelt koud later op (ik neem aan dat je een automaat hebt) en dat is idd om de kat sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen.
Punt is: je auto is niet gemaakt voor alleen die korte ritjes, ding moet echt een tijdje op bedrijfstemperatuur komen en zijn en alles minder is per definitie niet goed voor je motor... daar kun je niets aan (laten) weg programmeren...
Punt is: je auto is niet gemaakt voor alleen die korte ritjes, ding moet echt een tijdje op bedrijfstemperatuur komen en zijn en alles minder is per definitie niet goed voor je motor... daar kun je niets aan (laten) weg programmeren...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Bij de huidige buitentemperaturen staat de verbruiksindicator bij mijn auto bij koude start, gordel omdoen, direct uitdraaien uit de oprit en direct rustig wegrijden zomaar op 13,x L/100 km: dan schakelt hij de eerste meters ook niet door. Na pakweg 500 meter schakelt hij wel door, stopt de secundaire luchtpomp met loeien en begint het verbruik te zakken naarmate de motor warm wordt. Na 3 km rijden in stadsverkeer zakt het verbruik al tot onder de 10 L/100 km zodat het gemiddelde dan ook weer direct afbouwt.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Als ik de reactie lees van Bluesound ga ik twijfelen of mijn verbruik normaal is. Ik rij eerst 400 m door nieuwbouw naar een dijk (komt niet boven 2000 -2500 toeren 2e versn. automaat). Dijk op en direct schakelt motor naar 3 en het verbruik is constant meer dan 20l/100 km. Na 1 km. als ik niet boven 40-50 km. kom naar 18l. /1000 en anders bij 60-70 km. blijft hij 20l./100 km aangeven. Dan nog een 1km door de gemeente en dan 4 km. op een provinciale weg met een rotonde en als ik alles hemel rustig doe staat hij dan op 12-14 km/100 afhankelijk verkeer. Krijg ik de ruimte en rij een beetje door (geen volgas natuurlijk) dan na totaal 7 km 18l p. 100 . Dat is nog geen 1 op 6 !!!!!
Het ietwat later schakelen 2000-3000 toeren kan het niet zijn, het moet een bovenmatige injectie van brandstof zijn. Mijn vorige auto een BMW ook turbo ook 2l. en ook 200 pk was 40% zuiniger. Ja 40%.....
Dus ik denk dat MB misschien uit comfortredenen , om elke hik te vermijden, of om de eerder genoemde WLTP reden hem heel erg (te) rijk houdt. En hou er rekening mee dat je ook bij langere ritten door de koude fase heen moet het spoelen van de olie van de cilinderwanden net zo goed krijgt. Alleen kan je die slijtage op meer kilometers wegschrijven.
Is er een tuner die echt kan ingrijpen in het motormanagement. Graag contact
Het ietwat later schakelen 2000-3000 toeren kan het niet zijn, het moet een bovenmatige injectie van brandstof zijn. Mijn vorige auto een BMW ook turbo ook 2l. en ook 200 pk was 40% zuiniger. Ja 40%.....
Dus ik denk dat MB misschien uit comfortredenen , om elke hik te vermijden, of om de eerder genoemde WLTP reden hem heel erg (te) rijk houdt. En hou er rekening mee dat je ook bij langere ritten door de koude fase heen moet het spoelen van de olie van de cilinderwanden net zo goed krijgt. Alleen kan je die slijtage op meer kilometers wegschrijven.
Is er een tuner die echt kan ingrijpen in het motormanagement. Graag contact
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Dat verbruik herken ik tegenwoordig ook wanneer de C350e vanaf de start in standje Sport rijdt.
Bij hogere buitentemperatuur was het verbruik altijd beduidend lager.
Bij hogere buitentemperatuur was het verbruik altijd beduidend lager.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Heb je uberhaupt wel eens een snelweg gezien met die auto?
En zo ja, wat is dan het verbruik? (niet die aangaven van de boordcomputer maar het echte verbruik)
Het hele idee om in je motormanagement te willen ingrijpen is echt kul....
En ik denk niet eens dat het kan, maar dat terzijde... (en vergeet even 'al' die andere merken waarbij dat wel zou kunnen)
Wat voor brandstof tank je eigenlijk: echt merk, witte pomp, ?
Ik heb ooit in een ver verleden met 1 van mijn eerste auto's ook wel eens maar 200km gereden op een hele volle tank, dat waren hele beroerde (snelweg) km's want de auto liep voor geen meter, van af die dag NOOIT meer 'geen merk' benzine getankt...
Ooit wel eens de dop van je olievul opening er af gedraaid?
Witte smurry zegt genoeg als dat zichtbaar is...
Thermostaat oké? (zie je de temp oplopen, en zo ja op hoeveel graden staat hij dan bij aankomst?)
De auto's die dat wel hebben, die hebben doorgaans gebroken olieschraapveren een een blauwe walm aan de uitlaatkant (en verbruiken dus ook bovenmatig veel olie)
En zo ja, wat is dan het verbruik? (niet die aangaven van de boordcomputer maar het echte verbruik)
Het hele idee om in je motormanagement te willen ingrijpen is echt kul....
En ik denk niet eens dat het kan, maar dat terzijde... (en vergeet even 'al' die andere merken waarbij dat wel zou kunnen)
Wat voor brandstof tank je eigenlijk: echt merk, witte pomp, ?
Ik heb ooit in een ver verleden met 1 van mijn eerste auto's ook wel eens maar 200km gereden op een hele volle tank, dat waren hele beroerde (snelweg) km's want de auto liep voor geen meter, van af die dag NOOIT meer 'geen merk' benzine getankt...
Ooit wel eens de dop van je olievul opening er af gedraaid?
Witte smurry zegt genoeg als dat zichtbaar is...
Thermostaat oké? (zie je de temp oplopen, en zo ja op hoeveel graden staat hij dan bij aankomst?)
Dat is echt een broodje aap verhaal, in de verbrandingskamer zit er geen olie op de cilinderwanden, je zuigers hebben niet voor niets olieschraapveren....
De auto's die dat wel hebben, die hebben doorgaans gebroken olieschraapveren een een blauwe walm aan de uitlaatkant (en verbruiken dus ook bovenmatig veel olie)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-
- Berichten: 2220
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Dat is zo. Maar dat 'merk benzine' is wat mij betreft ook van hetzelfde kaliber discussie als olie van de gamma of een merk-olie. Er zijn zoveel variabele factoren die daar niet bij gewogen zijn.
Voor de rest volledig eens met je antwoord.
@TS:
Hoeveel km rijd u op een tank?
Voor de rest volledig eens met je antwoord.
@TS:
Hoeveel km rijd u op een tank?
Laat ik beginnen de reacties op prijs te stellen. Maar ..... er zitten best veel aannames in waar ik het niet mee eens ben of die niet waar zijn.
- ik tank Total
- Ik rijd ook veel langere afstanden (juist bijna geen middenafstand). Gemiddeld zit ik nu na de herfst en winter (3500km.) p 8.5l/100. Daar klaag ik niet over.
En voor we over apen beginnen. De benzine komt al binnen al de zuiger nog naar beneden gaat (timing overlap) en dan gaat hij de hele slag naar boven. Het moment van de verbrandingskamer is niet ter zake doende (m.a.w. alleen verbrandingskamer is broodje ...)
En wat is er tegen ingrijpen in het motormanagement. Bij tuning gebeurt niet anders.
Nogmaals ik ben op zoek naar een deskundige tuner met verstand van zaken om het absurde benzineverbruik in de koudstart aanloopfase te verminderen. . Als die weet wat hij doet heb ik daar vertrouwen in
- ik tank Total
- Ik rijd ook veel langere afstanden (juist bijna geen middenafstand). Gemiddeld zit ik nu na de herfst en winter (3500km.) p 8.5l/100. Daar klaag ik niet over.
En voor we over apen beginnen. De benzine komt al binnen al de zuiger nog naar beneden gaat (timing overlap) en dan gaat hij de hele slag naar boven. Het moment van de verbrandingskamer is niet ter zake doende (m.a.w. alleen verbrandingskamer is broodje ...)
En wat is er tegen ingrijpen in het motormanagement. Bij tuning gebeurt niet anders.
Nogmaals ik ben op zoek naar een deskundige tuner met verstand van zaken om het absurde benzineverbruik in de koudstart aanloopfase te verminderen. . Als die weet wat hij doet heb ik daar vertrouwen in
Ik haal mijn broodje aap verhaal terug. Toen ik zag wat Marco allemaal inbracht op het forum zag ik dat hij veel met de software deed. Bracht mij op idee van directe inspuiting. gegoogeld en Ja Mercedes heeft al 10 jaar direct injectie. Ik schaam me
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Je geeft zelf het antwoord al. Die twee gaan simpelweg niet samen.
De slijtage aan koude motor is oneindig veel groter dan een bedrijfswarme omdat alles minder goed in elkaar past en de brandstof condenseert op de koude vlakken. Beter rijd je geen korte stukken (fiets!) of koop je een elektrische auto. Je hebt het over een eerste 10 km/kwartier, een vrij normale afstand om warm te rijden. Dat opwarmen van zoveel kilo metaal, olie en koelwater gaat met een iets armer mengsel echt niet veel korter worden. So much voor de goede conditie van de wagen. Een oudere wagen met weinig kilometers is sowieso iets om bij weg te blijven (vind ik) want korte ritjes dus overmatige slijtage...
Heb je een blokverwarming overwogen? Kost ook energie (stroom) en gedoe (stekkers, schakelklok) maar dan is je motor direct op temperatuur. Lijkt me een stuk meer winst bieden dan gerommel aan de mapping.
Maar probeer het vooral uit en deel je ervaringen. Je aanname over brandstof die in de smeerolie komt kun je verifiëren door een olieanalyse. Heb je dat ooit al gedaan? Heeft jouw motor trouwens secundaire luchtinjectie? Dat scheelt de eerste minuut ook wel wat (maar ook de wereld niet).
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Als je tevreden bent over het verbruik algemeen, waarom is het verbruik na koudstart dan (wel) een probleem?
Ik denk dat 8.5l op de 100 km (erg) netjes is. Heb met mijn S204 in 6 jaar tijd ca 100.000 km gereden, waarbij het (handmatig bijgehouden/berekende verbruik) vrijwel zeker hoger lag. Meestal 1:10 a max 1:10,5 op een tankbeurt.
Ik denk dat 8.5l op de 100 km (erg) netjes is. Heb met mijn S204 in 6 jaar tijd ca 100.000 km gereden, waarbij het (handmatig bijgehouden/berekende verbruik) vrijwel zeker hoger lag. Meestal 1:10 a max 1:10,5 op een tankbeurt.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Volgens mij wordt in de WLTP cyclus altijd met warme motor gereden. Koude motor kost gewoon extra brandstof... punt. Zou je (door tuning) het mengsel armer maken, dan open je een heel nieuw blik met wormen. Van slecht lopen tot motorschade door pingelen. Echt... er wordt door constructeurs best nagedacht hoor.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Beste mensen, blij met jullie antwoorden. Ik weet niet of ik secundaire luchtinjectie heb. Weet eigenlijk niet wat het is. Heb een 2013 -C200 met een R4 M271 DE18 EVO motor.
Is de voorverwarming een MB accessoires of is dat aftermarket te koop ?
En tot slot toch de maar nu meer algemene vraag: is er een Mercedes specialist met vermogensbank die 'sleutelt' aan het het motormanagent ? Een met een goede reputatie?
En nogmaals bedankt voor jullie advies
Is de voorverwarming een MB accessoires of is dat aftermarket te koop ?
En tot slot toch de maar nu meer algemene vraag: is er een Mercedes specialist met vermogensbank die 'sleutelt' aan het het motormanagent ? Een met een goede reputatie?
En nogmaals bedankt voor jullie advies