W202 sterkere dynamo

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
high5compliments
Berichten: 604
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:28
Mercedes-Benz: R170 SLK230 -ex E50 AMG-170 SLK 200 comp - ex W140 S500 - ex W208 CLK cabrio hardtop - ex W140 S500 coupe - ex W210 E50 AMG - ex W140 S320 - ex w124 300ce 24v - ex W126 420sec - ex w201 190E 2.3 16v
Contacteer:

23 jan 2023 14:41

Beste mensen,

Kan iemand me vertellen of de dynamo gewoon vervangen kan worden door een sterkere dynamo?
Heb sinds een paar weken een W202 C180 uit 1995 gekocht waarvan ik dacht dat de accu slecht was,maar nu blijkt mn andere accu ook leeg te staan dus in de paar dagen dat ik ermee heb rondgereden,is de accu niet opgeladen.
Heb nog een 115 amp dynamo liggen wat ik wil monteren maar zag op google staan dat je dan teveel stroom kan opwekken wat de kabels kan laten smelten.
Klopt dit of wekt de dynamo enkelt de stroom op die je zelf gebruikt ondanks dat het een sterkere dynamo is?
Je rijdt een audi als je iemand wilt zijn...
Maar je rijdt een Mercedes-Benz als je al iemand bent 8-)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20014
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W169 A200 Elegance (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430, W168 A160)
Locatie: Papendrecht

23 jan 2023 14:47

Wat is de spanning bij draaiende motor?
Heb je lekstromen al uitgesloten?
Logboek S500L en A200.
high5compliments
Berichten: 604
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:28
Mercedes-Benz: R170 SLK230 -ex E50 AMG-170 SLK 200 comp - ex W140 S500 - ex W208 CLK cabrio hardtop - ex W140 S500 coupe - ex W210 E50 AMG - ex W140 S320 - ex w124 300ce 24v - ex W126 420sec - ex w201 190E 2.3 16v
Contacteer:

23 jan 2023 14:57

plorie schreef: 23 jan 2023 14:47 Wat is de spanning bij draaiende motor?
Heb je lekstromen al uitgesloten?
Hallo Plorie,
Dat zou ik niet weten,is verder helemaal nog niet naar gekeken.
Om eerlijk te zijn weet ik ook niet wat de spanning bij draaiende motor is.
Ik zal het wel bij de garage navragen als ik er morgen naartoe ga.
Maar mocht er geen lekstroom zijn,kan er gewoon een andere sterkere dynamo geplaatst worden indien de dynamo die er nu opzit gewoon niet werkt?
En is de W202 uitleesbaar zodat mocht er een lekstroom zijn dat het door het uitlezen direct gevonden kan worden of zijn er andere methodes om een lekstroom te kunnen vinden?
Je rijdt een audi als je iemand wilt zijn...
Maar je rijdt een Mercedes-Benz als je al iemand bent 8-)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20014
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W169 A200 Elegance (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430, W168 A160)
Locatie: Papendrecht

23 jan 2023 15:00

Lekstromen zijn zelden uit te lezen.
Begin eens bij de basis ipv andere spullen te monteren.
Logboek S500L en A200.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25392
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

23 jan 2023 15:03

Ik denk dat lekstroom lastig te ontdekken is via uitlezen (OBD2). Ik denk dat een W202 OBD1 heeft wat het allemaal nog veel moeilijker maakt. Even multimeteren op de accupolen (draaiend/niet draaiend) en kijken hoeveel Volt er op staat geeft vrij snel wat meer inzicht. Bij lekstroom zul je moeten gaan kijken hoeveel miliAmpere er daadwerkelijk blijft lopen en wat er verandert na het trekken van alle zekeringen (eerst foto maken) en daarna 1 voor 1 terugsteken.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 414
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

23 jan 2023 15:05

Hoi hoi,

Is die "andere" accu nieuw of een gebruikte?
Beste is om de capaciteit van de accu's te meten gevolgd door de laadspanning van de auto.

Dan weet je zeker dat er niets mis is met je accu of laadsysteem nu.

Een W202 is wel uitleesbaar maar ik denk niet dat dat direct zal helpen als er een lekstroom is, behalve als een module helemaal kapot is natuurlijk. Meestal is het troubleshooten met een stroommeter ertussen.

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
high5compliments
Berichten: 604
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:28
Mercedes-Benz: R170 SLK230 -ex E50 AMG-170 SLK 200 comp - ex W140 S500 - ex W208 CLK cabrio hardtop - ex W140 S500 coupe - ex W210 E50 AMG - ex W140 S320 - ex w124 300ce 24v - ex W126 420sec - ex w201 190E 2.3 16v
Contacteer:

23 jan 2023 15:18

plorie schreef: 23 jan 2023 15:00 Lekstromen zijn zelden uit te lezen.
Begin eens bij de basis ipv andere spullen te monteren.
Ik zal het vragen aan de garage of hij het kan opmeten en direct kan vertellen of dat de dynamo niet naar behoren werkt.
Je rijdt een audi als je iemand wilt zijn...
Maar je rijdt een Mercedes-Benz als je al iemand bent 8-)
high5compliments
Berichten: 604
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:28
Mercedes-Benz: R170 SLK230 -ex E50 AMG-170 SLK 200 comp - ex W140 S500 - ex W208 CLK cabrio hardtop - ex W140 S500 coupe - ex W210 E50 AMG - ex W140 S320 - ex w124 300ce 24v - ex W126 420sec - ex w201 190E 2.3 16v
Contacteer:

23 jan 2023 15:22

Jeroen schreef: 23 jan 2023 15:03 Ik denk dat lekstroom lastig te ontdekken is via uitlezen (OBD2). Ik denk dat een W202 OBD1 heeft wat het allemaal nog veel moeilijker maakt. Even multimeteren op de accupolen (draaiend/niet draaiend) en kijken hoeveel Volt er op staat geeft vrij snel wat meer inzicht. Bij lekstroom zul je moeten gaan kijken hoeveel miliAmpere er daadwerkelijk blijft lopen en wat er verandert na het trekken van alle zekeringen (eerst foto maken) en daarna 1 voor 1 terugsteken.

gr J
Hallo Jeroen,
Bedankt voor je advies.
Als ik bij de garage ben zal ik je tekst even laten zien,ik weet zelf namelijk niet wat een milliampere is en had er nooit eerder van gehoord.Als garagehouder zou hij t wel moeten weten denk ik.
Als het probleem is opgelost laat ik het nog even weten👍
Je rijdt een audi als je iemand wilt zijn...
Maar je rijdt een Mercedes-Benz als je al iemand bent 8-)
high5compliments
Berichten: 604
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:28
Mercedes-Benz: R170 SLK230 -ex E50 AMG-170 SLK 200 comp - ex W140 S500 - ex W208 CLK cabrio hardtop - ex W140 S500 coupe - ex W210 E50 AMG - ex W140 S320 - ex w124 300ce 24v - ex W126 420sec - ex w201 190E 2.3 16v
Contacteer:

23 jan 2023 15:26

Msmax schreef: 23 jan 2023 15:05 Hoi hoi,

Is die "andere" accu nieuw of een gebruikte?
Beste is om de capaciteit van de accu's te meten gevolgd door de laadspanning van de auto.

Dan weet je zeker dat er niets mis is met je accu of laadsysteem nu.

Een W202 is wel uitleesbaar maar ik denk niet dat dat direct zal helpen als er een lekstroom is, behalve als een module helemaal kapot is natuurlijk. Meestal is het troubleshooten met een stroommeter ertussen.

Groeten, Msmax
Hallo Msmax,
Er zat bij aankoop een 74 amh accu in maar die heb ik vervangen door een 60amh accu die uit mn slk 170 is gehaald dus geen nieuwe.
Ik ga de auto morgen bij de garage achterlaten en laat het hier weten zodra er meer duidelijkheid is
Je rijdt een audi als je iemand wilt zijn...
Maar je rijdt een Mercedes-Benz als je al iemand bent 8-)
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6231
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

23 jan 2023 18:20

high5compliments schreef: 23 jan 2023 15:22
Jeroen schreef: 23 jan 2023 15:03 Ik denk dat lekstroom lastig te ontdekken is via uitlezen (OBD2). Ik denk dat een W202 OBD1 heeft wat het allemaal nog veel moeilijker maakt. Even multimeteren op de accupolen (draaiend/niet draaiend) en kijken hoeveel Volt er op staat geeft vrij snel wat meer inzicht. Bij lekstroom zul je moeten gaan kijken hoeveel miliAmpere er daadwerkelijk blijft lopen en wat er verandert na het trekken van alle zekeringen (eerst foto maken) en daarna 1 voor 1 terugsteken.

gr J
Hallo Jeroen,
Bedankt voor je advies.
Als ik bij de garage ben zal ik je tekst even laten zien,ik weet zelf namelijk niet wat een milliampere is en had er nooit eerder van gehoord.Als garagehouder zou hij t wel moeten weten denk ik.
Als het probleem is opgelost laat ik het nog even weten👍
En check eerst of je je radiocode nog hebt mocht datvan toepassing zijn op jouw auto voordat je zekeringen gaat losmaken. :-)
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
SebasB250E
Berichten: 150
Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
Mercedes-Benz: B250E

24 jan 2023 09:55

high5compliments schreef: 23 jan 2023 15:26
Msmax schreef: 23 jan 2023 15:05 Hoi hoi,

Is die "andere" accu nieuw of een gebruikte?
Beste is om de capaciteit van de accu's te meten gevolgd door de laadspanning van de auto.

Dan weet je zeker dat er niets mis is met je accu of laadsysteem nu.

Een W202 is wel uitleesbaar maar ik denk niet dat dat direct zal helpen als er een lekstroom is, behalve als een module helemaal kapot is natuurlijk. Meestal is het troubleshooten met een stroommeter ertussen.

Groeten, Msmax
Hallo Msmax,
Er zat bij aankoop een 74 amh accu in maar die heb ik vervangen door een 60amh accu die uit mn slk 170 is gehaald dus geen nieuwe.
Ik ga de auto morgen bij de garage achterlaten en laat het hier weten zodra er meer duidelijkheid is

Je kan niet zo maar een kleinere accu in je auto zetten. De accu die erin zit heeft naast die 74 of 60 amh ook nog een max belasting die hij voor kortere tijd aan kan (om te starten) En overal genomen heeft een kleinere accu ook een kleinere piek belasting en vernaggel je dus elke keer de accu als je start. De fabrikant heeft echt wel overna gedacht hoe sterk jou accu en dynamo moet zijn bij deze motor en het aantal verbruikers in de auto. Als je accu dus telkens leeg is dan is er iets niet naar behoren van de bestaande onderdelen.
Vorige auto: R19, R Safrane, R Safrane, R Laguna 2, R Laguna 3 (ben mijn leven aan het beteren)
high5compliments
Berichten: 604
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:28
Mercedes-Benz: R170 SLK230 -ex E50 AMG-170 SLK 200 comp - ex W140 S500 - ex W208 CLK cabrio hardtop - ex W140 S500 coupe - ex W210 E50 AMG - ex W140 S320 - ex w124 300ce 24v - ex W126 420sec - ex w201 190E 2.3 16v
Contacteer:

25 jan 2023 14:23

plorie schreef: 23 jan 2023 15:00 Lekstromen zijn zelden uit te lezen.
Begin eens bij de basis ipv andere spullen te monteren.
Hallo Plorie,
Gister bij de garage geweest en na het opmeten van de accu kwam naar voren dat de dynamo kapot was.
Maar kan het zijn dat de dynamo door een lekstroom niet werkt of defect is gegaan?
En als het goed is moet er een 90amp dynamo in zitten maar diverse onderdelen sites geven ook aan dat er 115amp dynamos geschikt zijn voor mn auto.
Heb deze 2 nog liggen en bij de 1e geeft google aan dat het ook voor de C180 is.
Screenshot_20230125-142120_Gallery.jpg
Screenshot_20230125-142120_Gallery.jpg (118.01 KiB) 134 keer bekeken
Screenshot_20230125-142108_Gallery.jpg
Screenshot_20230125-142108_Gallery.jpg (115.79 KiB) 134 keer bekeken
Je rijdt een audi als je iemand wilt zijn...
Maar je rijdt een Mercedes-Benz als je al iemand bent 8-)
high5compliments
Berichten: 604
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:28
Mercedes-Benz: R170 SLK230 -ex E50 AMG-170 SLK 200 comp - ex W140 S500 - ex W208 CLK cabrio hardtop - ex W140 S500 coupe - ex W210 E50 AMG - ex W140 S320 - ex w124 300ce 24v - ex W126 420sec - ex w201 190E 2.3 16v
Contacteer:

25 jan 2023 14:25

Jeroen schreef: 23 jan 2023 15:03 Ik denk dat lekstroom lastig te ontdekken is via uitlezen (OBD2). Ik denk dat een W202 OBD1 heeft wat het allemaal nog veel moeilijker maakt. Even multimeteren op de accupolen (draaiend/niet draaiend) en kijken hoeveel Volt er op staat geeft vrij snel wat meer inzicht. Bij lekstroom zul je moeten gaan kijken hoeveel miliAmpere er daadwerkelijk blijft lopen en wat er verandert na het trekken van alle zekeringen (eerst foto maken) en daarna 1 voor 1 terugsteken.

gr J
Gister kwam naar voren na het opmeten dat de dynamo zn werk niet deed,dat word dus vervangen jammer genoeg.
Je rijdt een audi als je iemand wilt zijn...
Maar je rijdt een Mercedes-Benz als je al iemand bent 8-)
high5compliments
Berichten: 604
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:28
Mercedes-Benz: R170 SLK230 -ex E50 AMG-170 SLK 200 comp - ex W140 S500 - ex W208 CLK cabrio hardtop - ex W140 S500 coupe - ex W210 E50 AMG - ex W140 S320 - ex w124 300ce 24v - ex W126 420sec - ex w201 190E 2.3 16v
Contacteer:

25 jan 2023 14:31

SebasB250E schreef: 24 jan 2023 09:55
high5compliments schreef: 23 jan 2023 15:26
Msmax schreef: 23 jan 2023 15:05 Hoi hoi,

Is die "andere" accu nieuw of een gebruikte?
Beste is om de capaciteit van de accu's te meten gevolgd door de laadspanning van de auto.

Dan weet je zeker dat er niets mis is met je accu of laadsysteem nu.

Een W202 is wel uitleesbaar maar ik denk niet dat dat direct zal helpen als er een lekstroom is, behalve als een module helemaal kapot is natuurlijk. Meestal is het troubleshooten met een stroommeter ertussen.

Groeten, Msmax
Hallo Msmax,
Er zat bij aankoop een 74 amh accu in maar die heb ik vervangen door een 60amh accu die uit mn slk 170 is gehaald dus geen nieuwe.
Ik ga de auto morgen bij de garage achterlaten en laat het hier weten zodra er meer duidelijkheid is

Je kan niet zo maar een kleinere accu in je auto zetten. De accu die erin zit heeft naast die 74 of 60 amh ook nog een max belasting die hij voor kortere tijd aan kan (om te starten) En overal genomen heeft een kleinere accu ook een kleinere piek belasting en vernaggel je dus elke keer de accu als je start. De fabrikant heeft echt wel overna gedacht hoe sterk jou accu en dynamo moet zijn bij deze motor en het aantal verbruikers in de auto. Als je accu dus telkens leeg is dan is er iets niet naar behoren van de bestaande onderdelen.
Hallo Sebas,
Heb dat nooit eerder geweten eigenlijk maar op diverse onderdelen sites geven ze aan dat meerdere 60amh accu's voor mn auto geschikt zijn.
De 60amh accu komt uit mn slk170 met een dak en 2.3 motor wat naar mijn idee mer stroom moet verbruiken als een 1.8 wat ik nu heb.
Kan het zijn dat de vorige eigenaar er zelf een sterkere accu in heeft gezet in dit geval?
Je rijdt een audi als je iemand wilt zijn...
Maar je rijdt een Mercedes-Benz als je al iemand bent 8-)
high5compliments
Berichten: 604
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:28
Mercedes-Benz: R170 SLK230 -ex E50 AMG-170 SLK 200 comp - ex W140 S500 - ex W208 CLK cabrio hardtop - ex W140 S500 coupe - ex W210 E50 AMG - ex W140 S320 - ex w124 300ce 24v - ex W126 420sec - ex w201 190E 2.3 16v
Contacteer:

25 jan 2023 14:35

ruub-sterw201 schreef: 23 jan 2023 18:20
high5compliments schreef: 23 jan 2023 15:22
Jeroen schreef: 23 jan 2023 15:03 Ik denk dat lekstroom lastig te ontdekken is via uitlezen (OBD2). Ik denk dat een W202 OBD1 heeft wat het allemaal nog veel moeilijker maakt. Even multimeteren op de accupolen (draaiend/niet draaiend) en kijken hoeveel Volt er op staat geeft vrij snel wat meer inzicht. Bij lekstroom zul je moeten gaan kijken hoeveel miliAmpere er daadwerkelijk blijft lopen en wat er verandert na het trekken van alle zekeringen (eerst foto maken) en daarna 1 voor 1 terugsteken.

gr J
Hallo Jeroen,
Bedankt voor je advies.
Als ik bij de garage ben zal ik je tekst even laten zien,ik weet zelf namelijk niet wat een milliampere is en had er nooit eerder van gehoord.Als garagehouder zou hij t wel moeten weten denk ik.
Als het probleem is opgelost laat ik het nog even weten👍
En check eerst of je je radiocode nog hebt mocht datvan toepassing zijn op jouw auto voordat je zekeringen gaat losmaken. :-)
Hallo Ruub,
Zat geen originele radio in maar gewoon een simpele aftermarket
Je rijdt een audi als je iemand wilt zijn...
Maar je rijdt een Mercedes-Benz als je al iemand bent 8-)
Plaats reactie