Ik kocht de wagen in 2019, met 189.000 km op de teller. Direct reed ik ermee naar mijn garagist voor een grote beurt, het vervangen van de bougies, de bak- en motorsteunen en de versnellingsbak-olie.
We zijn nu 2.5 jaar en 35.000 km verder. Het bibberen begon ongeveer een maand geleden. Kort daarvoor kreeg de auto een onderhoudsbeurt, maar aan de transmissie en aan de ontsteking is toen niets gedaan.
Ik heb het idee dat weersomstandigheden (vocht) een rol spelen in de kans dat het euvel optreedt, dus ik zocht eerder in de richting van bougiekabels die ergens slecht contact maken of gaar beginnen te worden. Dat past ook in het idee van de krachten die op de kabels komen te staan tijdens het remmen en het op een helling staan met de neus naar beneden. In de transmissie had ik het niet gezocht. Maar de volgende keer als ik de Erasmusbrug afrij, dan zet ik de wagen tijdens het remmen alvast in N voordat ik bij de stopstreep kom.
Wat het uitlezen betreft: Valt er iets uit te lezen als het Kombi Instrument geen enkele boodschap heeft gegeven ?
w211 trilt alleen bij het verkeerslicht
-
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
- Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi
Alle bougies er al eena uitgedraaid?
Er zitten er 12 in,als je garagist de electrode afstand niet heeft gecontroleerd,en er 1 bij die is te dicht er op stond,heeft ie eerst wel mooi gelopen maar waarschijnlijk ingebrand.
Bekijken waard
Er zitten er 12 in,als je garagist de electrode afstand niet heeft gecontroleerd,en er 1 bij die is te dicht er op stond,heeft ie eerst wel mooi gelopen maar waarschijnlijk ingebrand.
Bekijken waard
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Het in "N" zetten van de automaat heeft geen grote invloed op het verloop van het bibberen. Het lijkt erop dat ik het niet in de bak moet zoeken.
Het bibberen gebeurt de laatste tijd minder vaak dan eerst. Wat wel vaker lijkt te gebeuren, is dat de auto bij het stoplicht niet meteen in beweging wil komen als je een dot gas geeft, er is een korte treuzeling merkbaar.
Het bibberen gebeurt de laatste tijd minder vaak dan eerst. Wat wel vaker lijkt te gebeuren, is dat de auto bij het stoplicht niet meteen in beweging wil komen als je een dot gas geeft, er is een korte treuzeling merkbaar.
- Cornelis
- Berichten: 11117
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Wat voor benzine tank je ? En rij je weleens behoorlijke afstanden achter elkaar of met een zware kar erachter ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- ElGriffo
- Berichten: 8188
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Is het woord koppelomvormer al die in dit hele verhaal
Genoemd ?
Genoemd ?
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Het probleem treedt nog steeds af en toe op, bij volle of lege tank, het zetten van de automaat in N lijkt niet te helpen.
De enige constante: het bibberen begint direct na het tot stilstand brengen van het voertuig, en het duurt slechts enkele seconden om bij dat stoplicht niet terug te keren. De kans op bibberen lijkt groter als de auto naar beneden wijst.
Dit bracht me op de volgende gedachte: er zit iets los in het uitlaatsysteem, en door te remmen schuift het onderdeel naar voren en wordt de uitlaat gasstroom belemmerd. De auto begint te bibberen. Als het motor management ingrijpt met een dot gas, dan wordt het onderdeel teruggeblazen en de blokkade opgeheven.
Kan dit ? Moet ik kijken naar één der katten, de midden demper, één der einddempers ?
De enige constante: het bibberen begint direct na het tot stilstand brengen van het voertuig, en het duurt slechts enkele seconden om bij dat stoplicht niet terug te keren. De kans op bibberen lijkt groter als de auto naar beneden wijst.
Dit bracht me op de volgende gedachte: er zit iets los in het uitlaatsysteem, en door te remmen schuift het onderdeel naar voren en wordt de uitlaat gasstroom belemmerd. De auto begint te bibberen. Als het motor management ingrijpt met een dot gas, dan wordt het onderdeel teruggeblazen en de blokkade opgeheven.
Kan dit ? Moet ik kijken naar één der katten, de midden demper, één der einddempers ?
- Jeroen
- Berichten: 25630
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Gaatje in de uitlaat voor de eerste Lambdasensor?
Bij een brandend motorlampje hoort een (opgeslagen) foutcode.
gr J
Bij een brandend motorlampje hoort een (opgeslagen) foutcode.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Eigenwijs als ik ben, heb ik de wagen op de brug gezet bij de garage en met een stethoscoop heeft men de uitlaat gecontroleerd. Dit leverde niets op. De garagist: de volgende verdachte is de transmissie. U krijgt gelijk: ik moet de koppelomvormer laten nakijken.
- ElGriffo
- Berichten: 8188
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
De KUB is met de Xentry tijdelijk uit te schakelen
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Jeroen
- Berichten: 25630
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
KUB is volgens mij de overbrugging van de koppelomvormer (Lock up om verliezen door slippen van de omvormer te neutraliseren)
Xentry is de officiële software die de dealer en/of specialisten hebben.
gr J
Xentry is de officiële software die de dealer en/of specialisten hebben.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Nadat ik mijn licht opstak betreft het repareren van koppelomvormer en/of versnellingsbak zonk me de moed in de schoenen: in het ergste geval zouden de kosten de dagwaarde van de wagen overschrijden.
Een tussen oplossing geprobeerd: een bakspoeling laten doen. De wagen rijdt absoluut lekkerder, maar het probleem verdween niet. Gaandeweg begon de wagen een tikkend geluid voort te brengen, en het tikken klonk erger in R of D. De diagnose leek daarmee definitief. Maar toen viel het me op, dat bij het draaien aan het stuur het tikken veel harder klonk !
Ik liet mijn garage de stuurpomp vervangen. Bij het vervangen bleek al dat de (bijna nieuwe) multiriem delaminatie verschijnselen begon te vertonen,ook die moest eruit.
Het tikken is weg, en het bibberen deed zich al een week niet voor. Dank allen voor het meedenken !
Een tussen oplossing geprobeerd: een bakspoeling laten doen. De wagen rijdt absoluut lekkerder, maar het probleem verdween niet. Gaandeweg begon de wagen een tikkend geluid voort te brengen, en het tikken klonk erger in R of D. De diagnose leek daarmee definitief. Maar toen viel het me op, dat bij het draaien aan het stuur het tikken veel harder klonk !
Ik liet mijn garage de stuurpomp vervangen. Bij het vervangen bleek al dat de (bijna nieuwe) multiriem delaminatie verschijnselen begon te vertonen,ook die moest eruit.
Het tikken is weg, en het bibberen deed zich al een week niet voor. Dank allen voor het meedenken !