Ik kan sinds een tijdje niet meer electrisch rijden, en nu kreeg ik de opmerking bij de mercedes garage dat dit wel eens aan de startaccu zou kunnen liggen. Aangezien het systeem de mogelijkheid van hybride en electrisch rijden uitschakelt als de startaccu het meerdere keren starten niet meer aan kan.
Helaas hebben ze pas over een paar weken tijd, omdat dit geen haast heeft. Dus ben ik zelf een beetje aan het rondneuzen geslagen.
Nu heb ik in het monteursmenu (is dit de juiste benaming?) gekeken en wordt er 11.6 v aangegeven met motor en alle onderdelen van de auto uit.
Nu hoor ik verschillende verhalen over het vervangen van een startaccu bij de c350e. De een zegt dat je het zonder problemen zelf kunt doen. Anderen zeggen dat de accu ook ingelezen moet worden in de wagen.
Wie kan mij zekerheid geven of ik het zelf kan doen of dat dit echt bij de mercedes garage moet gebeuren.
Startaccu vervangen c350e: inlezen of niet?
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
- Mercedes-Benz: B250E
Ik lees ff mee.
Bij mij komt de motor nog weleens met een bonkje inzetten.
@ts hoe komt je hier in dit menu?
Bij mij komt de motor nog weleens met een bonkje inzetten.
@ts hoe komt je hier in dit menu?
C350E en B250E
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11519
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
De laatste jaren moet je bij alle PW modellen de accu wissel doorvoeren. Je reset dan wat data. Inleren is het niet echt maar men noemt het wel zo.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Thanks!
Kan dat ook bij de garage om de hoek, of moet ik toch maar een paar weken wachten totdat de mercedes tijd heeft?
Laatst gewijzigd door wakes op 08 dec 2022 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5665
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Maar scheelt het ook? Er wordt wel beweerd dat je zonder reset de laadcurve van de oude accu krijgt op de nieuwe. Die zou dan niet goed geladen worden, beetje alsof je een jonge sporter de maaltijden van een bejaarde voorzet. Klopt dat voor zover jij weet?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
- Mercedes-Benz: B250E
Mag ik vragen waar pw voor staat?
En hoe ik in dat menu kom.
En hoe ik in dat menu kom.
C350E en B250E
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5665
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Gok: PW=personenwagen.
Bij de W213 (en ws. ook 205) kom je zo in het werkplaatsmenu:
- contact op accessoirestand (knop één keer indrukken zonder voet op de rem dus)
- boordcomputer kiezen en dan de kilometerstand/dagteller
- het knopje 'terug' links op het stuur ingedrukt houden totdat het scherm verandert
- het touchknopje indrukken.
Dan kun je bij voertuiggegevens dit schermpje zien. BN staat voor laadtoestand van de accu. Dat wisselt tussen een getal tussen 1 en 99 en 0/100/110. Het eerste getal is de laadtoestand (bij mij ergens tussen 67 na stilstaan en 85 na lange rit). Het tweede getal zegt of de comfortfuncties en start/stop zijn vrijgegeven: 0: nee, 100: ja, 110: accu is zo vol en warm dat alleen bij afremmen wordt geladen.
Of dat op een B ook zo is, weet ik niet.
Bij de W213 (en ws. ook 205) kom je zo in het werkplaatsmenu:
- contact op accessoirestand (knop één keer indrukken zonder voet op de rem dus)
- boordcomputer kiezen en dan de kilometerstand/dagteller
- het knopje 'terug' links op het stuur ingedrukt houden totdat het scherm verandert
- het touchknopje indrukken.
Dan kun je bij voertuiggegevens dit schermpje zien. BN staat voor laadtoestand van de accu. Dat wisselt tussen een getal tussen 1 en 99 en 0/100/110. Het eerste getal is de laadtoestand (bij mij ergens tussen 67 na stilstaan en 85 na lange rit). Het tweede getal zegt of de comfortfuncties en start/stop zijn vrijgegeven: 0: nee, 100: ja, 110: accu is zo vol en warm dat alleen bij afremmen wordt geladen.
Of dat op een B ook zo is, weet ik niet.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Jeroen
- Berichten: 25787
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Jouw auto gebruikt waarschijnlijk de dynamo (en dus de verbrandingsmotor) om de 12V accu te laden. Dat kan dus niet tijdens elektrisch rijden. Het zou zomaar kunnen zijn dat het met een nieuwe 12V accu binnen de kortste tijd weer zo is. Zo af en toe is er gewoon een lange(re) rit op de verbrandingsmotor nodig om de accu op peil te houden.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
- Mercedes-Benz: B250E
Even om de verwarring te voorkomen. Mijn naam zegt dat ik een B klasse heb. En dat is ook zo maar ik heb ook een C klasse. Dus dat ik mee lees is vanwege de c350e.
C350E en B250E
Ik rijd al 3 weken alleen op de verbrandingsmotor. Helaas heeft dat bij mij geen positief effect. Dus denk eerder toch dat de accu niet meer voldoende is.Jeroen schreef: ↑09 dec 2022 14:45 Jouw auto gebruikt waarschijnlijk de dynamo (en dus de verbrandingsmotor) om de 12V accu te laden. Dat kan dus niet tijdens elektrisch rijden. Het zou zomaar kunnen zijn dat het met een nieuwe 12V accu binnen de kortste tijd weer zo is. Zo af en toe is er gewoon een lange(re) rit op de verbrandingsmotor nodig om de accu op peil te houden.
gr J
- buuntje
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 02 dec 2019 19:31
- Mercedes-Benz: S205 Briljantblauw AMG line
- Locatie: België
2 opmerkingen:
- niet alle verbruikers staan uit, uw lichten staan aan zo te zien op de foto.
- het voltage zegt amper iets over de conditie van de accu, meer over de laadtoestand.
Als je de accu degelijk wil testen dien je de amperage en interne weerstand ook te testen.
buuntje schreef: ↑11 dec 2022 09:342 opmerkingen:
- niet alle verbruikers staan uit, uw lichten staan aan zo te zien op de foto.
- het voltage zegt amper iets over de conditie van de accu, meer over de laadtoestand.
Als je de accu degelijk wil testen dien je de amperage en interne weerstand ook te testen.
Na een aantal ritten komt de accu niet boven deze 11,6v uit.
Maar je zegt dus: even bij een garage goed door laten meten. Of kun je dit ook thuis doen met een multimeter?
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
- Mercedes-Benz: B250E
Met een multiemeter kan je dit ook wel redelijk meten. Maar dan moet je wel kunnen rekenen met stroom. Accus spanning zonder verbruikers meten. Dan accu spanning meten met verbruikers (wasrvan je het verbruik weet) Dan kan je de weerstand van de accu bij benadering berekenen. Maar er zijn ook speciale accumeters voor die het in 1 keer kunnen doen.
Ook belangrijk om te kijken of de accu wel wordt bijgeladen.
Ook belangrijk om te kijken of de accu wel wordt bijgeladen.
C350E en B250E
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5665
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Waarom zou je met een multimeter gaan hannesen als je spanning en stroom in het werkplaatsmenu kunt aflezen? Bovendien kun je het belangrijkste niet met een multimeter meten: de startstroom. Daarvoor heeft een fatsoenlijke werkplaats een accutester. Die meet hoe ver de spanning inzakt als een heel hoge stroom wordt getrokken (honderden A). Met zulke stromen rook je een multimeter gegarandeerd op.
Als ik naar de grilligheid van mijn start/stopgedoe kijk, dan vermoed ik ernstig dat de wagen via de batterijsensor (N95, op de minpool) bijhoudt hoeveel de accuspanning inzakt bij starten en bij welke temperatuur. Dat geeft een goede indruk van de toestand van de batterij. Mijn start/stop werkt bij bomvolle accu niet onder pakweg 10°C, terwijl dat vorige winter wel zo was. Moet toch een reden voor zijn.
Blijft de vraag openstaan of de laadcurve die de SAM berekent zich vanzelf weer aanpast aan de nieuwe accu, of dat die per se gereset moet worden om het laadvermogen van een verse accu te kunnen gebruiken. Kan er niets over vinden helaas.
Als ik naar de grilligheid van mijn start/stopgedoe kijk, dan vermoed ik ernstig dat de wagen via de batterijsensor (N95, op de minpool) bijhoudt hoeveel de accuspanning inzakt bij starten en bij welke temperatuur. Dat geeft een goede indruk van de toestand van de batterij. Mijn start/stop werkt bij bomvolle accu niet onder pakweg 10°C, terwijl dat vorige winter wel zo was. Moet toch een reden voor zijn.
Blijft de vraag openstaan of de laadcurve die de SAM berekent zich vanzelf weer aanpast aan de nieuwe accu, of dat die per se gereset moet worden om het laadvermogen van een verse accu te kunnen gebruiken. Kan er niets over vinden helaas.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"