P0128 thermostaat foutcode komt telkens terug, zelfs na vervanging

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

04 dec 2022 14:25

Een paar weken geleden viel mij het op toen het koud was dat de thermostaat niet goed op temperatuur kwam toen het rond het vriespunt was. Hij bleef hangen rond de 80 gr en alleen bij stilstand liep deze nog iets op. Met rijden daalde deze zelf onder de 80 en ook het interieur werd niet snel warm.

Ik dacht al meteen dat deze niet goed meer was en heb voor de zekerheid de foutcodes uitgelezen met Car Scanner pro.

De melding P0128 verscheen en als ik deze wiste, dan kwam deze direct weer terug.
Ik heb de garage gebeld en deze hebben netjes onder garantie de thermostaat vervangen.

Nu wordt de thermostaat perfect warm en behoorlijk snel staat deze op 90 graden en ook het interieur wordt snel warm. Alleen als ik de ECU uitlees dan blijft deze foutcode maar terugkomen. Het wissen werkt ook niet, want ook dan komt deze direct terug.

Wat kan een andere oorzaak van deze storing zijn? Zit er nog een andere temperatuursensor die ik kan controleren?

Overig valt het ons op dat het verbruik sinds aanschaf al erg hoog is. Tussen de 1:11 tot 1:12 en dat terwijl we veel 80 km/h rijden met onze C180 1.8 turbo CGi met 7G tronic. Op internet lees ik dat op voornamelijk 80 km/h wegen wel echt zuiniger zou moeten kunnen.
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1290
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

04 dec 2022 18:19

Ik zou weer terug gaan naar de garage en het probleem onder garantie laten oplossen.
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

05 dec 2022 21:27

Gisteren opnieuw uitgelezen, stukje gereden, fout gereset en wederom een stukje gereden en nu lijkt de code weg te blijven 🤞

Ik las ergens ook dat het door een accu kan komen die slechter begint te worden. Nu geeft de app aan dat de obd2 spanning 11,7 V was (gisteravond) en vanochtend 11,9V. Dit lijkt me gewoon prima.

Misschien kan het zijn dat er ook ergens een sluiting/kabelbreukje zit waardoor hij soms verkeerde waardes krijgt??

Gisteren de temperatuur van de sensor in de app vergeleken met de koelvloeistoftemperatuur die het display aangeeft en dat klopt verder perfect
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

05 dec 2022 21:35

Onder de 12V is wel mager hoor.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1582
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

05 dec 2022 21:35

Mij lijkt 11.7 en/of 11.9 alles behalve prima. Die hoort gewoon 12.8, met wat vebruikers en computers aan 12.4 oid te zijn. Onder de 12 kan even bij het starten/gloeien, maar daarna echt niet. Accu is of leeg, of slecht.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

05 dec 2022 21:49

Minne schreef: 05 dec 2022 21:35 Mij lijkt 11.7 en/of 11.9 alles behalve prima. Die hoort gewoon 12.8, met wat vebruikers en computers aan 12.4 oid te zijn. Onder de 12 kan even bij het starten/gloeien, maar daarna echt niet. Accu is of leeg, of slecht.
Oké dacht dat wellicht de obd module zelf niet meer dan 12v zou kunnen hebben. Vd week dan maar eens met de multimeter aan de gang.

Lees op internet ook verhalen van mensen met een wat slechtere accu die daarna vervangen wordt, dat ook het verbruik enorm verbeterd...
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

06 dec 2022 07:26

Niet alles geloven wat op internet staat...
Je zou zeggen dat als de motor loopt hij voldoende spanning krijgt vanuit de dynamo.
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1582
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

06 dec 2022 07:48

Ik neem aan dat je 11.8v meet met de motor uit? Als de motor draait moet hij boven de 13v zijn. Wbt verbruik kan ik dat alleen verklaren wanneer de dynamo dan constant hard moet werken. Een slechte accu loopt wat leeg en wordt dan ieder ritje weer bij geladen.. Maar meer dan 20ah gaat er dan ook niet in, of je dat nu zo stevig merkt?
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

06 dec 2022 08:06

Minne schreef: 06 dec 2022 07:48 Ik neem aan dat je 11.8v meet met de motor uit? Als de motor draait moet hij boven de 13v zijn. Wbt verbruik kan ik dat alleen verklaren wanneer de dynamo dan constant hard moet werken. Een slechte accu loopt wat leeg en wordt dan ieder ritje weer bij geladen.. Maar meer dan 20ah gaat er dan ook niet in, of je dat nu zo stevig merkt?
Klopt inderdaad, met de motor aan iets van 14,2V dacht ik
JantjeV8
Berichten: 2214
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

06 dec 2022 09:17

Code p0128 hangt ook een tijdseenheid aan. De gewenste temperatuur wordt niet binnen (bijv.) 15 minuten behaald.

- Dat kan aan de temperatuursensor liggen.
- De sensor kan gefopt worden door heel vuile koelvloeistof.
- Er kan lucht in het systeem zitten.
- De bedrading/stekkers zijn niet in orde.

Zo zou je stapsgewijs e.e.a. uit kunnen gaan sluiten.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25790
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

06 dec 2022 09:57

Alles onder de 12,6V geeft mij jeukbulten (en een moderne auto foutmeldingen).

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

08 dec 2022 12:53

Jeroen schreef: 06 dec 2022 09:57 Alles onder de 12,6V geeft mij jeukbulten (en een moderne auto foutmeldingen).

gr J
Ik heb het nu rechtstreeks bij de accu opgemeten en dan is het 12,4V als de auto uitstaat terwijl de app 11,9 aangaf op de obd module. Dus lijkt me perfect eerlijk gezegd
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

08 dec 2022 13:05

En zorgt deze storing voor een motorstoringslampje?
Als je met stardiagnose uitleest staat er bij sommige klachten letterlijk 'als er geen klacht is van de klant, storing negeren'
Onnaj
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 jun 2022 07:51
Mercedes-Benz: C-klasse

08 dec 2022 22:18

benzkepower schreef: 08 dec 2022 13:05 En zorgt deze storing voor een motorstoringslampje?
Als je met stardiagnose uitleest staat er bij sommige klachten letterlijk 'als er geen klacht is van de klant, storing negeren'
De code heb ik van de week opnieuw gemist en hij lijkt niet meer te zijn teruggekomen gelukkig.

Het motorstoringslampje is niet aangegaan door deze code.

Enige wat blijft is het hoge benzineverbruik, maar ben bang dat we daar mee moeten leren leven helaas...
Plaats reactie