Met veel belangstelling heb ik het topic over kunststofreparatie gelezen, omdat ik schade heb aan de linker buitenspiegel van de W205. Een compleet nieuwe spiegel is wegens alle techniek die erin zit nogal prijzig en volgens mij onnodig.
De enige schade is een breuk in het zwarte basisframe. Dat frame is bij mijn weten niet los te krijgen, maar volgens mij van ABS plastic en dan zou een relatief simpele kunststofreparatie dus mogelijk moeten zijn. Zie hieronder voor de foto's; op foto 2 zit wat vuil en resten van de ducktape .
Ik heb overwogen om zo'n reparatie zelf te proberen, maar denk dat ik het toch liever wil laten doen. Weet iemand waar ik dit voor een nette prijs zou kunnen laten doen? Omgeving Alphen ad Rijn.
Spiegel kunststofreparatie
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
- Mercedes-Benz: C350e - Limousine
- Locatie: Groene Hart
Geen reacties hier helaas, maar wel even een update.
Ik ben naar een schadehersteller in de buurt geweest, maar de reparatie zou zo al > 250€ gaan kosten. Daarna bij de verzekering een schademelding gedaan (allrisk) en die hebben me even voorgerekend dat het me door eigen risico en premiestijging > 1000€ zou gaan kosten. Wat een gekkigheid zeg, waar is die verzekering dan voor? Kortom, ik ga denk ik zelf een poging wagen.
Inmiddels heb ik de spiegelkap er af gehad en zie dat intern nog wat meer lijkt losgebroken van het basisframe, o.a. het nokje waar de spiegelkap in vastklikt. Lijkt allemaal wel oplosbaar met de beschreven manieren van kunststofreparaties. Ik heb me ingelezen en al een ABS slurriepapje (ABS snippers opgelost in MEK) gereed. Beetje mee gespeeld om wat ABS aan elkaar te plakken en dat gaat verrassend goed.
Nu uitzoeken hoe ik deurpaneel en spiegel demonteer zodat het echte werk gedaan kan worden. Kan iemand bevestigen of dit frame en de spiegel afdekkap allebei van ABS zijn gemaakt?
Ik ben naar een schadehersteller in de buurt geweest, maar de reparatie zou zo al > 250€ gaan kosten. Daarna bij de verzekering een schademelding gedaan (allrisk) en die hebben me even voorgerekend dat het me door eigen risico en premiestijging > 1000€ zou gaan kosten. Wat een gekkigheid zeg, waar is die verzekering dan voor? Kortom, ik ga denk ik zelf een poging wagen.
Inmiddels heb ik de spiegelkap er af gehad en zie dat intern nog wat meer lijkt losgebroken van het basisframe, o.a. het nokje waar de spiegelkap in vastklikt. Lijkt allemaal wel oplosbaar met de beschreven manieren van kunststofreparaties. Ik heb me ingelezen en al een ABS slurriepapje (ABS snippers opgelost in MEK) gereed. Beetje mee gespeeld om wat ABS aan elkaar te plakken en dat gaat verrassend goed.
Nu uitzoeken hoe ik deurpaneel en spiegel demonteer zodat het echte werk gedaan kan worden. Kan iemand bevestigen of dit frame en de spiegel afdekkap allebei van ABS zijn gemaakt?
- Toni043
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
- Mercedes-Benz: W205
- Locatie: Zuid Limburg
Ik kan je helaas niet helpen, maar ga dit draadje wel volgen. Suc6
Logboek S205:
viewtopic.php?t=106578
viewtopic.php?t=106578
- motorhan
- Donateur
- Berichten: 2292
- Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
- Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
- Locatie: Cranendonck
ABS is een verzamelnaam en bestaat uit vele variaties. sommige zijn makkelijk te herstellen andere niet. had vroeger een porsche 928 met ABS bumpers en een niet te grote scheur volgens een specialist was het abs van dit type niet te herstellen van andere modellen wel jammer dus. wet je de samenstelling niet gewoon proberen wat kan er mis gaan het is immers al kapot.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
- W204Avantgarde
- Berichten: 4070
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
- Mercedes-Benz: C350e - Limousine
- Locatie: Groene Hart
Ik heb het basisframe nodig en dan moet daar alle elektronica ook inpassen (360 cam, dode hoek detector, etc etc). Er zijn dus verschillende types en ik heb ook niet het losse juiste frame gevonden. Wel een complete spiegel met vaak onjuiste kleur en dan ben je ook een fortuin kwijt.
Klopt, daar heb ik in de topicstart al naar verwezen.W204Avantgarde schreef: ↑06 okt 2022 14:52 Arjen heeft hier uitgebreid over geschreven, zie:
viewtopic.php?f=57&t=62961
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
- Mercedes-Benz: C350e - Limousine
- Locatie: Groene Hart
Eindelijk deze week tijd gevonden om de spiegel te demonteren. Deurpaneel verwijderen ging vrij simpel, maar de spiegel zat met 3 boutjes vast in tegenstelling tot 2 zoals ik zag in de meeste online filmpjes/instructies. Derde boutje zat ook wat verborgen, dus het duurde even tot ik erachter kwam waarom de spiegel niet loskwam.
Na demontage kon ik de schade verder inspecteren. De spiegel zit ramvol met elektronica (antenne, dodehoekdetectie, GPS, 360cam etc) en is vrij complex gebouwd. Kan ook niet (eenvoudig) verder uit elkaar worden geschroefd helaas, de grote onderdelen van het binnenwerk lijken onlosmakelijk vastgeklikt te zitten Verder veel spinnen en vuil verwijderd dat in de spiegel zo door de jaren heen terecht is gekomen.
Enfin, het blijkt dat niet alleen de rand van het frame is gebroken; er is binnen meer afgebroken van het frame. Ook is een lipje/haakje van de spiegelkap gebroken en de 'busjes' waarop de 360 camera zit vastgeschroefd. Lijkt allemaal wel te repareren!
Eerst maar begonnen met de spiegelkap. Met de dremel heb ik de lak wat weggeschuurd zodat de (zelfgemaakte) ABS lijm goed zou hechten. Slurrie/lijm is gemaakt van een oud stuk ABS opgelost in MEK. Daarna met een prikker wat op de contactvlakken gesmeerd en de delen vastgedrukt. Vervolgens heb ik nog wat extra lijm erop gesmeerd ter versteviging. Het zal nu wel goed moeten drogen alvorens te belasten.
Vervolgens heb ik de busjes van de 360 cam weer vastgezet. Dit was even gepriegel omdat ik niet goed bij het breukvlak kon komen. Met wat lijm erop en een pincet bleven ze met wat vasthouden/aandrukken op hun plek zitten. Ik laat het een dag drogen en ga er nog een laagje ABS lijm op doen ter versteviging. Door de schroeven van de camera komt er wel wat kracht op.
Toen ben ik met het frame aan de gang gegaan. Ik heb een fragment van het buitenframe dat was losgebroken aan een kant weer vastgelijmd (zie linker rode pijl hieronder). Dat moet eerst drogen voordat ik de hele buitenrand weer vastlijm. Ook moet ik het frame nog wat uit elkaar kunnen trekken om een deel van de binnenkant, dat op de plek van de rode cirkel hoort, op de juiste plek terug te kunnen plaatsen en vast te zetten. Dat deel was ook doormidden en heb ik eerst weer aan elkaar gelijmd. Verder nog een stukje dat nog wel vastzat met lijm verstevigd (2e rode pijl).
Tot zover het eerste stuk, wordt vervolgd.
Na demontage kon ik de schade verder inspecteren. De spiegel zit ramvol met elektronica (antenne, dodehoekdetectie, GPS, 360cam etc) en is vrij complex gebouwd. Kan ook niet (eenvoudig) verder uit elkaar worden geschroefd helaas, de grote onderdelen van het binnenwerk lijken onlosmakelijk vastgeklikt te zitten Verder veel spinnen en vuil verwijderd dat in de spiegel zo door de jaren heen terecht is gekomen.
Enfin, het blijkt dat niet alleen de rand van het frame is gebroken; er is binnen meer afgebroken van het frame. Ook is een lipje/haakje van de spiegelkap gebroken en de 'busjes' waarop de 360 camera zit vastgeschroefd. Lijkt allemaal wel te repareren!
Eerst maar begonnen met de spiegelkap. Met de dremel heb ik de lak wat weggeschuurd zodat de (zelfgemaakte) ABS lijm goed zou hechten. Slurrie/lijm is gemaakt van een oud stuk ABS opgelost in MEK. Daarna met een prikker wat op de contactvlakken gesmeerd en de delen vastgedrukt. Vervolgens heb ik nog wat extra lijm erop gesmeerd ter versteviging. Het zal nu wel goed moeten drogen alvorens te belasten.
Vervolgens heb ik de busjes van de 360 cam weer vastgezet. Dit was even gepriegel omdat ik niet goed bij het breukvlak kon komen. Met wat lijm erop en een pincet bleven ze met wat vasthouden/aandrukken op hun plek zitten. Ik laat het een dag drogen en ga er nog een laagje ABS lijm op doen ter versteviging. Door de schroeven van de camera komt er wel wat kracht op.
Toen ben ik met het frame aan de gang gegaan. Ik heb een fragment van het buitenframe dat was losgebroken aan een kant weer vastgelijmd (zie linker rode pijl hieronder). Dat moet eerst drogen voordat ik de hele buitenrand weer vastlijm. Ook moet ik het frame nog wat uit elkaar kunnen trekken om een deel van de binnenkant, dat op de plek van de rode cirkel hoort, op de juiste plek terug te kunnen plaatsen en vast te zetten. Dat deel was ook doormidden en heb ik eerst weer aan elkaar gelijmd. Verder nog een stukje dat nog wel vastzat met lijm verstevigd (2e rode pijl).
Tot zover het eerste stuk, wordt vervolgd.
- VriendHuug
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 29 feb 2020 14:15
- Mercedes-Benz: W220 S500
Goed werk!
Wat die schroefbussen betreft: zorg dat de schroef goed "gericht" is in de draad die hij gesneden heeft in de kunststof bus, door hem eerst wat terug te draaien, en dan in te draaien.
Eventueel kun je het gat wat opboren tot 90% van die diameter van de schroef (is origineel 80% van de diameter). Als het schroefje 3 mm diameter is (de breedste maat van de draad) kun je hem opboren tot 2,7 mm. Dan "hapt" de schroef wat minder in de kunststof bus, die nu kwetsbaarder is vanwege de gelijmde breuk. De vast te schroeven onderdelen zullen voldoende vast blijven zitten.
Succes ermee!
Hugo
Wat die schroefbussen betreft: zorg dat de schroef goed "gericht" is in de draad die hij gesneden heeft in de kunststof bus, door hem eerst wat terug te draaien, en dan in te draaien.
Eventueel kun je het gat wat opboren tot 90% van die diameter van de schroef (is origineel 80% van de diameter). Als het schroefje 3 mm diameter is (de breedste maat van de draad) kun je hem opboren tot 2,7 mm. Dan "hapt" de schroef wat minder in de kunststof bus, die nu kwetsbaarder is vanwege de gelijmde breuk. De vast te schroeven onderdelen zullen voldoende vast blijven zitten.
Succes ermee!
Hugo
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
- Mercedes-Benz: C350e - Limousine
- Locatie: Groene Hart
Ja goed tip, merci! De torsiebelasting door het indraaien van de schroefjes was inderdaad een zorgpunt. Inboren zorgt dat dat makkelijker gaat en toch nog vast genoeg zit. De verticale kracht ben ik ook niet zo bang voor.VriendHuug schreef: ↑12 okt 2022 22:43 Eventueel kun je het gat wat opboren tot 90% van die diameter van de schroef (is origineel 80% van de diameter).
Overigens zou in theorie de ABS "verlijming" minstens net zo sterk moeten zijn door het oplosmiddel dat het complete breukvlak samen laat smelten. De praktijk moet dat nog laten zien; mogelijk dat bijv. door verschillende ABS samenstellingen van slurrie en spiegelframe het toch minder sterk blijkt te zijn.
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
- Mercedes-Benz: C350e - Limousine
- Locatie: Groene Hart
Afgelopen dagen heb ik de laatste stukken verlijmd en missende delen opgevuld. Alles zit stevig genoeg. Ook de twee busjes voor de 360 camera, ik heb de breukplekken extra verstevigd met een laagje ABS en het bleek niet nodig om de schroefgaten nog uit te boren.
Van het deel dat in het zicht blijft zie je de breukvlakken nog een beetje. Er ontbrak ook een stukje dat ik met wat ABS slurrie heb opgevuld (zie binnen rode cirkel). Ik laat het verder zo en zal me denk ik ook niet aan storen, ben blij met dit resultaat. Ander zou volgens mij dat hele frame geschuurd en gespoten moeten worden.
Al met al was dit klusje erg leerzaam en ben echt blij verrast hoe stevig die verbindingen met ABS lijm/slurrie zijn. Als ik ergens een nokje afbreek weet ik dat het heel simpel te maken is!
Van het deel dat in het zicht blijft zie je de breukvlakken nog een beetje. Er ontbrak ook een stukje dat ik met wat ABS slurrie heb opgevuld (zie binnen rode cirkel). Ik laat het verder zo en zal me denk ik ook niet aan storen, ben blij met dit resultaat. Ander zou volgens mij dat hele frame geschuurd en gespoten moeten worden.
Al met al was dit klusje erg leerzaam en ben echt blij verrast hoe stevig die verbindingen met ABS lijm/slurrie zijn. Als ik ergens een nokje afbreek weet ik dat het heel simpel te maken is!