Helaas na alles open te hebben gemaakt is er niks vreemds te zien. Alles staat op tijd en ziet er goed uit. Niks ingesleten of wat anders te zien wat niet hoort.
Dus nu wel ten einde raad en helaas dus niet op te lossen probleem.
Magneetklep/nokkenastandwiel
Na alles gecontroleerd te hebben, is mechanisch alles in orde. Echter na proef rijden bleek dat bij het op bedrijfs temperatuur komen van de motor , de uitlaat Nokkenas opeens buiten zijn waarde gaat ( bij start 109 graden) en dan opeens naar 120/125 graden gaat. De inlaat blijft wel binnen de norm waarde ( deze varieert bij het rijden ) hierna komt de storing er in.
Het vreemde is na het los koppelen van de nokkenas verstellers de waarden volgens de computer op 120/125 graden blijft staan , terwijl dit mechanisch niet zo is want de nokkenas staat dan vergrendeld in de veilige stand. Bij loskoppelen van nokkenas sensor of bijvoorbeeld luchtmassameter. Word een soort nooddoop geactiveerd en loopt de nokkenas weer goed. Doen we de sensor met het contact aan weer er in, springt deze meteen naar de foutieve graden (120/125) terwijl dit niet kan want de motor loopt niet eens en nokkenas staat vergrendeld dit hebben we ook gecontroleerd.
Blijkt dus dat de ecu boven een bepaalde temperatuur een foutieve waarde krijgt van de uitlaat nokkenas. Krukassensor en beide nokkenas sensoren en de lambda (verste weg vanaf het blok gezien) zijn allemaal vervangen.
Ik ben er bijna zeker van dat het een elektronische fout is. Welke word veroorzaakt door een sensor of contact bijv wat uit zet door warmte en dan een foutieve waarden heeft waardoor de ecu denkt dat de uitlaat nokkenas buiten zijn waarde staat. Terwijl dit niet is.
Hebben met live data ook aan alle stekkers gewiebeld en getrokken en dit veranderd niks dus ga niet uit van een kabel breuk. Tevens zit de halve kabelboom gegoten en kan je hier niet eens bij.
Ik heb het idee dat ergens een sensor oid niet goed functioneert.
Wel heb ik gezien dat bij de smoorklep staat : niet in geleerd. Als ik dit doe is hij in geleerd maar na een start staat er dat deze weer in geleerd moet worden. Echter werkt Alles goed starten en stoppen ook cruise control etc.
En ik geloof niet dat de auto een uitlaat nokkenas versteld dmv een niet goed in geleerde smoorklep.
Het vreemde is na het los koppelen van de nokkenas verstellers de waarden volgens de computer op 120/125 graden blijft staan , terwijl dit mechanisch niet zo is want de nokkenas staat dan vergrendeld in de veilige stand. Bij loskoppelen van nokkenas sensor of bijvoorbeeld luchtmassameter. Word een soort nooddoop geactiveerd en loopt de nokkenas weer goed. Doen we de sensor met het contact aan weer er in, springt deze meteen naar de foutieve graden (120/125) terwijl dit niet kan want de motor loopt niet eens en nokkenas staat vergrendeld dit hebben we ook gecontroleerd.
Blijkt dus dat de ecu boven een bepaalde temperatuur een foutieve waarde krijgt van de uitlaat nokkenas. Krukassensor en beide nokkenas sensoren en de lambda (verste weg vanaf het blok gezien) zijn allemaal vervangen.
Ik ben er bijna zeker van dat het een elektronische fout is. Welke word veroorzaakt door een sensor of contact bijv wat uit zet door warmte en dan een foutieve waarden heeft waardoor de ecu denkt dat de uitlaat nokkenas buiten zijn waarde staat. Terwijl dit niet is.
Hebben met live data ook aan alle stekkers gewiebeld en getrokken en dit veranderd niks dus ga niet uit van een kabel breuk. Tevens zit de halve kabelboom gegoten en kan je hier niet eens bij.
Ik heb het idee dat ergens een sensor oid niet goed functioneert.
Wel heb ik gezien dat bij de smoorklep staat : niet in geleerd. Als ik dit doe is hij in geleerd maar na een start staat er dat deze weer in geleerd moet worden. Echter werkt Alles goed starten en stoppen ook cruise control etc.
En ik geloof niet dat de auto een uitlaat nokkenas versteld dmv een niet goed in geleerde smoorklep.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Let wel dat soms de ECU een vervangende waarde kiest na lostrekken van een stekker