R107 560SL aankoopvragen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Recaro
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2022 22:24

14 aug 2022 22:28

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier en heb een account aangemaakt omdat ik op zoek ben naar een leuke R107 SL. Ik heb een 560SL op het oog van 1987 en daar zijn twee mankementen waarbij ik zelf niet helemaal kan inschatten waar het aan ligt.

Ten eerste de gasrespons; de auto voelt niet erg snel en loom aan, schakelt bij vol gas alsnog bij 3.500tpm naar de volgende versnelling. Gaspedaal gaat relatief zwaar en ik had al gelezen dat dit een probleem kan zijn, maar verklaart dat ook de tegenvallende prestaties? Bij andere oldtimers ben ik gewend dat je de gaskabel soms wat strakker kan zetten maar ik heb nog weinig sleutelervaring bij een Mercedes-Benz.

Tweede punt; het stuurgedrag. De SL in kwestie was erg vaag rond de middenstand en de stuurrespons is zeer indirect. In hoeverre is dit een eigenschap van Mercedes of is het een kwaaltje/probleem van deze SL's?

Ik heb genoeg sleutelervaring met oude Opels maar zoals gezegd, Mercedes is voor mij nieuw.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3801
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

15 aug 2022 10:49

Een US spec 560 heeft een lage compressieverhouding en veel afgas aanbouw delen zoals een katalysator wat hem tamelijk sloom maakt. 3500 rpm voor het schakelen is zeker te laag. Dat emissie Equipment zit ook zelden allemaal nog origineel wat de nodige problemen kan opleveren. Een R107 heeft kogelkringloop besturing die tamelijk indirect is, maar te veel speling op het stuurhuis of in de besturingsonderdelen komt ook veel voor. Zoek anders op YouTube naar R107 schrauber of SLS GMBH voor wat informatieve video’s.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 7530
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W126 500SEL,W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

15 aug 2022 11:47

De Amerikaanse staan wel bekend om het slechte onderhoud . Echt heel direct sturen ze nooit .

Door de emissie eisen zijn de 560ers redelijk geknepen .

Een Europese 500 heeft veel meer vermogen
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 7668
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

15 aug 2022 22:06

Ik zou inderdaad ook nooit voor een 560SL gaan (wel voor een (EU) SEL, of SE)
Wanneer SL dan 500 of 300
de 560SL was volgens mij alleen maar voor de US markt

Persoonlijk vind ik ze ook bijzonder lelijk met die US veiligheids opsmuck (bumpers die ook door kunnen gaan als zwemplateaus, idioot 3de remlicht achter op die klep, al vind ik de US koplampen dan misschien niet zo lelijk)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Recaro
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2022 22:24

16 aug 2022 15:16

Bedankt voor de reacties. Heb de auto maar laten staan. Ben het eens dat de Europese modellen mooier zijn dan de US-modellen maar budgettechnisch ga ik toch voor een Amerikaan. Deze kan ik dan later alsnog ombouwen naar EU-bumpers.

Nog wel een vraag over een 380SL: deze hebben in de US-uitvoering veel minder vermogen dan hun Europese broertjes. Toch zie ik bij ingevoerde modellen wel rond de 200pk op het kenteken staan, terwijl deze eigenlijk 155pk horen te hebben. Is dit een foutje?
gerson
Berichten: 640
Lid geworden op: 22 jan 2014 13:09
Mercedes-Benz: S213 E200

16 aug 2022 16:43

info staat op de W107sl website, www.mbrc107club.nl

Hier specifiek de history: https://mbrc107club.nl/club/de107.html
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3801
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

16 aug 2022 17:45

Het blok van de 380 heeft een enkele distributieketting die gevoeliger is voor breuk. Onderschat de kosten niet om US bumpers en koplampen te vervangen door EU versies, al of niet imitatie. En het blijft toch een Amerikaanse versie waarvan er teveel gemaakt zijn om veel in waarde te gaan stijgen.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
Pieter66
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2021 19:19
Mercedes-Benz: R107 en X253

01 sep 2022 13:35

De indirecte stuurrespons is een 107 kwaal. Het grote standaard stuurwiel (41-42 cm doorsnee) versterkt dIt gevoel ook nog eens. IVm met mijn lengte heb ik er een kleiner stuur ingezet (39cm) wat naast meer beenruimte ook nog eens het gevoel geeft dat deze wat strakker stuurt.

Vwb bumpers; kost een flinke duit als je zowel voor als achter wilt vervangen voor een orginele set (als je deze al kan vinden). Imitatie is te koop maar past niet altijd even goed en kwaliteit schijnt niet top te zijn. Ook al vervang je de bumpers; oa het 3e remlicht, koplampen en achterlichten, de mijlen teller voor je neus en de kniebeschermer onder je stuur verraden dat het een US uitvoering is. Is overigens niks mis mee maar minder geliefd dan de Europeese uitvoeringen. Let inderdaad op roest en onderhoudshistorie.

Ten slotte nog het vermogen: Mijn 500SL trok eerst ook niet zo snel totdat bleek dat de vloermat bij het gaspedaal de kickdown in de weg zat.😉.
X253 en R107
Plaats reactie