Wielslot adaptor afgebroken in wielbouten.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 3838
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: S211 E220 cdi 2006
Specialisatie: Wereldreiziger

06 aug 2022 14:21

Van de week een aardig k.... geintje gehad.

Met het verwisselen van het rechter voorwiel breekt het wielslot adaptor af in de bout. :evil: Set was origineel Mercedes en ongeveer 4 jr oud.

Mijn zoon naar de dealer gestuurd om een nieuwe te bestellen, dan is dat boekje met code wat er bij zit zo belangrijk anders heb je pech.

En maar eens ga denken hoe dit eruit te krijgen. Uitboren was voorlopig de enige optie. Nieuw 3,5 mm boortje gekocht en aan 2 kanten voorzichtig begonnen met boren. Toen viel er 1 klein stukje uit en het grootste stuk zat wel los. Dat eruit kunnen krijgen met een schroevendraaier en kniptangentje.

Pfff wat een mazzel en Probleem opgelost.

Grtzz
Bijlagen
20220805_200310.jpg
20220805_200310.jpg (64.83 KiB) 674 keer bekeken
20220805_200346.jpg
20220805_200346.jpg (59.63 KiB) 674 keer bekeken
20220806_141131.jpg
20220806_141131.jpg (31.84 KiB) 674 keer bekeken
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993.
Gebruikersavatar
Olivier1
Donateur
Berichten: 1052
Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
Mercedes-Benz: E500 4MATIC & E55 AMG
Locatie: 030

06 aug 2022 15:57

Wat een ellende. Je zou mogen verwachten dat het spul wat langer meegaat toch?
E500 4MATIC & E55 AMG
Lars_
Berichten: 360
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:24
Mercedes-Benz: S213
Locatie: GLD

06 aug 2022 16:53

Dat is echt pech! Gelukkig opgelost.
Zat hij erg (te) vast denk je ?
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 3838
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: S211 E220 cdi 2006
Specialisatie: Wereldreiziger

06 aug 2022 17:49

Je mag inderdaad verwachten dat die langer mee gaat ja.

Hij zat wel vaster dan die andere, maar kan misschien ook wel zijn dat die niet helemaal recht erin zat ofzo. Wie zal het zeggen.
Feit is wel dat ik geen wielsloten meer gebruik nu. Wel klaar mee.
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 7622
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

06 aug 2022 21:40

TheDiver schreef: 06 aug 2022 17:49 Feit is wel dat ik geen wielsloten meer gebruik nu. Wel klaar mee.
Hmm, dit was toch een uitermate effectief wielslot, dat kun je niet ontkennen :lol:
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 19670
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W169 A200 Elegance (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430, W168 A160)
Locatie: Papendrecht

06 aug 2022 21:42

In de garage gebruiken ze daarop uiteraard zoals voorgeschreven ook nooit luchttollen op :o
Logboek S500L en A200.
rarebear
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 sep 2011 14:13
Mercedes-Benz: W204 C250 CDI

06 aug 2022 22:24

als je lange ritten gaat maken altijd de wielslotbouten proberen los te draaien (met de kruissleutel en weer vast met de momentsleutel)
Als het niet lukt ben je in ieder geval dicht bij een dealer en sta je niet op Grossglockner in de regen en de duisternis !
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 10691
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W204, C180 CGI 2013, W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

06 aug 2022 22:38

Dat is wel botte pech. We rammelen ze altijd los met de luchttol (met de doppen uit ons loperset) en in de ondertussen 25 jaar ervaring nog geen dop stuk gehad op deze manier.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
E94
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 okt 2016 13:50
Mercedes-Benz: Nu E-klasse, eerst C-klasse

06 aug 2022 23:58

Sowieso als ze op de juiste torque vastgezet worden gaan ze nooit kapot. Ik gebruik zelf een momentsleutel met een wijzer en schaal. Lijkt op bijgevoegde foto. Hoeft niet geijkt te worden en overtorque zie je meteen.
Wat ik vaak zie in garages zoals kwikfit en zo zetten ze de bouten vast met en tol en dan een momentsleutel met kliksysteem. Me dunkt, als de tol al te vast gezet heeft klikt die altijd.
Bijlagen
72108335-DB61-4862-B414-62D20CF5E418.png
72108335-DB61-4862-B414-62D20CF5E418.png (183.34 KiB) 462 keer bekeken
Groetjes

Olav
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 3838
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: S211 E220 cdi 2006
Specialisatie: Wereldreiziger

07 aug 2022 11:15

rarebear schreef: 06 aug 2022 22:24 als je lange ritten gaat maken altijd de wielslotbouten proberen los te draaien (met de kruissleutel en weer vast met de momentsleutel)
Als het niet lukt ben je in ieder geval dicht bij een dealer en sta je niet op Grossglockner in de regen en de duisternis !
Heb inderdaad wel een lange rit achter de rug naar Spanje en terug.
Ik heb de voorwielen nog laten uitbalanceren bij Euromasters net voor ik weg ging. Denk dat het daar fout is gegaan, ook erg blij dat ik geen lekke band heb gehad onderweg.
Raimon schreef: 06 aug 2022 22:38 Dat is wel botte pech. We rammelen ze altijd los met de luchttol (met de doppen uit ons loperset) en in de ondertussen 25 jaar ervaring nog geen dop stuk gehad op deze manier.

Moet ook zeggen dat ik niks anders zie bij die bandengarages.
2 jr geleden draaide ze die mb ster wielbout naar de klote, omdat ze die speciale dop niet hadden.
Ook daar maar weer vanaf afgestapt.

grtzz
Laatst gewijzigd door TheDiver op 07 aug 2022 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 7622
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

07 aug 2022 11:23

E94 schreef: 06 aug 2022 23:58 Wat ik vaak zie in garages zoals kwikfit en zo zetten ze de bouten vast met en tol en dan een momentsleutel met kliksysteem.
eigenlijk kom ik nooit bij Kwikfit, juist om dat soort redenen...
Laatst had ik echter weinig keus, en jawel, exact zoals je het beschrijft: lucht tol en daarna momentsleutel, MAAR....
Niks geen geen overhaast gedoe, met de luchttol echt gewoon niet vast gezet, en de jongeman liep alvorens hij de momentsleutel instelde toch nog even voor de zekerheid zijn documentatie na welk moment geschikt was voor mijn auto...
Wielen zijn perfect gebalanceerd, en ik verbaas me over de kwaliteit die afgeleverd werd... (wat niet betekend dat ik ineens Kwikfit fan ben)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25185
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

07 aug 2022 14:03

De kwaliteit van Kwikfit (en dergelijke) staat of valt met het personeel dat er rondloopt.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
online
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jan 2011 17:48
Mercedes-Benz: W124 500e 1992
Locatie: Zweden

07 aug 2022 14:18

Jeroen schreef: 07 aug 2022 14:03 De kwaliteit van Kwikfit (en dergelijke) staat of valt met het personeel dat er rondloopt.

gr J

Dat geld over het algemeen met alles.

Marco
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 3291
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: X253, W639, C215 5.5 AMG
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

07 aug 2022 14:19

Wij deelden enkele jaren de werkplaats met Opel, die hadden op de slagmoersleutels torsiedoppen ik meen in 3 kleuren/3 krachten.
Blauw was iets van 130Nm. Aanrammelen en was (theoretisch) met 130 vast.
Nooit één auto terug gezien met losse moeren/bouten.
benzkepower
Berichten: 3480
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

07 aug 2022 14:40

Volgens voorschrift mag je nooit geen luchtgereedschap gebruiken op slotbouten/adapters,
Bij BMW breken ze vrij snel.
Ik trek ze altijd met een wringijzer met de hand los, en zet ze vast met de momentsleutel.
Plaats reactie