Hi allemaal,
Het is inmiddels een aantal jaren geleden dat ik hier voor het laatst een bericht heb geplaatst. In het verleden heb ik 2 Vito's gereden, beide W639, een 111CDI en een 113CDI, de laatste met de motorsoftware van een 116CDI.
Nu rij ik een Peugeot Expert L3 met 150pk uit 2018. Deze auto bevalt me niet heel super, ik mis de afwerkingskwaliteit van de Vito. De lak is ongelooflijk dun, hele delen b.v. onder de motorkap zijn alleen maar in een soort grondverf gespoten. Maar ook is het weggedrag als het maar iets meer waait dan windkracht 4 ronduit levensgevaarlijk.
Ik ga dus weer op zoek naar naar een Vito, moet wel een gebruikte zijn. Een nieuwe is boven budget. Ik kijk naar 2 tot 3 jaar oud, maximaal 60000 km op de teller. Dus sowieso een W447, een 116 of een 119 als XL. Beide zouden moeten voldoen.
Nu zit dat precies in de periode dat het dan een latere OM651-motor kan zijn of een vroege OM654. Wat is wijsheid? Is die OM654 een betrouwbare motor? Met de OM651 heb ik nooit problemen gehad (behalve een kapotte oliekoeler van de versnellingsbak).
Aan de OM651 hangt de 7G-bak, aan de OM654 de 9G-bak. Zitten daar nog specifieke verschillen tussen, naast het aantal versnellingen? Ik heb denk ik geen voorkeur tussen die twee.
Wat is nog van de W639 weet is dat bandenvreters zijn als er XL-banden gemonteerd zijn. Met C-banden ging het prima. Is dat bij de W447 nog steeds zo?
Graag jullie meningen en ervaringen.
Groet,
Rico
W447 Vito met OM651 of OM654?
Oh, dat is voor mij verrassend. Bij mij was het bij beide Vito's juist de achterbanden die als XL-band (225 breed) slechts 12000 tot 20000 km mee gingen. Met C-banden (205 breed) rond de 60000 km.
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 07 aug 2011 13:16
- Mercedes-Benz: GL 420 CDI W220 S320 CDI S205 C300 W221 S500
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Ik zag net een video voorbij komen van een 654 motor in een C klasse met 15000 km op de teller met een gebarsten inlaatspruitstuk.
Waardoor meteen de turbo ook gereviseerd moest worden, is een video uit Turkije en de monteur zegt dat dit chronisch is.
Of het zo is (chronisch) weet ik niet.
Waardoor meteen de turbo ook gereviseerd moest worden, is een video uit Turkije en de monteur zegt dat dit chronisch is.
Of het zo is (chronisch) weet ik niet.
- Bijlagen
-
- P_20230818_223352.jpg (66.04 KiB) 515 keer bekeken
-
- P_20230818_223405.jpg (79.27 KiB) 515 keer bekeken
-
- P_20230818_223431.jpg (87.74 KiB) 515 keer bekeken
-
- P_20230818_223446.jpg (85.31 KiB) 515 keer bekeken
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Als je het lang genoeg niet repareert wordt het chronisch ja...
Wat wil jij c.q. de plaatser van het filmpje ermee zeggen?
Wat wil jij c.q. de plaatser van het filmpje ermee zeggen?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Ik begrijp stomweg niet wat je met 'chronisch' bedoelt. De roest op een W210 is chronisch. Die ontstaat (al in de folder) en gaat nooit meer weg, wat je ook last, spuit en smeert. Maar als je zo'n spruitstuk en eventueel de turbo vervangt dan is het toch gewoon gerepareerd? Dan is er toch niets chronisch aan? Of bedoel je iets anders?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- W204Avantgarde
- Berichten: 4074
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Ja klopt, inlaatspruitstukken scheuren. Trouwens ook bij de 4.0 bi-turbos..
654 is niet verkeerd, alleen erg ingewikkeld om ermee te werken, alles is compact bijmekaar gebouwd.
Tuimelaars en nokkenassen blijven een aandachtspunt. Maar dan gaan ze in de inlaat ploffen.
654 is niet verkeerd, alleen erg ingewikkeld om ermee te werken, alles is compact bijmekaar gebouwd.
Tuimelaars en nokkenassen blijven een aandachtspunt. Maar dan gaan ze in de inlaat ploffen.