S211 (2003) Automaat probleem (lock up?)

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Drannel84
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:17

12 okt 2020 09:56

Hallo,

Ik heb een probleem met de automaat die ik wil voorleggen.

De auto waar het om gaat is een s211 uit 2003 met ongeveer 185k op de teller.
De automaat is een 5 traps 722.6.

Het probleem zal ik zo goed mogelijk omschrijven maar vraag gerust verder.

Als ik een rotonde of vergelijkbare situatie nader, dan laat ik het gas los en laat ik de auto uitrollen tot de gewenste snelheid op de rotonde (30-40km/h). Zodra ik de afslag heb genomen en weer wil accelereren, dan gaan de toeren iets omhoog (+_ 300tpm) om vervolgens abrupt terug te vallen naar het normale toerental die bij de versnelling hoort. Hierna is alles weer normaal en schakelt hij gewoon door.
Op en terugschakelen gaat in principe zonder problemen maar vind hem soms wel ietwat ruw. Hij schiet niet in de toeren bij een schakelmoment.
Het lijkt soms alsof het de ene keer beter is dan de andere keer (alsof hij de ene keer wel en de andere keer geen humeur heeft ff). Dit is niet temperatuurafhankelijk en kan zelfs anders zijn na even een korte boodschap gedaan te hebben (en dus uit en aan is gezet).
De toeren blijven stabiel bij constante snelheid.

De bak is gespoeld (atr) met daarbij stekker + filter e.d. Er zit geen glycol in (is getest).

De bakolie is origineel MB en is ook nog steeds op peil. Er zijn geen lekkages of schades zichtbaar.

De bak geeft geen enkele storing bij uitlezen.

Zelf verdenk ik de lock up (hydraulische deel zoals de plunjer) of de elektronische aansturing (magneetventiel, printplaat in bak (die ook sensoren heeft).


Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Zelf ben ik monteur en durf ik een reparatie wel aan maar om onnodig de bak te openen wil ik eerst meer info inwinnen.


Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1248
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

13 okt 2020 12:29

Hoi, ik had/ heb een vergelijkbaar probleem bij mijn W211.
Auto bij ATR gebracht en gelukkig deed de storing zich bij een testrit ook voor. Het vermoeden ging idd uit naar een koppelomvormer waarvan de lock up vastzat oid. Verdere tests wezen uit dat meerdere kleppen in het kleppenblok 3x zoveel speling hadden als max voorgeschreven is door MB. Dit is een op zich staand slijtage probleem wat ik heb laten verhelpen door een gereviseerd kleppenblok te laten monteren door ATR. Het originele probleem bleef echter bestaan en het vermoeden gaat nu uit naar een defect gaspedaal. sinds ik de auto weer terug heb heeft de 'rotonde storing' zich niet meer voorgedaan maar reageert ie apart op het gas. Uitlezen met Xentry heeft nog niets opgelevert, ik rij door totdat het probleem zich duidelijker gaat manifesteren en ik correctieve acties kan ondernemen.
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

13 okt 2020 12:54

Als de lock up verdacht wordt dan kan deze met de test apparatuur uitgeschakeld worden toch en daarmee ook uitgesloten worden of dit de oorzaak van de klacht is?
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Drannel84
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:17

14 okt 2020 07:17

Dank voor jullie reacties.
Een vastzittende lock up lijkt zou naar mijn idee problemen moeten geven met ontkoppelen (uitvallen motor) of een bonk bij terugschakelen maar dit doet hij goed.

Het rare is dat hij vanaf stilstand helemaal soepel door alle versnellingen heen schakelt, incl lock up die geleidelijk vastgrijpt (auto accelereert maar toeren blijven even gelijk).
Het probleem doet zich echt alleen voor bij een acceleratie vanaf bijvoorbeeld 30 km/h. Het voelt alsof hij even weerstand loos toeren maakt alvorens hij abrupt aangrijpt. Warm is het probleem vele malen minder en soms weg t.o.v. een koude bak maar soms met een warme bak is het ook voelbaar. Dit doet hij overigens in de 1e tot en met 4e versnelling.

Zelf denk ik aan de aansturing. Het is een vrij makkelijke klus om de printplaat (conductor plate) met de magneetventielen te wisselen voor originele nieuwe. De prijzen van de verschillende magneetkleppen zijn relatief laag. Als dit anders zou zijn dan was het ventiel voor de lockup alleen ook een optie. De printplaat schijnt sensoren te hebben die ook weleens stuk gaan.

De lock up uitschakelen voor een proefrit zou inderdaad ook een goeie zijn om uit te sluiten of dat het probleem is.

Lastig. Het kan van alles zijn. Ook de hydraulische plunjers in de bak maar ergens voelt het apart dat die met deze km stand al zodanige slijtage vertonen dat dit probleem ontstaat maar niets is onmogelijk.

De auto wegbrengen naar een specialist hoeft nog niet. Ik wil eerst zelf eea uitzoeken en proberen. Naar mijn mening willen specialisten meteen de hele bak reviseren met de daarbij behorende rekening.
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1248
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

15 okt 2020 08:29

Goed dat je eerst zelf op zoek gaat, persoonlijk heb ik bij ATR goede ervaringen betreft positief meedenken op kosten gebied.
Ben benieuwd naar de vorderingen
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Henk-Jann124
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2021 00:59

29 mei 2021 01:15

Goede avond allemaal. Ik ben nieuw hier en heb het lock up verhaal net doorgelezen. Ik heb met mijn s211 exact hetzelfde probleem. Heeft er ondertussen een oplossing plaats gevonden?

Vriendelijke groeten.
Drannel84
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:17

25 okt 2021 07:47

Helaas nog steeds geen oplossing gevonden.
Het probleem lijkt wisselend beter of erger te zijn. Na opwarmen is het wel beter. Het probleem doet zich dan ook voor maar is wat minder ‘hard’.
Ik zit eraan te denken om zelf de kleppen te vervangen incl veer een tcc demper. Dit setje kost ongeveer 100 en is van het merk sonnax.
Preventief de printplaat vervangen is ook nog een optie.
De magneetklep van de lock up heb ik vervangen maar bood geen soelaas.

Iemand anders nog een tip?
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

25 okt 2021 07:58

Je hydraulische elektrische regeleenheid ( brein) bij ATR laten testen .

Heb zelf ook het probleem maar geen tijd om het te regelen :(
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Plaats reactie