W203 motor cooling fan draait max toeren

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Dokter_horror
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2020 22:21

20 okt 2021 18:57

Hoi allemaal,

Betreft een Mercedes c180 sportcoupé facelift uit 2004 w203. Sinds een paar weken draait de cooling fan maximaal direct als ik de motor start. Het lijkt wel een straaljager. Auto rijdt verder goed en alles functioneert hoe het hoort.

Ik heb hem weggebracht naar mijn gebruikersnaam garage. Na 1.5 uur diagnostiek was de conclusie kapotte airco druk sensor. De fan ging namelijk uit als de sensor werd ontkoppelt, alleen werkte de airco dus niet meer uiteraard. Deze hebben ze vervangen, maar helaas kreeg ik het bericht dat het probleem nog blijft. Ik zag de bui al hangen mbt aanmodderen in diagnose en heb het traject gestopt.

Weet iemand wat hier mogelijk aan de hand is en bij wie ik bv moet zijn?

Groeten
Dokter_horror
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2020 22:21

21 okt 2021 06:52

Er is niemand die dit probleem.herkent? :(
White 553
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 jun 2020 07:53
Mercedes-Benz: E 250CDI T-model Bluetec 2014

21 okt 2021 07:01

Nu ben ik geen monteur, maar een defecte temperatuursensor (olie/koelvloeistof) lijkt me aannemelijk.
Als er een waarde word gezien die buiten het gangbare ligt, heb je kans dat de computer voor de zekerheid de fan gewoon op vol vermogen laat lopen om motorschade te voorkomen.
Even laten uitlezen kan al in de juiste richting duiden.
JantjeV8
Berichten: 2168
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

21 okt 2021 07:23

Is het de waaier van de motorkoeling of van de airco die mee draait?
Dokter_horror
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2020 22:21

21 okt 2021 07:33

Volgens mij heeft deze motor (1.8 kompressor m52) een enkele fan.White: hier dacht ik ook aan, maar de fan kwam tot rust met ontkoppelen van airco druk sensor dus de garage heeft die vervangen en opnieuw afgevuld. Allemaal voor niks dus, ik heb er dus snel een halt aangeroepen want ik zie het langdurig tobben daar alweer voor me.
White 553
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 jun 2020 07:53
Mercedes-Benz: E 250CDI T-model Bluetec 2014

21 okt 2021 08:13

Is de wagen wel uitgelezen daar?
Dokter_horror
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2020 22:21

21 okt 2021 08:16

Nee volgens mij niet.
White 553
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 jun 2020 07:53
Mercedes-Benz: E 250CDI T-model Bluetec 2014

21 okt 2021 09:03

Dan zou ik toch een andere garage (MB specialist) overwegen.
Of even kijken of iemand bij jou in de buurt (die een goed diagnose apparaat heeft) geneigd is om hem uit te lezen.
Dan zou je al wat verder zijn.

De koppeling met de Airco sensor is (voor mij als leek) wel vreemd, daar heeft JantjeV8 wel een punt.
Als je jou (Globale) locatie aanzet in je profiel, kunnen mensen je eventueel een tip geven waar je in de buurt terecht zou kunnen.
Laatst gewijzigd door White 553 op 21 okt 2021 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

21 okt 2021 09:33

als je als autobedrijf in 2021 nog niet de mogelijkheid om een 203 uit te lezen en maar lukraak componenten vervangt, dan heb je overduidelijk niets met de nieuwere generatie auto's en moet je daar dus ook niet zijn met je (toch al lang geen nieuwe) 203

als er geen info binnenkomt van de kachelunit (over de druk van het aircogas), gaat de fan automatisch aan...wat er dan precies mist aan info, is binnen 5 minuten uit te lezen en dan kan men van daaruit een diagnose stellen...dat kan nooit veel voorstellen

de tijd dat je als monteur lukraak sensoren vervangt zonder eerst uit te lezen wat die sensor nog wel of niet doet, ligt al een ruime 20 jaar achter ons

greetingz,
Dokter_horror
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2020 22:21

21 okt 2021 10:06

Dank allen voor de reacties. Het bedrag wat ze wilden rekenen voor diagnose wat niet klopte, onnodige manarbeid en onnodig vervangen van de sensor was 300 EUR. Ik kreeg de auto uiteindelijk mee terug na 100 euro betaald te hebben. Het voelt toch als uit eten gaan zonder eten voorgeschoteld te krijgen...

Ik zal mijn lokatie aanzitten maar ik woon in de Drechtsteden, Sliedrecht Dordrecht omgeving.
JantjeV8
Berichten: 2168
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

21 okt 2021 10:57

Dokter_horror schreef: 21 okt 2021 07:33 maar de fan kwam tot rust met ontkoppelen van airco druk sensor
Dat is allemaal nog vrij logisch, die sensor is een schakelaar die in de voorwaarde "fan draaien" is opgenomen. Trek je daar de stekker van los, is het circuit onderbroken en stopt het ding.... (Als je de accu los gegooid had, had hij ook gestopt, maar dat wil niet zeggen dat het aan de accu ligt). :stom:
Een gemiddelde garage moet hier vrij snel een goede diagnose op kunnen doen, ook met en Vendiamo of andere universele uitlezer. Ook een airco-boer zou je verder moeten kunnen helpen.
White 553
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 jun 2020 07:53
Mercedes-Benz: E 250CDI T-model Bluetec 2014

21 okt 2021 11:01

Ik word keurig geholpen bij Mercedes Specialist MB-Service in Veghel.
Dat is voor jou dan een goed uurtje rijden, maar je kunt (na een afspraak vooraf) meestal wel wachten op de oplossing.
Alles in overleg natuurlijk.

Wellicht is er een ander goed adres iets meer in jouw buurt.
Gebruikersavatar
Schroef
Berichten: 106
Lid geworden op: 30 jan 2016 21:07
Mercedes-Benz: W203/C180
Locatie: Amstelveen

21 okt 2021 14:15

Had zelf een paar jaar terug een lekkende temperatuursensor.
Als je de stekker eraf trok liep de fan op volle toeren. Sensor kost nieuw bij de dealer iets van 16 Euro.

Deze sensor zit bij mijn auto (W203/C180) voor op de cilinderkop en is makkelijk zelf te vervangen.
Leuk weetje: De dealer kon i.v.m. oud en nieuw niet meteen leveren. Dus tijdelijk een sensor bij de Brezan gehaald. Die was 4 euro DUURDER dan de dealer :-)
Dokter_horror
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2020 22:21

21 okt 2021 14:36

Dank voor alle reacties. Ze hebben vandaag de stekker teruggezet in de nieuwe onnodig vervangen airco druk sensor. De airco doet het nu weer maar m'n motor fan loeit weer maximaal. Ik ga een specialist opzoeken, dit was een domper. Maar zegt het niet iets dat de fan stopt met draaien als de airco sensor wordt Afgekoppelt?
Dokter_horror
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 nov 2020 22:21

30 okt 2021 19:02

Even een update:

Ik ga volgende week een specialist benaderen voor het probleem. In de tussentijd doet m’n airco het vrijwel niet meer. Ik zie de bui natuurlijk al hangen: wss airco druk sensor vervangen , niet goed afgedicht oid en nu gas weg. M’n wanvertrouwen in algemene garages wordt weer eens bevestigd. Kortom, probleem erbij.
Plaats reactie