Resonantie OM601

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
JantjeV8
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

21 okt 2021 07:33

Heb het filmpje een paar keer bekeken, weinig op aan te merken, maar zou iets stiller kunnen/mogen liggen. Blok is ook geen smerig vet hok, ziet er keurig droog uit.
Nu zie je verder niet de rook uit de pijp.
In elk geval moet het aan de voorkant in orde zijn, hoewel ik je demper niet goed kan zien lijkt de multiriem wel rustig rond te lopen.

Als je het echt uitgezocht wil hebben, denk ik dat je een stapje verder moet. Pomptiming controleren, verstuivers controleren, compressiemeting en in het ergste geval de pompopbrengst (laten) controleren bij een dieselspecialist. Het kan ook een hydraulisch stotertje zijn die niet helemaal meewerkt. Ik hoor niet echt iets tikkeren, maar het kan ook vast zitten in plaats van te los.

Is het vacuumsysteem in orde? Staat het stopzettertje op de brandstofpomp niet te klapperen?
BenzMercedes
Berichten: 378
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

21 okt 2021 12:27

Dankjewel

Stopzettertje?
BenzMercedes
Berichten: 378
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

23 okt 2021 14:07

Foto?
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6061
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: 190D + Mondeo '11
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

23 okt 2021 20:14

Ik zal morgen ff een foto maken voor je, nu te donker.
Ex: A124 E220 -190D 2.5 turbodiesel, Mazda 3 2.0 06', focus '06 Mondeo '11 Huidige hokken: 190D, S212 E350
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6061
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: 190D + Mondeo '11
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

25 okt 2021 19:32

Nog niet met daglicht thuis geweest, dus is er nog niet van gekomen. Morgen weer een poging.
Ex: A124 E220 -190D 2.5 turbodiesel, Mazda 3 2.0 06', focus '06 Mondeo '11 Huidige hokken: 190D, S212 E350
BenzMercedes
Berichten: 378
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

25 okt 2021 20:04

Fijn! Dankjewel
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6061
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: 190D + Mondeo '11
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

26 okt 2021 19:25

Bij deze! Motor starten en kijken of de stopknop helemaal stilstaat.
Hieronder zit de stopknop.
Hieronder zit de stopknop.
20211026_175658.jpg (169.74 KiB) 425 keer bekeken
20211026_175730.jpg
20211026_175730.jpg (129.55 KiB) 425 keer bekeken
Ex: A124 E220 -190D 2.5 turbodiesel, Mazda 3 2.0 06', focus '06 Mondeo '11 Huidige hokken: 190D, S212 E350
BenzMercedes
Berichten: 378
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

26 okt 2021 20:00

Hulde! Ik ga er direct even bekijken.
BenzMercedes
Berichten: 378
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

02 nov 2021 15:47

Tankfilter en het kleine filter voor de brandstofpomp vervangen. Alle spanrol gerelateerde zaken ook. Trillingen niet verminderd en geratel van het blok erger....Verbruik is wel beter, starten geen probleem.

Suggesties?
Bijlagen
filter.JPG
filter.JPG (33.09 KiB) 326 keer bekeken
benzkepower
Berichten: 3364
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

02 nov 2021 19:47

Er door iemand met kennis naar laten kijken want je komt er zelf niet uit.
JantjeV8
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

03 nov 2021 10:09

BenzMercedes schreef: 19 okt 2021 12:56 Eerst Lempforder en nu Febi. Beide geen succes. Afgelopen weekend door Duitsland gereden met reinigingsmiddel in de tank. Nog altijd trillend blok. Komende maandag wordt de compressie meten en worden de verstuivers afgeperst. Maar dat is niet aannemelijk toch? Een snaar strakke toerenteller, start altijd in 1x en loopt verder goed.

Heb jij ook bestelnummer van die verschillende dempers?
Wat is er uit de compressiemeting gekomen?
Wat is er uit de verstuivers gekomen?
BenzMercedes
Berichten: 378
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

09 nov 2021 17:41

De 190 blijkt een brandstofleiding verstopping te hebben gehad. Oorzaak zijn algen in het systeem door lange stilstand en biodiesel. Inmiddels opgelost.

Resume: het motorblok trilde heviger dat zou moeten. Zeker voor deze km-stand. In eerste instantie dachten we aan uitgedroogde motorsteunen, maar die vervangen. Dit bleek ook weinig effect te hebben. Verstuivers en compressie werd uitgesloten. Toen ik vermogensverlies ontdekte, werd de link gelegd met brandstoftoevoer. Alle filters vervanger en ook het filter in de tank. Deze was flink verontreinigd. Omdat de auto voor langere tijd stil heeft gestaan met relatief weinig brandstof kwam de bio-brandstof in beeld. Biodiesel is een ramp wanneer je er weinig mee gaat rijden, aldus de ANWB. Onze diesel (B7) wordt tegenwoordig bijgemengd met 7% biodiesel (plantaardige olie en dierlijk vet). Milieudefensie spreek er zelfs schande van, maar het zorgt ook voor roestvorming in je tank: er komt namelijk water in je tank. Zo erg, dat zelfs algen een kans maken flink te groeien met alle gevolgen van dien. In de boten-wereld is dit al een bekend probleem en daar worden al chemische middelen gebruikt om dit tegen te gaan. Tip: zet de a.to altijd weg met een volle tank als je langere tijd niet gaan rijden. En misschien preventief zo nu en dan een anti-water middel zoals Bardahl Water Remover additief.
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6061
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: 190D + Mondeo '11
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

09 nov 2021 22:15

Heb al vele dingen in mijn tank gegooid maar nog nooit ergens last van gehad. Wel voornamelijk in de tijd dat ik nog dagelijks reed inderdaad. Wilde net die HVO diesel eens gaan tanken eerdaags.

Fijn dat je auto het weer doet zoals ie dat hoort te doen!
Ex: A124 E220 -190D 2.5 turbodiesel, Mazda 3 2.0 06', focus '06 Mondeo '11 Huidige hokken: 190D, S212 E350
JantjeV8
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

10 nov 2021 08:00

Aha, ja toch wel hoor. Alg in de tank, dat heeft al veel bedrijven heel veel geld gekost, en anderen heel veel opgeleverd.

Jouw conventionele om601 stookt het in principe nog gewoon weg. Maar een cdi of tdi staat er op stil. Je kunt het hele circuit schoon maken, nieuwe filters steken en dan eerst nog zo'n additief toevoegen die die alg doodt. Anders heb je het over een paar weken weer.

Een mooie dieslontwikkeling is de zogenaamde 'blauwe diesel'. Compleet plantaardig en niet fossiel. Geen gedonder met alg meer. Goeie ontwikkeling volgens mij.
BenzMercedes
Berichten: 378
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

10 nov 2021 14:58

Volgens mij is blauwe diesel juist plantaardig en de oorzaak van de ellende; minder zwavel dat reguliere diesel. Zolang je genoeg rijdt en tank niet leeg gaat rijden zal het meevallen.
Plaats reactie