S211 luchtvering

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Wouter1974
Berichten: 73
Lid geworden op: 02 mar 2017 21:50
Mercedes-Benz: Mercedes E klasse Kompressor

17 aug 2020 15:33

Nou de kogel is door de kerk. We doen hem binnen bij een van de specialisten voor zijn F beurt en de luchtvering te laten repareren. We begroten 2000 euro. Als het meer wordt, dan gaat ie weg.
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 3640
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: S211 E220 cdi 2006
Specialisatie: Wereldreiziger

17 aug 2020 16:21

Ben bij mijn garage en net gevraagd wat het eventueel kost voor je. Dus misschien wel een ritje waard voor je.

Nieuwe luchtbalgen, arbeidsloon, online niveau calibratie
kost het 850,- incl.btw.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993.
mploeger
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2019 09:13
Mercedes-Benz: E320, W211

14 okt 2021 11:46

Met interesse heb ik het hele topic gelezen. Heb ook een s211 320 met Airmatic en helaas ook af en toe last van de foutmelding "Visit Workshop", met het pijltje. Als ik met de melding dan naar de garage ga om een en ander uit te lezen dan geeft hij de meldingen 5500, 5503 en 5508, maar verder merk je er weinig van. Na het resetten zijn de meldingen weg en komen ook niet meer terug.

Ongeveer een maand geleden lag hij wel al een keer helemaal op zijn kont en is de auto afgesleept. Tijdens het op de aanhanger rijden ging de auto echter weer helemaal naar de juiste hoogte. Toch maar besloten om naar de garage te brengen om te kijken wat er aan de hand is; op het oog niets dus. Na een week stond hij prima op de juiste hoogte...... Garage geeft aan hij best de boel wil vervangen, maar is idd prijzig.

Sindsdien gewoon weer mee gereden, geen problemen, maar af en toe (ook vandaag weer) de melding "Visit Workshop".

Afgelopen jaar al best wat kosten gehad (oa 2 nieuwe veerpoten voor) en net voor de APk van gisteren ook best wel weer wat werkzaamheden moeten laten doen. Af en toe denk ik ook wel eens om wat anders te kopen, maar dat is dan wel weer zonde van de gemaakte kosten. Twijfel twijfel.....
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 7392
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

14 okt 2021 13:45

mploeger schreef: 14 okt 2021 11:46 Met interesse heb ik het hele topic gelezen. Heb ook een s211 320 met Airmatic en helaas ook af en toe last van de foutmelding "Visit Workshop", met het pijltje.
Het topic in deze betreft geen Airmatic maar de standaard niveauregeling van een S211, die als je geen airmatic hebt, 2 luchtbalgen op je achteras zijn (maar dus net als bij airmatic, er geen spiraalveren bij aanwezig zijn, de voorwielen hebben dan een normale spiraalveer ophanging)
Als je echt airmatic hebt (dus elk van de 4 wielen heeft luchtvering, ook te bedienen in de schakelaar achter je versnellingspook) dan zijn dat een andere soort luchtbalgen...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
mploeger
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2019 09:13
Mercedes-Benz: E320, W211

14 okt 2021 15:51

Ik heb inderdaad wel de Airmatic, maar wel last van hetzelfde euvel.....
JantjeV8
Berichten: 544
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

14 okt 2021 16:32

Als hij zo af en toe eens op de kont hangt, denk ik dat je met een beginnend defect in het kleppenhuis (ventielenblok) te maken hebt. Er komt wat vocht in het systeem, wat oxidatie in de zittingen van die klepjes. Een klepje blijft even wat hangen of sluit niet heel lekker meer af. Dat soort dingetjes.
Aan de leidingen en de balgen kan dat niet liggen. Die zijn lek of niet. En de compressor geeft alleen maar lucht op druk, meer ook niet.
mploeger
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2019 09:13
Mercedes-Benz: E320, W211

14 okt 2021 17:19

JantjeV8 schreef: 14 okt 2021 16:32 Als hij zo af en toe eens op de kont hangt, denk ik dat je met een beginnend defect in het kleppenhuis (ventielenblok) te maken hebt. Er komt wat vocht in het systeem, wat oxidatie in de zittingen van die klepjes. Een klepje blijft even wat hangen of sluit niet heel lekker meer af. Dat soort dingetjes.
Aan de leidingen en de balgen kan dat niet liggen. Die zijn lek of niet. En de compressor geeft alleen maar lucht op druk, meer ook niet.
Zou dat ook een verklaring kunnen kun voor het feit dat ik af en toe een melding krijg?
JantjeV8
Berichten: 544
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

15 okt 2021 07:31

Ja, in mijn ogen wel.
Van die soms wel-soms niet storingen hoef je niet in de 'grote' componenten te zoeken. Die doen het of die zijn kapot. Kabels, stekkertjes en zo'n ventielenblokje (waar magneetspoeltjes de klepjes in bedienen), dat soort componenten.

Je zou uit voorzorg nog het relais in de zekeringkast kunnen vervangen, dat ding kost een tientje of zo. Als dat begint te klapperen kan het ook storingen veroorzaken. De kosten van dat relais zijn geen 'zwaar' onderzoek waard en preventief sluit je dat dan direct uit.
Plaats reactie