Resonantie OM601
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
- Locatie: Groningen
Het blok (OM601) van mijn 190 diesel trilt veel meer dan ik gewend ben van mijn vorige. De feiten: 135.000 km. Snaar strakke toeren(teller), starten gaat altijd zonder problemen. Olie + filters vervangen. Motorsteunen + baksteun vervangen. Wat kan dit zijn?
- Poppel180
- Forum Held
- Berichten: 3193
- Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
- Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
- Locatie: Zuidplas
Een diesel is toch pas ingereden vanaf 2ton? Als een compressietest e.d. ook niets aan het licht brengt dan zou ik er gewoon meer kilometers mee gaan maken, retourtje Parijs oid
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Kleppen vers gesteld, filters en tank schoon, kettingrek/geleiders oké en nevelen injectoren netjes?
Het eerste dat ik op YT tegenkom is lawaai door n vacuumpomp. Remt ie normaal? https://youtu.be/r7fCw4cwqT4
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
- ruub-sterw201
- Berichten: 6355
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
De spanroldemper is inderdaad vaak een irritante resonantie, Je kunt dit checken door de demper (dus niet de veer) 1 kant op te forceren door een sterke ty-wrap o.i.d erom te doen en een stukje te gaan rijden. Het wil namelijk nog wel eens voorkomen dat die demper ruimte heeft op het asje waarop hij bevestigd zit.
Je hebt ook nog een dempertje tussen je brandstofpomp en je inlaat spruitstuk zitten tegen het 'Bonanza' effect. Deze kan ook loshangen.
Wat voor motorsteunen heb je gekocht? Heb je ze op chassisnummer uitgezocht? Er zijn meerdere types qua sterkte en hoogte namelijk.
Heb je het idee dat na bepaalde werkzaamheden de resonantie erger is geworden?
En heb je trouwens een filtertje voor de diesel net voor je brandstofpomp zitten? zo ja, die eerst eens vervangen, die kosten 75 cent geloof ik
Je hebt ook nog een dempertje tussen je brandstofpomp en je inlaat spruitstuk zitten tegen het 'Bonanza' effect. Deze kan ook loshangen.
Wat voor motorsteunen heb je gekocht? Heb je ze op chassisnummer uitgezocht? Er zijn meerdere types qua sterkte en hoogte namelijk.
Heb je het idee dat na bepaalde werkzaamheden de resonantie erger is geworden?
En heb je trouwens een filtertje voor de diesel net voor je brandstofpomp zitten? zo ja, die eerst eens vervangen, die kosten 75 cent geloof ik
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
- Locatie: Groningen
Eerst Lempforder en nu Febi. Beide geen succes. Afgelopen weekend door Duitsland gereden met reinigingsmiddel in de tank. Nog altijd trillend blok. Komende maandag wordt de compressie meten en worden de verstuivers afgeperst. Maar dat is niet aannemelijk toch? Een snaar strakke toerenteller, start altijd in 1x en loopt verder goed.
Heb jij ook bestelnummer van die verschillende dempers?
Heb jij ook bestelnummer van die verschillende dempers?
- ruub-sterw201
- Berichten: 6355
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
Heb geen nummers momenteel. Wellicht opvragen op chassisnummer bij de dealer. Ik heb daar jaren geleden beide motorsteunen gekocht en dienwaren toen goedkoper dan aftermarket exemplaren. Volgens mij zijn de originele steunen van Sachs.
Er zit dan ook aardig wat verschil in die steunen qua hoogte en stugheid.
Is de reden dat je de boel laat testen het resoneren? Want daar zal ik het voorlopig nog niet zoeken namelijk. Heb je vol vermogen? (Altijd een leuke vraag bij een 190d )
Kan je misschien eens wat filmen? En is het bij bepaalde toerentallen erger?
Een keer flink een bocht maken met en zonder gas erop om te checken of het resoneren minder is kan ook veel vertellen. Datzelfde geldt voor het luisteren tijdens het remmen.
Er zit dan ook aardig wat verschil in die steunen qua hoogte en stugheid.
Is de reden dat je de boel laat testen het resoneren? Want daar zal ik het voorlopig nog niet zoeken namelijk. Heb je vol vermogen? (Altijd een leuke vraag bij een 190d )
Kan je misschien eens wat filmen? En is het bij bepaalde toerentallen erger?
Een keer flink een bocht maken met en zonder gas erop om te checken of het resoneren minder is kan ook veel vertellen. Datzelfde geldt voor het luisteren tijdens het remmen.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
- Locatie: Groningen
Vol vermogen? 3500 toeren bij 120 km per uur. Ze is gewoon traag is mijn indruk, maar hoe weet ik dat? Verdenk je de vacuumpomp?
Omdat de auto gewoon mooi loopt, gaat mijn verdenking daar ook niet vanuit. De originele steunen waren ook niet aan vervanging toe. Dat was de eerste verdachte. Ik heb ooit een 190 diesel gehad met een bijna 2 ton en daar kon je een euro op het blok leggen, zonder dat ie er vanaf viel. Heb een tankfilter gekocht en het filtertje voor de brandstofpomp ook in bestelling. Dan kan ik dat ook uitsluiten.
Zou de spanrol enz. ook kunnen? Waar kan ik het beste mee gaan beginnen?
P.s. ik maak morgen een filmpje..
Omdat de auto gewoon mooi loopt, gaat mijn verdenking daar ook niet vanuit. De originele steunen waren ook niet aan vervanging toe. Dat was de eerste verdachte. Ik heb ooit een 190 diesel gehad met een bijna 2 ton en daar kon je een euro op het blok leggen, zonder dat ie er vanaf viel. Heb een tankfilter gekocht en het filtertje voor de brandstofpomp ook in bestelling. Dan kan ik dat ook uitsluiten.
Zou de spanrol enz. ook kunnen? Waar kan ik het beste mee gaan beginnen?
P.s. ik maak morgen een filmpje..
- Bijlagen
-
- 190diesel.jpg (96.15 KiB) 876 keer bekeken
-
- Berichten: 2215
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Motorsteunen moeten trillingen van de motor naar de cabine onderbreken, niet de motor stil houden, dat moet de motor zelf doen.
Je hebt geen bijgeluiden?
Ben wel even benieuwd naar je verstuivers.
Hoe trilt hij bij stationair?
Draait je visco mogelijk altijd geforceerd mee?
Ken je de algehele staat van onderhoud?
Je hebt geen bijgeluiden?
Ben wel even benieuwd naar je verstuivers.
Hoe trilt hij bij stationair?
Draait je visco mogelijk altijd geforceerd mee?
Ken je de algehele staat van onderhoud?
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
- Locatie: Groningen
Dit is stationair na een uurtje rijden:
Heeft iemand een idee hoe ik moet ontluchten? Ik begrijp het instructieboekje niet helemaal? Dat schijnt ook een oorzaak te kunnen zijn?
Auto is van de eerste Nederlandse eigenaar overgenomen. Met historie. Aan de voorzijde hoor je qua bijgeluiden een beetje een versleten lagertje of iets dergelijks. Niemand die het hoort, maar ik ben een mierenneuker 2.0
Heeft iemand een idee hoe ik moet ontluchten? Ik begrijp het instructieboekje niet helemaal? Dat schijnt ook een oorzaak te kunnen zijn?
Auto is van de eerste Nederlandse eigenaar overgenomen. Met historie. Aan de voorzijde hoor je qua bijgeluiden een beetje een versleten lagertje of iets dergelijks. Niemand die het hoort, maar ik ben een mierenneuker 2.0
- Bijlagen
-
- Ontluchten.JPG (47.08 KiB) 833 keer bekeken
- ruub-sterw201
- Berichten: 6355
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
Zit nu even op mn mobiel te kijken en ik zie zo snel, dat er de brandstofleidingen tussen je verstuivers vernieuwd zijn. De achterste is zwart en de voorste is grijzig. Helemaal achterop de laatste verstuiver zit dan een zwart dopje om af te doppen.
Check eens of alle leidingen 100% dicht zijn.
Als je deze niet weet de vinden dan maak ik morgen ff een fotootje ervan
En hij lijkt inderdaad net ff teveel te schudden ja. Maar hij loopt iig niet beroerd.
Dat geluidje aan de voorzijde kan prima zijn wat Jan en ik zeiden, die spanrollen/dempertjes. Schroevendraaier ertegenaan duwen en als het dan stopt dan heb je daar alvast je antwoord op.
Check eens of alle leidingen 100% dicht zijn.
Als je deze niet weet de vinden dan maak ik morgen ff een fotootje ervan
En hij lijkt inderdaad net ff teveel te schudden ja. Maar hij loopt iig niet beroerd.
Dat geluidje aan de voorzijde kan prima zijn wat Jan en ik zeiden, die spanrollen/dempertjes. Schroevendraaier ertegenaan duwen en als het dan stopt dan heb je daar alvast je antwoord op.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
- Locatie: Groningen
Dank voor je reactie. Graag een fotootje. Op het eerste gezicht lijkt het niet op lekkage. Zou het ook algen kunnen zijn? Auto heeft stilgestaan met een lege tank nl.
Heeft iemand ook de nummers van de onderdelen? (spanrol, Trillingsdemper multiriem, geleiderol, spanrolpoelie. Alles wat ik nodig heb, zeg maar)
Heeft iemand ook de nummers van de onderdelen? (spanrol, Trillingsdemper multiriem, geleiderol, spanrolpoelie. Alles wat ik nodig heb, zeg maar)