560 SEC '90 slecht stationair

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
JantjeV8
Berichten: 363
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

07 jul 2021 07:26

Ik weet het niet uit m'n hoofd, maar klopt die 9gr wel? Ik meen me te herinneren dat dat maximaal 6gr afwijking mocht zijn.
Kabelweerstand zou je nog kunnen meten.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 6869
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W126 500SEL,W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

07 jul 2021 07:51

Krukas op 0 graden en dan de verdeler op eerste cilinder .
Klaar is Kees .

Je hoeft en kan niets afstellen met een lamp ( zit ook geen vacccumvervroeger op)
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 243
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

07 jul 2021 11:35

JantjeV8 schreef: 07 jul 2021 07:26 Ik weet het niet uit m'n hoofd, maar klopt die 9gr wel? Ik meen me te herinneren dat dat maximaal 6gr afwijking mocht zijn.
Kabelweerstand zou je nog kunnen meten.
Met die 6° bedoelen ze waarschijnlijk nokkenasgraden.
9° op de krukas komt overeen met 4,5° op de nokkenassen.
De nokkenassen (en de stroomverdeler) draaien aan de helft van de snelheid van de krukas.
Dus binnen de tolerantie.
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 243
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

08 jul 2021 19:08

Vandaag weer eens één en ander nagekeken.
Eigenlijk niets verontrustends gevonden.
Cilinderkoppen:
Links: R 117 016 45 01
Rechts: R 117 016 43 01
Ontsteking staat op tijd.
Bougiekabels Beru (Mercedes nr. 000 159 28 42).
Hebben allemaal tussen 1,08 en 1,11 ohm weerstand.
De stroomverdeler en rotor zijn van Bosch.
Zowel de bougiekabels, rotor en stroomverdeler zien er redelijk recent uit, en zien er op het zicht heel goed uit.
De bougies zijn Beru Ultra 14 7DU RO
Ook die zijn zo goed als nieuw.
Nu hebben ze wel allemaal dezelfde (donkere) kleur, wat erop wijst dat de benzineopbrengst nu ook onder belasting voor alle cilinders gelijk is.
Het "spoelen" heeft dus wel degelijk effect gehad, want voorheen was dat niet zo.
De te donkere kleur wijst op te rijke verbranding, maar dat wist ik, want staat momenteel veel te rijk.
De compressie heb ik nog niet gemeten, dat zal voor voor volgende week zijn.
DSCN4940.jpeg
DSCN4940.jpeg (285.97 KiB) 384 keer bekeken
DSCN4941.jpeg
DSCN4941.jpeg (323.75 KiB) 384 keer bekeken
Gebruikersavatar
ElGriffo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 6869
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W126 500SEL,W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

09 jul 2021 07:25

Zijn het weerstand bougies ? Daar lijkt het wel op.
Zou daar bougies zonder weerstand in zetten .

Ben wel benieuwd naar de compressie .

Wat je straks ook kunt controleren wanneer je de motor weer in elkaar hebt .

Laten lopen en dan 1 voor 1 de leiding los draaien op de spinnenkop en goed luisteren hoe het toerental terug val is per cilinder .

Als hij bij het los draaien nauwelijks terug val heeft dan werkt die cilinder niet optimaal en zul je het daar moeten zoeken.

Zet er er in ieder geval bougies zonder weerstand in
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 243
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

10 jul 2021 19:16

Vandaag toch nog tijd gevonden om de compressie te meten.
Met open gasklep: allemaal 155 PSI, dus ruim 10 kg/cm2. En wat even belangrijk: allemaal gelijk.
Dus dat is ook uitgesloten.
Binnenkort ga ik dus nog eens de toerental terugval beluisteren.
Dan nog eens de injectoren demonteren, en ze, aangesloten op de spinnenkop, de opbrengst ervan controleren.
Zo testen heb ik nog niet gedaan.
Ik heb al de hele tijd het gevoel dat het toch in het injectiegedeelte zit.
Toen ik op zoek was naar vacuumlekkage, spoot ik eens wat remmmenreiniger in de LMM, en toen draaide de motor er wel een moment beter op.
Marco, kloppen de nummers van de cilinderkoppen en nokkenassen?
Welke bougies kan je aanbevelen?
JantjeV8
Berichten: 363
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

11 jul 2021 12:16

Gisteren heb ik een m102 230 onder handen gehad. Die injectoren zijn technisch erg eenvoudig. Ik heb er 1 voor 1 de langste brandstofleiding aan geschroefd en vertikaal in de bankschroef gehangen. Vertikaal, in die zin dat de leiding gevuld kon worden met oplosmiddel en je dat zo even kunt laten staan en lekker richting de injector kan zakken. Daarna met perslucht, een rubber slangetje op het blaaspistool gezet, dat stevig op de leiding drukken en het hele spul doorblazen met 6 bar. Iedere injector een paar keer herhaald, jij hebt er zo 8 te gaan.. Maar je ziet bij het doorblazen de verbetering.

Het is niet erg wetenschappelijk, maar wel simpel en praktisch. Als oplosmiddel heb ik MEK gebruikt. Best stevige stinktroep. Het lost aangekoekte drap wel goed op.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 6869
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W126 500SEL,W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

11 jul 2021 12:23

Koppen en nokkenassen kloppen wel.

Toch zou ik de weerstand bougies er uit gooien en normale plaatsen .

Probeer ook even of je er 1 cilinder uit kunt pakken door wanneer hij slecht loopt het toerental terugval te meten.
Dus wanneer de auto stationair loopt de brandstofleiding
1 voor 1 los te halen op de spinnenkop om zo te “voelen” hoe de motor hier op reageert . De reactie zou bij elke cilinder gelijk moeten zijn. Soms reageert 1 cilinder beduidend minder dan zit het probleem in die cilinder .
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 243
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

12 jul 2021 11:40

JantjeV8:
de injectoren schoonmaken zoals je beschrijft heb ik op dezelfde manier gedaan zoals je beschrijft.
Daarvoor hebben ze ruim een uur in de ultrasoon gelegen.
Twee slechte injectoren heb ik vervangen door nieuwe, de andere waren nog goed.
Marco:
De correcte bougies gaan erin.
Dan doe ik de test zoals je aangeeft.
Die test had ik in het begin al gedaan, toen de benzineopbrengst nog ongelijk was.
Toen was heel duidelijk te merken dat de cilinders van hele linkerkant nauwelijks meewerkten.
Tenminste: enkel bij stationair toerental.
Nu de opbrengst overal gelijk is ga ik het nog eens proberen.
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 243
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

12 jul 2021 15:46

De Beru Ultra 14-7 DU RO hebben nog een ingeslagen nr. op de metalen rand: 503 EC.
En dat blijken toch echt wel weerstandloze bougies te zijn.
In mijn andere '88 560 SEC zitten Beru RO 702 met 14-7 D op de metalen rand, zijn ook weerstandloos.
Al bij al nogal verwarrend die RO vermelding.
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 415
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

22 jul 2021 09:40

Hallo Frank

Ik lees dat je niet verder komt met je probleem.

Ik zou de motor kunnen testen met mijn computer.
Meestal vinden we de fout(en) dan wel.

We kunnen dan de volgende testen doen:

Compressie
Motor vermogen per cilinder
Ontstekingstijdstip
Bobinelaattijd
Bobinespanning
Vonkspanning
Vonkduur
Motorvacuüm
CO
HC
etc.

Met deze testen kunnen we o.a. zien welke cilinder(s) niet goed mee doet.

Voor meer info zie:
http://www.iwemalpg.com/nl
http://www.iwemalpg.com/nl/diagnose.htm

Hier staan filmpjes waarop je kunt zien hoe (deze Mercedes) motoren kunnen lopen.
https://www.skyfireignition.nl/pages/cl ... challenge/
https://www.skyfireignition.nl/pages/more-movies/


Groeten
Hugo
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 243
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

22 jul 2021 21:23

Dank voor het aanbod.
Een paar dagen geleden heb ik een kennis (eigenaar Bosch Center hier in de buurt) met veel ervaring in oudere auto's, één en ander laten nameten.
Zowat alles uit het lijstje hierboven , inclusief een rooktest, zijn aan bod gekomen.
Helaas, weer niets abnormaals gevonden.
Het enige wat iets afweek, was het signaal van de lambadasonde.
Intussen heb ik ook deze test gedaan: met overbrugd brandstofrelais, en de schijf van de LMM iets minder dan een mm. ingedrukt, de benzineopbrengst gemeten met de injectoren uit de motor, wel aangesloten op de spinnenkop.
Hier was wel wat afwijking te zien, sommige injectoren hadden wel een ander sproeibeeld dan andere. Maar één van de twee nieuwe had ook een ander sproeibeeld dan de ander nieuwe.... Die twee nieuwe omgewisseld, dan bleef het sproeibeeld bij de injector in kwestie. Dus spinnenkop uitgesloten voor zover.
Heb intussen gehoord dat nieuwe injectoren soms moeten "inlopen".
De benzineopbrengst was wel overal bijna gelijk, maximaal 5% verschil tussen de meeste en de minste.
Afgelopen namiddag, toch nog snel de stationair"sigaar" met bijhorende stuurdoos omgewisseld met die van mijn andere perfect lopende SEC.
Dezelfde nummers en niet veel werk, vandaar.
Maar weer geen resultaat.
Toch blijf ik denken dat het in het benzinetraject zit.
Omdat, als bij stationair draaiende motor, één voor één de leidingen van de spinnenkop losgedraaid worden, er maar een stuk of drie zijn waarbij de motor nog iets minder goed begint te draaien.
En omdat, als ik bij draaiende motor wat remmenreiniger in de LMM spuit, hij wel veel beter draait.
Zaterdag ga ik er eens een 100-tal km. goed mee doorrijden op snelweg, eens zien of het dan betert.
Zoniet, injectoren er weer uit en nog eens testen, met professionele apparatuur.
Gebruikersavatar
Iwema
Berichten: 415
Lid geworden op: 07 mar 2007 20:24
Specialisatie: motordiagnose
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

22 jul 2021 23:12

Weet je wat de hoogspanningswaarden en brandtijden waren?
Lekken met rook kun je bij deze motoren nagenoeg niet vinden.
Als hij ploft in de uitlaat moet een goede moderne diagnose computer je kunne vertellen welke cilinder(s) het zijn.
Al kleppen geteld?
JantjeV8
Berichten: 363
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

Gisteren 07:58

Staat de voorontsteking op euro95 of op 98 ingesteld?

persoonlijk en gevoelsmatig, met al wat je al beschreven hebt, denk ik dat deze fijnafstelling meer in de hoek van de vonkelarij gezocht moet worden. Je brandstof systeem lijkt wel op orde nu.
Gebruikersavatar
Frank 117
Berichten: 243
Lid geworden op: 22 dec 2006 20:07
Mercedes-Benz: W112 300 SE Coupé '66 W126 560 SEC '88
Locatie: Knokke

Gisteren 10:25

Hugo:
als je lang genoeg wacht, komt de rook zelfs uit de losgekoppelde vacuumslangetjes, daar waar ze door het schutbord gaan. Een meter buiten de motor dus.
Trouwens, de "econo"meter in de tellerset staat max. links bij draaiende motor.
Wat de waarden betreft: die weet ik niet, ik ben niet de hele tijd bij de auto gebleven.
Wat bedoel je met "al kleppen geteld"
JantjeV8:
De EZL bij de ECU staat op 1, is ook nooit veranderd, want nog gelood.
Plaats reactie