Een veel gevraagd onderwerp, maar bij de meeste beschrijvingen helaas geen foto's (meer). Motor heeft 240 k. gelopen, is van 2/'81.
Ik heb een paar specifieke vragen hierover. De stuurpomp en alternator moeten verwijderd, en mogelijk ook de stroomverdeler, dat lijkt eenvoudig. In 1 van de pennen van de geleider waar ik toegang to heb zonder iets te verwijderen, kan ik een M6 bout draaien, na schoon geblazen te zijn, gaat die er 5 slagen in.
1-Is dat de max diepte, of kan ik er beter eerst nog een plug tap door halen?
Het nokkenas tandwiel moet (?) er kennelijk af, nadat de timingmerken van de nokken as op tijd zijn gezet.
2- Kan ik de centrale bout van de nokkenas er met een slagsleutel losdraaien zonder schade aan te richten?
3- Als die bout verwijderd is, is er dan wel voldoende ruimte om dat tandwiel naar je toe te trekken, zonder dat het vast loopt op de ketting>alu.huis? Of kan de nokkenas in beperkte mate naar achteren schuiven, en zo ruimte geven om het tandwiel van de as af te schuiven?
Gelijk maar de ketting rek opmeten; als ik het goed begrijp moet met name de rechter nokkenas merktekens (links als je voor de wagen staat) overeenkomen, en dan kijken hoeveel graden de krukas staat.
4- rek 10-15* toegestaan op de krukas ?
Gelijk ook de 'klipjes' van de nokkenas smering vervangen, zijn per setje van 5 stuks te koop zie ik.
5- als deze op de buis gemonteerd worden, staat de sproeirichting dan gelijk goed, bv. door middel van gaten of 'deukjes' in de buis/klip? Of moet dit handmatig, op het gevoel worden ingesteld?
Dat was het zo'n beetje, ter voorbereiding, maar als iemand nog een linkje weet dat werkt, en voorzien is van foto's , dan houd ik me aanbevolen.
Bedankt alvast.
Cor
380SE w126 kettinggeleiders vervangen
- Silberdistelgrün
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 12 nov 2006 19:50
- Mercedes-Benz: 380SE, W126 1981
- Locatie: Drenthe
380SE '81 W126E38 WBD126 032 motor M116E38 116.961
- Silberdistelgrün
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 12 nov 2006 19:50
- Mercedes-Benz: 380SE, W126 1981
- Locatie: Drenthe
Nog geen antwoorden, maar wel een update:
ad 4: kettingrek.
Ik heb de krukas gedraaid tot hij nèt over de 0* stond: op 1 * na bdp
Toen stond de linker bank ook precies op 0*, zie foto:
Maar ik vind het vreemd, dat de merktekens op de rechter bank, onduidelijk zijn, zie foto:
Het merkteken op het tandwiel komt hier helemaal niet overeen met een soortgelijk teken op de linker bank, maar meer met iets wat op een gietnaad lijkt.
Of heb ik dit verkeerd?
Als het goed is, dan moet ik de krukas nog iets verder draaien, om ook deze as op 0* te krijgen, waardoor de krukas er een paar graden bij krijgt; toch betekent dat dat de ketting in bijna nieuwstaat is, want staat slechts op +/- 3-4 * voorbij dp.
Graag bevestiging wat het merkteken moet zijn van de rechter bank
Wat de smeerleidingen betreft: die kan ik niet draaien in de houder, dus er zit ergens een vergrendeling op; de leiding op de linker bank zit strak op en in de houders, maar die in de rechterbank kan je wat heen en weer wiebelen, en die leiding schuift ook iets in de houders, dus vervangen is geen overbodige luxe. Ook deze nokkenas ziet er toch perfect uit.
ad 4: kettingrek.
Ik heb de krukas gedraaid tot hij nèt over de 0* stond: op 1 * na bdp
Toen stond de linker bank ook precies op 0*, zie foto:
Maar ik vind het vreemd, dat de merktekens op de rechter bank, onduidelijk zijn, zie foto:
Het merkteken op het tandwiel komt hier helemaal niet overeen met een soortgelijk teken op de linker bank, maar meer met iets wat op een gietnaad lijkt.
Of heb ik dit verkeerd?
Als het goed is, dan moet ik de krukas nog iets verder draaien, om ook deze as op 0* te krijgen, waardoor de krukas er een paar graden bij krijgt; toch betekent dat dat de ketting in bijna nieuwstaat is, want staat slechts op +/- 3-4 * voorbij dp.
Graag bevestiging wat het merkteken moet zijn van de rechter bank
Wat de smeerleidingen betreft: die kan ik niet draaien in de houder, dus er zit ergens een vergrendeling op; de leiding op de linker bank zit strak op en in de houders, maar die in de rechterbank kan je wat heen en weer wiebelen, en die leiding schuift ook iets in de houders, dus vervangen is geen overbodige luxe. Ook deze nokkenas ziet er toch perfect uit.
380SE '81 W126E38 WBD126 032 motor M116E38 116.961
- ElGriffo
- Berichten: 8346
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Ik had je over de whatsapp al even uitgelegd dat "even " een uitleggen hoe het beste de geleiders te vervangen voor mij geen doen is.
Simpel te veel tijd voor nodig en ik kom zo veel dingen tegen onderweg dat bij ieder project weer anders is.
Buiten het feit dat er iets vergeten , verkeerd begrepen of verkeerd uitgevoerd kan worden en dat hierdoo schade ontstaat .... wie is hier dan verandwoordelijk.
Begin eerst met goed meten van de rek van de ketting : De merktekens van de rechter nokkenas exact !!!! op het ( in jouw geval) wazige merkteken en dan onder de graden schaal aflezen .
Simpel te veel tijd voor nodig en ik kom zo veel dingen tegen onderweg dat bij ieder project weer anders is.
Buiten het feit dat er iets vergeten , verkeerd begrepen of verkeerd uitgevoerd kan worden en dat hierdoo schade ontstaat .... wie is hier dan verandwoordelijk.
Begin eerst met goed meten van de rek van de ketting : De merktekens van de rechter nokkenas exact !!!! op het ( in jouw geval) wazige merkteken en dan onder de graden schaal aflezen .
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Silberdistelgrün
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 12 nov 2006 19:50
- Mercedes-Benz: 380SE, W126 1981
- Locatie: Drenthe
Graag gedaan Marco, en ik begrijp je opmerking betreffende het uitvoerig beschrijven; daarom had ik in mijn startpost /eerste bericht ook in stukken opgedeeld, en specifieke vragen daarover gesteld.
Bedankt dat jij nu bevestigd, dat het 'wazige' merkteken op de rechter bank inderdaad het goede is. Ik heb die nu precies op het merkteken gezet door de krukas te verdraaien
Nokken as:
De krukas staat dan zoals op de volgende foto's is afgebeeld; het lijkt mij 8 tot 9 graden:
Dat zou volgens mij dus betekenen dat de rek van de ketting binnen het toelaatbare ligt.
Inmiddels heb ik 2 pennen van de outboard geleider van de linker bank los, maar nog niet verwijderd.
Nu de motor op tijd staat, kan ik dus aan de slag met de geleiders; blijven de vragen betreffende het al dan niet uitbouwen van de nokken as tandwiel(en) punt 2 en 3.
Punt 1 heb ik opgelost door er eerst nog een plugtap door te halen, zodat ik volledige draad ter beschikking heb, dat is dus opgelost.
Bedankt dat jij nu bevestigd, dat het 'wazige' merkteken op de rechter bank inderdaad het goede is. Ik heb die nu precies op het merkteken gezet door de krukas te verdraaien
Nokken as:
De krukas staat dan zoals op de volgende foto's is afgebeeld; het lijkt mij 8 tot 9 graden:
Dat zou volgens mij dus betekenen dat de rek van de ketting binnen het toelaatbare ligt.
Inmiddels heb ik 2 pennen van de outboard geleider van de linker bank los, maar nog niet verwijderd.
Nu de motor op tijd staat, kan ik dus aan de slag met de geleiders; blijven de vragen betreffende het al dan niet uitbouwen van de nokken as tandwiel(en) punt 2 en 3.
Punt 1 heb ik opgelost door er eerst nog een plugtap door te halen, zodat ik volledige draad ter beschikking heb, dat is dus opgelost.
380SE '81 W126E38 WBD126 032 motor M116E38 116.961
- ElGriffo
- Berichten: 8346
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Rek lijkt me goed , ga er vanuit dat de spanner er nog in zit .
Staat de ketting nu ook strak ?
Voor het vervangen van de geleiders moet de spanner er uit en de tandwielen los en van de nokkenas anders heb je niet genoeg ruimte
Staat de ketting nu ook strak ?
Voor het vervangen van de geleiders moet de spanner er uit en de tandwielen los en van de nokkenas anders heb je niet genoeg ruimte
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Silberdistelgrün
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 12 nov 2006 19:50
- Mercedes-Benz: 380SE, W126 1981
- Locatie: Drenthe
Ja, spanner zit er nog in, en de ketting staat strak.
nog even terug naar de eerdere vragen
nog even terug naar de eerdere vragen
2- Kan ik de centrale bout van de nokkenas er met een slagsleutel losdraaien zonder schade aan te richten?
3- Als die bout verwijderd is, is er dan wel voldoende ruimte om dat tandwiel naar je toe te trekken, zonder dat het vast loopt op de ketting>alu.huis? Of kan de nokkenas in beperkte mate naar achteren schuiven, en zo ruimte geven om het tandwiel van de as af te schuiven?
380SE '81 W126E38 WBD126 032 motor M116E38 116.961
- ElGriffo
- Berichten: 8346
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
De nokkenas moet normaal met een speciale sleutel tegen houden . Beter niet met de Slagmoer sleutel
Hij moet straks ook weer vast met 100nm
Tandwiel kan er gewoon af , pas op dat je de ring niet in de motor last vallen en zet de nokken as wel weer op juiste positie ( kan 180 gedraaid worden ) zitten 2 merktekens op de ring.
Ik haal de hevels er altijd uit zodat de spanning er af is .
Ook controleer ik dan ook de voorspanning van de klepsoters en de kwaliteit van de hevels
Hij moet straks ook weer vast met 100nm
Tandwiel kan er gewoon af , pas op dat je de ring niet in de motor last vallen en zet de nokken as wel weer op juiste positie ( kan 180 gedraaid worden ) zitten 2 merktekens op de ring.
Ik haal de hevels er altijd uit zodat de spanning er af is .
Ook controleer ik dan ook de voorspanning van de klepsoters en de kwaliteit van de hevels
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Silberdistelgrün
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 12 nov 2006 19:50
- Mercedes-Benz: 380SE, W126 1981
- Locatie: Drenthe
Ik zal wel iets maken om het tandwiel op zijn plek te houden, zodat hij niet kan verdraaien tijdens het losschroeven.
En dan maar hopen dat er voldoende ruimte is om hem naar voren te schuiven zonder dat de ketting hard tegen het alu. huis aan komt; of de as iets naar achteren?
En dan maar hopen dat er voldoende ruimte is om hem naar voren te schuiven zonder dat de ketting hard tegen het alu. huis aan komt; of de as iets naar achteren?
380SE '81 W126E38 WBD126 032 motor M116E38 116.961
- ElGriffo
- Berichten: 8346
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Gewoon aan beginnen , ruimte genoegSilberdistelgrün schreef: ↑13 mei 2021 22:20 Ik zal wel iets maken om het tandwiel op zijn plek te houden, zodat hij niet kan verdraaien tijdens het losschroeven.
En dan maar hopen dat er voldoende ruimte is om hem naar voren te schuiven zonder dat de ketting hard tegen het alu. huis aan komt; of de as iets naar achteren?
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Ow... Net PB verstuurd, maar bedenk dat jij een M116 hebt
Dat is uit de tijd dat de kettingen nog werden gemaakt "voor het leven". Ben benieuwd hoe brokkelig de geleiders zijn.
gr J
Dat is uit de tijd dat de kettingen nog werden gemaakt "voor het leven". Ben benieuwd hoe brokkelig de geleiders zijn.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 22 apr 2006 18:56
- Mercedes-Benz: Clk 200 compressor
- Locatie: Overijssel
Inderdaad toen waren kettingen nog echt sterk.
Vorige week een m110 motor uit elkaar gedraaid.
Daar stonden merktekens allemaal nog zonder afwijkingen
Toch had die tussen 400.000 en 450.000 kilometer gelopen
Vorige week een m110 motor uit elkaar gedraaid.
Daar stonden merktekens allemaal nog zonder afwijkingen
Toch had die tussen 400.000 en 450.000 kilometer gelopen
- Silberdistelgrün
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 12 nov 2006 19:50
- Mercedes-Benz: 380SE, W126 1981
- Locatie: Drenthe
@ Marco: eerst maar een mooi hulpstukje maken voor dat nokkenas tandwiel.
@Jeroen: ja kennelijk is die ketting nog binnen de toleranties, maar die motor heeft ook 'maar' 240k gelopen; van 1 geleider is de top af, de andere 2 zijn in takt. Je moet wel een hoop uitbouwen voordat je er bij kan, maar niets moeilijks daar.
@Frank: Dank voor de info.
@Jeroen: ja kennelijk is die ketting nog binnen de toleranties, maar die motor heeft ook 'maar' 240k gelopen; van 1 geleider is de top af, de andere 2 zijn in takt. Je moet wel een hoop uitbouwen voordat je er bij kan, maar niets moeilijks daar.
@Frank: Dank voor de info.
380SE '81 W126E38 WBD126 032 motor M116E38 116.961
- Silberdistelgrün
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 12 nov 2006 19:50
- Mercedes-Benz: 380SE, W126 1981
- Locatie: Drenthe
Weer een paar stapjes verder, die ik hier dan ook maar even documenteer; alleen gewerkt aan de linker bank, hulp gereedschap gemaakt om de nokken as tegen verdraaien te borgen, maar de ketting deed gewoon zijn werk, en met losdraaien wordt hij net zo belast als in bedrijf; met een momentsleutel kwam de bout makkelijk los. Met een kleine poelie trekker het tandwiel, na grondig gemerkt te zijn, van de as afgetrokken; en idd, zoals Marco al schreef: ruimte zat! Zat wel behoorlijk klem op de as.
De stuurpomp was al in een eerder stadium van zijn plek gehaald, maar kon die terzijde leggen.
Eerder al een trekker gemaakt voor die borgpennen, bestaande uit een M8 bout met volle draad, waaraan de eerste 10 mm op 6 mm gedraaid is, en daarna M6 op gesneden; een bus met een paar 'trappen gemaakt, wat nodig is omdat er op meerdere plekken giet ribbels en montagepunten in de weg zitten; de foto's hieronder tonen dat.
Daarna met deze trekker de onderste borgpen van de outboard geleider er uit getrokken, daarna de bovenste een klein stukje, en een puntige griptang op de geleider gezet, om te voorkomen dat hij zou vallen, zie foto:
Bij de linker pijl is de pen er al uit, de middelste is die er een klein stukje uit, en rechts de griptang
Daarna de bovenste pen er uitgetrokken:
En zo ziet het er dan uit na demontage:
Dan de volgende pen, daarvoor moet de stroomverdeler er af, even gecontroleerd dat het merkteken op het huis idd goed staat (de kunststof schijf even verwijderd voor de foto):
De inboard geleider is daarna makkelijk, maar om voldoende ruimte te krijgen, moet wèl het nokkenas tandwiel uit de ketting verwijderd worden
Wordt vervolgd
De stuurpomp was al in een eerder stadium van zijn plek gehaald, maar kon die terzijde leggen.
Eerder al een trekker gemaakt voor die borgpennen, bestaande uit een M8 bout met volle draad, waaraan de eerste 10 mm op 6 mm gedraaid is, en daarna M6 op gesneden; een bus met een paar 'trappen gemaakt, wat nodig is omdat er op meerdere plekken giet ribbels en montagepunten in de weg zitten; de foto's hieronder tonen dat.
Daarna met deze trekker de onderste borgpen van de outboard geleider er uit getrokken, daarna de bovenste een klein stukje, en een puntige griptang op de geleider gezet, om te voorkomen dat hij zou vallen, zie foto:
Bij de linker pijl is de pen er al uit, de middelste is die er een klein stukje uit, en rechts de griptang
Daarna de bovenste pen er uitgetrokken:
En zo ziet het er dan uit na demontage:
Dan de volgende pen, daarvoor moet de stroomverdeler er af, even gecontroleerd dat het merkteken op het huis idd goed staat (de kunststof schijf even verwijderd voor de foto):
De inboard geleider is daarna makkelijk, maar om voldoende ruimte te krijgen, moet wèl het nokkenas tandwiel uit de ketting verwijderd worden
Wordt vervolgd
380SE '81 W126E38 WBD126 032 motor M116E38 116.961
- ElGriffo
- Berichten: 8346
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Gewoon het tandwiel van de ketting halen , je weet hoe je de timing moet controleren en eventueel aanpassen .
Anders is het lastig de geleiders te vervangen.
Die buitenste is niet echt een probleem , de binnenste zijn de problem ones
Anders is het lastig de geleiders te vervangen.
Die buitenste is niet echt een probleem , de binnenste zijn de problem ones
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed