Goedemorgen
Zojuist de caravan weg gebracht met de C klasse.(180 estate 143 pk automaat)Trekt aardig en goed stabiel. De caravan weegt beladen 1300 kg.
Nu is mijn vraag als ik zonder caravan rij en ik rij 100 zit de motor net iets onder de 2200 toeren (automaat overigens) en als ik met caravan rij met boven de 2600 toeren.
Ook handmatig schakelen blijft deze op 2600 toeren staan.
Is het een “intelligente” automaat die het beste toerental aan houd als er iets achter de auto hangt?
Automaat C180 w203 en Caravan
- Jeroen
- Berichten: 25792
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Slip in je koppelomvormer?
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- LewisYall
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 04 okt 2018 13:31
- Mercedes-Benz: S203 C320 CDI Avantgarde Combi
- Specialisatie: Houthakken
Klinkt alsof ie ‘m in z’n vierde versnelling vasthoudt. Voor de levensduur van de motor is dat voor zover ik weet in ieder geval wel beter.
Ex: S203 C 270 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321
Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=95321
Nu: S203 C 320 CDI Avantgarde Combi
Logboek: viewtopic.php?f=62&t=107430
- Heluke
- Donateur
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 23 mar 2014 20:56
- Mercedes-Benz: ex.S203 C180 K. Aut. 2006, ex.S204 C180 K. Aut. 2010, nu.S212 E200 CGI Aut. 2011
- Specialisatie: kliederen met verf
- Locatie: Stonecity
Rare vraag misschien maar is het niet logies dat de motor meer toeren draait als er balast getrokken moet worden?
Gr. Henk
Yes, This is my Mercedes.
Yes, I know it's Awesome.
NO, you cannot drive it!
Yes, This is my Mercedes.
Yes, I know it's Awesome.
NO, you cannot drive it!
-
- Berichten: 2216
- Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
- Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416
Juist, feitelijk is dat inderdaad 'slip' in je koppelomvormer.
Maar een koppelomvormer vormt geen harde verbinding tussen motor en aandrijving zoals een koppelingsplaat dat wel doet tussen een motor en versnellingsbak.
De koppelomvormer is feitelijk een hydraulische verbinding, de overbrenging wordt beïnvloed door weerstand (caravan). Dat zie je ook bij normaal optrekken bij een automaat, dat gebeurt ook binnen een heel ander toerenbereik en verloop dan de koppelingsversie.
Volgens mij niks aan de hand dus.
Maar een koppelomvormer vormt geen harde verbinding tussen motor en aandrijving zoals een koppelingsplaat dat wel doet tussen een motor en versnellingsbak.
De koppelomvormer is feitelijk een hydraulische verbinding, de overbrenging wordt beïnvloed door weerstand (caravan). Dat zie je ook bij normaal optrekken bij een automaat, dat gebeurt ook binnen een heel ander toerenbereik en verloop dan de koppelingsversie.
Volgens mij niks aan de hand dus.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Als dit een 203 is, dan mag ik hopen dat het geen slip is, want dan zou je lock-up kapot zijn. De 5-bak schakelt op basis van gevraagd aandrijfkoppel. Dat zal met zo'n hut aan de haak wat meer zijn dan zonder. En van een 180 hoef je bij lagere toeren dan niet zoveel te verwachten. Ik gok dat de bak lekker in 4 blijft - met lock-up van de koppelomvormer.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Denk dat hij door de last een versnelling lager gaat, maar dat kun je toch zien omdat de versnelling in het instrument cluster aangegeven wordt? Wat meer toeren draaien als je zwaar moet trekken is zo wie zo niet verkeerd.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Dank alle voor de reactie. In februari de bak laten spoelen en het filter laten vervangen bij Autrans Lunteren.
Daar de vraag neergelegd en bij extra last schaker de bak inderdaad niet op om in een gunstig toerental te blijven. Niks aan de hand dus we kunnen rustig op vakantie
Daar de vraag neergelegd en bij extra last schaker de bak inderdaad niet op om in een gunstig toerental te blijven. Niks aan de hand dus we kunnen rustig op vakantie
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Mooi zo!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
-
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Als je de pook naar links of rechts beweegt, laat het instrumentenpaneel zien in welke versnelling je op dat moment daadwerkelijk rijdt. Je kunt dan met en zonder caravan zelf zien waaraan het ligt: waarschijnlijk inderdaad het onder last vasthouden van een één stap lagere versnelling om de trekkracht en koeling op peil te houden.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006