S212 luchtbalg linksachter vervangen, niet los te krijgen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Reemster
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mar 2020 06:11

20 feb 2021 16:35

Op dit moment ben ik bezig om de luchtbalgen te vervangen van mijn s212. De rechterkant ging redelijk makkelijk. Maar de linkerkant krijg ik maar niet los. Heeft iemand hier misschien de gouden tip?

Alvast bedankt groet Pascal
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 6542
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S212 200CDI - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

20 feb 2021 19:56

Als je rechts wel los krijgt dan heb je toch kunnen zien hoe hij vast zit? Dan moet links ook lukken........
Hij zit eigenlijk gewoon geklemd, dus echt moeilijk is het niet. Waar blijft hij zitten? Boven zit hij met een klein plastic dopje maar daar kan hij amper op vast blijven zitten. Onder ligt hij gewoon in de draagarm toch? En daar kun je eventueel van onderen wel met beleid een klap tegen geven als de kunststof afdekking vd draagarm weg is.
Reemster
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mar 2020 06:11

20 feb 2021 22:30

Het klopt wat je zegt. Maar hij zit zo vast in de draagarm dat ik hem er niet uit krijg, ook niet met een hamer aan de onderkant. Ik hoop eigenlijk dat iemand hier al een keer mee te maken heeft gehad en dat diegene de oplossing heeft.
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 6542
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S212 200CDI - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

21 feb 2021 10:16

Ben toch bang dat je hem "gewoon" met beleid moet los slaan/wrikken/.... Soms werkt 1 goede klap met een 2kg vuistje (bijv.) een stuk beter dan 100x slaan met een klein bankhamertje. Als de draagarm teveel beweegt (en dus de kracht vd klap weg vloeit) zou je eventueel nog een stukje hout oid. kunnen gebruiken tussen draagarm en carrosserie.
JantjeV8
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

21 feb 2021 11:34

Ik vermoed dat hij nog op druk staat. Bij het vervangen moet je die via Star leeg laten lopen.

Bij het weer vullen is het ook beter dat je de balg al iets op druk brengt vooraleer je de auto op z'n wielen laat zakken. Als de auto zo laag staat zit die balg heel ver dubbel en kan schade ontstaan bij het voor het eerst oppompen.
Draai de bouten aan de draagarm ook pas echt aan nadat de auto op z'n wielen staat. Ze kunnen zich dan neutraal zetten, dat komt de levensduur ook ten goede.
SanderW212
Berichten: 224
Lid geworden op: 05 jun 2020 10:17
Mercedes-Benz: W212 E220 Avantgarde AMG
Specialisatie: Bougies, Ontsteking, Sensoren

21 feb 2021 12:07

Herkenbaar en eenvoudig oplosbaar probleem, de luchtbalg zit vast in de bus. Kan je op hameren tot je een ons weegt, gaat er niet uitkomen.

Simpel te verwijderen met een poelie-trekker, van onderen uit de bus drukken zoals in bijgevoegde foto. Kost je 5 minuten en dan komt tie los. Wel oppassen dat je niet een te kleine poelie-trekker gebruikt en door de luchtveer heen drukt. Beter iets van een ring er op zetten.

Zit midden in de OE-balgen een gaatje waar je de poelie-trekker op kunt centreren.
d09e0a13-e333-4c23-93d1-b252c3a806f7.jpg
d09e0a13-e333-4c23-93d1-b252c3a806f7.jpg (124.25 KiB) 362 keer bekeken
JantjeV8 schreef: 21 feb 2021 11:34 Ik vermoed dat hij nog op druk staat. Bij het vervangen moet je die via Star leeg laten lopen.

Bij het weer vullen is het ook beter dat je de balg al iets op druk brengt vooraleer je de auto op z'n wielen laat zakken. Als de auto zo laag staat zit die balg heel ver dubbel en kan schade ontstaan bij het voor het eerst oppompen.
Draai de bouten aan de draagarm ook pas echt aan nadat de auto op z'n wielen staat. Ze kunnen zich dan neutraal zetten, dat komt de levensduur ook ten goede.
Je kan met een compressor de balg al oppompen voordat je de fitting erin stopt om dit te voorkomen. Dan daarna op de krikstuen met de krik het wiel indrukken om de balg te laten pompen met de motor aan

JantjeV8 schreef: 21 feb 2021 11:34 Ik vermoed dat hij nog op druk staat. Bij het vervangen moet je die via Star leeg laten lopen.

Bij het weer vullen is het ook beter dat je de balg al iets op druk brengt vooraleer je de auto op z'n wielen laat zakken. Als de auto zo laag staat zit die balg heel ver dubbel en kan schade ontstaan bij het voor het eerst oppompen.
Draai de bouten aan de draagarm ook pas echt aan nadat de auto op z'n wielen staat. Ze kunnen zich dan neutraal zetten, dat komt de levensduur ook ten goede.
Als de motor uitstaat kan je ze gewoon met de hand indrukken als je de leiding loshaalt, STAR nergens voor nodig.

Mocht je ze niet ingedrukt krijgen even gaatje boren met een boormachine.
Laatst gewijzigd door SanderW212 op 21 feb 2021 12:50, 4 keer totaal gewijzigd.
10/2010 W212 Mercedes E220 CDI Aut5 Avantgarde AMG
04/2009 Toyota Yaris

Ex: 2019 BMW G20 320d Advantage Aut8 / CoPilot Intro Edition
Ex: 2015 Jeep Grand Cherokee 3.6 Limited
Ex: 2009 Saab 9-3 1.9 TiD Vector 6MT
Ex: 1999 BMW E39 535i Automatic
Reemster
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mar 2020 06:11

21 feb 2021 14:54

Hij is eruit!! Ik heb hem doormidden gesneden zodat ik er beter bij kon komen. Daarna heb ik met beleid vanaf de bovenkant met een stompe beitel dat ding los proberen te wrikken. Na een half uur wrikken en 3 klappen aan de onderkant was die eruit!

Bedankt allemaal voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 6542
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S212 200CDI - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

21 feb 2021 16:54

Mooi dat het gelukt is :goedzo: . leeglopen kan natuurlijk eenvoudig door gewoon de nippel even een slagje los te zetten.

Zoals hierboven met een poulytrekker is bij mij nog nooit nodig geweest. En Als je op zo'n manier een driearmige trekker gebruikt weet je ook zeker dat ze niet lekker eerlijk belast worden.
SanderW212
Berichten: 224
Lid geworden op: 05 jun 2020 10:17
Mercedes-Benz: W212 E220 Avantgarde AMG
Specialisatie: Bougies, Ontsteking, Sensoren

22 feb 2021 18:59

Tom schreef: 21 feb 2021 16:54 Mooi dat het gelukt is :goedzo: . leeglopen kan natuurlijk eenvoudig door gewoon de nippel even een slagje los te zetten.

Zoals hierboven met een poulytrekker is bij mij nog nooit nodig geweest. En Als je op zo'n manier een driearmige trekker gebruikt weet je ook zeker dat ze niet lekker eerlijk belast worden.
Gedeeltelijk met je eens. Aangezien je een taxi-bedrijf hebt heb je waarschijnlijk ook toegang tot een brug. Vanaf een brug is het eenvoudig met een hamer een goede slag te maken op de juiste plaats. Als je je auto op een krik zet heb je veel minder ruimte om goed met je hamer te versnellen. Een poelietrekker is dan de oplossing.
10/2010 W212 Mercedes E220 CDI Aut5 Avantgarde AMG
04/2009 Toyota Yaris

Ex: 2019 BMW G20 320d Advantage Aut8 / CoPilot Intro Edition
Ex: 2015 Jeep Grand Cherokee 3.6 Limited
Ex: 2009 Saab 9-3 1.9 TiD Vector 6MT
Ex: 1999 BMW E39 535i Automatic
coupe280
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 apr 2006 18:56
Mercedes-Benz: Clk 200 compressor
Locatie: Overijssel

23 feb 2021 09:12

SanderW212 schreef: 22 feb 2021 18:59
Tom schreef: 21 feb 2021 16:54 Mooi dat het gelukt is :goedzo: . leeglopen kan natuurlijk eenvoudig door gewoon de nippel even een slagje los te zetten.

Zoals hierboven met een poulytrekker is bij mij nog nooit nodig geweest. En Als je op zo'n manier een driearmige trekker gebruikt weet je ook zeker dat ze niet lekker eerlijk belast worden.
Gedeeltelijk met je eens. Aangezien je een taxi-bedrijf hebt heb je waarschijnlijk ook toegang tot een brug. Vanaf een brug is het eenvoudig met een hamer een goede slag te maken op de juiste plaats. Als je je auto op een krik zet heb je veel minder ruimte om goed met je hamer te versnellen. Een poelietrekker is dan de oplossing.

Ja professionals gaan altijd uit van ideale omstandigheden 👍👍
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07

Gisteren 10:00

JantjeV8 schreef: 21 feb 2021 11:34 Ik vermoed dat hij nog op druk staat. Bij het vervangen moet je die via Star leeg laten lopen.
Ik vind de methode met het 9v batterijtje op de onderste twee pinnetjes van de aansturing wel prima werken. Gaat de klep open en loopt ie meteen leeg.
S211,W124 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309
JantjeV8
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

Gisteren 11:34

Dat zal ook werken, evenals gewoon de leiding los schroeven, of een schroevendraaier door de oude balg steken. Maar via de computer werkt het wel wat eleganter.
Plaats reactie