Door de weinige gereden km (door Corona) heeft de accu het erg moeilijk (spanning : 12.1V bij wagen in rust)
Misschien wel tijd om de accu te vervangen (7j oud/70000km)
De wagen heeft een Lithium Backup accu (in de koffer) , dus kan de hoofdaccu normaal zonder problemen losgekoppeld werden ?
De originele accu is een Varta VRLA/AGM 12V 80Ah 800A EN/SAE/GS (start/stop)
In de handel kost een : Varta Start-Stop Silver Dynamic AGM 12V 80Ah 800A EN/SAE/GS +/-150€ volgeladen en thuis geleverd
De prijs voor vervanging in de garage is ongeveer x3 , dus toch wel de moeite om na te denken om hem zelf te plaatsen.
Op youtube vind je perfecte uitleg , om hem zelf in +/-10min te vervangen.
Toch even navraag zijn er problemen te verwachten, volgens het boekje moeten na vervanging enkel de klok afgesteld en de inklapbare spiegels eenmalig manueel bediend worden.
Zijn er kritische punten waarop ik moet letten?
Alvast bedankt
W212 E220 CDI 12V accu vervangen
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Welkom op het forum!
Ik vermoed dat het bij een W212 nog geen kwaad kan om de accupolen los te halen en er zelf een nieuwe in te zetten. Ik zet mijn 2013 GLK wel eens een tijdje weg (en rijd dan alleen met mijn SLK), en dan haal ik ook de accu eruit.
Het enige is dat je de klok evt. weer opnieuw moet instellen (alhoewel de Comand Online dat volgens mij vrij snel zelf doet) en dat je de ramen even open & dicht moet doen (twee seconden langer het dicthtrekken knopje vasthouden tot je een "tik" hoort en je de ramen weer hebt geïnitialiseerd). Eventueel idem dito met het schuifdak, en wellicht ook even de buitenspiegels in- en uitklappen door op het knopje te drukken.
Als je op "safe" wilt spelen dan kun je ook proberen om de auto op spanning te houden door met een derde accu (indien je die hebt) en een setje startkabels de auto te voeden (terwijl je de nieuwe hoofdaccu erin zet).
Ik vermoed dat het bij een W212 nog geen kwaad kan om de accupolen los te halen en er zelf een nieuwe in te zetten. Ik zet mijn 2013 GLK wel eens een tijdje weg (en rijd dan alleen met mijn SLK), en dan haal ik ook de accu eruit.
Het enige is dat je de klok evt. weer opnieuw moet instellen (alhoewel de Comand Online dat volgens mij vrij snel zelf doet) en dat je de ramen even open & dicht moet doen (twee seconden langer het dicthtrekken knopje vasthouden tot je een "tik" hoort en je de ramen weer hebt geïnitialiseerd). Eventueel idem dito met het schuifdak, en wellicht ook even de buitenspiegels in- en uitklappen door op het knopje te drukken.
Als je op "safe" wilt spelen dan kun je ook proberen om de auto op spanning te houden door met een derde accu (indien je die hebt) en een setje startkabels de auto te voeden (terwijl je de nieuwe hoofdaccu erin zet).
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik heb het al de nodige keren gedaan bij een 212 en nooit problemen gehad. Gewoon polen los, accu eruit, nieuwe erin en aansluiten. Zet de kap even in service stand, dan is het eenvoudiger tillen.
- René SLK230
- Berichten: 11246
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 26 jan 2021 15:11
- Mercedes-Benz: E220CDI
Bedankt voor de feedback, de servicestand lijkt inderdaad handig, had ik gezien op een youtube filmpje, handig als je dat niet weet kan het wisselen inderdaad moeilijk zijn
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Dat hangt er vanaf hoe hoog/laag het plafond van je garage is.
Bij mijn GLK zou ik de lak van de motorkap beschadigen als de motorkap maximaal open gaat.