190D 3cilinder

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Forumregels
Alleen Mercedes-gerelateerd, anders in offtopic
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 42318
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: Ja
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

25 mar 2006 10:46

Het had zo mooi kunnen zijn. De bedoeling was goed: autorijden zonder schade aan het milieu toe te brengen; boeren weer volop aan het werk. De Elsbett-motor had potentie. Te veel. Elsbett is niet meer.

Voor ware fans van pure plantaardige olie (PPO) als alternatieve brandstof voor auto’s zal het altijd een vraag blijven: Waarom is de Elsbett-motor nooit volledig in productie gekomen? Hoe kan het dat de Duitse fabriek van prof. Ludwig Elsbett in 1991 zomaar verdween?

Jos Wilsink, de bezitter van de enige auto met een originele Elsbett-motor in Nederland, heeft er in ieder geval een mening over. „De Duitse overheid en de grote olieconcerns hebben volgens mij het hele zaakje opgekocht en laten verdwijnen. Iedereen kon zien dat deze motoren de toekomst hadden. Rijden op PPO heeft zo veel voordelen. CO2-neutraal, een verbruik van 3 liter op 100 kilometer en een bijzonder lange levensduur: 500.000 kilometer voor een motor is heel normaal.â€
Bijlagen
190_31.jpg
190_31.jpg (43.75 KiB) 1863 keer bekeken
190_3.jpg
190_3.jpg (42.56 KiB) 1863 keer bekeken
#doeslief
Gebruikersavatar
matteus
Berichten: 264
Lid geworden op: 31 mar 2006 21:42

31 mar 2006 23:04

wauw, zo'n Elsbett machientje zie wel zitten!
1990 300TE
1985 190E 2.3 AMG Mosselman
Gebruikersavatar
belasting
Berichten: 141
Lid geworden op: 24 jun 2007 14:33
Locatie: Friesland

29 jun 2007 09:49

Hallo MB fanaten,

Ik kom met de functie ZOEKEN onder ELSBETT een oud artikel tegen en wat wat zie ik: Het artikel is uit 2006. Bijkomende reden voor mij om een diesel aan te schaffen is dan ook dat ik ooit heb gelezen dat Rudolf Diesel destijds in de negentiende eeuw zijn Diesel motor bouwde terwijl er geen geraffineerde brandstoffen waren, de Diesel zoals deze tegenwoordig aan de pomp te krijgen is, Rudolf moest experimenteren met plantaardige brandstoffen zoals Arachide olie. De diesel motor is dus als eerste ontworpen voor plantaardige olieen.

Dus minder BELASTING voor het milieu een veel beter rendement zoals ik nu lees 1 : 33 en daarmee een mindere belasting voor het huishoud budget.

Er zijn diverse site's waar leuke informatie op te vinden is en misschien gaan we straks allemaal massaal over op Slalolie. zie o.a. : WWW.PPO.NU
WWW. Elsbett.com WWW.FMSO.DE

Met vriendelijke MB groet,
low cost
lejo slk
Berichten: 1241
Lid geworden op: 03 jun 2007 16:15
Mercedes-Benz: 500 AMG W126
Locatie: Den Haag

29 jun 2007 11:11

Mooi verhaal..haha...mijn eerste bedrijfsautootje een '94 sunny diesel liep ook op oliebollenolie :owja: ..
maar die oliemaatschappijen hebben dat duitse bedrijfie gewoon ff om zeep geholpen..wat dacht je 3 liter op 100 km :o ..dan gaat de shell ook failliet hoor.. :wink:
leuke zuinige boodschappenauto zo'n 3 cilinder,maar of je er nou de bergen mee inkan met 4 personen :lol: ..
...leuk alternatief voor de rijders van een lexus hybryde ppo.. :owja:
Jongens waar gaat dit heen? wat moeten we dan met de big blocks mogen we er dan niet meer mee rijden en moeten de liefhebbers die dan maar in de garage laten staan?. :cry: nee jongens niet aan toe geven help de shell overeind te blijven...

groetjes lejo.. 8-)
I'm a not a star but i drive one..... http://mercedesbenzzuidholland.hyves.nl/
Mijn fotoalbum (klik hier)
Gebruikersavatar
jack190
Berichten: 2813
Lid geworden op: 05 jan 2007 10:36
Mercedes-Benz: Seat ibiza fr
Specialisatie: W201
Locatie: Noord Holland

29 jun 2007 18:40

Interresant verhaal. Zo'n auto is toch de droom van iedereen? 1 op 33 en je kunt je eigen brandstof maken. Als je dan ook nog eens een stuk minder belasting zou betalen zou je mooi goedkoop en milieuverantwoord rijden. En ook nog Mercedes!
Er komt een dag...
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 aug 2006 07:30
Contacteer:

29 jun 2007 23:06

Nou droom van iedereen. Je kwam laatst nog met die foto van die elektrische 190 dat is nou mijn droom. :D In de praktijk is een 190 nu nog te zwaar om een conversie van te maken die genoeg "range" heeft. Maar als de batterij techniek ver genoeg is.....dan is het bye bye met de verbrandingsmotor. :)

PS Motorruimte zag er trouwens 1000 keer beter uit met die batterij in het vooronder en schoner. :D
Gebruikersavatar
500AMG
Berichten: 1637
Lid geworden op: 29 apr 2006 19:57
Locatie: Aan de grens bij Nijmegen

29 jun 2007 23:26

Bij een elektrisch aangedreven auto verplaats je alleen het milieu probleem.
De benodigde energie moet toch opgewekt worden in de meeste gevallen door verbranding van fossiele brandstoffen.

Paul
Paul heeft zelf zijn account op het forum opgezegd, eventuele informatie loopt via het .
forumbeheer
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 aug 2006 07:30
Contacteer:

30 jun 2007 01:26

Ja weet ik maar dat probleem is al lang weerlegt. De "well to wheel" efficentie is vele malen hoger als bij een auto met verbrandingsmotor.

Lees er meer over via Google

Link

En elektriciteit is ook op te wekken uit duurzame energie bronnen of een mix tussen duurzaam en fossiel. Het is dus aanpasbaar. Probeer dat maar eens aan de pomp! Wat ik altijd leuk vind van de discussie verbrandingsmotor of elektrisch is dat mensen altijd gelijk in de verdediging schieten en niet open staan voor verandering. Ik zou alleen al elektrisch willen rijden omdat ik dan geen uitlaat gassen uitstoot in steden of andere plekken waar het niet gewenst is. En zo zijn er nog veel meer voordelen aan elektrisch rijden.

Edit: Het rijden op PPO is ook niet de oplossing omdat de aarde nooit genoeg opervlakte heeft om alle gebruikers van olie te voorzien. En er zijn al nadelige gevolgen voelbaar op de prijzen van levensmiddelen omdat ze liever "oliegewassen" verbouwen.
Gebruikersavatar
500AMG
Berichten: 1637
Lid geworden op: 29 apr 2006 19:57
Locatie: Aan de grens bij Nijmegen

30 jun 2007 01:59

Een elektromotor is inderdaad efficienter dan een verbrandingsmotor.
Doe daar de verliezen van de elektriciteitsopwekking bij en het voordeel is weg.
Zo hangt deze hele discussie vol met valse argumenten.
LPG is in principe een bijprodukt bij de oliewinning dat vaak nog afgefakkeld wordt.
LPG gebruik stimuleren is een betere manier om de milieu belasting van het verkeer te verminderen.

Paul
Laatst gewijzigd door 500AMG op 01 jul 2007 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul heeft zelf zijn account op het forum opgezegd, eventuele informatie loopt via het .
forumbeheer
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 aug 2006 07:30
Contacteer:

30 jun 2007 13:08

Als je alle stroom kunt winnen op een groene manier dan is er alleen maar voordeel. Heb je verder ook nog nagedacht over het onderhouden van een verbrandingsmotor? Er zitten 1000+ bewegende onderdelen in. Is allemaal niet meer nodig. Filters, bougies, transmissie, olie noem maar op. En wat ook nog simpel is, een elektrische auto is emissie vrij en onderhoudsarmer. Dus als de centrale schoner word word de auto schoner. Het is veel beter te controleren. En je kan gebieden die last van smog hebben, zoals steden compleet ontlasten. Ik kies ervoor. :D

Maar goed de verbrandingsmotor zal er nog ruim nadat ik van deze aarde weg ben blijven. Ik wil gewoon voor een alternatief kiezen. :)
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 786
Lid geworden op: 23 aug 2006 07:30
Contacteer:

30 jun 2007 13:15

500AMG schreef:Zo hangt deze hele discussie vol met valse argumenten.

Paul
Verklaar je nader, als je mij met argumenten kan laten zien waar ik valse argumenten zou geven en dit met info zou kunnen bekrachtigen, graag. :)
Gebruikersavatar
500AMG
Berichten: 1637
Lid geworden op: 29 apr 2006 19:57
Locatie: Aan de grens bij Nijmegen

01 jul 2007 14:36

Als je een eerlijke vergelijking maakt moet je alle effecten die op het milieu betrekking hebben meenemen.
De milieubelasting die ontstaat bij het maken en recyclen van de accu's in een hybride auto is aanzienlijk.
Datzelfde geldt voor accu's van een auto die alleen over een elektromotor beschikt.

Helaas is in Nederland de macht van de minister van financieën groter dan die van de milieu minister.
Je mag zoveel vervuilen als je wilt als je er maar voor betaalt.

Misschien dat een milieuminister van een zwaarder kaliber meer zou kunnen bereiken.
We moeten het doen met mevrouw Cramer die op korte termijn vrachtwagens met diesel motoren wil verbieden omdat ze vervuilen.

Nu ze door haar ambtenaren is bijgepraat zwicht ze voor de lobby van de elektriciteitsproducenten die 4 kolengestookte elektriciteitscentrales willen bouwen die samen evenveel vervuilen als het hele Nederlandse wagenpark.
Alternatieven worden niet eens overwogen.
Een gemiste kans om iets positiefs voor het milieu te doen.

Paul
Paul heeft zelf zijn account op het forum opgezegd, eventuele informatie loopt via het .
forumbeheer
lejo slk
Berichten: 1241
Lid geworden op: 03 jun 2007 16:15
Mercedes-Benz: 500 AMG W126
Locatie: Den Haag

01 jul 2007 14:53

Je mag zoveel vervuilen als je wilt als je er maar voor betaalt.

dat heb je helemaal goed... :sst:

groetjes lejo.. 8-)
I'm a not a star but i drive one..... http://mercedesbenzzuidholland.hyves.nl/
Mijn fotoalbum (klik hier)
Gebruikersavatar
jack190
Berichten: 2813
Lid geworden op: 05 jan 2007 10:36
Mercedes-Benz: Seat ibiza fr
Specialisatie: W201
Locatie: Noord Holland

01 jul 2007 15:27

In Nederland wordt al zoveel aann het milieu gedaan en nog steeds lang niet genoeg. Maar Nederland is een klein landje. Kijk eens naar de andere landen. Bijna overal ter wereld behalve in europa wordt niet naar het milieu omgekeken. Als je bij de Shell 2 druppeltjes benzine knoeit is er al een halve mileuramp terwijl ze op andere plaatsen miljoenen liters olie gif of andere troep in de rivieren en oceanen dumpen.
Er komt een dag...
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3963
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

02 jul 2007 15:48

Edit: Het rijden op PPO is ook niet de oplossing omdat de aarde nooit genoeg opervlakte heeft om alle gebruikers van olie te voorzien. En er zijn al nadelige gevolgen voelbaar op de prijzen van levensmiddelen omdat ze liever "oliegewassen" verbouwen.


Ik gebruik APO, dus als je een portie gebakken mosselen eet, denk dan dat ik op het afval ervan milieuvriendelijk rondtuf.

Ik ben het met je eens dat het niet de oplossing is, maar alle kleine beetjes helpen en de overheid zou eens wat meer de handen uit de mouwen mogen steken. De europese regelgeving wordt nu ingevuld door handje-klap met de oliegiganten.....allemaal om de accijns niet mis te lopen. Geeft wel aan hoe de politiek is begaan met het milieu en ondertussen maar doormekkeren over dat roetfilter.

Ingmar
Gesloten