Registratie

Ben je nieuw? Stel jezelf dan hier voor!
Plaats reactie
Frank207be
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 nov 2019 18:58

08 nov 2019 21:16

Sinds 5 jaar heb ik regelmatig dit forum bezocht maar nu ben ik eindelijk toch geregistreerd :)

Intussen ben ik ook al bijna 5 jaar eigenaar van een 2011 S212 E350 CDI 4matic met 265pk (Duitsland>België import). De wagen is in 2014 gekocht met 155K km met het idee lang met deze auto te rijden. Nu zit ik reeds op 250K km en ben zeer blij met het zeer vlotte en soepele karakter van deze wagen maar stoor ik me toch flink aan de Euro5 norm wat zelfs resulteert in regelrechte stress! DPF regeneratie elke 600-800km die willekeurig begint maar die ik nooit onderbreek wat soms betekent dat ik een ommetje van 15-20km en 20-30 minuten doe. Na een tijdje rustig rijden produceer ik ook een zichtbare roetwolk bij vol gas. De uitlaatpijpen zijn roetzwart, dit in tegenstelling tot veel andere E200 en E220 CDI modellen met veel zuiverder uitlaat. Ook heb ik geurhinder van verbrande diesel in de garage thuis. Na het lezen van verschillende US/DE/UK fora kan ik me niet van de indruk ontdoen dat deze OM642 enkel hooguit de eerste 100K km aan de Euro5 norm kan voldoen en daarna door vervuiling, te dunne olie, oververhitting binnen de motor en ook veel te lange onderhoudsintervallen stelselmatig slechter gaat werken. Zolang dit geen echt grote problemen veroorzaakt (noodloop/foutcodes), kan dit mij niet echt deren, maar...

Vanaf 2020 gaat men echter op de autokeuring centra in België testen op partikels in de uitlaat. Bedoeling is Euro 5/6 DPF defecten & fraude op te sporen. Ik kan me wel voorstellen dat de DPF van mijn wagen niet meer optimaal werkt, dus ik vrees een slecht resultaat. Dan begint natuurlijk de ellende: 1: DPF vervangen. Dan volgt waarschijnlijk al snel 2: wat met de andere onderdelen? Uitlaatspruitstukken? Turbo? EGR? Inlaatspruitstuk met swirl kleppen? Oliekoeler? In een verder stadium injectoren? Distributieketting?

Verder ben ik ook nog niet helemaal overtuigd van de 7G-tronic+ die bij de eerste 5 km koud rijden vrij stroef schakelt :S

Binnenkort wordt het dus beslissen: groot onderhoud+ reparaties doen die kunnen oplopen tot €10-15K in de hoop nog de beoogde jaren met de wagen te rijden, ofwel overstap naar benzine die al deze problemen niet kent. Met 20K km per jaar zou dit wel logischer zijn maar het aanbod jonge S213 benzine is niet echt berekend op de Belgische fiscaliteit. Met een E200 is op zich niks mis maar dat blok mist wel wat soepelheid onderin. Een S212 E400 V6 biturbo is onmogelijk wegens 3,5L wat fiscaal te zwaar bestraft wordt. Een S213 E450 V6 biturbo met 3L zou dan wel kunnen maar die is weer flink aan de prijs.

Je wordt op den duur helemaal gek van auto's :P
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

10 nov 2019 00:55

Welkom op het forum en succes met zoeken :)
--------------------------------------------------------------------------------
Forumkentekenplaathouder kopen?
Garagekosten uitgespaard? Stuur mij een PB en wordt donateur.

Uitleg wagenkaart/datakaart (klik)
**| Werkt bij Mercedes-Benz dealer Louwman Gorinchem |**
Plaats reactie