W204 mijn eerste mercedes

Ben je nieuw? Stel jezelf dan hier voor!
Plaats reactie
Panter38
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 sep 2018 21:27
Mercedes-Benz: W204 1.8 CGI 7G

12 okt 2018 22:12

Recent heb ik een W204 c200 automaat facelift versie met 120k km gekocht.
Dit is mijn eerste mercedes en ik moet zeggen dat het erg mooi is maar toch heb ik een paar vragen. Misschien kunnen jullie mij iets helpen met advies over onderhoud?

Ik heb vooraf een aankoopkeuring laten doen waarbij de volgende problemen naar boven kwamen:

- rondom een aantal kleine krasjes
- voorremmen en schijven aandacht vereist

Kortom prima auto als conclusie.


Onderhoud:
B service moet gedaan worden maar auto heeft 8 maanden niet gereden. Verder moet de automaatbakolie ververst worden, de vraag is waar kan ik dit het beste laten doen? En ook blijft bij mij dan de vraag of het zinvol is om deze te laten spoelen i.v..m. lange tijd stil staan. De automaat olie is nog nooit vervangen volgens de dealer en moet wel gedaan worden.



Nu heb ik zelf de volgende problemen ontdekt:

- oliepeilstok roest, midden van peilstok (geldt de 10 jaar roest garantie alléén voor carroserie of ook voor zoiets?). Is dit niet gevaarlijk om mee door te rijden want misschien kunnen er deeltjes roest in de olie en motor komen?

- ik voel meestal een zwaar stuur, vooral bij slechte wegen met gaten in de rijbaan voel ik mijn stuur ook direct trekken. Nog nooit meegemaakt dus ik vind het raar. Ook trillen de voorbanden heb ik het idee bij snelle zéér korte stuurbewegingen. Ik hoor ook soms een knak geluid tijdens het parkeren bij het draaien aan het stuur. Is het normaal dat als het stuur helemaal naar links of rechts gestuurd wordt tijdens inparkeren deze een stukje terugkomt als je hem op zijn max hebt gedraaid? Ik voel echt weerstand en dan ook nog iets herrie (sisss geluid).
Misschien is het kwestie van nieuwe banden, balanceren en uitlijnen? De voorbanden staan nu op 4,2mm (zomerbanden) maar ik zie wel dat het uit 2012 week 20 komt. Hoop dus eigenlijk dat het aan de banden ligt. Hij trekt ook vaak naar rechts maar ook naar links, ligt aan wegdek kwaliteit en vorm.

-De motorkap sluit niet goed af bij rustig dicht doen. Hij blijft aan de linkerkant iets open en kan hem dan niet meer terug drukken. Ik moet nogmaals via de hendel in de auto de kap openen en nu als een idioot keihard de kap dicht smijten zodat het weer goed in het slot valt. Heb een beetje wd40 op de sloten gespoten maar helaas....

-handrem wil niet ontgrendelen, komt niet goed vrij bij trekken aan de hendel. Ik heb dit op kunnen lossen door het mechanisme van de handrem in te spuiten met wederom wd40. Ik weet niet of deze oplossing blijvend of tijdelijk zal zijn maar nu komt hij heel goed vrij. Ook door te lang stil staan van de auto zeker?

-welke andere delen zullen ook wd40 nodig hebben :P ? Waar kan ik aan denken bij een auto die lang stil heeft gestaan? Sowieso alle olien en vloeistoffen vervangen?

Ik hoop dat ik de problemen kan oplossen en vele jaren genieten van deze mooie wagen. Motorisch is hij op dit moment dik in orde, trekt heel erg goed stottert niet. Heel soms voel ik hem opschakelen maar hij blijft niet lang hangen ofzo. Bij een kickdown schakelt hij netjes en snel terug.
Gebruikersavatar
Snel
Berichten: 1454
Lid geworden op: 17 apr 2010 23:28
Specialisatie: Nuxing
Locatie: Omg. Utrecht

13 okt 2018 00:25

En over wat voor W204 C200 gaat het dan? CGI, CDI of Kompressor?
Groet,
Pieter
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

13 okt 2018 00:59

Snel schreef:En over wat voor W204 C200 gaat het dan? CGI, CDI of Kompressor?
Facelift, dus dan is het sowieso geen kompressor. Gezien z'n filmpje in het andere topic is het een benzine.

Ik zou ervoor kiezen om 'em naar een goede dealer of specialist te brengen. Assyst B, bakolie, afstellen kap, nieuwe peilstok, check handremmechanisme en een goede controle van het onderstel en de rest van de wagen. Ben je (hopelijk) gelijk klaar voor een lange tijd. Het klinkt op zich allemaal niet zo spannend, meer achterstallig onderhoud en probleempjes door lang stilstaan.
Panter38
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 sep 2018 21:27
Mercedes-Benz: W204 1.8 CGI 7G

13 okt 2018 08:37

Snel schreef:En over wat voor W204 C200 gaat het dan? CGI, CDI of Kompressor?
CGI
Panter38
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 sep 2018 21:27
Mercedes-Benz: W204 1.8 CGI 7G

13 okt 2018 08:38

NicolaasR schreef:welkom
Dank NicolaasR!
Panter38
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 sep 2018 21:27
Mercedes-Benz: W204 1.8 CGI 7G

13 okt 2018 08:41

S_W204 schreef:
Snel schreef:En over wat voor W204 C200 gaat het dan? CGI, CDI of Kompressor?
Facelift, dus dan is het sowieso geen kompressor. Gezien z'n filmpje in het andere topic is het een benzine.

Ik zou ervoor kiezen om 'em naar een goede dealer of specialist te brengen. Assyst B, bakolie, afstellen kap, nieuwe peilstok, check handremmechanisme en een goede controle van het onderstel en de rest van de wagen. Ben je (hopelijk) gelijk klaar voor een lange tijd. Het klinkt op zich allemaal niet zo spannend, meer achterstallig onderhoud en probleempjes door lang stilstaan.
Dat gaat dus gebeuren maar ik weet nog niet welke specialist ik ga inschakelen. De dealer vraagt alleen al voor de automaatbak olie 350 euro. Ze willen dus de peilstok vervangen maar ook de peilstokbuis omdat die ook wss in de roest zit + motor flushen en conditioner toevoegen zodat het allemaal beter smeert, kosten 450 euro. De prijzen zijn torenhoog. Maar jah, je krijgt daar natuurlijk wel garantie voor terug. Olie verversen zou ik nog zelf kunnen doen maar flushen etc is niet echt voor mij bestemd. Nog tips voor een goede specialist in Amsterdam en omgeving?
Shell
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 apr 2014 21:46
Mercedes-Benz: W203 20O CDI, W204 220 CDI AMG STYLING, W212 220 AMG STYLING

13 okt 2018 10:29

Ik heb nog olie voor je staan.

viewtopic.php?f=49&t=91480#p897955

Laat maar weten als je interesse hebt.
Panter38
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 sep 2018 21:27
Mercedes-Benz: W204 1.8 CGI 7G

13 okt 2018 12:25

Shell schreef:Ik heb nog olie voor je staan.

viewtopic.php?f=49&t=91480#p897955

Laat maar weten als je interesse hebt.
Sorry, ik laat deze staan. Het merk is hierbij belangrijk, ik ga geen valvoline in mijn auto gooien... bedankt voor je aanbod iig.
Plaats reactie