Even voorstellen Raymond W211

Ben je nieuw? Stel jezelf dan hier voor!
Plaats reactie
Raymond W211
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2018 19:48
Mercedes-Benz: MB E CDI 280 (W211)

02 okt 2018 20:46

Beste Mercedes liefhebbers,

Enige jaren geleden een W124 gereden. Met 2,5 5 cilinder (onverwoestbare) dieselblok. En ondanks dat ik als ervaren rijder al heel lang bekend was met de "Benz-kwaliteit", door deze W124 toch altijd met het plan gelopen om nog eens een Mercedes te rijden. En dan nu niet als bij-auto, maar één voor dagelijks gebruik.
In januari 2018 heb ik een e 280 cdi ofwel een W211, uit sept.2006 gekocht bij een gerenommeerde Mercedes specialist. Mijn uitgangspunten waren; zilvergrijs, diesel, 6 cilinder, trekhaak voor de caravan en het moest een Avant Garde zijn. Was even zoeken met wat geduld.

Ik rijd er met heel veel plezier in, echter van meet af aan een olie probleem. De motor "consumeerde" maar liefst een 1 liter op 275 km!
Na vele onderzoeken bij diezelfde MB specialist (waar ik 1 jaar garantie op de auto had) en nog meer tijd later kwamen we tot de conclusie dat het de olieschraapveren moesten zijn. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Het autobedrijf kon zich moeilijk vinden in een revisie en stelde een ruil voor. Inmiddels had mijn vertrouwen in het merk Mercedes toch wel een deuk opgelopen. De W211 die ik gekocht had was toch niet zomaar een auto "uit de handel zonder bekend zijnde onderhoudshistorie", ook was de auto geheel gecontroleerd en perfect afgeleverd met grote beurt.

Lang verhaal kort, vorige week is mijn eerste W211 omgeruild voor een 100% gelijkend exemplaar. Ook zilvergrijs. Alleen geen trekhaak. Men heeft de wegkantelbare trekhaak van mijn "oude" W211 overgezet. En ik was tevreden. Deze had ook nog 70k minder gelopen, dus dat moest goed komen. Samen met mijn vrouw een proef ronde gereden en dat ging naar volle tevredenheid.
Alvorens we de proef ronde aanvingen werd ons medegedeeld dat er 2 zaken aan de auto gerepareerd moesten. Het bleek te gaan om een motor steun bij het schutboard en een verstuiver. Bij het starten kon je het gebonk horen en de witte rook uit de uitlaat was ook duidelijk. Vanwege de witte rook was ik geneigd te denken aan een koppakking maar volgens hen was het een verstuiver.
Dit zou gerepareerd worden. Vorige week vrijdag de auto opgehaald. Alles was keurig geregeld, alleen, nog steeds witte rook. Uit de uitlaat. Ze hadden wat met de verstuivers gedaan (één of meerdere vervangen).
Na het weekend moest ik me maar weer melden. Want ze hadden ook de kat met roetfilter vervangen. Ik moest dit weekend maar even proef rijden.
Dat hielp dus niets (die illusie had Ik ook niet).
Ik heb me weer gemeld bij de MB specialist en ben nu in afwachting van een reactie over hoe men nu dit probleem gaat oplossen.

Zelf heb ik nog even goed naar de olie en koelvloeistof gekeken, deze zijn schoon. Dus een koppakking die een lek geeft naar een van de kanalen zal het niet zijn. Ook is er geen niveau verschil in deze vloeistoffen.
Bij een lekke koppakking heb je al snel een hoger kv niveau bijvoorbeeld. Of sludge/melk achtige olie o.i.d.

En ondanks het gegeven dat ik nog geen week probleemloos heb gereden blijf ik het rijden in de W211 geweldig vinden.
Zodra ik meer te melden omtrent de oplossing van dit probleem zal ik me zeker melden.

Groet Raymond
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

02 okt 2018 21:40

Leuke binnenkomer :goedzo:
En idd zo’n 211 “heeft iets”
Succes met het vervolg !
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Plaats reactie