Even voorstellen Mart 0021 met MB 320 lang W220 1999 S Klasse

Ben je nieuw? Stel jezelf dan hier voor!
Mart0021
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2021 17:00
Mercedes-Benz: 320 lang W220 1999

10 apr 2021 17:16

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een Mercedes aangeschaft en ik vind het leuk om ook deel te nemen in het forum van Mercedes, dus bij deze
Dit is de 59e auto in mijn leven en ben 64 jaar.
Mijn voorlaatste auto's waren BMW 545I, Volvo S80 T6 en als laatste Renault Vel Satis 3.5 initiale.
Ik was eigenlijk op zoek naar een andere Vel Satis met minder kilometers, maar bij het zelfde bedrijf stond een redelijk nette MB 320 lang W220 1999 S Klasse. Het interieur was voor mij heel mooi om te zien, de auto ziet er van binnen nieuw uit, en buiten wat roest bij de wielkassen van wat ik begrepen heb een probleem met deze serie van Mercedes.

Ik heb een proefrit gemaakt en moet zeggen dat qua rijden dit een genot is, zeker met de luchtvering en besloten tot koop over te gaan en mijn Vel Satis in te ruilen.
Op weg naar huis moest ik stoppen voor een verkeerslicht en wilde optrekken, Nee dus, de motor reageerde helemaal niet en de motor bleef netjes stationair lopen, en ook geen foutmelding.
Na het opnieuw starten deed alles het weer normaal en kon ik mijn weg weer vervolgen.
Toch kwam het probleem weer terug en een afspraak gemaakt met een Mercedes garage.
Nog geen 800 meter verwijderd te zijn van de garage weer tot stilstand met een draaiende motor, die op geen enkele manier wil reageren.
Dus weer opnieuw gestart en ja de motor start, maar liep onregelmatig te hikken tussen de 1000 en 2000 toeren, en dit deed de motor zeer constant, ook gas geven was geen niet mogelijk totaal geen reactie, aan de kant gezet en ook mijn remmen keihard en moest met al mijn kracht die ik had remmen om tot stilstand te komen.

Ik ben zo de 800 meter doorgereden naar de garage, De vacuümslangen zijn allemaal nagekeken op scheuren gaten, lekkage of eventueel losgesprongen. Het bleek dat er in ieder geval geen lucht werd gezogen van het inlaatspruitstuk naar de hoofdremcilinder. De slang lopende vanaf het spruitstuk naar de hoofdremcilinder gaf totaal geen lucht. Volgens de garage is het inlaatspruitstuk (zuigbuismodule) kapot.

Nu maar hopen dat er niet meer aan de hand is.

Maar we blijven enthousiast

Mart0021

71446
Laatst gewijzigd door Mart0021 op 11 apr 2021 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

10 apr 2021 20:01

Leuk weer een groot slagschip erbij.
Wel een heel vervelend begin! Geen garantie bij de garage waar de auto gekocht is?

Ook wel een heel ander type auto van wat je in hebt geruild. Heb het altijd hele mooie auto's gevonden maar ze waren volgens mij niet zo heel erg betrouwbaar dat model.

Ik hoop dat dit probleem in ieder geval mee valt en daarna weer heerlijk rijd
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5665
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

10 apr 2021 21:26

Misschien dat er ergens een vacuümslang kapot is of zo. Maar wat zou er kapot moeten gaan aan het spruitstuk van een M112? Was dat een gok of hebben ze echt een diagnose gesteld?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

10 apr 2021 21:55

gfgf schreef: 10 apr 2021 21:26 Misschien dat er ergens een vacuümslang kapot is of zo. Maar wat zou er kapot moeten gaan aan het spruitstuk van een M112? Was dat een gok of hebben ze echt een diagnose gesteld?
Dat verklaart niet het probleem van geen reactie op het gas toch?
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5665
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

10 apr 2021 22:06

Nee klopt. Was een schot uit de heup wegens het ontbreken van onderdruk op de rembekrachtiger. Ik zou zeggen: even een fatsoenlijke diagnose laten stellen door iemand met Stardiagnose en kennis van zaken. Gaspedaalsensor, gasklep, vacuüm, etc. Niet lukraak onderdelen gaan vervangen in ieder geval. Moet te vinden zijn, zoiets.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Mart0021
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2021 17:00
Mercedes-Benz: 320 lang W220 1999

11 apr 2021 12:17

U allen bedankt voor de reactie,

Inderdaad is er nog geen stardiagnose geweest, echter de Mercedes specialist leek mij wel zeker van zijn zaak. Het is inderdaad raar dat dit geheel begon met het niet wegtrekken bij een stoplicht en geen reactie bij gas geven van de motor wat daarna uiteindelijk resulteerde in een hikkerige motor die constant het zelfde bleef doen, je kan zeggen dat niet alle cilinders werden gebruikt en constant stotteren tussen de 1000 en 2000 toeren. De vacuümslangen zijn niet los, kapot of een lekkage, wat vreemd is dat de aanzuigslang lopende van het inlaatspruitstuk ofwel zuigmodule in totaal geen lucht afgeeft naar de hoofdremcilinder. Ik als leek in deze zou kunnen verklaren dat daarom mijn remmen en rempedaal keihard waren gezien er geen vacuüm is, Wat ik lees op Google zorgt het inlaatspruitstuk ofwel de zuigmodele voor een constante luchtverdeling tussen de cilinders en andere verbonden zaken.
Kan het zou zijn dat als deze zuigmodule kapot is dat dit de klachten kunnen zijn van hetgeen ik heb ervaren en getracht heb te omschrijven.
Hieronder een fot van het inlaatspruitstuk/zuigmodule ofwel afgebeeld het grote grijze gevaarte boven op het motorblok.

M vr gr Mart0021
71448
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5665
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

11 apr 2021 13:23

Hm. Als je bij een ongeblazen motor zo weinig vacuüm in het inlaattraject hebt dat zelfs de rembekrachtiger niets meer doet, zou je denken dat er een open verbinding met de buitenlucht bestaat. Maar dat zou je toch moeten zien en horen.

Dat spruitstuk is verder een tamelijk dom ding. Er zit alleen een klep in die de lengte van het inlaattraject verandert vanaf een bepaald toerental en belasting. Die wordt weer aangestuurd via vacuüm en een elektropneumatische actuator voor op het spruitstuk. Lijkt me toch niet het eerste onderdeel om te verdenken.

Stotteren bij lage belasting hoort als symptoom wel bij vacuümproblemen (want hoe hoger de belasting, hoe verder de gasklep openstaat dus hoe minder last je van vacuümlekken hebt). Niet reageren op het gas doet eerder aan het gasklephuis denken of de pedaalsensor. Het zijn redelijk hufterproof motoren maar je hebt na zoveel jaar wel goede kans dat er hier en daar een slang of afdichting uitgedroogd is. Zou nog eens goed (laten) kijken. Er zitten allerlei slangetjes uit het zicht (onder de EGR-klep) die kapot kunnen zijn.

Zie hier een plaatje in mijn logboek (de 8-cilinder is praktisch gelijk) van wat onderdrukellende.
https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... 81#p843081
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Mart0021
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2021 17:00
Mercedes-Benz: 320 lang W220 1999

11 apr 2021 14:44

gfgf schreef: 11 apr 2021 13:23 Hm. Als je bij een ongeblazen motor zo weinig vacuüm in het inlaattraject hebt dat zelfs de rembekrachtiger niets meer doet, zou je denken dat er een open verbinding met de buitenlucht bestaat. Maar dat zou je toch moeten zien en horen.

Dat spruitstuk is verder een tamelijk dom ding. Er zit alleen een klep in die de lengte van het inlaattraject verandert vanaf een bepaald toerental en belasting. Die wordt weer aangestuurd via vacuüm en een elektropneumatische actuator voor op het spruitstuk. Lijkt me toch niet het eerste onderdeel om te verdenken.

Stotteren bij lage belasting hoort als symptoom wel bij vacuümproblemen (want hoe hoger de belasting, hoe verder de gasklep openstaat dus hoe minder last je van vacuümlekken hebt). Niet reageren op het gas doet eerder aan het gasklephuis denken of de pedaalsensor. Het zijn redelijk hufterproof motoren maar je hebt na zoveel jaar wel goede kans dat er hier en daar een slang of afdichting uitgedroogd is. Zou nog eens goed (laten) kijken. Er zitten allerlei slangetjes uit het zicht (onder de EGR-klep) die kapot kunnen zijn.

Zie hier een plaatje in mijn logboek (de 8-cilinder is praktisch gelijk) van wat onderdrukellende.
https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... 81#p843081
Ik ben blij dit van u te horen, Mocht die klep in het inlaatspruitstuk kapot zijn of vastzitten wat is dan het gevolg?
De slangen vervangen lijkt mij een zeer goed plan, ook gezien de kosten ter vervanging.
Ik ga mij nu alleen afvragen in hoeverre dit grapje in de papieren euro's kan gaan lopen

M vr gr Martin
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

11 apr 2021 19:03

Als er ergens lucht lekkage is zou voor het opsporen hiervan rem reiniger gebruikt kunnen worden. Met draaiende motor op se vacuüm slangen. Als je ergens een lek hebt zal de motor hierop reageren door harder te gaan draaien.

Let wel op dat er niet op de uitlaat gespoten wordt als die lekker warm is. Spul is brandbaar...

Heb je geen garantie bij de garage waar die gekocht is?
Laat ik het anders zeggen garantie of niet zou ik terug gaan. Je koopt geen pakje boter en hoe ik de eerste post las is het vrij snel na aankoop van de auto gebeurd toch?
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Mart0021
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2021 17:00
Mercedes-Benz: 320 lang W220 1999

11 apr 2021 19:36

Bedankt Kevin voor de reactie,
Ook uw advies zal ik meenemen m.b.t. het opsporen met rem reiniger.
Inderdaad dit alles is gebeurd na de aankoop en de inruil van mijn Renault Vel Satis 3.5 initiale.
Ook het garagebedrijf waar ik deze Mercedes heb gekocht is op de hoogte gesteld door mij en ik kan de auto terugbrengen, echter de vraag in de conditie hoe mijn Mercedes nu is zal hij vanaf Den Haag nooit in Zevenbergen komen.
Ik ga afwachten wat er hier bij de Mercedesspecialist gaat gebeuren, inmiddels heb ik via een 2e hands het inlaatspruitstuk gekocht en wordt bij de reparerende garage as dinsdag geleverd.
Ik hou u alleen op de hoogte.

En Ja het is geen pakje boter

M vr gr Martin
Mart0021
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2021 17:00
Mercedes-Benz: 320 lang W220 1999

16 apr 2021 16:28

Even ter informatie, de auto is weer rijdende.

Ten eerste was het inlaatspruitstuk vol met vuil en roet en de klep die er schijnbaar in zit werkte niet meer.
2e hands is er een ander spruitstuk opgezet en nog steeds hetzelfde euvel.
Vandaag kwam de boosdoener boven water ! Het gasklephuis was kapot en de klep die moet kunnen bewegen zat muurvast.
2e hands een ander gasklephuis kunnen bemachtigen en is door de garage gemonteerd.
De kosten vielen mee en de auto rijd weer prima !!!
Aan jullie alle dank voor de reacties en het meedenken

Mart0021
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5665
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

16 apr 2021 16:54

Mooi dat het weer werkt. Toch (ook) het gasklephuis dus. Even een gedachte:

als je spruitstuk en gasklep vol roet zitten, zal er olie zijn aangezogen vóór de gasklep. Dat komt dan door de carterventilatie, want een andere manier om olie in je luchtinlaat te krijgen is er niet. Zou de moeite waard zijn om de kleppendeksels en die kleine dekseltjes erbovenop eens los te maken en ook dat van binnen helemaal schoon te maken. Als die kanaaltjes dicht zitten, blijf je olie aanzuigen en is de boel straks weer vervuild. Dat roet komt er niet zomaar.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Mart0021
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2021 17:00
Mercedes-Benz: 320 lang W220 1999

16 apr 2021 21:32

Toch iets te vroeg gejuicht, Ik ben net van Den Haag naar Amsterdam gereden en alles deed het perfect.
Ik ben bij de locatie en wil inparkeren, dus drive naar R en R naar drive, motor schud en veranderd toerental, ESP gaat branden met mededeling 1 mailfunction en daarna het oranje motorlampje en ja hoor gaspedaal totaal geen reactie intrappen en gewoon op 700/800 toeren blijven draaien. Met de contactsleutel uitgezet en even gewacht en de auto wil weer rijden, ESP melding is weg lampje motor blijft branden. Zo ben ik weer reour gereden Van Amsterdam naar Den Haag en ja weer bij inparkeren hetzelfde.
De garage geïnformeerd, vind het ook vreemd en maandag weer aan de computer.
Schiet mij maar lek, pff
Maar Oke nu gelukkig weekend en ik ben thuis gekomen.

Trouwens goede opmerking m.b.t. vuil laat ik de garage ook doen

Groet

Mart 0021
Gebruikersavatar
Arko
Donateur
Berichten: 1022
Lid geworden op: 06 mei 2013 17:07
Mercedes-Benz: W221 S350 , W639 Vito DC Amigo
Specialisatie: Wegenbouwer
Locatie: Groene Hart (Nieuwveen)

17 apr 2021 15:59

Dat is balen zeg... ik ben zelf niet echt motor technisch onderlegd dus kan er geen advies in geven. Hoop dat het snel gevonden wordt en lekker kan gaan genieten van de S-klasse
Groet, Dimitri

W221 - S-klasse S350 Prestige - Iridium silber --- & --- W639 - Vito 109CDI - Iridium silber
Mart0021
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2021 17:00
Mercedes-Benz: 320 lang W220 1999

05 mei 2021 15:45

71556

Hier het vervolg op mijn reactie van 16 april 2021 in dit topic.

De auto is meerdere malen uitgelezen en zie in de bijlage de foto die ik gemaakt heb van de foutcodes.

Bij starten, stoppen, afremmen en optrekken gaat de ESP aan ESP visit working shop en gelijktijdig het oranje motorlampje die aan gaat.
Tevens de auto in de noodloop en geen gas meer kunnen geven. en geeft aan 1 mailfunction. Na opnieuw starten en het gaspedaal in te drukken is de ESP weg en kan ik weer rijden. dit komt iedere keer weer terug bij stoppen, afremmen en steeds bij zeer lage snelheid of stilstand, Ook hoor je op dat moment het toerental versnellen en direct ESP.

In middels zijn op de foutcodes en meldingen de volgende onderdelen vervangen, bobine 2e en 3e cilinder, 2 x lambda sensor Links en recht voor, gaspedaal met sensor, weliswaar zijn de onderdelen 2e hands aangekocht.

Na plaatsing nog steeds hetzelfde m.b.t. de ESP melding, wen geen gas kunnen geven en noodloop.

Opnieuw uitgelezen en nu komt alleen de melding P1542 terug zijnde sensor gaspedaal.
De garage geeft aan dat het door mij 2e hands via de onderdelenlijn een ander typenummer heeft dan wat er origineel in hoort te zitten, dus deze wordt geruild voor onderdeelnummer A 220 300 00 04, wat heeft de gaspedaalsensor te maken met ESP en noodloop?

Ik snap er niet meer van, wie weet raad of kan helpen

Mart0021
Plaats reactie