Sprinter 4x4 Zelfbouw camper

Ben je nieuw? Stel jezelf dan hier voor!
Plaats reactie
Eetsjbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2021 16:02
Mercedes-Benz: Sprinter W906 316CDI 4x4

10 jan 2021 16:17

Hallo, Ik ben Hans

In de zomer van 2018 hebben mijn vrouw en ik een 'Kale' sprinter 4x4 gekocht en omgebouwd naar camper.
We hebben 13 jaar een Hobby 600 uit 1986 gehad op basis van een Fiat Ducato.
Zo'n oldtimer is natuurlijk wel stoer en je krijgt altijd leuke reacties op de camping: "Zo één hebben wij vroeger ook gehad".., maar het rijdt toch niet als een moderne auto. Als je meer dan 500km op een dag wilt reizen, kom je er gebroken uit..

Omdat we veel naar festivals gaan en met de Hobby wel eens in de modder vast hebben gezeten, wilden we graag een 4x4. En het moest minstens een Euro 5 zijn. De sprinter vonden wij altijd al een interessante wagen. Na enige tijd zoeken kwam er een te koop bij Kleyn Vans. Gaan kijken en gelijk gekocht.

Begonnen met de ombouw. Na een maand een basic interieur erin, zodat we hem als camper konden laten keuren en minder belasting hoefden te betalen. Daarna alles er weer uit en alles netjes gemaakt.

Inmiddels van alles ingebouwd:
-LiFePo4 huishoudaccu, geheel gescheiden van de startaccu
-320Wp zonnepaneel en Victron MPPT 100|30 laadregelaar om de accu te laden
-de huishoudaccu geïsoleerd en een verwarmingsfolie ingebouwd, zodat deze zelfs bij de wintersport niet onder de 0°C kan komen
-Truma kachel
-Android autoradio / navigatie van Aliexpress..

Een Carly adapter gekocht en de Carly for Mercedes App aangeschaft.

Op de terugreis van onze zomervakantie 2020, ging het motor storing lampje knipperen. Volgens Carly bleef de gasklep in 'dicht' stand hangen. Een nieuwe gasklep met alle seals gekocht en zelf met behulp van instructies van een Duits mercedes forum zelf vervangen. Was wel een leerzame oefening om de binnenkant een beetje te leren kennen.

Als ik nu de motor start, gaat er een lampje 'Storing lampen' aan. Carly komt met een storing op de SAM Front module. Hierover zal ik een vraag stellen in het technische forum.

Groeten, Jackie en Hans
Plaats reactie