Aanschaf mercedes 240d/1983

Ben je nieuw? Stel jezelf dan hier voor!
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

04 jan 2021 18:29

Met een E doe je mee! :goedzo:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
CorW
Donateur
Berichten: 4260
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
Mercedes-Benz: W140 S600
Specialisatie: Van alles een beetje
Locatie: Nijkerk

04 jan 2021 19:10

Mooie kleur ook. Veel plezier ermee!
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
Janbre190jb
Berichten: 430
Lid geworden op: 01 sep 2015 11:18

05 jan 2021 14:46

38 jaar oud, het is 'm niet aan te zien.
Mooie wagen en lekker ontspannen cruisen met je 240 diesel automaat
Gefeliciteerd met je " nieuwe aanwinst "

Jan
Bijlagen
PICT0507.JPG
PICT0507.JPG (140.28 KiB) 744 keer bekeken
Younes1988
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jan 2021 22:48

06 jan 2021 15:59

Dank U jan

het is inderdaad een 240d maar handgeschakeld. Jij nog steeds in bezit van een 240d? :)
Janbre190jb
Berichten: 430
Lid geworden op: 01 sep 2015 11:18

10 jan 2021 12:38

Hallo Younes,

Zelf heb ik ook een 240D gehad.
Dat is al vele jaren geleden. Een champagnekleurige met groen glas en ook schuifdak,
Het was nog het type met de 2 ronde koplampen in de unit. Hij was van bj. 1981
Fijne auto was dat. De rode op de foto W123 was van mijn vader. Dat was een 300D. Bj '79
Allemaal lang geleden.

Gr. Jan
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

10 jan 2021 13:04

Ik heb alleen 3 benzine versies gehad (200/230E/250 de 230E was het meest fijn)
Plat/kruiskop schroevendraaier, steeksleutel 10, 13 en 17 en je haalt 95% van de auto helemaal uit elkaar als het moet.
'83 heeft al significante verbeteringen t.o.v. de eerste serie op gebied van roest preventie, maar het blijft uitkijken geblazen...
Met name de afvoeren van het open dak en de hoeken in de voorruitsponningen en achter de in deze serie al aanwezige kunststof wielkuipen bij de voorwielen...

Heerlijke auto's verder en sluiten je totaal af van de gehaaste wereld om je heen, het zal jou tijd wel duren met een smile van oor tot oor zolang die tijd duurt ;-)
230E.jpg
230E.jpg (184 KiB) 576 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Marco op 10 jan 2021 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

10 jan 2021 13:06

Haha ja, precies dat. En met een 200 of 240D duurt die tijd nog wat langer! (des te beter)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

10 jan 2021 13:27

Marco schreef: 10 jan 2021 13:04
[...] en achter de in deze serie al aanwezige kunststof wielkuipen bij de voorwielen...
Das wel n dingetje om goed te inspecteren ja.
Ik was ooit met en op uitnodiging van Pascal bij die rondrit in Friesland mee de /8 club en vroeg na afloop een aantal leden (die ook van alles en nog wat hadden gereden en veelal zelf hun bolide onderhielden en hadden hersteld) waarom ze /8 en geen 123 reden.

Een riskante vraag in het hol van de /8 leeuw, maar ik kreeg toch antwoord. Ze vonden de /8 degelijker en verwezen daarbij doorvragend naar de voorwielophanging.

Anders dan bij z’n voorganger de /8 waar de stabilisatorstang onder de carrosserie is vastgebout, loopt die bij de 123 vanonder de wielkuip dwars door beide binnenschermen overdwars voor het brandschot langs door het motorcompartiment.

Ik meen me te herinneren dat die kenners daarover niet erg enthousiast waren. Slapper en roestgevoeliger door die gaten en de (blikken) plek waar dat op vast zit.

Zou (als je de minerale olie hebt ververst :P ) dus iig de kunststof wielkuipen (ontbreken bij de /8 waardoor zich op de koplampen vochtige modder ophoopt en ze daardoor daar doorroesten en wist niet dat de 123 al wel had) ff demonteren en de boel daarachter ns goed inspecteren, schoonmaken en de binnenschermen tegen evt beginnende roest beschermen.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 10 jan 2021 14:41, 3 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

10 jan 2021 13:41

De binnenschermen waar jij het over hebt zijn dacht ik nog steeds metaal.
Als ik het me goed herinner dan sluiten die plastic wielkuipen alleen maar de ruimtes af voor, boven en achter je voorwielen.
ik heb ze ook destijds op mijn '77 200 gezet, dat paste gewoon zonder iets weg te moeten halen...

Niet genoemd in mijn eerdere verhaal: de achterwiel ophanging, ook een roestgevoelig puntje, en ironisch genoeg juist door de roestpreventie zelf: die laag die er op gespoten is, is erg dik, en die raakt zijn rekbaarheid kwijt na jaren waardoor er scheurtjes in ontstaan waar vocht in gaat zitten... 1 van de redenen waarom je ook NOOIT moet gaan tectyleren zonder eerst die laag helemaal weg te nemen, en da's best een leuk klusje (...)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

10 jan 2021 14:26

N.a.v. bovenstaande twee plaatjes:

W123 stabilisatorstang voor.jpg
W123 stabilisatorstang voor.jpg (82.85 KiB) 524 keer bekeken
W123 stabilisatorstang door binnenscherm gestoken in motorruimte.jpg
W123 stabilisatorstang door binnenscherm gestoken in motorruimte.jpg (115.72 KiB) 515 keer bekeken

Ter vergelijk:

W114 5 Stabilisatorstang met zn verbindingsstangetjes ónder de wagen met, hier niet zichtbaar, rubber bussen in stalen beugels vastgebout op n overdwarse chassisbalk.jpg
W114 5 Stabilisatorstang met zn verbindingsstangetjes ónder de wagen met, hier niet zichtbaar, rubber bussen in stalen beugels vastgebout op n overdwarse chassisbalk.jpg (239.14 KiB) 508 keer bekeken
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

10 jan 2021 17:09

René SLK230 schreef: 10 jan 2021 14:26 N.a.v. bovenstaande twee plaatjes:
Ik kan het niet goed zien of hij er zit, maar ik zie wel contouren van een gedeelte wat ik donker heb gemaakt.
Dit is de kunststof wielkuip die verder doorloopt (hier niet zichtbaar) helemaal over het voorwiel heen...
Met name achter dit zichtbare gedeelte, daar zit een holle ruimte, en als dat doorrot dan heb je echt natte voeten (als achter passagier, want daar komt dat water uiteindelijk terecht)
Ik zelf heb nooit issues gehad bij die stabilisatorstang door dat binnenscherm heen...

W123 wielkuip voor.jpg
W123 wielkuip voor.jpg (61.36 KiB) 487 keer bekeken
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

10 jan 2021 17:30

Klopt. De /8 heeft (alleen) daar ook n afdekkap. Als daar water en modder achter terecht komt belandt dat op de dorpelkoppen die vervolgens als je dat niet regelmatig schoonmaakt doorroesten en er water in je dorpels komt.
Pascal laat ze om die reden open en spoelt de holte regelmatig schoon.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Younes1988
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jan 2021 22:48

10 jan 2021 20:11

Heren,

Is er evt een filmpje op youtube hoe je dit best kunt doen(spoelen en schoonmaken).
Toch wel een belangrijk detail :)
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

10 jan 2021 21:18

Younes1988 schreef: 10 jan 2021 20:11 Heren,

Is er evt een filmpje op youtube hoe je dit best kunt doen(spoelen en schoonmaken).
Toch wel een belangrijk detail :)
Geen idee. Maar afdekplaat demonteren, schoonspoelen met tuinslang, drogen en inspecteren. Simpel.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
mjw220
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:10
Mercedes-Benz: W213-E200 AMG/W126-380SE/W123-240D/W123-300D/W115-230.4/W110-190D/W124-300E/W123 230E

14 jan 2021 21:21

Younes1988 schreef: 04 jan 2021 17:15
mjw220 schreef: 04 jan 2021 16:09 Prachtige auto !! Ook nog met schuifdak, helemaal fijn !!

Als nou de C maar niet heel vaak stil komt te staan........

Veel plezierige en fijne kilometers gewenst !!
Wat bedoel je met C :)
Je zegt dat je dagelijks een C 180 rijdt, ik bedoelde gekscherend dat je misschien wel meer in de W123 gaat rijd3n omdat die veel fijner rijdt dan de C 180............
Plaats reactie