Dat een Mercedes een klasse apart is, vind ik al heel lang. Natuurlijk zijn BMW's ook leuk, maar uiteindelijk denk ik dat veel luxe luxewagens proberen om Mercedes te evenaren of te overtreffen. Met andere woorden, Mercedes is de meetlat.En dan is het paradepaardje de S-klasse. Hoewel innovaties nu gewoon in het eerste beschikbare model worden doorgevoerd.
Nieuw onbetaalbaar voor de meeste mensen qua aanschaf, tweedehands mogelijk onbetaalbaar als er iets mis gaat. Nu hopen dat het tweede niet helemaal zo blijkt te zijn. Heel handig ben ik niet, maar ook niet weer zo dat ik voor het wisselen van de winterbanden naar de garage moet.
Mijn autoverleden bestaat voornamelijk uit Volvo's. En nu dus sinds kort een S500. En wel een 2010 S500 L 4Matic. Nog met de 5,5 liter motor zonder de dubbele turbo. De auto heeft lang niet de hele optielijst, maar wat er voor mij toe doet wel: schuifdak, Distronic, en een trekhaak. Dat laatste is best een zeldzame optie. Hoewel aftermarket trekhaken op zich wel kunnen, wil de lokale universeel garage zijn handen er niet aan branden. Vandaar dus een af fabriek met trekhaak. Heel chique met een bediening vanuit de bagageruimte.
Als nieuweling heb ik veel vragen over de Mercedes-scene en de S500 in het bijzonder.
Wat kun je zelf, wat moet je niet zelf willen, waar kun je terecht, waar moet je zeker niet terecht?
Bij aanschaf wist ik bijvoorbeeld dat de motorsteunen binnenkort een keer vervangen moesten worden. De Mercedes dealer in Duitsland schatte de kosten daarvoor op 400-500 euro. Is dat iets wat ik bij een dealer moet laten doen, of is een Mercedes specialist ook ok, of is een universeel garage ook ok, of kun je het met geduld zelf?
Waar vind ik goede informatie?
Ik lees over de EPC die is vervangen door het SAI. Is dat voldoende met een Mercedes specifieke uitlezer zoals die van Icarsoft?
Voordat ik deze vragen in de goede rubrieke ga stellen, zal ik eerst eens goed gaan lezen. Maar voor tips waar ik wat kan vinden, hou ik me alvast aanbevolen!
Groeten, Laurens
PS foto's volgen.